Dungeons & Dragons
Auteur | : | Onbekend | Geplaatst op | : | 25-02-2002 | Gelezen | : | 8157 keer |
[ 1 2 3 4 5 6 7 ] [ Vorige | Volgende ] Pagina 1 / 7 Dungeons & DragonsAlleen de beste en snelste denkers zullen overleven. Er worden plots gepland tegen andere spelers om zelf te kunnen overlevenDe Oorlogskamer" zit in de gedachte van elke speler net als de nep gevechten van speler tegen speler, tegen de elementen, tegen de omgeving, tegen wezens van deze wereld en andere werelden, tegen heersers, goden, demonen, duivels, vloeken, hekserij, elke bekende kracht van oorlogsvoering die er maar in de gedachte kan bestaan"Alleen de sterksten overleven" geld hier niet. De beperking van onze gedachten bepalen hoe alles verloopt. Regels en reglementen, limieten en gereedschappen heersend over het "Spel" zijn te vinden in de verschillende handboeken en boeken met honderden pagina's.
Het is niet makkelijk om minder te lezen voor een makkelijk spel.Het is de uitdaging om niet alleen te winnen, maar ook om levend te blijven. Hoe scherper de gedachte, hoe beter het geheugen, hoe langer de speler levend kan blijven in het spel.Dungeons & Dragons (ook bekend als D&D) is een ingewikkeld fantasie spel die is ontstaan uit de oorlogsspellen die eind 1950 populair waren. De DM (Dungeon Master, ook wel god) bepaald de omgeving in de fantasiewereld. Elke speler neemt de identiteit van hun zelf verzonnen karakter in. Deze karakters zijn gebaseerd op het rollen met een dobbelsteen. Elk karakter heeft 6 bekwaamheden: Kracht, Intelligentie, Wijsheid, Gesteldheid, Behendigheid en Charisma. De handleiding maakt uit of het karakter goed of slecht is.Het doel van het spel is om deze karakters door tunnels (dungeons), gevuld met monsters, magie en valstrikken, heen te leiden. Om te overleven, is elk karakter beladen met speciale gereedschappen - zoals magische wapens, drankjes, toverformules, en magische relikwieën. (Heilig water, knoflook enz.). Ze ook meer normale wapens zoals bijlen en zwaarden.Elke speler kan net zolang in het spel blijven totdat hun karakter dood is (dit kan van uren tot jaren duren).
Als het spel te lang duurt, dan gaan de spelers zichzelf te veel met hun karakter identificeren, en dan wordt de grens tussen fantasie en realiteit steeds onduidelijker. Er heeft wel eens iemand over dit spel gezegd: "Waar ik nerveus van wordt is de over-identificatie van de spelers met hun karakters. Ik heb mensen 15 minuten zien gillen toen hun karakter dood ging".Fantasy Role Playing (FRP) wordt op scholen aangeraden als "getalenteerde" programma's, met de bedoeling om de hersens van een "slim" kind te ontwikkelen.De FRP in D&D heeft veel tegenspraak door verschillende individuelen en groepen die zeggen dat de speler zich mag gelijkstellen aan God, en ze mogen geweld, verkrachtingen en hekserij aanprijzen.
Pagina 1 / 7 [ 1 2 3 4 5 6 7 ] [ Vorige | Volgende ] [ 1 2 3 4 5 6 7 ] [ Vorige | Volgende ] Pagina 2 / 7 Het geweld in het spelHet volgende is met D&D spelers als gevolg van het spel gebeurd. In November heeft een 12-jarig jongetje zijn broer doodgeschoten. In Januari is een 14-jarig jongetje de school binnengelopen en heeft een leraar vermoord. Psychiator Laurance Johnson waarschuwt, "Als ik een kind hand die tegen de schizophrenie aan zat, dan zal ik hem nooit in de buurt van D&D laten. Er zit namelijk een gevaar in dat voor een gevoel van grootheid en onaantastbaarheid zorgt. Realiteit en Fantasie zijn voor schizofrenen zo-ie-zo al moeilijk te onderscheiden. Pagina 2 / 7 [ 1 2 3 4 5 6 7 ] [ Vorige | Volgende ] [ 1 2 3 4 5 6 7 ] [ Vorige | Volgende ] Pagina 3 / 7 Goddelijk wordenDit spel laat al je fantasieën uitkomen. Dit is een wereld waar monsters, draken, goed en kwaad, hoge priesters, grote demonen, en zelfs de goden zelf in het leven van het karakter terrecht komen
Pagina 3 / 7 [ 1 2 3 4 5 6 7 ] [ Vorige | Volgende ] [ 1 2 3 4 5 6 7 ] [ Vorige | Volgende ] Pagina 4 / 7 Hekserij/DemonologieZwaarden en hekserij omschrijven het best waar dit spel allemaal om draait.
-
Gebruikers van magie gebruiken hun grote krachten om hun beroep uit te oefenen... Hij of Zij moet alles onthouden en zich klaarmaken voor het gebruik van elke formule, en het uitvoeren ervan verplicht het om opnieuw de kracht te absorberen door het Formuleboek te raadplegen
-
George Marsh, lid van de Cardova park School Staf (Californië) schreef in een brief, waarom hij voor het weghalen van D&D van de scholen was. "De rechtbank heeft alreeds gestreden tegen religieuze activiteiten van publieke instellingen. D&D heeft duidelijk een religieuze instelling. Pagina 4 / 7 [ 1 2 3 4 5 6 7 ] [ Vorige | Volgende ] [ 1 2 3 4 5 6 7 ] [ Vorige | Volgende ] Pagina 5 / 7 De doodAls een aanslag wordt uitgevoerd door een karakter, moet er een kompleet plan zijn van hoe deze daad vericht moet worden, en de voorzorgsmaatregelen, als een van de doelkarakters tegen het plan in gaat werken. Wapen schade gebeurt altijd en kan het slachtoffer doden zelf als de aanslag gefaald heeft. (Dungeon Masters Guide, p. 75) Pagina 5 / 7 [ 1 2 3 4 5 6 7 ] [ Vorige | Volgende ] [ 1 2 3 4 5 6 7 ] [ Vorige | Volgende ] Pagina 6 / 7 Seksuele perversie"De kwade karakters zullen zeer zeker gaan stelen, branden en iemand verkrachten bij elke kans die er maar is, en dan dood (waarschijnlijk eet) hij z'n gevangen" (Players Handbook, p. 31). Het spel zal dan wel maar een spel zijn. Hoewel, het voor vele mensen meer dan een spel is geworden. In Seattle is een vader onder behandeling omdat z'n zoon zijn dienstpistool heeft gebruikt om zichzelf te vermoorden nadad hij 2 jaar lang D&D heeft gespeeld. In Januari is een 17-jarige op het podium in de aula gaan staan, met een geweer met een afgezaagde loop op z'n hoofd gericht, en hij schoot zichzelf dood. Vele gevallen staan in publieke dossiers aangegeven als betrekking tot D&D, die leiden tot geweld, dood of zelfmoord.Ja, het is alleen maar een spel. Maar het bevat spirituele dingen van hekserij die men kan leren"Zoals gij denkt in het hart, zo is gij..."Prov. 23:7. "Vul uw hart alleen met ijver, omdat dit het belangrijkste is van het leven" Prov. 4:23.Wij worden wat we denken. Als we leven op moord, verkrachting, demonologie, sadisme, prostitutie, hekserij enz. dan zullen we die kennis absorberen en de grens tussen fantasie en werkelijkheid wordt dan verwijderd dat nergens anders toe leidt dan de dood.Als jij betrokken bent - ook al is het maar een klein beetje - met FRP spellen zoals D&D, stop dan eens en vraag jezelf af of het je verstand niet beïnvloed."Voorts, broeders, al wat waarachtig is, al wat eerbaar is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat liefelijk is, al wat wel luidt, zo er enige deugd is, en zo er enige lof is, bedenkt dat." Filippenzen 4:8. Pagina 6 / 7 [ 1 2 3 4 5 6 7 ] [ Vorige | Volgende ] [ 1 2 3 4 5 6 7 ] [ Vorige | Volgende ] Pagina 7 / 7 OpmerkingenEen paar verwijzingen naar de bijbel:
-
Deuteronomium 18:9 en volgende vertellen ons dat we niks met andere mensen die met kwaad bezig zijn te maken mogen hebben.
-
Petrus 5:8 heeft het over de duivel als leeuw, aan het zoeken naar mensen om op te eten!
-
Johannes 8:44 noemt hem een moordenaar en de vader van de leugens.
-
Efeziërs 6:11 zegt tegen ons om het schild van God om te doen om het gevecht met foute spirituele krachten, de heersers, autoriteiten en kosmische krachten van deze donkere tijd.
-
Filippensen 4:8 zegt dat we onze aandacht op het goede moeten richten
-
Verder nog: Waarom zouden we net doen als iemand die God verbant ? Ik geloof dat vele spelers van D&D niet eensrealiseren wat ze aan het doen zijn. Het grootste argument is: "Het is maar een spel" of "Ja, maar wij spelen het goed" (uitspraak van Saffie). Mijn antwoord hierop is, voel jij je gelukkig om een spel te spelen waarin complete beschrijvingen staan van hoe je kleine baby's aan stukken moet scheuren, of vind je het leuk om ieder onschuldig kind dat je tegen komt te verkrachten. Dit zijn typische activiteiten die je in D&D tegenkomt als je wat verder bent. Het maakt niet uit of in de bijbel staat dat je niet mag moorden of verkrachten. Ik denk dat ieder weldenkend mens voor zichzelf kan bedenken dat kleine kinderen er niet zijn om te slachten of te verkrachten. Denk je jezelf eens in wat er gebeurt als de wereld van D&D waar zou zijn , en dat wij er midden in zaten. In een wereld zonder God, waar mensen alleen willen moorden en schatten vinden, een wereld waarin de dood net zo normaal is als nu een boterham met pindakaas. Een wereld waar magie de vrije hand heeft en waar je van het ene op het andere moment dood kan zijn. Zal je zelf het zwaard pakken en zelf magie gaan leren ? En daarna weggaan en alles vermoorden, en schatten pakken om 'kennis' op te doen. Wat voor een kennis is dat eigenlijk die je dan opdoet ? "Hoe vermoord ik het snelst m'n tegenstander". Of "Hoe kan ik iemand van een afstand in de fik zetten" (Pyrokinese). Ik denk niet dat dat zo leuk zou zijn, het lijkt alleen leuk. Maar is het niet. Pagina 7 / 7 [ 1 2 3 4 5 6 7 ] [ Vorige | Volgende ] |