Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
drie-eenheid
Auteur Bericht
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 14-Mei-2007 08:40
Reageer met quote

Quote:
Vlak voor mijn vertrek wil ik trachten enige antwoorden te geven aan Ilona en Kena. Wat een Jood of een gelovige Jood wel of niet is, kun je lezen in Rom. 2 vanaf vers 25. Ik oordeel niet over Ilona, maar in haar profiel staat dat zij Evangelisch is. Een Christen wordt niet een gelovige Jood, maar een kind van God de Vader.
Je leest niet goed. Ik weet waar Kena opdoeld, jij blijkbaar niet. Er staat in mijn profief Evangelisch, overigens twijfel ik zelf of dit wel goed is.

Quote:
Verder is Baruch gewoon de naam van een stichting en dit betekent gezegent, niets bijzonders, maar wel een feit.

Het is Hebreews en je hoeft mij niet uit te leggen wat het betekent.

Quote:
Ilona, helaas heb ik in mijn tweede bericht inderdaad een paar maal de naam Jezus gebruikt waar dit Christus moest zijn. Excuus daarvoor. Thomas zag dus net als Petrus, de Christus in Jezus, en tegen deze Christus zei Thomas dus: Mijn Heer en mijn God. Ik heb je al twee maal eerder geschreven dat deze Jezus volgens Petrus tot Christus werd gemaakt. Daarmee wordt het wezen van Jezus dus daadwerkelijk verandert, daar Jehovah, de god van Isral in Hem komt.

Gd is onveranderlijk.

Quote:
Het zou goed zijn, wanneer je bevestiging over een gedachte heb gekregen vanuit Gods Woord, je dit op papier zou zetten en er dan een soort waarheidsboom gaat ontstaan. Schrap dan meteen stellingen die je op dat moment moet verwerpen, omdat je gedachten al die veranderingen niet vast kan houden.

Ik verwarrend? Ik vind jij behoorlijk verwarrend overkomen en snap soms niks meer wat je bedoeld te zeggen.

Quote:
Waarom zouden de Joden verlangend uitzien naar hun Messias, wanneer zij zelf niet erkenden dat de Messias hun God is.
Ik denk dat hier het probleem is, joden zien de Messias niet als Gd en dat kan ook niet volgens het jodendom, omdat dit godslastering is.

Quote:
Maar dat is ook helemaal niet het probleem, de Joden wilden of konden niet erkennen dat Jezus de Christus was. Dat was Hij ook niet, maar Hij is het wel geworden.
Wanneer was Jezus dan wel Messias en wanneer niet. Ik denk dat als de Messias komt dat degene van begin af aan de Messias is en niet later wordt.

Quote:
Saul en David waren gezalfde mensen, de gezalfde waarover in Hebr. 1 gesproken wordt is geen mens, zelfs geen engel, maar een Elohiym, en die staat boven de engelen maar uiteraard onder GOD. Deze Elohiym is door GOD aangesteld tot god boven Isral. Ik heb hiervoor reeds eerder teksten aangedragen. Als je ze allemaal op een rijtje zet, gaat het lampje misschien branden.
Nee nog steeds niet. Jezus is Gd geworden boven de Gd van Israel, maar hij staat onder Gd. Ik kan je niet volgen.

Quote:
Is Jezus geschapen? Jezus is als mens geboren en dus niet geschapen (tenzij je geboren worden gelijk stelt aan geschapen worden), maar het Woord dat Jezus was voordat Het op aarde geboren werd, is door GOD geschapen, en daarom kan Het ook nooit gelijk aan GOD zijn, daar Het een schepsel is.
Jezus is geschapen. Hij was er al voor zijn geboorte, geschapen en stond direct onder Gd. Jezus is naar de aarde afgedaald en geboren uit Maria. Joh 8: 56 Abraham, uw vader, verheugde zich op mijn komst, en toen hij die meemaakte was hij blij. 57 De Joden zeiden: U bent nog geen vijftig en u zou Abraham gezien hebben? 58 Waarachtig, ik verzeker u, antwoordde Jezus, van voordat Abraham er was, ben ik er.
Je zegt nu Jezus staat wel onder Gd. Onder welke?

Quote:
Wanneer ik het woord twee-eenheid gebruik en jij wilt dat gelijkstellen aan de drie-eenheid van die formule, dan moet je toch echt eerst een studie maken van de formulering van die formule. Als Jezus als mens opgewaardeerd wordt tot het wezen van de Christus, dan wordt ook Zijn naam gewijzigd, vandaar die dubbelnaam, net als een getrouwde vrouw de naam van haar man erbij krijgt en een twee-eenheid gaat vormen met haar man.
Jezus is niet opgewaardeerd, maar Jezus was en is altijd de Messias geweest.

Quote:
Voor de laatste keer: De twee-eenheid Christus Jezus is in die hoedanigheid wel God, maar niet gelijk aan GOD de Vader. Je blijft te veel hangen bij het woordje god, dat geen naam is maar een kenmerk van een wezen. Een god heeft grote of alle zeggenschap over anderen. In Cor. 4:4 zie je dat n en het zelfde woord wordt gebruikt voor de god (GOD) die wij vereren, en voor de tegenstander van GOD. In beide gevallen staat daar in grondtekst het woord Theos. Blijf dus niet hangen aan een woordje, maar leer te verstaan wie daar mee bedoeld wordt.
Waar moet ik je tekst vinden? Jezus is geen Gd, maar hij is het evenbeeld van Gd en dat staat in Cor 4:4.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 16-Mei-2007 22:36
Reageer met quote

Oef, niet zo bits mensen!
Probeer ook in de woorden die je spreekt/schrijft de liefde die in je woont door te laten klinken! 1

@Ilonia: je verwijst vanuit Hebreen 1:8 (en 9 voeg ik even toe) naar psalm 45. Op zich is dat prima, maar degene die deze brief schreef heeft het voor ons idee in het Grieks toch iets anders gezegd dan het in psalm 45 staat.
Dan kunnen we natuurlijk wel hard roepen dat deze schrijver verwijst naar psalm 45 en daarbij een fout heeft gemaakt, maar dat vind ik zelf niet zo geloofwaardig.

In het hele verhaal zijn er in ieder geval twee teksten (Hebr. 1:8,9 en Joh. 20:28) die mij toch bezig hielden. Hier wordt toch erg duidelijk tegen/over Jezus gezegd dat Hij god/God is.
De constructie in het Grieks is toch zodanig dat ik op z'n zachtst gezegd niet erg geloofwaardig vindt dat Thomas over twee Personen spreekt "mijn Here en mijn God".

Overigens is er n ding wat ik wel wijzer ben geworden over Drie-eenheid.
Drie-eenheid is niet ontstaan als verklaring van de wijze waarop God in elkaar steekt, noch is het naar mijn weten ontstaan uit het heidendom. Het is het resultaat van een balancerende kerk die de ene bewering na de andere heeft moeten weerstaan. Beweringen waarvan zij dachten dat die geen recht zouden doen aan God en Jezus.
Hiermee geef ik dus niets aan over de waarheid of onwaarheid van die beweringen en de tegenmaatregelen. Ik probeer alleen inzicht te geven in de omstandigheden waaronder de leer van de Drie-eenheid is ontstaan (gebaseerd op de beschrijvingen van dhr. Berkouwer, eerder beschreven in mijn post).

@Baruch:
Ik ga even een poging doen om je te begrijpen: zeg jij dat Degene die zich voorstelt in Exodus 3:14 met "Ik ben er" niet GOD is maar God? En dat God zijn intrek nam in Jezus bij zijn doop, waardoor Hij, naast het vleesgeworden Woord, ook de Christus werd?
Zoja, wie heeft dan volgens jouw inzicht de aarde geschapen, God of GOD?
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 16-Mei-2007 23:02
Reageer met quote

Quote:
@Ilonia: je verwijst vanuit Hebreen 1:8 (en 9 voeg ik even toe) naar psalm 45. Op zich is dat prima, maar degene die deze brief schreef heeft het voor ons idee in het Grieks toch iets anders gezegd dan het in psalm 45 staat.
Dan kunnen we natuurlijk wel hard roepen dat deze schrijver verwijst naar psalm 45 en daarbij een fout heeft gemaakt, maar dat vind ik zelf niet zo geloofwaardig.

In het hele verhaal zijn er in ieder geval twee teksten (Hebr. 1:8,9 en Joh. 20:28) die mij toch bezig hielden. Hier wordt toch erg duidelijk tegen/over Jezus gezegd dat Hij god/God is.
De constructie in het Grieks is toch zodanig dat ik op z'n zachtst gezegd niet erg geloofwaardig vindt dat Thomas over twee Personen spreekt "mijn Here en mijn God".

Ik zeg niet dat de schrijver een fout heeft gemaakt, maar dat je de tekst van Heb. anders moet interperteren. Overings is Hebreeen aan hoe kan het ook anders aan hebreeen geschreven. Maw. Hebreeen zijn joden en kende de wet, maar ook de psalmen van haver tot gort.

Jezus zou zich nooit bekent hebben gemaakt als G'd, simpel weg omdat het voor een jood godslastering is. Ik kan daar niks aan veranderen. Dit is simpel weg een feit. Waarom blijven volhouden dat Jezus notabene zelf heeft gezegd dat hij G'd is? Ik snap dat niet.

Quote:
Overigens is er n ding wat ik wel wijzer ben geworden over Drie-eenheid.
Drie-eenheid is niet ontstaan als verklaring van de wijze waarop God in elkaar steekt, noch is het naar mijn weten ontstaan uit het heidendom. Het is het resultaat van een balancerende kerk die de ene bewering na de andere heeft moeten weerstaan. Beweringen waarvan zij dachten dat die geen recht zouden doen aan God en Jezus.

Daar ben ik het niet mee eens. Simpel weg omdat er te veel heidendom met het christendom is verweven, zodat christenen zelf amper weten wat wel en niet uit het heidendom komt.
Baruch

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 18-Mei-2007 00:54
Reageer met quote

Er zijn kennelijk gevoeligheden bij het gebruik van het woordje god, maar in de grondtekst worden verschillende namen hiervoor gebruikt, zoals Elohiym, en El, terwijl ook voor het begrip Heer of Heere de woorden Elohiym, Jehovah zo wel als Adonay gebruikt worden. In het Nederlands staat er dan simpel Heer of God, maar achter de originele begrippen of namen, schuilt veel meer dan wij denken. In de eerste hoofdstukken van Genesis komt het begrip GOD helemaal niet voor, daar staat alleen maar Elohiym. In Gen. 3:14 staat dat Elohiym tot Mozes zegt: De Jehovah, de Elohiym van uw vaderen, de Elohiym van Abraham ... enz.
Zonder een begrip te hebben van het verschil van deze namen, kun je feitenlijk niet over GOD of God spreken. Opmerkelijk is wel dat Jehovah duidelijk zegt hoe Hij aangeroepen wil worden, en dat blijkbaar niemand zich daar aan houdt (Gen 3:15). Ook de naam "k ben die Ik ben" wordt voor zover ik weet niet gebruikt om de God van Isral aan te roepen. Na het herstel van Isral zullen de Isralieten hun god aanduiden als: "Mijn God "= Elohiym (Hos 2:23). En dat deed Thomas. In Ps. 22:2 gebruikt David het woord El voor god, maar in vers 3 geeft hij deze god een naam: "Elohiym". Waarom hebben de vertalers dit in beide gevallen met God vertaald?
Ik heb nooit gezegd dat Thomas het over twee wezens had, juist het tegenovergestelde, namelijk dat voor hem de Christus, De Heere en God was. Ik heb een boek van meer dan 250 pag. over de drieeenheid geschreven, en kan onmogelijk in enige korte berichten alles duidelijk maken.
In Hebr. 1 gaat het niet over Jezus maar over De Elohiym Jehovah die later ook de "gezalfde" (Christus) zou heten. GOD de Vader heeft natuurlijk nooit tot Jezus gezegd dat Hij Hem tot een vader zijn zijn, en dat dit wezen Hem tot een zoon zou zijn, immers Jezus was Zijn zoon en GOD was zijn Vader. Wie zouden trouwens die deelgenoten moeten zijn uit vers 8. Dit alles is zeer moeilijke materie, en wanneer iets niet helemaal duidelijk is, zullen we geduld moeten hebben. Overigens opmerkingen als zou er veel heidens in de Christenheid zijn te vinden, mag dan waar zijn, maar zonder dit te verwoorden houdt het geen steek. Het ontstaan van een drie-eenheid is al te vinden in zeer oude tijden, en door alle eeuwen heen in allerlei godsdiensten terug te vinden.
Zegen!
Baruch

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 18-Mei-2007 02:18
Reageer met quote

Nog even voor Ilonia. De tekst in jouw laatste quote staat niet in Cor. 4:4, maar in 2 Cor. 4:4. Sorry. Overigens heb ik nergens gezegd dat Jezus van zichzelf zou hebben gezegd dat Hij God of GOD is, maar wel dat de Christus = Jehovah die God is, in Hem kwam. Er is een verschil tussen wat Christus is, en wat Jezus is.
Wat Johans's laatste vraagt betreft: de schepping staat op naam van de Elohiym, zoals je in Genesis kunt lezen. Dit gebeurde onder "leiding" van Jehovah = Gezalfde = Christus. Volgens Ef. 3:9b heeft GOD alles geschapen door J. Chr. Volgens Ef. 2:10 is geschapen in, maar dat kan ook zijn 'met' of 'door'. In ieder geval is GOD de Vader de architect en opdrachtgever en zijn de Elohiym de uitvoerders. En der Elohiym is gezalfd geworden, en dit werd de Jehovah, zoon van GOD (volgens Heb. 1). Jezus was niet Jehovah, Jezus was een mens uit GOD en Maria geboren, het vleesgeworden Woord. Jezus kwam als een vlees, Christus kwam mee in het vlees (van Jezus). 1 Joh. 4:2. Moeilijk? Misschien, maar wel heel logisch.
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 18-Mei-2007 19:19
Reageer met quote

Quote:
De tekst in jouw laatste quote staat niet in Cor. 4:4, maar in 2 Cor. 4:4.
En die tekst van jou staat in 1 Cor 4:4.
Maar waarom ga je niet in op mijn aangehaalde vers dat Jezus eem evenbeeld van G'd is?

Quote:
Sorry. Overigens heb ik nergens gezegd dat Jezus van zichzelf zou hebben gezegd dat Hij God of GOD is, maar wel dat de Christus = Jehovah die God is, in Hem kwam. Er is een verschil tussen wat Christus is, en wat Jezus is.

Ik snap hier helemaal niks van. Wat is het verschil tussen Jezus en Christus. Zijn zij aparte personen of zo?

Quote:
Er zijn kennelijk gevoeligheden bij het gebruik van het woordje god, maar in de grondtekst worden verschillende namen hiervoor gebruikt, zoals Elohiym, en El, terwijl ook voor het begrip Heer of Heere de woorden Elohiym, Jehovah zo wel als Adonay gebruikt worden. In het Nederlands staat er dan simpel Heer of God, maar achter de originele begrippen of namen, schuilt veel meer dan wij denken.

Ik weet dat G'd verschillende namen heeft, maar jou uitleg snap ik niet. De namen van G'd betekenen inderdaad wat anders, maar zegt meer over het karakter van G'd dan dat er verschillende goden zijn.
Quote:
In Hebr. 1 gaat het niet over Jezus maar over De Elohiym Jehovah die later ook de "gezalfde" (Christus) zou heten

Jezus is de Gezalfde, maar jij ziet Jezus en de Gezalfde als twee personen lijkt het. Waarom?

Quote:
Het ontstaan van een drie-eenheid is al te vinden in zeer oude tijden, en door alle eeuwen heen in allerlei godsdiensten terug te vinden.

Maar niet in het Jodendom en ook niet de twee-eenheid waar jij in gelooft.
Baruch

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 19-Mei-2007 14:29
Reageer met quote

Waarom Heb.1:8 anders interpreteren als er zo duidelijk wordt beschreven wat heeft plaatsgevonden? Als in vers 5 staat dat God iemand heeft verwekt, dan kan dat niet alleen maar betekenen dat die persoon daar voor het eerst het levenslicht zag, maar het kan ook betekenen: genereren, ofwel omhoogvoeren, bv. van 24 naar 220 volt genereren. In dit geval bestond er reeds een wezen dat de gerechtigheid lief had. Het moet dus bestaan hebben en gefunctioneerd hebben. Dit wezen wordt dan gegenereerd van wat het niet was tot wat het worden zou: zoon van GOD. Dit kan nooit op de Logos slaan, daar deze juist degenereerde door zijn Godheid af te leggen om tot de mens Jezus te worden. Al eerder heb ik besproken dat Jezus als zoon geboren werd maar de Christus tot zoon gemaakt werd. Jezus werd gezalfd met de Heilige Geest, maar de Christus werd gezalfd met vreugdeolie. Heel duidelijk twee verschillende zalvingen. Jezus had als zoon van GOD geen broers of metgezellen die ook zonen van GOD waren; het wezen dat tot Christus werd, had wel metgezellen, dus soortgelijke wezens. Waarom moet je dit anders interpreteren, omdat het niet in het denken past van Joden zowel als van Christenen? Eerder moeten wij van gedachten veranderd worden en niet ons begrijpen aanpassen aan wat iemand ons zegt te geloven.
Ilonia vroeg waarom ik niet verder ging met de uitspraak dat Jezus het evenbeeld van GOD was. Maar dat is toch duidelijk, dat staat precies in Kol. 1:15 (al staat daar 'beeld'), daar kun je dus niet aan twijfelen, wel is het de vraag of wij begrijpen wat daarna staat. Hij is de eerstgeborene, en gelijktijdig is Hij Degene waardoor alles geschapen werd; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen(vers 16b)
Wij moeten ook dat woordje beeld niet een verkeerde waarde geven. In het Grieks staat daar ons woordje icoon, en wij weten allemaal dat een icoon nooit de werkelijkheid kan weergeven, trouwens in 1 Cor. 11:7 staat dat de man het beeld is van de heerlijkheid van GOD. Ook daar staat icoon, zou dan de uitstraling van de man gelijk zijn aan die van Jezus of van GOD?
Verder heb ik gezegd dat drie-eenheden haast door alle eeuwen hebben bestaan in allerlei godsdiensten. Ik heb niet gezegd in alle. Maar, daar een studie daarover, heel ver en diep gaat, is het onmogelijk dit hier te behandelen. Op internet is hier trouwens heel wat over te vinden.
Als laatste Ilonia, ik stel een twee-eenheid van Jezus en Christus niet in de plaats van een drie-eenheid! Wanneer wij echter de gegevens bezien die wij hebben aangaande het wezen van de Christus en dat van Jezus, dan is het onmogelijk daar geen absolute twee-eenheid in te zien. Deze is zo hecht, dat verreweg de meeste mensen hier slechts n wezen in zie. Maar het staat er toch: Hand 2:36 Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israels, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, [namelijk] dezen Jezus, Dien [gij ] gekruist hebt.
Wat die twee-eenheid betreft kan je hetzelfde zeggen van GOD de Vader en Heilige Geest. Zelfs een eensgezindheid tussen de Vader, de Zoon en Heilige Geest is aantoonbaar, maar nooit met de omschrijving van de geloofsbelijdenis of de Dordse leerregels. Zowel Jezus als de Christus als de Heilige Geest, als synoniemen hiervoor, zijn nooit gelijk te stellen aan het machtige wezen van mijn GOD en Vader. 1 Tim. 6:16 Die alleen onsterfelijkheid heeft, en een ontoegankelijk licht bewoont; Denwelken geen mens gezien heeft, noch zien kan; Welken zij eer en eeuwige kracht. Amen.
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 19-Mei-2007 21:31
Reageer met quote

Quote:
maar nooit met de omschrijving van de geloofsbelijdenis of de Dordse leerregels.

Ik ken ze niet eens dus ik weet het niet.
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 19-Mei-2007 22:28
Reageer met quote

Quote:
Ilona, helaas heb ik in mijn tweede bericht inderdaad een paar maal de naam Jezus gebruikt waar dit Christus moest zijn. Excuus daarvoor.

Ik begrijp jij excuus helemaal niet. Ik zie Jezus als de Messias die een persoon is.

Quote:
Zo was Jzus alleen maar mens, maar Jezus Christus was mens, en Here God. Vandaar dan ook Zijn dubbelnaam, een machtige twee-eenheid.

Wanneer kreeg Jezus zijn andere naam?

Quote:
Wij weten dat Jezus opvoer naar Zijn en onze GOD, en dat was niet Jehovah die tot die tijd het allerheiligst was voor Isral. En Hij voer op naar Zijn en onze Vader. En dat is een Vader die Isral nooit gekend heeft.

Dus toen Jezus opsteeg naar de hemel veranderde G'd ook?

Je zegt dat de Bijbel spreekt van meerder goden en dat de Messias god is boven Israel. Dat zou mi betekenen dat er dus twee goden zijn boven Israel. Je kunt dit volgens eigen zeggen onderbouwen aan de hand van de Bijbel. Waarom zou de twee-eenheid die naar mijn mening best ingewikkeld is Bijbels zijn als Jezus zelf zegt dat je moet geloven als een kind? Ik snap soms niet wat jij bedoeld laat staan een kind.
Baruch

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 20-Mei-2007 14:35
Reageer met quote

Ilonia, jij reageert dus kennelijk vanuit een gevoel, maar ik ageer tegen een door mensen omschreven constructie van een Drie-enig GOD. Dus dan hebben wij geen gelijke basis, omdat jij reageert op woorden die verschillend uitgelegd kunnen worden, en ik op omschreven begrippen waaraan je niet tornen mag.
Als tekstuitleg soms heel moeilijk blijkt te zijn, kan je dit niet tegenover het eenvoudige geloof van een kind stellen, omdat dit twee verschillende noemers zijn. Wat Jezus zegt moet je als een kind aannemen, zonder te redeneren, maar dat wat ik zeg moet je juist heel duchtig onderzoeken en toetsen of het de waarheid is. Je verwart schriftkennis met geloven. Ieder die het woord van GOD door mensen uitgelegd krijgt, hoort die uitleg te toetsen, maar wat rechtstreeks van GOD tot ons komt, mag je in geloof aannemen. Jezus, sprak rechtstreeks van GOD de Vader de van Hem ontvangen woorden. Daar het WOORD de Godheid had afgelegd en Jezus dus puur als mens op aarde was, kon Hij niet uit zichzelf de woorden GODS spreken, hoewel Hij de zoon van GOD was. Ook het WOORD heeft net als de Heilige Geest nooit uit Zichzelf kunnen spreken, gewoon omdat dit niet in de functie ligt opgesloten. Jezus, kon wel als mens uit Zichzelf spreken, als Hij dat wilde, maar Hij wilde dat niet, de Wijsheid van Zijn hemelse GOD en Vader ging Hem boven alles.
Wanneer wij spreken over het verschil tussen Jehovah (God) en de GOD en vader van Jezus Christus, dan zul je daar in het OT weinig over kunnen lezen. Maar David heeft dit toch onderkend, toen hij het in Ps. 71:16 had over mijns Heeren Heer. Letterlijk staat daar: mijn Heer van de Heer van de Elohiym. Adonay Jehovih. Al eerder heb ik vermeld dat Jehovah een Elohiym is, m.a.w. David had het over de GOD van Jehovah, zoals Jezus het heeft over Zijn GOD.
Hij zegt dit nadat de Joden Jehovah hebben verworpen. Jezus kwam ook (ten eerste voor Isral) voor de hele wereld om de mensheid bekend te maken met het feit dat Hij een hemelse Vader heeft, en dat deze GOD ook de Vader wilde zijn van de hele mensheid. Deze god is dus niet de god van Isral, maar de god van Jehovah, zoals besproken in Heb. 1:8. De spreker is duidelijk GOD, volgens vers 1. GOD die een zoon heeft, en door de profeten heeft gesproken. Alle initiatief, iedere scheppingsdrang, iedere verheven liefdesuiting, ieder heil, iedere kracht, etc., gaat altijd alleen uit van GOD de Schepper, de bron van alle leven, Die ook de schepper is van de Elohiym, dus ook de schepper van Jehovah. De Bijbel leert niet anders, en wanneer wij nu maar niet alles wat GOD als werktuig gebruikt met God vertalen maar de oorspronkelijk functies weergeven, dan zou er veel minder verwarring zijn. Uiteindelijk zal GOD zijn Alles in al, maar eerst komt Christus nog regeren, samen met de hopelijk vele zonen van GOD. Zegen.
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 20-Mei-2007 17:06
Reageer met quote

Ten eerste waarom geef je niet antwoord op mijn gestelde vragen?
Ten tweede ik reageer niet uit gevoel, maar uit kennis van het schrift. Die kennis zegt dat G'd alleen is en een naijverige G'd is die geen andere goden naast zich duldt. Exodus 20:5. Waarom moet ik dan aannemen van een mens dat er wel andere goden bestaat naast G'd? Want dat is in feite wat je zegt. Je zei in een andere posting dat zelfs Mozes`een god was.
Ik heb in een eerdere posting al gezegd dat de namen van G'd karakter eigenschappen zijn en wederom reageer je hier niet op.

Quote:
Maar David heeft dit toch onderkend, toen hij het in Ps. 71:16 had over mijns Heeren Heer. Letterlijk staat daar: mijn Heer van de Heer van de Elohiym.

De Naardense Bijbel zegt dit:
Ik zal verhalen
de heldendaden van mijn Her, de ne,
uw gerechtigheid doen gednken,
de we allen.
Ik kan jou mening hierin niet delen. Het gaat hier over 1 en dezelfde G'd en niet over goden. Deze tekst is een directe vertaling van het Hebreeuws. Als het zo was wat jij beweert dan had dat zo moeten staan, maar het staat er niet.

Tot slot wil ik je nog wijzen op een andere tekst uit Deut:
nu het de tijd is,
dat k het ben,
ik en gn godheden naast mij!-
k maak dood en doe leven;
heb ik gewond, ik wil genezen,
geen die ontrukt aan mijn hand!

Deut. 32:39
Dit betekend dat G'd zich geen andere goden naast zich duld en dat de Messias geen god kan zijn of dat er meerdere goden zijn.
Baruch

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 22-Mei-2007 01:32
Reageer met quote

De tekst die jij aanhaalde uit de Naardense vertaling kan nooit Hebr. 1:8 zijn. Als je niet gelooft dat er vele goden zijn, heb je niet genoeg begrip van de geestelijke wereld. 1 Cor. 8:5 Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde (gelijk er vele goden en vele heren zijn ), Nochtans hebben wij [maar] een God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem; en [maar] een Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem.

Nu schrijft Paulus deze brief niet aan Joden of afgoden belijdende heidenen, maar aan de geheiligden in Christus Jezus. Ik heb begrepen dat je mijn antwoorden niet kunt onderkennen, en dat is jammer, maar het lijkt er op dat je geen enkele tekst die ik gebruik kunt accepteren, omdat je vasthoud aan jouw mening over bepaalde teksten, zonder dat je deze ook in het Hebreeuws leest en je dan door het NT laat uitleggen wat deze betekenen.
Paulus wist alles van het Hebreeuws, maar ook van het Grieks, en zijn brieven schreef hij in het Grieks. Daarin hebben sommige woorden andere woordwaarden, maar de waarheid wordt daardoor niet aangetast. Het lijkt mij niet erg nuttig om verder op jouw commentaar in te gaan.

Sorry, ik hoop dat je vreugde kunt vinden in de verlossing die Jezus ons kwam brengen, mede om niet te hoeven leven onder een verbond dat kennelijk niemand kon houden. Ik heb maar n Heer, en dat is Jezus Christus, en ik heb maar n GOD, die ook mijn hemelse Vader is, en die wij alleen maar kunnen leren kennen door het werk van Zijn Zoon en de prediking van Zijn dienstknechten. 'Door de wil van GOD' noemt Paulus dat in 1 Cor. 1:1. Daarom laat ik mij graag door de Apostel Paulus onderwijzen. Kan jij ook best doen, dan kun je mij wel vergeten! Zegen.
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 22-Mei-2007 20:34
Reageer met quote

Quote:
De tekst die jij aanhaalde uit de Naardense vertaling kan nooit Hebr. 1:8 zijn.

Volgens mij heb ik alle teksten die ik heb aangehaald aangegeven met boek en hoofdstuk en vers. Het klopt dat ik niet Hebr 1:8 heb aangehaald, maar ik heb in mijn posting aangetoond dat er maar 1 G'd is en niet wat jij beweert.

Quote:
Als je niet gelooft dat er vele goden zijn, heb je niet genoeg begrip van de geestelijke wereld.

Dat is jou mening die ik zeker niet deel.

Quote:
1 Cor. 8:5 Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde (gelijk er vele goden en vele heren zijn ), Nochtans hebben wij [maar] een God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem; en [maar] een Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem.

Lees die tekst heel goed voordat je een conclusie eraan verbindt! Ik kom niet tot die conclusie die jij trekt. In mijn Bijbel staat (NBG51) Want al zijn er zogenaamde goden en lees dan het vers verder.

Quote:
Ik heb begrepen dat je mijn antwoorden niet kunt onderkennen, en dat is jammer, maar het lijkt er op dat je geen enkele tekst die ik gebruik kunt accepteren, omdat je vasthoud aan jouw mening over bepaalde teksten, zonder dat je deze ook in het Hebreeuws leest en je dan door het NT laat uitleggen wat deze betekenen.

Ik kan je uitleg van je teksten niet accepteren nee klopt.

Quote:
Het lijkt mij niet erg nuttig om verder op jouw commentaar in te gaan.

Dat is erg jammer. Waarom zo het niet nuttig zijn? Ik vind het ook erg jammer dat ik nog steeds antwoorden heb gekregen op mijn vragen en waarschijnlijk zal ik die nu ook niet meer krijg. Erg jammer hoor.

Quote:
Ik heb maar n Heer, en dat is Jezus Christus, en ik heb maar n GOD

Ik snap het niet. Nu zeg je dat er maar 1 G'd is. Ik vind het echt verwarrend hoor!

Ik hoop dat je de waarheid leert kennen in de Bijbel over G'd en dat er maar 1 is en ik wens je veel zegen toe!
Baruch

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 23-Mei-2007 23:35
Reageer met quote

Misschien een laatste poging. Ik heb maar n zondags pak. Wil dat zeggen dat er maar n zondagspak op de wereld bestaat? Voor Isral geldt; U hebt maar n God. Wil dat zeggen dat er niet meer goden zijn? In Deut. 6:4 staat: Hoor (met de bedoeling van: (tracht te begrijpen) Isral, Elohiym (of een organisme van Heersers) Jehovah n. Dat organisme is gelijk aan het organisme van het lichaam van Christus, hetgeen is samengesteld uit alle leden van de ware gemeente, terwijl Christus zelf het hoofd daarvan is. Het is niet anders, Elohiym betekent heersers of rechters, en niet meer dan dat. Jehovah behoort dus tot de Elohiym (is een meervoudsvorm!) Maar Jehovah is die bijzondere Elohiym, die Israels Jehovah is, de 'IK BEN'.

In Deut. 32:17 vind je datzelfde woord, voor de Goden (Elohiym). Ook in Ex. 18.15, raad vragen aan God (Elohiym), en in Ex. 12:12 Goden van Egypte (Elohiym). Lees deze teksten als je blieft ook echt en schuif ze niet weg als onmogelijk. In het hele OT kom je de uitdrukkingen tegen van 'onze God' en 'Uw God', maar zowel de God van Isral en de goden van andere volkeren blijken te behoren tot de Elohiym, hetgeen staat voor rechters en regeerders. Nu heet de God van Israel Jehovah, en de goden van andere landen hebben andere namen. De God van Isral had in Zijn functie geen andere goden naast zich. Hij was de enige Elohiym en Hij was de IK BEN en de gezalfde, boven al Zijn deelgenoten. Daarnaast heb je vele afgoden, die weer tot het demonische rijk behoren. Er zijn vele machten en krachten en tronen in de hemel, en dus ook op aarde.
Al deze zaken komen je waarschijnlijk maar heel vreemd voor, maar weet je dat GOD de Vader, een nieuw volk aan het vormen is, dat zal bestaan uit Koningen en Priesters? Zij zullen straks met Christus (de oude Jehovah) regeren over de hele aarde en de hemelse gewesten. Die Christus is de eerstgeborene onder de schepselen. Allen die in/bij Hem schuilen heten dan ook eerstgeborenen. In Hebr. 12:23 blijkt een grote vergadering te zijn van eerstgeborenen.
Zoals GOD n der Elohiym uitkoos om Zijn zoon te worden, zo kiest Hij nu vele mensen uit om Zijn zonen te worden. Het meest frappante is dat al die zonen gelijk zullen zijn aan Jezus, Zijn eniggeboren zoon uit de mensen. De geschiedenis herhaalt zich, maar nu in grote aantallen.

In Ps. 82 wordt het nog duidelijker, waar staat dat Elohiym (in dit geval het hoofd: Jehovah) alle Elohiym zal oordelen wanneer zij niet rechtvaardig handelen, en zij gelijk de mensen in het eindoordeel zullen komen. Wanneer Elohiym kunnen sterven, dan bezitten zij geen eeuwig leven in zich. Elonia, kan jij je voorstellen dat er iemand is die mijn GOD en Vader kan oordelen. Hij is de enige GOD die eeuwig leven in Zichzelf heeft, en in een ontoegankelijk licht woont. Je kunt Hem absoluut niet vergelijken met wie dan ook maar op aarde of in de hemel der hemelen. Net zo goed als je de toenmalige Koning en God van Isral niet kunt vergelijken met wie dan ook maar, op aarde of in de lagere hemel.

Van de tekst uit 1 Cor. 8:5, benadruk je het woordje: zogenaamde, en daarmee denk je je gelijk te halen. Het gaat echter niet om dat woord, maar om goden die er in menigten zijn, er daar staat toch echt in het Grieks: Theos wat overal met God vertaald wordt. Wanneer het over afgoden zou gaan, zou er Eidolon gestaan hebben.

Wanneer jij vind dat ik je geen antwoorden heb gegeven op jouw vragen, dan wil ik daar nog wel wat tijd in stoppen. Nummer dan je vragen en voeg jouw uitgangstekst bij. In die volgorde ga ik je dan nog een keer antwoord proberen te geven. Gebruik zoveel mogelijk de NBG of SV, of Hebreeuwse, Griekse teksten. Probeer duidelijk te maken of je het hebt over de God van Isral of over de GOD en Vader van wedergeboren Christenen, ofwel de GOD en VADER van onze Here Jezus Christus. Ik duid dat verschil dus aan met God en GOD, en wanneer jij G'd schrijf staat dat heel leuk maar weet ik niet wie je bedoelt. Zegen
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 24-Mei-2007 20:31
Reageer met quote

Quote:
Wanneer jij vind dat ik je geen antwoorden heb gegeven op jouw vragen, dan wil ik daar nog wel wat tijd in stoppen. Nummer dan je vragen en voeg jouw uitgangstekst bij. In die volgorde ga ik je dan nog een keer antwoord proberen te geven. Gebruik zoveel mogelijk de NBG of SV, of Hebreeuwse, Griekse teksten. Probeer duidelijk te maken of je het hebt over de God van Isral of over de GOD en Vader van wedergeboren Christenen, ofwel de GOD en VADER van onze Here Jezus Christus. Ik duid dat verschil dus aan met God en GOD, en wanneer jij G'd schrijf staat dat heel leuk maar weet ik niet wie je bedoelt. Zegen

Je maakt onderscheid tussen de G'd van Israel en de G'd van de christenen. Waarom? Ik snap daarom je postings erg slecht omdat er voor mij geen onderscheid is tussen de G'd van Israel en de G'd van de christenen. We lezen van oorsprong Joodse geschriften die zegt dat er maar een G'd is. Daarnaast is Jezus een jood en zou het als godslastering overkomen voor de andere joden dat Jezus nu wel een god is of dat er een andere G'd zou zijn. Maar goed als je graag een verschil wil zijn de G'd van Israel dan zal ik het wel aangeven.

Quote:
Wanneer jij vind dat ik je geen antwoorden heb gegeven op jouw vragen, dan wil ik daar nog wel wat tijd in stoppen. Nummer dan je vragen en voeg jouw uitgangstekst bij. In die volgorde ga ik je dan nog een keer antwoord proberen te geven
.
Das goed, maar ik gebruik wel de Naardense Bijbel.
Ik laat het hierbij en reageer weer in het weekend, want dan heb ik er meer tijd voor.
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 24-Mei-2007 23:53
Reageer met quote

Quote:
Quote:
Als je niet gelooft dat er vele goden zijn, heb je niet genoeg begrip van de geestelijke wereld.

Dat is jou mening die ik zeker niet deel

Ik deel die mening ook niet, er is maar n God en niet meerdere. Er staan wellicht ook machten boven andere landen, zoals bijvoorbeeld een vorst boven perzi maar die wil ik niet de titel God geven (wellicht veel mensen in de landen waarboven deze vorst is aangesteld wel), dat er meerdere geestelijke machten zijn die boven alle landen zijn aangesteld ben ik helemaal met je eens.

Ik denk niet dat er verschil zit tussen de God die de jood dient en de God die de christen dient, hij is n, de Eeuwige God van Abraham, Isaak en Jakob.

Maar het is inderdaad wel bizar dat God tegen de Zoon zegt in hebreen 1 "jou troon, o God, is tot in de eeuwigheid der eeuwigheid, en de staf van de rechtheid, is de staf van zijn koningschap. Jij hebt gerechtigheid liefgehad, en wetteloosheid gehaat; daarom heeft jou gezalfd: God, jouw God met olie van vreugde meer dan je gezellen!"

En in de statenvertaling "tegen den Zoon zegt Hij: Uw troon, o God" en "daarom heeft U, o God! Uw God gezalfd met olie der vreugde". God blijkt hier een God te hebben, maar goed is ook maar net hoe je het leest.

Er kan ook staan "daar hij hij jou gezalfd, God, ja jouw God, met olie van vreugde meer dan je gezellen".

Dus meer zoiets van "Hij het gedaan, Justed, ja Justed heeft het gedaan". Het is maar net hoe je naar die zinsnede kijkt zeg maar, het kan gaan over twee Justed's, maar ook over n Justed wiens naam een keer herhaald wordt om de zin kracht bij te zetten.

De rest van het onderwerp moet ik nog eens rustig nalezen, er is weer erg veel bijgeschreven zie ik 1
Baruch

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 25-Mei-2007 00:55
Reageer met quote

Quote:
Ik deel die mening ook niet, er is maar n God en niet meerdere.

Dit is geen mening, maar een Bijbelse waarheid. Wanneer jij een andere mening hebt zul je toch al die teksten die ik heb aangereikt moeten kunnen weerleggen.

Quote:
Er kan ook staan "daar hij hij jou gezalfd, God, ja jouw God, met olie van vreugde meer dan je gezellen".
Dus meer zoiets van "Hij het gedaan, Justed, ja Justed heeft het gedaan". Het is maar net hoe je naar die zinsnede kijkt zeg maar, het kan gaan over twee Justed's, maar ook over n Justed wiens naam een keer herhaald wordt om de zin kracht bij te zetten.

Hoe je de zinsnede ook bekijkt, zoals jij hem probeert te vertalen is zowel vanuit het Hebreeuws als uit het Grieks niet toelaatbaar.

Misschien is het goed om eerst eens te bekijken met hoeveel begrippen je de begrippen Elohiym en Theos allemaal kunt vertalen. Dan kan je toch niet in eerst menen dat er maar n god is.
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 25-Mei-2007 15:28
Reageer met quote

Ik kwam tijdens het lezen vandaag het volgende tegen wat mij toch weer aan het denken gezet heeft, namelijk Romeinen 9.

Daar staat in vers 5 op een gegevens moment "en uit hen (de Isralieten) is de Christus, naar vlees-en-bloed,- die over allen God is, te zegenen tot in de eeuwigheden. Amen".

Zo kom ik overigens wel meer teksten tegen als aanvoering binnen dit onderwerp maar die kun je allemaal anders lezen. Zoals bijvoorbeeld 2 Petrus 1:1 waar staat "in de rechtvaardiging van onze God en redder Jezus Christus", hier kan staan dat de Here Jezus God en redder is, maar ook dat er twee verschillende worden aangesproken, immers in vers 2 staat dan weer "in de kennis van God en van Jezus, onze Heer" waar werkelijk twee verschillenden worden aangesproken.

En zo is het eigenlijk bij al die opsommingsversen (zo noem ik ze maar even voor het gemak).
Allemaal verzen die gelezen kunnen worden als bevestiging dat de Here Jezus God is, en tegelijkertijd verzen die aantonen dat Hij niet God is.

Johannes 1:1 waar gezegd wordt "Sinds het begin
is er het spreken; dat spreken is God nabij, ja God zelf is dat spreken;" en vervolgens in vers 14 vertelt wordt dat het spreken vlees-en-bloed geworden is. Dit blijft voor mij nog steeds ht vers dat voor mij aantoont de de eenheid waar over gesproken wordt wel heel erg intiem is.

Ik denk overigens ook dat er veel langs elkaar heen gepraat wordt op dit moment in het onderwerp. Dus even een klein vraagje aan Baruch tussendoor. Je zegt de ene keer dat de Here Jezus God is, en de andere keer zeg je dat Hij niet God is, dat komt op mij een beetje vreemd over. Want je kunt niet niet God en God tegelijkertijd zijn natuurlijk, je bent f God of je bent het niet.

En een kleine opmerking / vraag ten opzichte van de stukken die je plaatst, zou je alsjeblieft gebruik kunnen maken van alinea's baruch? Dat leest een stukje makkelijker (ik spreek dan namens mij persoonlijk) als er af en toe wat witruimte staat 1

Baruch schreef:
Hoe je de zinsnede ook bekijkt, zoals jij hem probeert te vertalen is zowel vanuit het Hebreeuws als uit het Grieks niet toelaatbaar.

Ik heb die tekst niet vertaald, dat heeft Pieter Oussoren gedaan 1 En ik neem aan dat zijn hebreeuws en grieks wel in orde is 1
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 25-Mei-2007 21:43
Reageer met quote

Quote:
Ik denk overigens ook dat er veel langs elkaar heen gepraat wordt op dit moment in het onderwerp. Dus even een klein vraagje aan Baruch tussendoor. Je zegt de ene keer dat de Here Jezus God is, en de andere keer zeg je dat Hij niet God is, dat komt op mij een beetje vreemd over. Want je kunt niet niet God en God tegelijkertijd zijn natuurlijk, je bent f God of je bent het niet

Dat heb ik vaak in mijn postings aan gekaart dat ik Baruch erg verwarrend over vindt komen. Ik ben blij dat ik niet de enige bent.

Ik ben nu te moe, maar morgen post ik wat meer.
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 26-Mei-2007 20:33
Reageer met quote

Quote:

Wanneer jij vind dat ik je geen antwoorden heb gegeven op jouw vragen, dan wil ik daar nog wel wat tijd in stoppen. Nummer dan je vragen en voeg jouw uitgangstekst bij. In die volgorde ga ik je dan nog een keer antwoord proberen te geven.

1 Je maakt onderscheid tussen de G'd van Israel en de G'd van de christenen. Waarom?

2 nu het de tijd is,
dat k het ben,
ik en gn godheden naast mij!-
k maak dood en doe leven;
heb ik gewond, ik wil genezen,
geen die ontrukt aan mijn hand!

Deut. 32:39
Dit betekend dat G'd zich geen andere goden naast zich duld en dat de Messias geen god kan zijn of dat er meerdere goden zijn. Waarom zeg jij dan wat anders?

3
Quote:
Zo was Jzus alleen maar mens, maar Jezus Christus was mens, en Here God. Vandaar dan ook Zijn dubbelnaam, een machtige twee-eenheid.

Wanneer kreeg Jezus zijn andere naam?

4
Quote:
Wij weten dat Jezus opvoer naar Zijn en onze GOD, en dat was niet Jehovah die tot die tijd het allerheiligst was voor Isral. En Hij voer op naar Zijn en onze Vader. En dat is een Vader die Isral nooit gekend heeft.

Dus toen Jezus opsteeg naar de hemel veranderde G'd ook?

5
Quote:
In Hebr. 1 gaat het niet over Jezus maar over De Elohiym Jehovah die later ook de "gezalfde" (Christus) zou heten

Jezus is de Gezalfde, maar jij ziet Jezus en de Gezalfde als twee personen lijkt het. Waarom?

6
Quote:
Sorry. Overigens heb ik nergens gezegd dat Jezus van zichzelf zou hebben gezegd dat Hij God of GOD is, maar wel dat de Christus = Jehovah die God is, in Hem kwam. Er is een verschil tussen wat Christus is, en wat Jezus is.

Ik snap hier helemaal niks van. Wat is het verschil tussen Jezus en Christus. Zijn zij aparte personen of zo?

7
Quote:
De tekst in jouw laatste quote staat niet in Cor. 4:4, maar in 2 Cor. 4:4.
En die tekst van jou staat in 1 Cor 4:4.

Maar waarom ga je niet in op mijn aangehaalde vers dat Jezus eem evenbeeld van G'd is?

8
Quote:
Maar dat is ook helemaal niet het probleem, de Joden wilden of konden niet erkennen dat Jezus de Christus was. Dat was Hij ook niet, maar Hij is het wel geworden.

Wanneer was Jezus dan wel Messias en wanneer niet. Ik denk dat als de Messias komt dat degene van begin af aan de Messias is en niet later wordt.

Bij deze post ik de vragen op nummer.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Pagina 7 van 8

Ga naar: