Welkom gast Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Leden online
 23 gasten
Laatste artikelen
Klein maar fijn
Genade geneest, maar niet op recept
Licht en Duisternis
Auteur:André
Geplaatst op:16-05-2004
Gelezen:9273 keer

De geestelijke strijd en de roep der Discipelen

[ 1   2   3   4    ]
[ Vorige | Volgende ]

Pagina 1 / 4

Licht en Duisternis

“God zag het licht, dat het goed was”.

Genesis 1 vers 3 t/m 5 :
“En God zeide: Daar zij licht! En daar werd licht. En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis. En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht”.

Genesis 1 vers 14 t/m 18:
“En God zeide: Dat er lichten zijn in het uitspansel des hemels, om scheiding te maken tussen den dag en tussen den nacht; en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden, en tot dagen en jaren! En dat zij zijn tot lichten in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde! En het was alzo. God dan maakte die twee grote lichten; en dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren. En God stelde ze in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde. En om te heersen op den dag, en in den nacht, en om scheiding te maken tussen het licht en tussen de duisternis. En God zag, dat het goed was”.

Als je dit zo leest, dan lijkt het in eerste instantie logisch en nuttig dat er licht is gemaakt. Handig voor ons om zo beter te kunnen zien. Maar als je goed leest, heeft dit, net als alles in de Bijbel, een veel diepere, geestelijke betekenis.
Als je de woorden letterlijk opvat zoals het er staat, is het soms al lastig genoeg om je er een voorstelling van te maken, maar meestal is hier wel uit te komen. Maar ik raak er wel steeds meer van overtuigd, dat alles in de Bijbel zowel op de letterlijke manier gebeurt, als op de geestelijk manier.

Maar de geestelijke betekenis van dingen te begrijpen, is nog moeilijker! Bovendien kun je je ook nog afvragen het wel zinvol is voor ons om te weten. Misschien raken we er wel van in de war. Ook niet iedereen zal hier behoefte aan hebben. Maar God heeft ons mensen nieuwsgierig, leergierig en onderzoekend gemaakt. En van de dingen die niet goed zijn om te weten of die we (nog) niet aankunnen, geloof ik dat God ervoor zorgt dat we die dingen niet eerder zien of ervaren dan wanneer we hier klaar voor zijn.

Wat ik tot nu toe ervaar, is dat hoe meer ik zowel de letterlijke als de geestelijke betekenis(sen) ga begrijpen, hoe groter het besef wordt hoe groot God eigenlijk is, en hoe perfect Hij alles plant en uitwerkt! Er wordt niets aan toeval overgelaten. Werkelijk alles zal tot Zijn Glorie leiden. Hierdoor ga ik Hem telkens meer bewonderen, ook al dacht ik dat dat niet meer mogelijk was.

Dit stukje in Genesis dus. Hoe langer je over elk woordje gaat nadenken, hoe meer details er naar voren komen. Er worden een aantal zaken nadrukkelijk herhaald, te weten; de scheiding tussen het licht en de duisternis, en de heerschappij van het licht over die duisternis. Natuurlijk staan licht en duisternis voor goed en kwaad, voor God en de duivel. Waarbij God uiteraard overwinnaar is!
Genesis 1 vers 18; “En om te heersen op den dag, en in den nacht, en om scheiding te maken tussen het licht en tussen de duisternis”.

Pagina 1 / 4

[ 1   2   3   4    ]
[ Vorige | Volgende ]

(c) 1997 - 2017 Algemeen Christelijke Informatie
Niets van deze website mag worden gekopieerd zonder voorafgaande toestemming van ACI.