Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Tussen de regels door lezen Genesis 2 vers 18-23
Auteur Bericht
Troost Mijn Volk

Bericht Onderwerp: Tussen de regels door lezen Genesis 2 vers 18-23
Bericht Geplaatst op: Zo 11-Dec-2011 23:01
Reageer met quote

Sjalom allen,

Deze keer wil ik een bekend gedeelte uit de Bijbel onder uw aandacht brengen. Als je aandachtig en vooral tussen de regels doorleest zie je als het ware de pareltjes in deze teksten. Een geweldige diepte zit hier in die ik zal toelichten. Voor velen in deze tijd zijn de eerste hoofdstukken van Genesis door de opkomst van de moderne wetenschap twijfelachtig geworden. Wat eeuwenlang niet zo was. Waar het mij in deze dienst om gaat is om geen tegenstellingen te creren. Wie zou daarbij gebaat zijn. De ogenschijnlijke opsomming van summiere gegevens hebben bij een nadere beschouwing veel aan ons te zeggen. Laten we die glanzende parels opzoeken. Gd zelf heeft deze er in gelegd en wij mogen ze ontdekken.

Even een opmaat om van mijn kant de zaak helder neer te zetten. In mijn theologische opleiding is de Hebreeuwse grondtekst van Genesis 1 en 2 uitvoerig besproken en bestudeerd. Vast is komen te staan dat er geen enkele sprake is van een tegenstelling. Verre van dat. Het 1e hoofdstuk is de blauwdruk het 2e hoofdstuk is de invulling van de blauwdruk. En met dit eenvoudige gegeven lees ik de Bijbel letterlijk. Het eerste Bijbelwoord begint met de letter B. Beresjiet wat betekend met de eersteling schiep Gd de hemel en de aarde. De letter Alef zou je als eerste verwachten.

Kijken we naar het gelezen Schriftgedeelte dan mag je jezelf wel afvragen wat zeggen mij deze versregels, welke boodschap zit daarin, dat is toch een opsomming van enkele feiten. Dat klopt, daar hebt u volkomen gelijk in. In dit korte stukje krijgen we een heel bijzondere les van de Eeuwige te zien.

De schepping was in zes dagen puntgaaf en gereed om te bewonen. Er mankeerde niets aan, ja alles is in potentie aanwezig, zo gaaf dat deze vele miljoenen jaren mee zou kunnen gaan en dan nog steeds nieuw er uit zou blijven zien. Gd heeft zich niet vergist als de 6e scheppingsdag voorbij is.

Adam wordt geschapen als een volwassen man. Voor hem is alles nieuw, zelfs de eerste ervaring als de zon langzaam naar beneden gaat. Hij merkt al dat de dieren minder actief zijn en dicht tegen elkaar aankruipen voor hun 2e nacht. Gd heeft Adam gerustgesteld dat het straks donker wordt en dat hij mag gaan slapen. Na de nacht zal de zon weer opnieuw opkomen in het oosten. Wanneer de 7e dag aanbreekt laat Gd het werk even liggen. Gd wil een regelmaat in de schepping brengen, geheel volgens de blauwdruk die goed is voor de gehele schepping in al zijn facetten. We lezen van de 7e dag niet het was morgen geweest en avond geweest een nieuwe dag.

Op de 8e dag van de schepping zet Gd Adam aan het werk. Helemaal geen zwaar inspannend werk, verre van dat. Gd weet dat Adam dat aan kan. Alle dieren worden per paartje bij Adam gebracht. Met zijn gaven en talenten en zijn diepe doorzicht moet hij alle dieren die Gd geschapen heeft een naam geven. De geweldige variteit en verscheidenheid in het dierenrijk krijgt van Adam een naam die past bij het karakter van het dier. Het is de puntgave geschapen mens die alles bij name benoemd. Dat heldere verstand heeft Adam van Gd gekregen. Daar moet hij als eerste gebruik van maken. Denk eens in: alle hoofdsoorten uit elkaar houden geeft ons nu al heel veel moeite. Laat staan alle vogels en dieren in die dagen. In onze moderne tijd is vast komen te staan dat het menselijk brein een interne geheugencapaciteit heeft voor minimaal 100.000 jaar. Geen enkele moderne computer kan daar tegenop. Wel dat geheugen! Deze capaciteit bezat Adam en Eva. De mens was door Gd immers perfect geschapen.

Toch moet dat een enorm feest geweest zijn voor Adam. Daar komen ze aan de leeuw en de leeuwin al snel is Adam er van doordrongen dat dit de koning van de dieren is. Maar ook de hond die al kwispelend om hem heen loopt. De dieren waar je echt voor op moet passen als je ze nu tegen zou komen. Kortom een geweldige eretaak die Adam van Gd krijgt.

Mooi h dat Gd Zijn goedkeuring daaraan geeft zoals Adam de dieren benoemt. Wat een vreugde is dat voor Adam geweest dat Gd hem daarin vertrouwt. Maar let op juist in dit gedeelte is het Gd die Adam bezig ziet en Hij verheugt zich in Zijn schepping. Adam herkent de stelletjes die bij elkaar passen. Wat een verrassing telkens weer als hij de juiste naam noemt van het paartje dat bij hem wordt gebracht. Dat niet een keer maar vele duizenden keren!

Gd weet dat Adam alleen is, Hij de Schepper van hemel en aarde maakt nooit een vergissing ziet dat Adam zoekt naar iemand die op hem lijkt. Gd verheugt zich in het werk van Adam en zijn blijdschap als deze ziet hoe de paartjes met elkaar omgaan. Zal Gd straks bij hem iemand brengen die op hem lijkt? Je merkt niet dat Adam ongeduldig wordt. Wat een test is dat voor Adam. Hij heeft nog zoveel te genieten van alle grote en kleine dieren die hij een naam heeft gegeven. Hij weet nog helemaal niet wanneer Gd iemand bij hem brengt die helemaal bij hem past.

Dan grijpt Gd op een wonderbaarlijke manier in. Adam wordt in een diepe slaap gebracht en een rib wordt uit zijn lichaam genomen. Voor Gd is dat precies genoeg meer heeft Hij niet nodig. Hij, die Adam heeft gemaakt weet daar op een buitengewone knappe manier een vrouw uit te bouwen. Zij sluit perfect aan bij Adam, let maar eens op de reactie van Adam, als hij wakker wordt uit de diepe slaap brengt Gd zijn vrouw naar hem toe. Wat een verrassing van Gd voor Adam: en dan de naamgeving ditmaal vlees van mijn vlees en been van mijn been. Zij krijgt meteen de naam uit de man genomen: Maninne.

Op zich lijkt dit heel gewoon te zijn, maar lees eens goed wat er staat: Na een diepe slaap ontwaakt Adam. Waarom doet Gd dat en wat heeft het ons te zeggen? Als eerste wil ik daarbij opmerken dat Gd het schepsel maakt volgens Zijn inzicht. Daar zijn geen pottenkijkers bij nodig. Ook niet als het al in een ver gevorderd stadium zou zijn en wij al een beeld kunnen vormen van hoe het er wel uit zou kunnen zien. Nee, hier heeft de Schepper van hemel en aarde de regie in handen. Onbewust was Adam daarbij. Pas toen het af was werd zij aan hem toegevoegd.

Wat wil Gd ons daarmee zeggen? Zijn werk was volmaakt maar nog niet volledig af. De uiteindelijke voltooiing moet nog volgen en zal ook daadwerkelijk gestalte krijgen. Met deze scheppingsdaad geeft Gd aan dat Hij zich verheugd in Zijn schepping. Ja, het predicaat het was zeer goed.

Nog iets heel belangrijks is er te zeggen over de 6e scheppingsdag. Werd er op de voorgaande dag vele miljoenen diersoorten in een dag geschapen. Op de zesde dag de gehele mensheid in die ene mens Adam. Met alle genen en erfelijke eigenschappen die voortreffelijk waren zonder schoonheidsfoutjes. Op de 6e dag blies Gd zijn levensgeest in de neus van de mens. En niet te vergeten Adam sprak met Gd met een hemelse taal. Gewoon Hebreeuws, de stenen tafels waren immers ook door Gd in het Hebreeuws aan Mosje gegeven. En denk maar eens aan de hand die schreef op de muur waarvan Daniel alleen de uitleg kon geven.

Vele andere schepselen van een andere orde: de engelen worden jaloers op Gd en op Zijn werk. Gd heeft hen die macht niet gegeven om zich te vermenigvuldigen. Deze eer valt alleen de bewoners van de aarde toe, dat zijn de mensen en de dieren. Zo heeft Gd het gesteld en niet anders. Om de nieuwe menselijke eenheid op de proef te stellen dat zij gehoorzamen aan Gd door niet te eten van de boom van kennis van goed en kwaad is indirect ook een waarschuwing aan alle jaloerse engelen. Daar stelde de Eeuwige aan de mens de grens die niet mocht worden overschreden.

We weten hoe deze keuze is afgelopen en welke ellende er over deze wereld is gekomen door de verkeerde keuze te maken. We kennen allemaal de breuk die ontstaan is en ons in Genesis 3 uitvoerig beschreven wordt. Er was al een reddingsplan door Gd opgesteld.

Op dit moment wordt er door de Eeuwige opnieuw gebouwd. Wederom zal er een kroon op de schepping gezet worden. Geheel volgens de woorden die Yeshua sprak toen hij rondwandelde op aarde. Ik ga heen om u plaats te bereiden, in het huis van mijn Vader zijn vele woningen. In alle stilte en voor ons onzichtbaar wordt dat bouwwerk afgemaakt. Dat is het hemelse Jeruzalem wat eens van de hemel hier op aarde zal nederdalen. Hoe dat er uit zal zien zal net zo een verrassing worden als het moment dat Adam zijn volmaakte vrouw van Gd ontving. Dan zullen er geen jaloerse engelen meer zijn die dat werk verstoren. Gd zelf heeft het reddingsplan volledig in handen.

Door de Messias Yeshua heeft de redding al plaats gevonden. We lezen dat het Lam al geslacht is van voor de grondlegging van deze wereld. Opnieuw zie je dat Gd de regie in handen heeft en dat daar niemand ooggetuige van is. Denk eens aan de 3 uur durende dikke duisternis op Golgotha. Ook daar mocht geen enkel mensenkind naar kijken.
--------
Nog even terug naar de tekst: Hoe kijk je nu naar je eigen vrouw? Zie je haar als een geschenk van Gd, want zo heeft Hij het immers bedoeld. Maar ook voor de vrouw, hoe zie jij je man is dat ook een geschenk van Gd. O, ik weet maar al te goed dat er veel gebrokenheid is op deze wereld en dat het beslist niet altijd volmaakt is. Dat is niet de schuld van Gd hoor. Wij hebben als mensheid zelf gekozen tegen Gd. En toch wil Hij ons die parel geven in de vrouw die bij ons past. Een stukje scheppingsorde die vaak verstoord wordt doordat we deze verkeerd toepassen en misbruiken.

En de ongehuwde die uitziet naar de vrouw of de man van je dromen, ook voor jou geldt dezelfde scheppingsorde: dat de mens niet allen zij. Blijf je door wat voor omstandigheden toch je hele leven alleen, weet dan dat Gd je niet vergeet. Ook niet in dat stille verdriet van die lege plaats. Verbitter daar niet om, wees een zegen rondom je heen. Die zegen zal je pas achteraf ontdekken en anderen zullen je daar attent op moeten maken.
---------
Tijdens een Sjabbat viering werd door een meisje de volgende vraag gesteld. In de Bijbel staat dat je vader en je moeder moet eren. Ik weet niet hoe je dat doet, ik vind het zo moeilijk ik ben wel eens boos op pappa en mamma. Even is het stil, deze vraag zijn we verlegen mee. Ik zoek naar woorden die voor een kind te begrijpen zijn. Dan meen ik het gevonden te hebben. Weet je, zeg ik tegen haar: Adam en Eva zijn onze eerste ouders op deze aarde. Zij zijn zowel jouw opa en oma maar ook die van mij. Zij hebben de verkeerde keuze gemaakt. Als je daar boos op wordt dan eer je opa en oma niet. Als je er verdriet van hebt dat opa en oma dit erge hebben gedaan dan eer je wel opa en oma. Zoveel mensen op deze wereld mopperen om wat in het paradijs is gedaan. De ernstige blik in de ogen van het meisje was weg. Met een kleine glimlach op haar gezicht zei ze: zie ik vind het wel moeilijk hoor. Zij is niet de enige op deze aarde. Velen herkennen zich daarin.

Er zal een dag aanbreken dat alles weer hersteld zal worden!
Verlangt u met mij naar die dag? Amen
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: