Welkom gast Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Leden online
 23 gasten
Laatste artikelen
Klein maar fijn
Ik weet dat er ook veel goeds gebeurt. Gelukkige huwelijken. Goede ouders die hun kinderen in liefde grootbrengen. Eerlijke kerkgangers zonder uiterlijke schijn van vroomheid. Harde werkers in zendings- en ontwikkelingsprojecten. Eenvoudige, onbekende mensen die goede, vriendelijke levens leiden. Maar het slechte overtreft het goede vele malen. Als een lawine wint het kwaad terrein in de harten en gedachten van mensen. Politieke en economische systemen maken dagelijks hun slachtoffers. Op zo grote schaal dat alleen Ik, Jezus Christus, de Vredevorst de juiste aantallen weet.
-- de Here Jezus --
Gelijkenissen van de Zaaier en de Gieter
Auteur:André
Geplaatst op:05-07-2004
Gelezen:10736 keer

Deze preek gaat over hoe we groeien in ons christelijk leven, en heeft de enorme bemoediging dat we voor God allemaal nodig zijn bij de bouw van Zijn koninkrijk, en laat ook zien hoe.

[ 1   2   3   4   5   6    ]
[ Vorige | Volgende ]

Pagina 1 / 6

Gelijkenissen van de Zaaier en de Gieter

Wortelen of worstelen

Als symbool, om de preek kracht bij te zetten, had ik naar de dienst een gieter meegenomen. Als geheugensteuntje voor later. Want wie luistert en hoort, zal onthouden. Maar als je daarbij ook nog wat ziet, zul je het makkelijker onthouden en zal het later wat makkelijker bij je in herinnering komen.

Wie oren heeft, die hore!

Deze preek is een enorme bemoediging voor ons allemaal , omdat we er door leren, dat we allemaal nuttig èn nodig zijn voor de bouw van Gods koninkrijk. We hebben behalve Hem ook elkaar nodig. En elke schakel is belangrijk. Het maakt niet uit, wat je taak ook is, binnen een gemeente. God gebruikt ons allemaal.

Meewerken in het koninkrijk.

Ik las eens in een dagboekje dat een priester had leren relativeren. Een jochie was naar hem toe gegaan om zijn zonde te belijden en vergeving te vragen. Hij had wat gestolen. De priester hoorde zijn verhaal aan en vroeg hem daarna of hij hem wilde helpen bij de dienst. Je had misschien straf verwacht of op z'n minst een uitleg aan het jochie waarom het verkeerd was, wat hij had gedaan. Maar nee. De priester tilde hem als het ware over zijn zonde heen en liet hem meteen weer iets fijns doen. De jongen straalde.

Maar wat was er gebeurd als hij wel straf had gehad? De jongen had dan misschien wel met een schuldgevoel blijven rondlopen. Maar nu, had de priester hem vergeven, hij had het er niet meer over, en de jongen mocht hem zelfs helpen!

Zo werkt God; Aanhoren, vergeven, er geen woord meer aan vuil maken, hem/ haar laten helpen bij het goede werk.

Over de zonde heen tillen.

Op een maandagavond had ik thuis een discussie met mijn vrouw. We vonden allebei dat we gelijk hadden. Wat misschien ook wel zo was. De discussie werd wat fanatieker, geen van tweeën wilde zijn ongelijk toegeven. En het is niet eens erg om gelijk denken te hebben. Maar het gaat om de manier hoe . Ik merkte aan mezelf dat mijn vlees gelijk wilde halen. Ik zag mijn fout in: Hoe kan ik anderen leren, als ik het zelf verkeerd doe? Hoe kon ik nou voor een gemeente preken? Maar God relativeerde. Tilde me over mijn zonde heen, had hem vergeven, was hem vergeten en liet me Hem helpen. Hij liet me lezen in Zijn Woord, liet me een bijbelstudie voor die woensdag uitwerken. Openbaarde mij dit geheimenis. Om die te delen met jullie.

Waarom Bijbelstudie?

Ik lees graag verwijzingen naar andere verzen. Hierdoor zie je de rode draad. Sommige verwijzingen naar andere teksten geven extra uitleg, waardoor het duidelijker wordt. Andere verwijzingen bouwen hier op voort. Vormen uitbreiding van onderwerp. En als je de tijd en de moeite neemt om dit te lezen, dan krijg je echt een gesprek met God.

Pagina 1 / 6

[ 1   2   3   4   5   6    ]
[ Vorige | Volgende ]

(c) 1997 - 2017 Algemeen Christelijke Informatie
Niets van deze website mag worden gekopieerd zonder voorafgaande toestemming van ACI.