Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Sterven en opstanding van Yeshua (Jezus)
Auteur Bericht
Bo

Bericht Onderwerp: Sterven en opstanding van Yeshua (Jezus)
Bericht Geplaatst op: Di 25-Sep-2007 14:01
Reageer met quote

Er wordt ons al vele eeuwen geleerd dat het sterven van Yeshua (Jezus) op vrijdagnamiddag 15 uur onze tijd en de opstanding plaats vond op zondag voor dag en dauw.

Laten we nu het eens bekijken vanuit de schrift, de bijbel geeft ons verschillende aanknopingspunten.

--- Zo hebben we de dag van Zijn gevangenisneming en het uur en de dag van Zijn dood ( 14de Nissan op het negende uur)
--- Zo hebben we het teken van Jona ( 3 dagen en 3 nachten) of 3x 24 uur of 72 uur ( Mat 27: 62 – 66) )
--- Zo weten we dat Sabbat “groot “ was ( Joh 19 :31)
--- Zo weten we dat het graf leeg was zondagochtend ( Mat 28:1–10)

Laten we nu deze gegevens eens nader bezien

De gevangenisneming en dood gebeurde op de 14de Nissan. Het feest van de ongezuurde broden is op de 15de Nissan
Dat wil dan zeggen dat je goed moet weten in welk jaar van de tijdtelling Hij gevangengenomen is, het kan eender welke dag van de week zijn, daar we dat niet juist weten moeten we het gaan onderzoeken volgens de aangebrachte bijbelteksten.

We weten volgens het evangelie van Johannes dat de Sabbat “groot“ was, wat duidt dat er een feestdag aanbrak (Shabbath gadol) genoemd zo zijn er ieder jaar een paar grote Sabbatten 7 in het Totaal, Pesach, Soekot, Yom Kippur, enz… De wekelijkse Sabbat valt tekens op vrijdagavond tot zaterdagavond, hier is er sprake van dat Pesach aanbrak.

Nu hebben we nog het teken van Jona.
3 dagen en 3 nachten, met een gemakkelijk rekensommetje kunnen we uitrekenen dat er tussen vrijdagnamiddag 15 uur (onze tijd) en zondagochtend geen 72 uur passen.
Nochtans was het voor Yeshua (Jezus) heel belangrijk dat dit zeer accuraat zou zijn:
Het enige teken dat de Here Yeshua (Jezus) aan de Farrizeeën en de schriftgeleerden gaf en wat zou bewijzen dat Hij waarlijk de enige Zoon van God was, de Beloofde en langverwachte Messias, was het teken van Jona:
“Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten”
De Bijbel stelt duidelijk dat Yeshua (Jezus) stierf op de voorbereidingsdag voor de sabbat (Joh.19:31) en dat men de lichamen niet aan het kruis wilde laten hangen op de sabbat. Een aantal vertalingen (w.o de Leidse vert) concludeert hieruit dat deze voorbereidingsdag “dus” een vrijdag moet zijn geweest en neemt dan ook de vrijheid het Grieks aldus te vertalen. Wat men echter vergeet/niet weet is dat ná het pascha het Feest van Ongezuurde Broden wordt gehouden, waarvan de eerste en laatste dag (de zevende dag) GROTE Jaarsabbatten zijn. Dit zijn dus géén gewone wekelijkse sabbatten, zij staan daar los van. Zoals eerste kerstdag op een dinsdag kan vallen en dan als een ‘zondag’ wordt gehouden.
Indien we weten dat er twee sabbatten waren gedurende de drie dagen dat Christus in het graf was, dan is ook de moeilijkheid opgelost om Marcus 16:1 en Lukas 23:56 met elkaar in overeenstemming te brengen.
Marcus zegt dat ná de sabbat de vrouwen specerijen kochten om Yeshua (Jezus) te zalven. Dat kan niet na de wekelijkse sabbat zijn gebeurd, omdat zij reeds zeer vroeg de volgende morgen op weg gingen naar het graf, terwijl zij eerst nog de specerijen hadden moeten kopen en bereiden.
Lukas zegt dat de vrouwen zagen hoe Yeshua (Jezus) in het graf werd gelegd, toen terugkeerden en specerijen en mirre gereedmaakten (die ze eerst nog hadden moeten kopen!), waarna zij rustten op de sabbat volgens het gebod.
Déze sabbat was niet de Grote Sabbat die aanbrak vlak nadat Yeshua (Jezus) in het graf was gelegd. De vrouwen zouden immers geen tijd gehad hebben om de specerijen te kopen én te bereiden vlak voor de eerste heilige Grote Sabbat van het Feest der Ongezuurde Broden. Op een voorbereidingsdag sloten alle winkels namelijk al om drie uur ’s middags. De vrouwen konden ook niet de specerijen kopen ná de sabbat (volgens Marcus) waarna ze die bereidden en rustten op diezelfde sabbat . . .
De enige juiste verklaring is dat er twéé sabbatten waren, gescheiden van elkaar door een voorbereidingsdag. Het Grieks in Mattheus 28:1 geeft bovendien aan dat het gaat om méér dan één sabbat:
Matteus 28:1 En laat [na] de sabbat*, als het begon te lichten, tegen den eersten [dag] der week, kwam Maria Magdalena, en de andere Maria, om het graf te bezien.
*Grieks: sabbatten – meervoud!
Nu wordt ineens ook de tekst van Joh.19:31 duidelijk:
“de Joden dan, daar het Voorbereidingsdag was en de lichamen niet op de sabbat aan het kruis mochten blijven – want de dag van die sabbat was groot – vroegen pilatus, dat hun benen gebroken en zij weggenomen zouden worden”.
De Petrus Canisius Vertaling zegt het nóg duidelijker:”… en het was nog wel een Grote Sabbat”.
Hiermede bedoelde Johannes de Eerste dag van het Feest der Ongezuurde Broden en niet een gewone weeksabbat! is het als volgt:
En als Yeshua (Jezus)opgestaan was,
des ’s morgens vroeg op de eerste dag der week verscheen Hij het eerst aan Maria Magdalena.

Feit: Yeshua is opgestaan na 3 nachten en 3 dagen, aan het einde van de weeksabbat (zaterdag). Op zondagmorgen gaan de vrouwen met de bereide kruiden naar het graf en treffen dat – uiteraard – leeg aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
justed
Beheer

Bericht Onderwerp: Re: Sterven en opstanding van Yeshua (Jezus)
Bericht Geplaatst op: Di 25-Sep-2007 14:08
Reageer met quote

haha, je haalt de woorden uit m'n mond. Een hele tijd geleden vertelde God mij ook het een en ander er over, en ben toen dit alles gaan toetsen in de bijbel. Yvon, ook lid van ACI en een hele goede vriendin van mij, kwam niet lang daarna met de toetsing op de proppen, en dan open jij er nu ook nog een topic over 1

Ik ben momenteel namelijk (heel toevallig 1) bezig met een verslag met als onderwerp "de dood en opstanding van Christus", ben inmiddels op de helft en hoop hem deze week online te gooien, inclusief een schema erbij om nog het een en ander toe te lichten.

Er is volgens mij ook maar 1 jaartal welke het jaar zou zijn dat de Here de dood ondervond en weer opstond, omdat de rest van de jaren niet na 3 dagen eindigt op een sabbat (zaterdag). Maar goed, zodra het verslag er staat zul je het zien.

Wel tof dit trouwens, God is goed! 1
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 25-Sep-2007 20:57
Reageer met quote

we mogen niet uit het oog verliezen, dat in het joods begrip ,de shabbat begint op vrijdag bij zonsondergang,tot zaterdag zonsondergang, dus als er gesproken word , van de éérste dag word hier gezegd zondag, voorst is het zoals bo uitlegd, de pesha begint op 14 nissan

shabbat is in het hebreeuws Zaterdag: Zondag word éérste dag genoemd, en zo verder:

Wie wijs is leert van iedereen; shalom
Naar boven
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 25-Sep-2007 22:03
Reageer met quote

he rebecca, wat gaaf jij dat hetzelfde schrijft naar wat ik heb gevonden (samen met justed) door gewoonweg bijbel te gaan lezen en daarbij de dagen zoals ze zijn geschapen (naar de maan) in het achterhoofd te houden. inderdaad klopt het dan precies allemaal! 1

En dan is het eigenlijk best wel raar naar mijzelf gerekend dat ik altijd zo over genesis heen heb gelezen ook:
'er komt een avond en er komt een ochtend: één dag ' (niet ochtend avond)
Zo is het en zo zal het altijd zijn, Gods woorden blijven eeuwig bestaan, dat blijkt al wel weer.
Bo

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 26-Sep-2007 00:11
Reageer met quote

Yvon schreef:

Quote:
En dan is het eigenlijk best wel raar naar mijzelf gerekend dat ik altijd zo over genesis heen heb gelezen ook:
'er komt een avond en er komt een ochtend: één dag ' (niet ochtend avond)

Zo is het bij mij ook gegaan door de Tora (leefregels) te gaan lezen en er naar te gaan leven en o.a de bijbelse feesten te gaan vieren ben ik de bijbel op een heel andere manier gaan lezen en onderzoeken.

Zo ben ik me ook gaan verdiepen o.a rond het feest van Pesach " Seder" read2.gif dat ik er achter ben gekomen dat het één en ander toch anders in elkaar zit dan we altijd aangeleerd kregen.

En ja hoor voor mij zit het griekse denken ook vaak in de weg 0

Laila tov
Bo
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: