Welkom gast Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Leden online
 23 gasten
Laatste artikelen
Klein maar fijn
Beter een karige schotel groenten en liefde dan een vetgemeste os en haat.
-- de Bijbel --
Ons hart als Hof van Eden
Auteur:André
Geplaatst op:19-07-2004
Gelezen:5102 keer

Deze preek gaat over de zoektocht van mensen naar God. Mensen zoeken God vaak waar zij denken dat Hij is. Maar gaan zo vaak voorbij aan juist die plaats waar Hij Zich laat vinden. Ik vergelijk het hart met de Hof van Eden, het paradijs. Deze preek behandelt ook hoe God de muren rondom ons hart doorbreekt en hoe Hij beetje bij beetje te werk gaat. We gaan voor de bijl.

[ 1   2   3   4   5   6    ]
[ Vorige | Volgende ]

Pagina 1 / 6

Ons hart als Hof van Eden

We gaan voor de bijl… Met hart en ziel

Bij een preek neem ik wel eens wat atributen mee, om dingen te verduidelijken. Zodat dingen goed in de herinnering van de mensen blijven. Je blijft dingen langer onthouden als je er wat bij ziet, dan wanneer je het alleen maar hoort. Zo had ik bij deze preek een bijl meegenomen en een zware aks.

Inleiding
Als je op reis gaat neem je mee…

Pas was er een serie programma's op TV; “Hennie zoekt God”. Hennie zelf verbeterde de titel al; Eigenlijk moet het heten “God zoekt Hennie”. Een programma van de EO over Hennie Huisman en zijn zoektocht naar God. God heeft Hennie al een tijd bezig gehouden, maar Hennie begreep er maar niets van. Maar hij wilde het wèl begrijpen. En Hennie ging, om God te zoeken, op reis.

Dit was een heel bemoedigende serie. Ik heb ervan genoten om Hennie te zien zoals hij is; eerlijk, open, ècht ontroerd, zich niet schamend voor zijn gevoelens. Maar het ook durven zeggen als hij het ergens niet mee eens is, maar dan wel op een grappige of vriendelijke manier. Inmiddels heb ik Hennie's paasviering ook gezien. Ben heel benieuwd naar wat er nog gaat volgen.

Maar goed. Hennie zoekt God. Ging hiervoor op reis.

Hij ging mee met het Leger des Heils, hij ging ook naar Amsterdam, naar een pinkstergemeente, hij bleef een nacht slapen in een klooster, ging op bezoek bij zwaar gehandicapten mensen, at met dak en thuislozen, ging naar Rusland en ging zelfs naar Israël. Het heeft allemaal enorm geholpen bij Hennie's bekering. Hennie wist dat je niet speciaal daar of daar naartoe moet, om God te kunnen vinden. Natuurlijk wàs God wèl op al die plaatsen aanwezig. Maar Hennie wist dat je niet naar speciale plaatsen of gelegenheden hoeft te gaan om de aanwezigheid van God te merken. Want God leeft in je hart.

Op zoek naar God.
Zo zijn er veel mensen op zoek naar God.

Maar vaak zoeken mensen Hem op de verkeerde plaats.

Mensen zoeken waar zìj Hem verwàchten ;

In een kerk, in een ander mens, in de Bijbel, in Israël. Vele Joden willen speciaal op de berg Sion begraven worden, omdat daar hun Messias zal komen.

Natuurlijk zal God op al die plaatsen aanwezig zijn. Maar je vindt Hem niet, door op veilige afstand anderen gaat observeren, of enkel kennis te nemen van wat er in de Bijbel staat. Je moet dus je hart openstellen. Want Hij wil persoonlijk contact met jou.

Het is dus niet zo, dat daar dan de zoektocht eindigt. Daar begint hij juist. Zoekt en gij zult vinden.

Denk niet te vlug: het is mijn tijd nog niet. Want het is niet aan de mensen om dat te beoordelen. Het is slechts een smoesje voor uitstel. Je moet Hem zoeken, zolang Hij Zich nog laat vinden!

Want we kunnen Hem alleen vinden, als Hij zich láát vinden. Want het is Zijn genade.

Maar wààr laat Hij Zich dan vinden?

Op welke plek worden wij zo bewogen en aangeraakt als we persoonlijk contact met Hem voelen? Juist, in ons hart !

Pagina 1 / 6

[ 1   2   3   4   5   6    ]
[ Vorige | Volgende ]

(c) 1997 - 2017 Algemeen Christelijke Informatie
Niets van deze website mag worden gekopieerd zonder voorafgaande toestemming van ACI.