Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Handelingen 15
Auteur Bericht
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 28-Sep-2007 15:42
Reageer met quote

Tja ik ken het niet lezen dus ik weet het niet.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 28-Sep-2007 16:23
Reageer met quote

Daarom dat ik shabat heb onderlijnt

salom, en gezegend shabat
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 28-Sep-2007 21:11
Reageer met quote

Rebbeca ik vroeg niet wat omlijnd stond wat dat betekend, maar wat deze zin betekend:
Quote:
wa'jevareh elohiem et-jom ha'shviji wa'je'qadosh oto ki bo shabat :
bereshieth:genesis 2: 3 .

Elohihiem en Sabbat kan ik wel lezen en ik weet wat dat betekent, maar wat betekenen die andere woorden?
Je kan hier wel Hebreeuwse teksten posten, maar het merendeel wat hier ten eerste komt kan dat niet lezen. Dus als je Hebreeuwse tekst post graag met een Nederlandse vertaling dan kunnen alle mensen die hier op het forum komen ook mee discusseren en sluit je niemand uit. Dat doe je nu wel.
Ten tweede ging het mij niet om het woordje Sabbat, maar dat G'd ruste van Zijn werk. Ik heb alleen aan gegeven dat G'd dit niet aan de mens heeft geboden. Goed lezen!!
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 28-Sep-2007 21:34
Reageer met quote

rebbeca schreef:
wa'jevareh elohiem et-jom ha'shviji wa'je'qadosh oto ki bo shabat :
bereshieth:genesis 2:3

Even een opmerking van huishoudelijke aard. Dit is een nederlands forum, zou je (en iedereen) de taal daarom ook willen beperken tot het nederlands zodat iedereen weet waar het overgaat. De site en het forum moeten toegankelijk blijven voor een ieder die maar komt en meeleest.

Ik vind het allemaal heel mooi dat er mensen zijn die hebreeuws kunnen en alles, maar ik ken het niet, en de gemiddelde nederlander ook niet. En ik denk dat het belangrijk is om als je een boodschap begrijpelijk wilt overbrengen, je je taalgebruik dient aan te passen aan dat van de toehoorder.

Op veel sites die ik lees worden ook buitenlandse woorden gebruikt, ook voor de namen van de personen uit de bijbel. Zo wordt Paulus bijvoorbeeld "Sja'oel" genoemd. Ik merk voor mezelf dat het daardoor niet eenvoudig leest, en ik zou het toch graag zie dat mensen die op ACI komen deze "hinder" niet ondervinden tijdens het lezen, anders komt de boodschap ook nooit over.
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 28-Sep-2007 22:03
Reageer met quote

Justed kan je de topic niet beter scheiden? Het gaat niet meer over Handelingen 15.
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 29-Sep-2007 09:05
Reageer met quote

Ik had inderdaad de vertaling erbij moeten geven, maar daar ik dacht ,om duidelijk te maken, dat in de oorspronkelijke taal, duidelijk werdt gemaakt dat er wel .degelijk sabbat staat,

Om zulke missingen te mijden, heb ik hebreeuwse les gekregen van een jood in het univ; ben er nog steeds mee bezig, een zeer moeilijke taal, voor geintereseerde onder ons een aanrader, zo kan je rechtstreeks van uit de uitspronkelijke taal zien, wat er werkelijk staat,

Ik zal in de toekomst vermijden dat er iemand is , die daardoor in verwarring komt,

wie wijs is lere van elkaar, salom
Naar boven
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 29-Sep-2007 10:02
Reageer met quote

Om volgende shabat te kunnen starten, geef ik hier de lezingen.

Genesis 1:2---6:8
Jesaja 42:5-21----43:11
Matth 1:1-17, 19:3-9
lucas 3:23-38 ,10:1-12
johannes 1:18
1korintiers15:20, 15:35--58
romeinen 5:12-21
efeziers 5:21-32
kolos:1:-14---17:1
1timoth:2:11-15
hebre:1:1-3,--3:7--4-11, 11:1-7
2petr:3:3-14,
openb:21:1-5, 22:1-5

overzicht genesis

In een(den) begin schiep G'D (ha-shem-De naam) hemelen en aarde.
Dit scheppingsproces duurde zes dagen,
Op de zevende dag,ruste G'D uit , en liet HIJ daar de shabbat ontstaan, die tot heden elke zevende dag bij ons terug komt (begint Vrijdagavond bij zonsondergang en duurd tot zaterdag zonsondergang).
Adam en Eva, worden in de hof van EDEN geplaatst.
EVA wordt verleid door de slang om van de verboden vrucht van de "Boom der Kennis van GOED en KWAAD" te eten,en zij geeft op haar beurt de vrucht aan Adam.Door te zondigen kunnen Adam en EVA niet meer in dit Paradijs van EDEN blijven en zij worden eeruit verbannen.
De dood en hard werk(zowel geestelijk als fysiek) doen nu hun intrde in de wereld,te samen met de pijn die de vrouw lijdt als zij een kind baart.
Kain en ABEL de twee eerste kinderen van ADAM en EVA, brengen offers
aan G'D . ABEL geeft het fijnste van zijn kleinvee, en zijn offer wordt geaccepteerd.
Maar KAIn gebruikt inferieure producten van zijn landbouwopbrengst, en zijn offer wordt geweigerd.
KAIN is nu jaloers op zijn broer ABEL en in de daaropvolgende strijd dood KAIN ABEL.
G'D veroordeelt hem om over de wereld rond te zwerven.
De TORAH noemt nu de genealogische afstammelingen van de andere kindere van ADAM en EVA,en van KAIN op, tot de geboorte van NOACH,
Na de dood van Seth vervalt de mensheid tot slechtheid, en G'D besluit dat HIJ de mensheid wil uitroeien in een vloed, die de hele wereld zal overstromen. Echter één man ,NOACH (wil zeggen rust) vindt gunst in de ogen van G'D;

ADAM komt van ADAMAH( wat aarde betekend) ,en EVA( komt van chai wat leven betekend)

Veel studiegenot toegewenst

Wie wijs is lere van elkaar,shalom
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 29-Sep-2007 19:48
Reageer met quote

Rebbeca
De discussie gaat niet over over er wel of geen Sabbat staat, MAAR over dit:
Quote:
Nog een kleine uitlegging over de shabbat, die vanavond bij zonsondergang begint, G'D stelde voor de éérste keer deze rustdag in na zes dagen shepping, en de zevende dag ruste HIJ, en zegde tegen de mensen, die HIJ geschapen had, dat ze deze dag ook moesten rusten.

Dit staat niet in Gen. Kun jij aan de hand van Bijbel teksten in Gen. mij vertelen waar dit staat?
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 29-Sep-2007 20:04
Reageer met quote

Quote:
Na de dood van Seth vervalt de mensheid tot slechtheid,

Waar maak jij dit uit op? Kan je mij een vers geven die dit aangeeft?
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 29-Sep-2007 21:26
Reageer met quote

Beste ilona, ik kan helaas niet op je vraag voldoen, ik heb het ergens vandaan, maar geloof me, ik kan de oorsprong er niet van geven, omdat de oorsprong van het artikel niet gesingeerd is, maar omdat het de geest van het woord weergeeft, en het lijkt me ook nog een joodse oorsprong te zijn, ik heb de namen in de gekende vorm weergegeven, het stond in het joods, zoals hevel(adam) cheva(eva), .

Is het de bedoeling om de letter, of om de geest

sorry, toch nog salom
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 29-Sep-2007 21:33
Reageer met quote

Welke vraag bedoel je? De eerste of de tweede?
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 30-Sep-2007 14:42
Reageer met quote

Quote:
zoals hevel(adam) cheva(eva), .

Een correctie: Hevel is Abel en geen Adam.
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 30-Sep-2007 16:50
Reageer met quote

zeer juist , dank U voor de verbetering

shalom
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 30-Sep-2007 18:07
Reageer met quote

ilonia schreef:
Rebbeca
De discussie gaat niet over over er wel of geen Sabbat staat, MAAR over dit:
Quote:
Nog een kleine uitlegging over de shabbat, die vanavond bij zonsondergang begint, G'D stelde voor de éérste keer deze rustdag in na zes dagen shepping, en de zevende dag ruste HIJ, en zegde tegen de mensen, die HIJ geschapen had, dat ze deze dag ook moesten rusten.

Dit staat niet in Gen. Kun jij aan de hand van Bijbel teksten in Gen. mij vertelen waar dit staat?

rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 01-Okt-2007 08:43
Reageer met quote

Dat het er niet staat is juist, doch zoals je later zult merken tijdens de studies,kun je zien ,dat er telkens naar het scheppingsverhaal gewezen wordt,als een altoos GEBOD,voor éénieder,

Ik zou je aanraden, omgelijktiijdig, onder ons die studie tevolgen,dat ik dat daar geschreven heb ,was in die contekst,en denk niet dat daar iets fout mee is,het gaat niet alleen om de letter, maar om de geest van het woord.

Hoe ons voorbereiden, wat zouden jullie doen, als de koningin Vrijdagavond zou komen, we zouden nu al aan de kuis beginnen, zien dat alles in orde is, dan zouden we tegen die avond het beste maken,MENSEN onze G'd is meer dan eeder wie.
De vrijdagavond,onsteek ik twee kaarsen,(dat staat nergens in de bijbel)als een gebed, voor jood en griek , om tot een éénheid tekomen,dan zegenen we de wijn en drinken denkende wat Yeshua voor ons gedaan heeft, daarna zegenen we het brood,wetende dat Yeshua het levend brood is, tergelijke tijd herdenken we de uittocht van Egypte,het manna, daarom gebruiken we ook een gevlochten brood,het gevlochten brood zien we ook als een samenkomen tussen jood en griek
Dan lezen we om de beurten ,een gedeelte van de paraschats,we proberen telkens ook , iets uit te halen tot opbouw en groei, terwijl we aan tafel zijn eten we samen, wensen elkaar een sabbat tov, goede sabbat,het kan soms laat worden, maar dat is geen probleem, daar eenieder van ons de zaterdag als een volledige rustdag ziet, zaterdag wordt een famieliedag,er wordt meer aandacht aan de kinderen en elkaar gegeven,
dankende voor de rust die mogen ervaren.
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 01-Okt-2007 19:04
Reageer met quote

Rebbeca jij zegt eerst dit:
Quote:

Daarna zeg jij dat in Gen. 2:3 dit ondersteund en geeft deze Hebreeuwse tekst:
Quote:
wa'jevareh elohiem et-jom ha'shviji wa'je'qadosh oto ki bo shabat
uit de pentateuch van jitschak dasberg,.

IK heb onderlijnt waar shabat staat, rechtstreeks van uit het Hebreeuws, dus jou vertaling ,is niet juist

Jij zegt dat mijn vertaling niet goed is, wat wil nou het geval iemand die ik ken leest mee en kent wel Hebreeuws en zegt dat mij tekst wel goed vertaald is.

Nu zeg je dit:
Quote:
Dat het er niet staat is juist,

Mijn vraag aan jou is wat is er wel juis aan deze vertaling en wat niet?
En wil je als nog deze Hebreeuwse tekst vertalen om zo een goed beeld te krijgen wat er nou in de grondtekst staat?
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 02-Okt-2007 08:21
Reageer met quote

Ik heb de hebreeuwse "de pentateuch" als dat ook al niet meer juist is,
welke dan nog wel????????????????????????,,

IK ben niet zinnes om hier verder op in te gaan, want waar brengt ons dat naar toe, ik vind het zonde van de tijd, en heb iets veel beters te doen ,dan in onnodige discutie's te gaan.

SALOM

wie wijs is lere van elkaar
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 02-Okt-2007 09:50
Reageer met quote

Waarom zit je dan op een disuccie forum? Om disuccies uit de weg te gaan? Er zwak jij zegt dat mijn vertaling niet klopt het enige wat ik van je vraag is wat er niet klopt, maar daar krijg ik geen antwoord op dus ja ik ga er dan maar vanuit dat mijn versie wel moet kloppen, omdat jij het me niet kan/wil uitleggen. Ik wil wel van je leren, maar ik krijg de mogelijkeid niet eens. Tja hoe kan ik dan van jou leren?
Edwin

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 05-Okt-2007 10:20
Reageer met quote

Een ieder is vrij om de Sabbat in haar lett. zin te vieren. De Sabbat (Rusten) is het " altoosdurende verbond tussen God en Israel" ( Ex.31:16) Ik denk dan ook, dat in de Joodse traditie de sabbat, samen met de besnijdenis ( achtste dag !) het kenmerk van de Joodse identiteit is gebleken door de jaren van de verstrooiing heen. Het opmerkelijke is, dat het Joodse volk door al ie eeuwen heen, niet haar identiteit heeft verloren. Het volk is niet in " rook" opgegaan, wat wel logisch zou zijn. (menselijker wijs ).

De sabbat is niet iets wat aan de Gemeente mag worden opgelegd, als zijnde een wet. Ik leees dat niet in de bijbel.Echter we zijn vrij om het te vieren, geloof ook dat het een zegen kan zijn.Het is geen wet, wel een uitnodiging...

Rom.14 schreef:
5 Deze [immers] stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. 6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God.

Verder lijkt mij interessant om te zien en te ontdekken, dat de Sabbat ook een diepere zin in Zich heeeft. De eerste dag nadat Adam werd geschapen, was de Sabbat. God rustte van Zijn werk. En op grond van Zijn werk, mogen ook wij de Rust ingaan. Dit is zeer zeker al een verwijzing naar de Laatste Adam ( Christus Jezus).

Math.11 schreef:
28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven;

Deze rust wijst ook naar het binnengaan van Gods Koninkrijk, maar ook een innerlijke rust. Hij heeft Gods werk voltooit en in Hem en op grond van Zijn werk vinden wij Zijn Rust.

Hebr.6 schreef:
3 Want wij gaan tot [de] rust in, wij, die tot geloof gekomen zijn, .....10 Want wie tot zijn rust is ingegaan, is ook zelf tot rust gekomen van zijn werken, evenals God van de zijne.

Colossenzen 2:16 staat:"Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, dingen,
die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is."

Iedere feest, iedere Sabbat verwijst naar Christus.
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 05-Okt-2007 10:43
Reageer met quote

Quote:
Een ieder is vrij om de Sabbat in haar lett. zin te vieren. De Sabbat (Rusten) is het " altoosdurende verbond tussen God en Israel" ( Ex.31:16) Ik denk dan ook, dat in de Joodse traditie de sabbat, samen met de besnijdenis ( achtste dag !) het kenmerk van de Joodse identiteit is gebleken door de jaren van de verstrooiing heen. Het opmerkelijke is, dat het Joodse volk door al ie eeuwen heen, niet haar identiteit heeft verloren. Het volk is niet in " rook" opgegaan, wat wel logisch zou zijn. (menselijker wijs ).

De sabbat is niet iets wat aan de Gemeente mag worden opgelegd, als zijnde een wet. Ik leees dat niet in de bijbel.Echter we zijn vrij om het te vieren, geloof ook dat het een zegen kan zijn.Het is geen wet, wel een uitnodiging...

Mee eens.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 5 van 6

Ga naar: