Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Tussen de regels door lezen 1 Koningen 19 vers 18-21
Auteur Bericht
Troost Mijn Volk

Bericht Onderwerp: Tussen de regels door lezen 1 Koningen 19 vers 18-21
Bericht Geplaatst op: Zo 11-Dec-2011 22:40
Reageer met quote

Sjalom allen,

Een overbekende geschiedenis waar tussen de regels door veel informatie uit valt te halen. We letten op de feiten en omstandigheden en plaatsen dat in het geheel van de context.

Elia is op de vlucht voor Isabel. Ver bij haar vandaan wil hij zijn. Haar blinde haat en het voornemen om hem Elia te doden op dezelfde wijze als de baal en astarte dienaren, nog maar enkele uren geleden. Binnen zeer korte tijd was hij veilig aangekomen in Bersheba. Daar laat hij zijn dienaar achter. Een volle dagreis gaat hij de woestijn in en rust onder een jeneverboom. Hij bidt tot Gd of hij weggenomen mag worden van deze aarde. Hij erkent dat hij niet beter is dan zijn voorvaderen. Zijn ogen zijn al gesloten om af te wachten of Gd hem wegneemt. Een engel raakt hem aan en zet hem om op te staan en te eten. Aan zijn hoofdeinde was een kolenvuur waarop een versgebakken koek lag en ter verfrissing een fles met water. Dat smaakte hem goed na de dagreis in de woestijn. Hierna legt hij zich weer neer om te rusten en af te wachten tot Gd hem tot zich neemt. Voor de tweede maal wordt hij aangeroerd en krijgt weer een gelijke maaltijd voor zich. De engel houdt hem voor dat hij dit moet eten om voldoende kracht te hebben om 40 dagen en nachten onderweg te zijn naar de berg Horeb.

Elia maakt gebruik van de handelsroute. Iedereen die hij tegen zal komen kan hem de weg wijzen naar de zwartgeblakerde berg Horeb . Dat is de plaats waar Gd Elia wil ontmoeten, al heeft Gd hem daar niet ontboden zo lezen we. Gd zorgt met een grote liefde voor Elia. De twee maaltijden die hij uit de hand van de dienaar van Gd ontving waren precies goed om de lange reis te volbrengen. Bestemming bereikt en al snel vindt Elia een spelonk waar hij zich kan verschuilen tegen de brandende zon en een rustplaats voor de nacht. Het woord van Gd komt tot hem: wat doe je hier Elia? Let eens op wat Elia zegt: Ik heb zeer geijverd voor de Gd van de legermachten. De kinderen van Israel hebben uw verbond verlaten. Uw altaren afgebroken en Uw profeten gedood. Ik ben alleen overgebleven. Hij weet maar al tegoed wat er speelt onder zijn volksgenoten.

Elia wordt door Gd toegesproken in de spelonk. Hij moet naar buiten treden en staan. Daar zal hij de majesteit van Gd zien en ervaren. Een stormwind, vuur en het beven van de aarde in dat alles is Gd niet aanwezig. Het suizen van een zachte stilte doet Elia direct denken aan het paradijs. We lezen in de hof van Eden dat er een zachte stilte was. Hier om bedekt hij zich met zijn mantel. Elia weet dat hij Gd niet kan aanschouwen. Gd neemt de regie in vaste handen. Weer klinkt de stem van Gd wat doe je hier Elia? Elia herhaalt de woorden die hij daarvoor gesproken heeft. Zijn grote ijver heeft blijkbaar niet geholpen. Daar zit Elia mee, ze zoeken mijn ziel.

Dan komt er een bevel van Gd keer u weer op uw weg. Wat is die weg moet je jezelf afvragen? De weg van het profeetschap wordt daarmee bedoeld. Als er staat keer weer op uw weg dan lijkt dat erop om de lange weg terug te gaan. Nee Gd bedoelt heel duidelijk het profeetschap. Let eens op dat de route nu naar het noorden gaat. Naar Damascus moet Elia om Hazael als koning te zalven over Syri. Als hij dat gedaan heeft moet hij terugkeren naar het 10 stammenrijk om daar Jehu als koning te zalven. Dan moet hij Elisa de zoon van Safat zalven tot profeet in zijn plaats. Daar is heel veel moed voor nodig. Elia kan dit aan omdat hij weet dat de uitvoering daarvan Gds wil is en stipt uitgevoerd moet worden. Elia, er is nog iets waar je blij om mag worden. Ik Gd heb 7000 mensen overlaten houden die mij oprecht zoeken. 7 x 1000 is een volheid dat begrijpt Elia direct. Het bemoedigt en vertroost hem bijzonder en vol goede moed gaat hij op weg zijn taak volvoeren.

Naar de vijand van Israel om daar een koning te zalven is een grote opdracht. Zal Hazael hem willen ontvangen en de opdracht begrijpen? Elia gaat op stap om deze opdracht ten uitvoer te brengen. Daarna komt hij in zijn eigen land aan en gaat op zoek naar Jehu. Een ruige man is dat, en paria vanwege zijn afkomst. Gd gaat deze Jehu gebruiken om de verdrukkers van het volk te straffen. Dat vonnis is heel helder, doet de ene koning het werk niet grondig dan zal de andere koning dat werk wel afmaken.

Hoe anders is het bij Elia, hij was ervan overtuigd dat hij zeer ijverig was. Hierin heeft hij gelijk, het is waar. Toch zal een andere profeet op een zeer krachtige wijze zijn taak overnemen. Weet u dat de naam Elia betekend: Mijn Gd is Adonai. Dat droeg Elia uit.

We komen wat dichter bij het gelezen Schriftgedeelte waar met weinig woorden heel veel informatie zit. Ga naar Elisa de zoon van Safat en zalf hem met olie. De aanwijzing van het adres zit in de namen van beide. De naamgeving is in Isral heel belangrijk, het zegt wat over die persoon en zijn werk. Maar het zegt nog meer van wat Gd daarmee bedoeld. Elisa betekend: mijn Gd is redding en de naam Safat betekend: Rechter. Aan deze twee gegevens heeft Elia voldoende informatie van Gd gekregen. Maar al tegoed kent hij de plaats waar de rechters verbleven in Israel. Onder het juk van de heidense Isebel zijn rechters schaars in die dagen.

Dat Elia Elisa ontmoet op het veld is treffend. Elisa is ploegend op het land, wat een bezigheid was voor 80% van de bevolking van Israel is een normaal gegeven en een realiteit. We waren een landbouwende natie en ieder gezin zorgde voor eigen levensonderhoud. We hebben het goed gelezen: Elisa is met 12 juk dieren bezig het land om te ploegen. Het getal zegt al voldoende maar waarom nu zoveel moeten we ons afvragen. Het staat er niet als illustratie het heeft een betekenis. De reden is zeer voor de hand liggend al zouden we het in eerste instantie niet opgemerkt hebben. Ik kom daar straks op terug.

Weet u dat nog maar kort geleden er een grote droogte is geweest. In Isral 3,5 jaar had het niet geregend. De droogte op het land heeft ervoor gezorgd dat er door de wind heel veel vruchtbare grond is weggewaaid. Niet meer die dikke laag uiterst vruchtbare grond die er voorheen was in Isral. Het ploegen wordt, juist vanwege de dunne laag, steeds zwaarder. Er komen sneller stenen boven dan voorheen. Bovendien is er in het glooiende gebied enorm veel water gevallen en daardoor is de grond gewoon dichtgeslagen. Dat is een van de redenen waarom er zoveel materieel werd ingezet. Er is grote haast bij want enkele weken later kan er nog een oogst binnengehaald worden. Ook Safat en Elisa hebben enorm geleden onder die geweldige droogte. En nu er weer een mogelijkheid was om land om te ploegen en te zaaien wordt Elisa aan het werk gezet.

Nu gaan we opnieuw kijken naar het materieel wat Elsa inzet. 12 juk (24 stuks) is in onze ogen heel erg veel. Dat is ook zo. Normaal zou het met een span ruim voldoende zijn. Ook de veestapel in Israel had te lijden gehad van de grote droogte die 3,5 jaar lang duurde en hadden niet meer die kracht om op het land ingezet te worden. Magere dieren die Elisa wilde sparen om zo nog de veestapel in stand te houden. Dat was de reden waarom er zoveel werd ingezet. Het geeft ook aan hoe met wijsheid nadacht om de dieren niet uit te putten. Een goed rentmeesterschap is dat.

Als Elia Elisa nadert dan is Elisa zich nog steeds niet bewust wat hem te wachten staat. Als de profetenmantel op de schouder van Elisa wordt gegooid begrijpt Elisa de komst van Elia. Heel helder wordt deze weergegeven door het in het voorbijgaan toewerpen van de mantel. Dat gebeurde niet in de woning van Safat maar gewoon op het werk waar Elisa bezig was. De zalving komt op een later tijdstip naar voren en wordt juist in deze perikoop niet belicht maar heeft wel terdege plaats gevonden in bijzijn van getuigen.

Elisa zal niet zijn vader in de functie van rechter opvolgen. Zijn vooropleiding om de rechtsregels van de Thora te bestuderen was geen verloren periode geweest. Nu beseft hij dat Gd hem een geheel andere taak toebedeeld. Gehoorzaam moet hij Elia volgen. Hij wil eerst afscheid nemen van zijn vader en moeder. Ruimschoots geeft Elia hem daarvoor de tijd.

Als Elisa is teruggekeerd slacht hij 1 juk runderen. Het vlees wordt gekookt in een pot en de genodigden die daar bij waren. In het openbaar wordt Elisa aangesteld als profeet in de plaats van Elia. Men heeft ontzag gekregen voor Elia als profeet. Hij was het immers die sprak dat op zijn woord dat de regen ingehouden werd. Ook op het woord van Elia nadat er een klein herstel plaats vond in Israel kwam er op zijn innige gebed tot Gd weer regen in Israel. De afgoden zijn te kijk gesteld op de berg Karmel door Elia (mijn Gd is Adonai). De samengekomen kinderen van Israel kozen weer opnieuw voor de Gd van hun voorvaderen. Vele afgodshuisjes moesten nog vernietigd worden. Elisa (mijn Gd is redding) zal spoedig ingezet worden. Door zijn hand zien we in de daaropvolgende jaren grote dingen in de kracht van Gd doen. De geschiedenis gaat door; alle verleiders die Israel deden afdwalen van de Gd van hun vaderen zijn omgekomen. Door een oorlogshandeling of door een rechtstreeks strafgericht. Gd heeft Zijn volk niet verlaten.

Er zal altijd een volheid overblijven die de knie niet zal buigen voor de afgoden. Die groep is klein dat is waar. Zij zijn echter sterk in de ogen Gd die hun de moed en de kracht geeft om te blijven volharden. Wij die daar vele eeuwen later op terug zien kunnen dat vaststellen. Ook wij mogen ons getroost en bemoedigd weten als er veel op ons afkomt. De moeite en benauwde dagen lijken in onze tijd steeds meer te worden. Ik denk dat deze opvatting juist is. Mij mogen het doen met de woorden van Yeshua die tot zijn volk sprak: Ik ben met u tot aan het einde van deze wereld. Elia was moedeloos geworden en werd op een bijzondere wijze vertroost. Zijn werk, zijn naambetekenis: mijn Gd is Adonai leeft nog steeds voort. Iedere oprechte gelovige deelt in volle rechten in deze naambetekenis. Spreek gerust elke dag maar uit: Gd is mijn Heer. Hij zal het waar maken in uw leven.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: