Welkom gast Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Leden online
 21 gasten
Laatste artikelen
Klein maar fijn
Als je wist dat je nog maar een dag te leven had, wat zou je dan doen? Hoe zou je die ene dag doorbrengen? Zou je niet nagaan of je leven de moeite waard is geweest? Of je de juiste keuzes hebt gemaakt? Of je wel de juiste prioriteiten hebt gehad? Zou je je niet afvragen wat je te wachten staat na je dood? Zou je je niet afvragen of er misschien nog een ander leven is, misschien toch wel een leven dat eeuwig duurt? En wat zou je reactie zijn als je wist dat Ik volgende week naar deze wereld zou terugkeren? Zou je je niet haasten om alles in orde te maken, om dingen recht te zetten? Zou je relatie met Mij niet het allerbelangrijkste worden, belangrijker dan wat ook? Waarom leef je zo oppervlakkig, alsof Ik niet besta? Alsof er geen eeuwigheid is? Alsof je korte leven op aarde het enige is dat telt?
-- de Here Jezus --
Joan of Arcadia
Auteur:ACI
Geplaatst op:28-02-2005
Gelezen:6530 keer

Sinds een tijd is er een nieuwe serie op tv "Joan of Arcadia". Joan of Arcadia is een leuke, onderhoudende serie. Met goede verhalen over een tienermeisje, die contact heeft met God, waarin God haar diverse opdrachten geeft. Maar is de God in deze serie wel de God uit de Bijbel?

[ 1    ]
[ Vorige | Volgende ]

Pagina 1 / 1

Joan of Arcadia

Toen de voorstukjes van Joan of Arcadia op tv kwamen klonk het allemaal geweldig, God die Joan komt vertellen wat ze het beste kan doen en haar leiding geeft. Het lijkt me heerlijk als God op die manier contact met me zou hebben, en nieuwschierig als ik ben, ben ik die serie gaan volgen. Ik moet toegeven, ik heb al één aflevering gemist. Hoe vaker ik de serie ben gaan bekijken hoe meer zaken me opvielen in de serie. Naast alle dingen die positief op me overkwamen zag ik ook veel misvattingen, waardoor de serie vanuit geloofs oogpunt gezien totaal niet interessant meer is. Voor mij is het nu gewoon "een serie", net zoals Friends, Seinfeld, Cosby Show en noem ze maar op.

Laat me beginnen om het goede, positieve deel van de serie te belichten voordat ik met m'n spreekwoordelijke vingertje ga wijzen (iets waar ik totaal niet van hou, maar toch wil ik de mensen die deze serie met grote ogen en vol verwachting bekijken waarschuwen).

Het karakter van de God in Joan of Arcadia houdt van mensen, is begaan met hun levens en helpt graag. Hij verschijnt in vele vormen aan Joan, van een dakloos persoon tot kantine jufrouw. Joan is altijd een beetje skeptisch over wat God van haar verlangt, maar doet uiteindelijk toch wat God van haar verlangt. Door deze daden te doen leren andere mensen lessen, of het maakt ze blij. Door acties die Joan doet in opdracht van God, gebeurt er ergens anders in de stad waar ze woont iets positiefs, wat niet gebeurt zal zijn als Joan niks doet. Er zit ook een groei in dit proces, hoe meer Joan naar God luistert, hoe meer ze zijn werk ziet, en hoe sterker ze gaat geloven.

Dit is een goede illustratie van het Bijbelse idee "God weet wat het beste voor ons is". Als Hij ons vertelt dat we onze ouders moeten gehoorzamen, niet mogen liegen, niet jaloers mogen zijn dan doet hij dit niet om ons te pesten, maar omdat dit het beste voor ons is. Het toont ook de waarheid achter Romeinen 8:28: Eén ding weten wij: Voor wie Hem liefhebben laat God alles meewerken voor hun bestwil, want Hij heeft een plan met hen.

Dit stuk vind ik ook vaak terug in mijn eigen leven, ik sta voor een keuze of ik moet iets doen in mijn leven. En God vertelt mij wat het beste is, op het moment dat ik eindelijk door heb dat het God is die mij iets vertelt, is het altijd iets wat ik totaal niet verwacht, en waarvan ik ook niet begrijp waarom dat dan wel het beste is op dat moment. Maar daarom staat er ook in de Bijbel dat God's wegen veel hoger zijn dan de mijne, en Zijn denkvermogen ligt ook vele malen hoger dan de mijne. Dus als God mij iets vertelt hoef ik het niet direct te snappen, als ik simpelweg doe wat God van mij verlangt zie ik uiteindelijk waar het tot leidt, en dat is altijd iets goeds. Als het tot iets leid wat niet goed is, dan weet ik dus 100% zeker dat ik misleid geweest ben, en ook daar leer ik dan weer van. Ik heb in mijn leven met God ontdekt dat de "waarom moet ik dit doen God-vraag" meestal pas beantwoord wordt als ik Zijn advies opvolg.

Maar nu de andere kant van de medaille, er komen ook onwaarheden voor in Joan of Arcadia. Hij stelt een God voor die dezelfde is in alle religies op aarde. Omdat dit zo is zijn de woorden die God spreekt naar Joan totaal niet te toetsen. In het normale leven als wij denken dat God tegen ons spreekt kunnen we dit toetsen op de Bijbel. Immers God zal nooit en te nimmer Zijn eigen Woord tegenspreken. Dit kan in Joan of Arcadia niet.

Daarnaast heeft de bedenkster en producer van Joan of Arcadia (Barbara Hall) voor de schrijvers van de serie 10 geboden opgesteld aan de hand waarvan de serie geschreven moet worden. Deze 10 geboden heb ik hier onder vrij vertaald (bron: tvtome.com):

  1. God kan niet rechtstreeks ingrijpen in mensenlevens
  2. Goed en kwaad bestaan
  3. God kan één religie nooit aanwijzen als de waarheid
  4. De taak van elke mens is om te worden zoals God dit bedoelt heeft
  5. Iedereen mag nee tegen God zeggen, Joan mag dit ook
  6. God is niet gebonden door tijd, tijd is iets menselijks
  7. God is GEEN PERSOON en bezit geen menselijke persoonlijkheid
  8. God praat continu met iedereen op verschillende manieren
  9. God's plan is gebaseerd op wat goed voor de mens is, niet wat goed voor hem is
  10. Het doel dat God met Joan praat is om haar alle onderlinge verbanden met elkaar te doen doorzien. Je kunt een ander geen pijn doen, zonder jezelf te pijnigen. Al je acties hebben gevolgen, God kan gevonden worden in zelfs de kleinste acties; God verwacht van ons dat we leren en groeien van al onze ervaringen. De preciese natuur van God moet een mysterie blijven, en dat mysterie kan nooit opgelost worden.

Hier uit kan ik dus afleiden dat Barbara Hall het tegenovergestelde principe van "De mens is geschapen naar God's beeld" hanteert. In de serie wordt God geschapen naar het beeld van Barbara.

Verder lijkt het er op alsof het karakter van God in Joan of Arcadia alleen wilt dat de mens beter en gelukkiger wordt, het hele idee dat God verlangt dat de mens vrijwillig van Hem houdt is hierbij totaal weg gelaten. En ja, God wilt dat we gelukkig worden, maar God weet ook dat het pure geluk ontstaat vanuit een leven met de Here Jezus. En in tegenstelling tot wat de serie verkondigd, kunnen wij niet God's liefde en Zegen ontvangen door een beter mens te zijn of door goede daden te verrichten. Wij ontvangen dit alle uit genade!

En als laatste (en toch wel het meest belangrijke vind ik) mis ik de Here Jezus in élke aflevering. En dat terwijl de Heer toch de enige weg is tot God (Johannes 14:6: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven", antwoordde Jezus, "Ik ben de enige weg tot de Vader. Als u Mij kent, moet u ook mijn Vader kennen. Van nu af aan kent u Hem; want door Mij hebt u Hem gezien.").

Een laatste woord nog voor iedereen die net als mij met open mind de serie zijn gaan bekijken. Op het moment dat er iets gebeurt in de serie, wat positief en goed op je overkomt. Toets het eerst op het Woord van God voordat je dat stuk toe laat in je leven. Dit alles onder het mom van onderzoekt alles, maar behoud het goede. En onthoud, Joan of Arcadia is geschreven voor de kijkcijfers, en niet zozeer om de kijkers het evangelie te brengen. Als je meer wilt leren over God, wie Hij is en wat Hij doet adviseer ik je om de Bijbel te lezen, te bidden/praten met God, Christenen op te zoeken of naar een kerk te gaan.

God bless!
Eduard

Pagina 1 / 1

[ 1    ]
[ Vorige | Volgende ]

(c) 1997 - 2017 Algemeen Christelijke Informatie
Niets van deze website mag worden gekopieerd zonder voorafgaande toestemming van ACI.