Welkom gast Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Leden online
 23 gasten
Laatste artikelen
Klein maar fijn
Wie zijn medemens kleineert, heeft geen verstand, iemand met inzicht zwijgt.
-- de Bijbel --
Wat betekent het om kinderen van God te zijn?
Auteur:Andrť
Geplaatst op:22-04-2004
Gelezen:6965 keer

[ 1   2   3   4   5    ]
[ Vorige | Volgende ]

Pagina 1 / 5

Wat betekent het om kinderen van God te zijn?

Voor het onderwerp van deze preek ben ik erg geïnspireerd geraakt door een preek van James Jordan.

Als wij ons leven aan de Heer geven, dan legt Hij er de nadruk op om volgelingen van Jezus te zijn. We horen lessen over gehoorzaamheid en de boodschap dat de Bijbel het fundament van ons leven moet zijn. We worden ook bemoedigd om het Woord van God te lezen en te leren. We hebben dat nodig, want het Woord van God moet het fundament van ons leven worden, we moeten ervan verzadigd worden.

En de dingen, die ons onderwezen worden, zijn de dingen die onze manier van denken gaan veranderen. En doordat we gaan leven volgens de principes van de Bijbel, leren we om in geloof te wandelen.

We leren dat we dingen gaan doen, waarvan de wereld zegt dat ze gek zijn. We leren dat wat God zegt waar is. Meestal komt dit niet overeen met hetgeen wat de wereld zegt dat waar is. Dat stelt ons voor moeilijke keuzes in ons leven. Bijvoorbeeld om gewoontes uit de wereld te verbreken en ons vertrouwen te gaan plaatsen in het woord van God. Zo leren we stap voor stap steeds meer in geloof te wandelen en op Hem te vertrouwen. Vertrouwende dat de wegen van de Heer werken, en dat Hij Zijn woorden zal bevestigen. En dat is een enorme uitdaging voor ons. Want onze zekerheid lag immers in de manieren van de wereld. We krijgen nu dan ook het gevoel dat we op water lopen. En onze ervaring vertelt ons dat we dan zinken. Het onderwijs van God legt zich er op toe om ons discipelen van Jezus te laten worden en om de onzekerheden en de bekendheden van ons niet-christelijk leven los te laten. En volgelingen te worden in het voorbeeld van Jezus.

Zoveel van het onderwijs van de kerk is erop gericht om ons discipelen van Jezus te maken. En dat is goed. Het is heerlijk om als Jezus te worden. We willen Hem volgen. We willen naar Hem luisteren. We willen Hem behagen, tevreden stellen. We willen Hem blij maken.
We willen een leven hebben dat gebaseerd is op het Woord van God.
We willen dat de wijsheid van God de basis van ons leven wordt. We zien dat de discipelen alles achter moesten laten en Jezus moesten volgen. Net als wij. Uiteindelijk na Jezus’ kruisiging, moesten ze het zonder Hem doen. Maar ze werden gevuld met de Heilige Geest. En nu veranderde er iets voor hen. Ze hadden Jezus niet meer voor zich en dus volgden ze Hem niet meer op dezelfde manier. Maar door de Heilige Geest gingen ze door in het proces van meer op Hem gaan lijken.

Wat doet dan de Heilige Geest?
Wij willen dus ook gevuld worden met de Heilige Geest. Want als wij gevuld worden met de Heilige Geest, gaan we wandelen in het bovennatuurlijke. We willen de vruchten en gaven van de Heilige Geest ervaren; profeteren, in tongen spreken, met woorden van kennis spreken, anderen laten genezen als wij voor ze bidden, we willen een bovennatuurlijk geloof hebben, we willen wonderen zien. We willen een bovennatuurlijke mogelijkheid hebben om van anderen te houden, we willen een bovennatuurlijke rust en vrede in ons hart voelen. We willen door lijden heen kunnen gaan door bovennatuurlijke kracht.
Dus we willen dat ons karakter meer christelijk wordt en meer heilig. En dit is vaak de reden, waarom we vervuld willen zijn met de Heilige Geest. Zo vaak als we er naar verlangen om gevuld te zijn met de Heilige Geest, is dat omdat we verlangen naar de bovennatuurlijke kracht en het werk van God in ons. Velen zullen zich alleen daar op richten, als het om de Heilige Geest gaat. En natuurlijk, als wij vervuld worden met de Heilige Geest, zullen alle genoemde gaven komen.

Wat is de Heilige Geest?
We realiseren ons vaak niet, ja hele volken en grote delen van de kerk begrijpen niet, Wie de Heilige Geest eigenlijk is. De Heilige Geest is de Geest van God de Vader.

De waarheid is, dat de kosten schokkend zijn geweest voor de Vader om de Heilige Geest te geven. Het betekent dat Hij diep in Zijn Eigen persoonlijkheid, in Zijn Eigen natuur, heeft moet reiken. En Hij heeft Zijn hart als het ware in stukjes gescheurd. Hij heeft een deel van dat hart in jouw hart en in mijn hart geplaatst. Zijn Geest heeft Hij in ons geplaatst.
En wanneer Zijn Geest in ons is, natuurlijke zullen we dan gaven en vruchten van de Heilige Geest hebben. De natuur van God zal in ons hart zijn.
Want Hij heeft Zijn persoonlijkheid in ons geplaatst. De hele essentie van Wie Hij is, heeft Hij uitgestort in wie in Hem geloven. En als Hij als Vader Zijn hart in ons plaatst, geeft dat òns het ware zoonschap van de Vader.

Pagina 1 / 5

[ 1   2   3   4   5    ]
[ Vorige | Volgende ]

(c) 1997 - 2017 Algemeen Christelijke Informatie
Niets van deze website mag worden gekopieerd zonder voorafgaande toestemming van ACI.