Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
pasen
Auteur Bericht
ilonia

Bericht Onderwerp: pasen
Bericht Geplaatst op: Zo 25-Feb-2007 23:00
Reageer met quote

Pasen komt er weer aan. Wat ik mij nu altijd afvraag is waarom zijn er verschillende paas -datums? En klopt de christelijke viering van pasen wel? Ik bedoel ermee is Jezus werkelijk op ‘goede’ vrijdag gekruisigd en waarom vieren wij tweede paasdag (maandag)?

Hierbij een link die een ander licht hier op werpt: http://www.levendwater.org/frameset.htm?geloofsbelijdenis.html&over_lw.html

Wat is jullie mening hierover?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 26-Feb-2007 16:31
Reageer met quote

Hoi Ilonia,
ik heb de link nog niet gelezen, maar toevallig was ik vanmorgen aan het lezen in Johannes 20.
Quote:
Wat ik mij nu altijd afvraag is waarom zijn er verschillende paas -datums? En klopt de christelijke viering van pasen wel? Ik bedoel ermee is Jezus werkelijk op ‘goede’ vrijdag gekruisigd en waarom vieren wij tweede paasdag (maandag)?

Ik heb er geen idee van dat er verschillende paasdatums zijn, maar blijkbaar is dat zo. Geen idee hoe dat komt. Misschien mede om de jaartelling die niet overal gelijk is.

Volgens Johannes 20:1 is Jezus Christus opgestaan op de eerste dag van de week (zondag).
(Om 1 of andere reden is om deze reden de sabbath vervangen door de zondag.. (heel vreemd maar dat is een ander onderwerp 1 ) )
Na drie dagen zou Hij op staan. Jezus Christus in het graf gelegd nog net voordat het Sabbath zou worden (vrijdag avond) (Johannes 19:42)

Dan snap ik het ook even niet meer.
Ik lees in mattheus 12:40 dat Jezus Christus zegt: Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven.

Als ik dan even terug reken:
vrijdag avond tot zondagmorgen..
dat zijn 2 nachten, en ongeveer 2 dagen..

Overigens ook geen idee waarom 2e paasdag wordt gevierd.. Zal ook wel ooit zo ingesteld zijn om 1 of andere reden. Er zijn wel meer dingen die mbt feestdagen niet (volledig) kloppen.

Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat ik elke dag mag beseffen wie God voor mij is, en dat ik redding heb mogen vinden in Christus Jezus mijn Heer door wie ik nu leef. 1
En wat mensen dan willen vieren met feestdagen e.d mogen ze van mij zelf weten. Grootste gedeelte van de feestdagen wordt ingevuld door eten, festivals of wat dan ook maar, waardoor die veel van betreffende feestdagen hun inhoud nogal verliezen (ik spreek over een groot gedeelte = wereld , niet allen uiteraard 1 )
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 26-Feb-2007 16:58
Reageer met quote

Quote:
Ik heb er geen idee van dat er verschillende paasdatums zijn, maar blijkbaar is dat zo. Geen idee hoe dat komt. Misschien mede om de jaartelling die niet overal gelijk is.

Je hebt het joodse paasfeest dat aan de hand van de maan wordt gerekend. Dan heb je het christelijk pasen dat aan de hand van de zon is gerekend. Dan hanteren de ortodoxe kerk de Juliaanse kalender en de Katolieken kerk de Greogaanse (schrijf het denk ik niet goed) kalender.
Waarom komden de christenen niet simpel weg het joodse paasfeest vieren en moest er zonodig een christelijke paasdatum komen ?
Vanwege antisemitisme? ik denk het wel. Het makkelijk maken om een heidensfeest te kerstenen? Ik denk het wel.

Quote:
Ik lees in mattheus 12:40 dat Jezus Christus zegt: Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven.

Misschien waren er wel twee Sabbatten? Het is nm wel zo dat een feestdag ook een Sabbat is.
Naar boven
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 26-Feb-2007 17:56
Reageer met quote

Quote:
Waarom konden de christenen niet simpel weg het joodse paasfeest vieren en moest er zonodig een christelijke paasdatum komen ?

He die vervelende christenen ook altijd (inclusief ik dus 1 )
Zoals ik al zei zijn er bij beiden kanten veel dingen niet goed gegaan in de loop van de tijden.
Voor ons is het nu belangrijk om in de waarheid te wandelen, zonder aanziens des persoons 1 Jood, Griek, Christen, of Heiden.

Als ik vanuit de Bijbel een andere waarheid leer kennen (door verlichting van de Heilige Geest) dan mij altijd geleerd is, dan volg ik die waarheid. Maar goed, voor mij is dit niet zo;n probleem momenteel (wat niet is kan komen zeg men 1 dus wie weet..)

Quote:
Misschien waren er wel twee Sabbatten? Het is nm wel zo dat een feestdag ook een Sabbat is.

2 Sabbatten.. 1 klinkt mij niet bekend in de oren.. Ik dacht dat sabbath van vrijdagavond tot zaterdag avond is. Net als maandag maanda is en woensdag woensdag. Maar goed, misschien te kort door de bocht (ben ik verder ook niet precies thuis in uitzonderlijke benamingen hierin).
Maar goed, misshcien weet iemand anders meer 1
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 26-Feb-2007 20:04
Reageer met quote

Quote:
2 Sabbatten.. klinkt mij niet bekend in de oren.. Ik dacht dat sabbath van vrijdagavond tot zaterdag avond is. Net als maandag maanda is en woensdag woensdag. Maar goed, misschien te kort door de bocht (ben ik verder ook niet precies thuis in uitzonderlijke benamingen hierin).

Lev. 23:5-7
5 Op de veertiende dag van de eerste maand wordt ter ere van de HEER het pesachoffer bereid, in de avondschemer. 6 En op de vijftiende dag van die maand begint ter ere van de HEER het feest van het Ongedesemde brood: zeven dagen lang moeten jullie dan ongedesemd brood eten. 7 De eerste dag moet je als heilige dag samen vieren; je mag dan niet werken.
Naar boven
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 27-Feb-2007 05:56
Reageer met quote

Oke 1 dat wist ik nog niet. 1
Weer wat geleerd, verklaart nu ook gelijk mijn vraag.
Al met al het klopt weer eens wat God heeft gezegd 1
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 02-Mrt-2007 14:27
Reageer met quote

Hoi Ilonia,

Een van de beheerders heeft Goede Vrijdag... is die Vrijdag wel zo Goed? geschreven.

Wat vind je er van?

Bava Kama 82a
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 02-Mrt-2007 15:54
Reageer met quote

Quote:
Hoi Ilonia,

Een van de beheerders heeft Goede Vrijdag... is die Vrijdag wel zo Goed? geschreven.

Wat vind je er van?

Ja die had ik gelezen. Ik ben er al eens eerder mee bezig geweest met dit onderwerp en toen viel mij dit ook op. Ik geloof wel dat hij daar een punt heeft, omdat de eerste feestdag van het pesach ook een sabbat is net zoals het laatste feest dag. Ik vind het zelf zo jammer dat er zoveel uit het christelijke pasen is uitgeschrapt dat en aan toegevoegd wat er eigenlijk niet in hoort. Ik ben dit nog meer aan het uitzoeken.
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 02-Mrt-2007 21:22
Reageer met quote

Kena,

Een vraagje: wordt en voor Pesach gevast?
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 03-Mrt-2007 22:54
Reageer met quote

Quote:
Ja die had ik gelezen. Ik ben er al eens eerder mee bezig geweest met dit onderwerp en toen viel mij dit ook op. Ik geloof wel dat hij daar een punt heeft, omdat de eerste feestdag van het pesach ook een sabbat is net zoals het laatste feest dag. Ik vind het zelf zo jammer dat er zoveel uit het christelijke pasen is uitgeschrapt dat en aan toegevoegd wat er eigenlijk niet in hoort. Ik ben dit nog meer aan het uitzoeken.

Ik was nog het een en ander aan het uitzoeken en toen kwam ik dit tegen:

Quote:
Door de Romeinen werd het Lentefeest gevierd tijdens de Voorjaarsequinox, die toen op 25 maart was vastgesteld, met de dood en wederopstanding van Attis, de geliefde van de ook in Rome vereerde Grote Godin Kybele. Op 22 maart werd een pijnboom gekapt en bij de tempel van Kybele in Rome neergezet. Een houten beeldje van Attis werd aan de boom vastgemaakt. De derde dag, 24 maart, verwondden priesters zichzelf in brachten zichzelf met wilde dansen in extase om de dood van Attis te gedenken. Het beeldje werd plechtig begraven. De volgende dag, 25 maart, werd uitbundig de opstanding van Attis uit de dood gevierd. Het beeldje werd weer opgegraven en weer aan de pijnboom gehangen. Daar bleef het een jaar hangen, als symbool van de opstanding van Attis.

Misschien is dit ook een reden dat het maar een dag is.
Naar boven
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 04-Mrt-2007 19:27
Reageer met quote

ilonia schreef:
Kena,

Een vraagje: wordt en voor Pesach gevast?

Nee 1

Bava Kama 82a
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 04-Mrt-2007 19:29
Reageer met quote

das heel duidelijk.
Ik ben bezig met pasen en dan komt ook naar voren dat er 40 dagen wordt gevast dus van daar
Naar boven
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Mrt-2007 01:22
Reageer met quote

Ilonia schreef:
Waarom komden de christenen niet simpel weg het joodse paasfeest vieren en moest er zonodig een christelijke paasdatum komen?

geen idee, ik leefde eigenlijk in de veronderstelling dat pesach en pasen nog steeds samenviel, maar blijkbaar niet. Misschien dat het een maatregel was om te voorkomen dat niet-joodse christenen zich als joden gingen gedragen door pesach te vieren i.p.v. pasen?
En nog even een wilde speculatie die ik zelf minder waarschijnlijk acht dan andere mogelijkheden: misschien is het paasfeest verzet op verzoek van joden die tevens pesach wilden vieren?

Ilonia schreef:
Ik vind het zelf zo jammer dat er zoveel uit het christelijke pasen is uitgeschrapt dat en aan toegevoegd wat er eigenlijk niet in hoort. Ik ben dit nog meer aan het uitzoeken.

Wat er allemaal aan toegevoegd wordt en er niet in thuis hoort kan ik wel een beetje zien (paashaas, kuikens, eieren en misschien ook paastakken? en wellicht mis ik nog wat dingen)
Maar ik ben wel benieuwd wat er dan uit gelaten is, Ilonia?

Mijn vraag n.a.v. de gegeven link is:
Is het werkelijk zo erg als de 'verkeerde' dag wordt aangehouden. Is dat werkelijk een dusdanig punt van kritiek dat het het waard is om (in je hoofd) mee bezig te zijn in de tijd van diepgaande emoties rond de kruisiging en de opstanding?
Naar boven
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Mrt-2007 01:28
Reageer met quote

nog een vraagje: kan iemand mij vertellen waarom er een vastentijd van 40 dagen is voorafgaand aan pasen?
Voor zover ik weet vond Jezus' 40 dagen lange vastentijd twee-drie jaren eerder plaats dan de kruisiging en niet specifiek in die periode. Maar zelfs als dat zo zou zijn, wat is dan de gedachte achter het nadoen van Jezus door 40 dagen te gaan vasten?
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Mrt-2007 08:45
Reageer met quote

Quote:
geen idee, ik leefde eigenlijk in de veronderstelling dat pesach en pasen nog steeds samenviel, maar blijkbaar niet. Misschien dat het een maatregel was om te voorkomen dat niet-joodse christenen zich als joden gingen gedragen door pesach te vieren i.p.v. pasen?

Nee dat is het niet. De kerk zag de joden aan voor godsmoordenaar en daarom is het verplaats. Je kan toch niet het zelfde feest gaan vieren als de die van de godsmoordenaars?
En nog even een wilde speculatie die ik zelf minder waarschijnlijk acht dan andere mogelijkheden: misschien is het paasfeest verzet op verzoek van joden die tevens pesach wilden vieren? [/quote]

Een leuke suggestie, maar waarom zouden ze dat doen? De eerste christenen vierden wel gewoon op dezelfde datum als de joden.

Quote:
Wat er allemaal aan toegevoegd wordt en er niet in thuis hoort kan ik wel een beetje zien (paashaas, kuikens, eieren en misschien ook paastakken? en wellicht mis ik nog wat dingen)
Maar ik ben wel benieuwd wat er dan uit gelaten is, Ilonia?

Het joodse aspect van pasen.
Quote:

Is het werkelijk zo erg als de 'verkeerde' dag wordt aangehouden. Is dat werkelijk een dusdanig punt van kritiek dat het het waard is om (in je hoofd) mee bezig te zijn in de tijd van diepgaande emoties rond de kruisiging en de opstanding?

Hoeft niet als er maar geen diepere gedachten achter schuil gaan.

Quote:
Door de Romeinen werd het Lentefeest gevierd tijdens de Voorjaarsequinox, die toen op 25 maart was vastgesteld, met de dood en wederopstanding van Attis, de geliefde van de ook in Rome vereerde Grote Godin Kybele. Op 22 maart werd een pijnboom gekapt en bij de tempel van Kybele in Rome neergezet. Een houten beeldje van Attis werd aan de boom vastgemaakt. De derde dag, 24 maart, verwondden priesters zichzelf in brachten zichzelf met wilde dansen in extase om de dood van Attis te gedenken. Het beeldje werd plechtig begraven. De volgende dag, 25 maart, werd uitbundig de opstanding van Attis uit de dood gevierd. Het beeldje werd weer opgegraven en weer aan de pijnboom gehangen. Daar bleef het een jaar hangen, als symbool van de opstanding van Attis.

Weer een heidens feest gekerstend dat is mijn probleem.

Quote:
nog een vraagje: kan iemand mij vertellen waarom er een vastentijd van 40 dagen is voorafgaand aan pasen?

Vaak wordt er rond deze periode gedoopt en wat deed Jezus na zijn doop? Hij vaste.
Quote:
Voor zover ik weet vond Jezus' 40 dagen lange vastentijd twee-drie jaren eerder plaats dan de kruisiging en niet specifiek in die periode. Maar zelfs als dat zo zou zijn, wat is dan de gedachte achter het nadoen van Jezus door 40 dagen te gaan vasten?

Dit misschien?
Quote:
"De veertig dagen onthouding van de vastentijd ("Lent") werd rechtstreeks overgenomen van de aanbidders van de Babylonische godin. Een dergelijke vastentijd van veertig dagen in het voorjaar wordt nog altijd in acht genomen door de Yezidis of heidense duivelaanbidders in Koerdistan, die het hebben geërfd van hun vroegere meesters, de Babyloniërs. Een dergelijke vastentijd van veertig dagen werd in de lente in acht genomen door de heidense Mexicanen … Een dergelijke vastentijd van veertig dagen werd in acht genomen in Egypte …" (The Two Babylons, pp. 104-105). In feite werd deze Egyptische vasten van veertig dagen uitdrukkelijk gevierd ter ere van Osiris, ook bekend als Adonis in Syrië en als Tammuz in Babylonië (John Landseer, Sabaean Researches, pp. 111, 112).

JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Mrt-2007 10:30
Reageer met quote

Hoi Ilonia, bedankt voor je reactie!

Ilonia schreef:
Het joodse aspect van pasen.

Kun je iets concreter zijn? Doel je nu toch op het vieren van Pesach?

Ilonia schreef:
Nee dat is het niet. De kerk zag de joden aan voor godsmoordenaar en daarom is het verplaats. Je kan toch niet het zelfde feest gaan vieren als de die van de godsmoordenaars?

Als dit werkelijk de reden was: bah wat een walgelijke naïviteit!

Ilonia schreef:
Dit misschien?

nah... ben niet helemaal overtuigd. Dan ga je nu al direct uit van de slechtste optie. Mocht het nou geen "Lent" hebben geheten maar "Carnaval", dan wordt het wat anders...
Het doopverhaal lijkt me wel een goeie verklaring. Zeker als je doopt in de buitenlucht kan ik me voorstellen dat het wel fijn is als dat net ná de winter gebeurt, dus waarom niet meteen rond Pasen.
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Mrt-2007 11:05
Reageer met quote

Quote:
Kun je iets concreter zijn? Doel je nu toch op het vieren van Pesach?

De uittocht van de Israelieten, het slachten van het lam en op de deurposten het bloed aanbrengen. De dood van de eerst geborenen doordat er geen bloed was op de deurposten.
Jezus stierf op de dag dat normaal het lam werd geslacht. Het bloed dat op de deurposten werd aangebracht en dat Jezus heeft gegeven door dat hij stierf. De deur is werd voorbij gegaan, zodat de eerste geborenen niet stierven. Maar wie is de deur nu?

Quote:

Vind je mij nu naive of bedoel je het anders?
Quote:

nah... ben niet helemaal overtuigd. Dan ga je nu al direct uit van de slechtste optie.

Daar kan ik niks aandoen zo licht het nu eenmaal.
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Mrt-2007 13:06
Reageer met quote

Ilonia schreef:
JohanLingen schreef:

Vind je mij nu naive of bedoel je het anders?

Sorry, nee, ik bedoel het anders 1 Het staat er inderdaad wat dubbelzinnig, fijn dat je nog even vraagt naar wat ik ermee bedoel.
Het is behoorlijk naïef van "de kerk" om joden te benoemen als godsmoordenaars. Ik dacht dat het Luther was die het daar ook niet mee eens was: hij (of iemand anders) zei zoiets als "Jezus is gekruisigd door míj, door mijn grote schuld."
Wij zijn er zonder uitzondering schuldig aan dat het nodig was...

Ilonia schreef:

Maar wie is de deur nu?

dat vind ik inderdaad een heel waardevol symbool! Deuren kom je overal tegen. Niet dat ik ze nu direct met bloed wil gaan bestrijken, maar het is wel wonderlijk om te bedenken hoe de redding als het ware op de deurpost te zien is. Ik hoop dat ik voortaan bij iedere deur aan Jezus denk! 1
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Mrt-2007 13:18
Reageer met quote

Quote:
Sorry, nee, ik bedoel het anders Het staat er inderdaad wat dubbelzinnig, fijn dat je nog even vraagt naar wat ik ermee bedoel.
Het is behoorlijk naïef van "de kerk" om joden te benoemen als godsmoordenaars. Ik dacht dat het Luther was die het daar ook niet mee eens was: hij (of iemand anders) zei zoiets als "Jezus is gekruisigd door míj, door mijn grote schuld."
Wij zijn er zonder uitzondering schuldig aan dat het nodig was...

De kruiseging was een romeinse straf en geen joodse, maar Luther was ook niet erg vriendelijk voor de joden.

Quote:
dat vind ik inderdaad een heel waardevol symbool! Deuren kom je overal tegen. Niet dat ik ze nu direct met bloed wil gaan bestrijken, maar het is wel wonderlijk om te bedenken hoe de redding als het ware op de deurpost te zien is. Ik hoop dat ik voortaan bij iedere deur aan Jezus denk!

Maar begrijp je wat ik wil zeggen? Doordat het joodse deel van pasen weg is, zijn die symdolen ook weg.
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Mrt-2007 14:03
Reageer met quote

Ilonia schreef:
De kruiseging was een romeinse straf en geen joodse, maar Luther was ook niet erg vriendelijk voor de joden.

hmm verkeerd citaat dus... 1
Kan ik het goedmaken door nog een jodekoek te eten? 0 1

Ilonia schreef:
Maar begrijp je wat ik wil zeggen? Doordat het joodse deel van pasen weg is, zijn die symdolen ook weg.

Ja idd, alleen de symbolen "lam" en "kruis" zijn zo ongeveer nog over.

N.a.v. het goede-vrijdag-stuk wil ik eigenlijk ook nog iets kwijt:

Ik moet eerlijk bekennen dat met name de houding die de schrijver van het goede-vrijdag-artikel in het begin aanneemt, mij een klein beetje prikkelt.
Als ik dit soort dingen over bijv. pasen hoor, dan vind ik het óók enorm jammer dat "het christendom" de bindingen met het jodendom zo verbroken heeft. Daardoor gaat inderdaad een hoop waardevolle informatie verloren en is men sneller geneigd de dingen naar eigen hand te zetten.
Maar daarentegen kan ik er ook weinig aan doen dat dat in de afgelopen 2000 jaar zo gegaan is en het is ook reuzemoeilijk om dat ergens aan het verstand te brengen.
Mijn eerste roeping is om God lief te hebben, alsmede mijn naaste. Waarbij mijn medegelovigen een bijzondere plek innemen als broeders en zusters, waarmee ik eenheid wil bewaren én waarheid wil zoeken. Die twee gaan in de praktijk en op de korte termijn nu eenmaal niet altijd even goed samen.
Dat is dus geen onWIL, maar onMACHT en onWETENDHEID.

De haast obsessieve houding die ik merk in diverse artikels op FAQ m.b.t. het zoeken van gebrekkige punten in de christelijke dogmatiek, ervaar ik eigenlijk niet als opbouwend, maar eerder als schadelijk. Het komt op mij over alsof iedere christen persoonlijk verantwoordelijk wordt gehouden voor de dingen zoals ze nu zijn. En daarmee dus te wijzen op "de onwil van 'iedere' christen", met weinig begrip voor eventuele onmacht/onwetendheid.
Zonder vervelend of beledigend te willen zijn: ik merk diezelfde houding in lichtere vorm ook bij jullie, Kena en Ilonia.
Wat betreft jullie begrip voor onwetendheid geef ik jullie overigens een dikke pluim, want iedere vraag die ik stel zijn jullie bereid te beantwoorden!

M.u.v. het laatste punt, lijkt bovenstaande me niet de bedoeling en ik kan me ook niet voorstellen dat dat de bedoeling is van "de jood"! Dus vraag ik me af waarom "de jood" zich zo afzet tegen het christendom. Met welk doel en waarom? En welke (persoonlijke of collectieve) pijn ligt hieraan ten grondslag?
Mis ik iets in het heden of is het een verschil in cultuur (draagt het joodse volk dit soort punten bijvoorbeeld collectief eeuwenlang mee)?
Als jullie hierop willen reageren dan kan ik wellicht meer begrip opbrengen voor genoemde houding!

PS: het is dus niet mijn bedoeling om iets dergelijks op te blazen tot iets buitenproportioneels en ook niet te bedoeling om jullie als individuen of als volk aan te vallen. Ik krijg het vermoeden dat er op dit moment meer pijn zit aan de joodse kant dan aan de christelijke kant en daar wil ik graag van op de hoogte zijn. Als dat zo is, dan kan ik er rekening mee houden. 1
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: