Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
drie-eenheid
Auteur Bericht
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 30-Apr-2007 08:04
Reageer met quote

Op zich wel interessant, maar wat ik bedoel met "het zal ongetwijfeld genuanceerder liggen" is eigenlijk dit:
Op zoek gaan naar bevestiging is niet zo moeilijk.
Maar zijn de mensen waar je over praat het daar mee eens?

M.a.w.: Zoek naar tegenbewijs, bijvoorbeeld mensen waarvan je vermoedt dat die er nders over denken (bijvoorbeeld iemand die sinds jaar en dag naar de R.K. kerk gaat).
Ook de catechismus zal ongetwijfeld een andere kijk geven (en uitgebreid toegelicht).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 30-Apr-2007 13:39
Reageer met quote

Het gaat er toch wat de rk-kerk leert niet of mensen er mee eens zijn?
trouwens mensen die weten wat de rk-kerk leert en het daar niet mee eens zijn gaan weg. Simpel. Denk maar aan al die tochten waar zoveel mensen aan meedoen over de hele wereld. Ze lopen simpel weg een beeld achterna die voor in de optocht gedragen wordt. Daarbij zijn er zoveel mensen die naar Louders of andere plaatsen gaan waar Maria zou zijn verschenen. Denk je nu echt dat ze dat doen als ze niet eens zijn met de Maria verering. Maria wordt door de rk-kerk gelijk gesteld aan Jezus en zou de moeder zijn van G'd. Ten eerste is Jezus geen G'd en ten tweede heeft G'd geen moeder nodig. En nog wat wist jij dat mensen die trouwen in de rk-kerk knielen voor het beeld Maria voor vruchtbaarbaar huwelijk? Mijn collega deed dit tijdens haar huwelijks voltrekking in de rk-kerk.
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 30-Apr-2007 21:50
Reageer met quote

Quote:
Bezig in een boek van dhr. Berkouwer, titel: Dogmatische studin - De persoon van Christus

Ik kan er niet veel over vinden. Toch wil ik wel graag info van deze theoloog m.b.t. de visie over de drie-eenheid. Ik ben erg nieuwsgierig.
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 01-Mei-2007 17:14
Reageer met quote

ik ook 1
maar het zal nog wel even duren alvorens ik dit en nog een boek gelezen heb. Dus ik kan je voorlopig nog even niet verder helpen helaas
Naar boven
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 02-Mei-2007 22:31
Reageer met quote

Ilonia schreef:
Het gaat er toch wat de rk-kerk leert niet of mensen er mee eens zijn?

Volgens mij ging het onderwerp over de drienheid, een eenheid die er wel degelijk is alleen is het de vraag over de vorm. Is het zoals veel mensen zeggen dat God, Jezus en de Heilige Geest dezelfde zijn of is er sprake van een andere eenheid.

Het begint nu een beetje op een "bash de RK kerk" onderwerp te lijken en daar pas ik voor. Het klopt inderdaad dat er dingen binnen de RK en wat voor kerk dan ook niet kloppen, maar of dit binnen dit onderwerp thuis hoort betwijfel ik.

Wat de rk-kerk leert vind ik verder niet erg interessant, maar mocht dit toch een onderwerp zijn dat jullie willen bespreken dan graag binnen een ander onderwerp, thanx! 1
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 07-Mei-2007 11:18
Reageer met quote

Quote:
Volgens mij ging het onderwerp over de drienheid, een eenheid die er wel degelijk is alleen is het de vraag over de vorm. Is het zoals veel mensen zeggen dat God, Jezus en de Heilige Geest dezelfde zijn of is er sprake van een andere eenheid.

Mi is de drie-eenheid afkomstig vanuit het heidendom die is omgezet naar het christendom. 1 Joh 5:7 en 8 staan in de NBG 51 tussen haakjes. Alles wat tussen haakjes staat is niet terug te vinden in de grondtekst. Waarom is toevoegen als de Bijbel er duidelijk over zou zijn?
In het heidendom zie je vaak vader,moeder en kind. In de rk-kerk is Maria erg belangerijk en zelfs zo belangerijk dat zij ook voorspraak kan doen.
Quote:
Het begint nu een beetje op een "bash de RK kerk" onderwerp te lijken en daar pas ik voor. Het klopt inderdaad dat er dingen binnen de RK en wat voor kerk dan ook niet kloppen, maar of dit binnen dit onderwerp thuis hoort betwijfel ik.

De rk-kerk zegt dat zij de stichter is van het christendom en daarbij vallen alle andere kerken onder het gezag van de rk-kerk. Je ziet dat veel kerken ondanks dat ze zeggen gebroken te hebben met de rk-kerk dat zij toch een aantal leerstellingen heeft over genomen die ook in de rk-kerk voor komen. Denk maar aan kinderdoop en naar mi ook de drie-eenheid. Daarom denk ik dat dit juist wel in deze topic hoort ook al lijkt het in eerste instansie niet.
Quote:
Wat de rk-kerk leert vind ik verder niet erg interessant, maar mocht dit toch een onderwerp zijn dat jullie willen bespreken dan graag binnen een ander onderwerp, thanx!

Ook als ik kan aan tonen dat dit wel degelijk in deze topic hoort?
Quote:
Toen Nimrod dood was, zei koningin Semiramis dat Nimrod de zonnegod Seth of weergod Bal was geworden. Door overspel raakte Semiramis zwanger en schonk leven aan haar zoon Tammuz. Ze beweerde dat Tammuz op bovennatuurlijke wijze ontvangen was en dat Tammuz de verwachtte Verlosser was (lees: Messias).

In de religie die Semiramis ontwikkelde werd niet alleen haar zoon Tammuz aanbeden. Ook zij, als moeder, moest aanbeden worden. Tammuz zou de zoon van Bal (vergoddelijking van Nimrod) zijn. Dus de zoon van god.

Bron: http://www.faq-online.nl/index.php?module=subjects&func=viewpage&pageid=467
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 07-Mei-2007 12:29
Reageer met quote

ilonia schreef:
Ook als ik kan aan tonen dat dit wel degelijk in deze topic hoort?

Het lijkt mij niet nuttig om opsommingen te maken wat de drieenheid niet is. Het lijkt me zinvol om met zaken te komen wat de drieenheid dan wel is, want een eenheid is er zeer zeker wel, een die dieper gaat dan dat wij ooit zouden kunnen beseffen.

Als je iets onderzoekt dan zoek je toch naar de dingen die met het doel van je onderzoek te maken heeft, in plaats van te komen met dingen die het niet zijn?

Als je overduidelijk kunt aantonen wat iets wl is, wordt het duidelijk dat iets anders het niet is. Als we willen onderzoeken of glaasje draaien verkeerd is gaan we niet glaasje draaien onderzoeken, maar het Woord. In het Woord staat dat we geen geesten mogen aanspreken, dus hoeven we niet eens diepgaand onderzoek te doen naar wat mensen beweegt om glaasje te draaien. Dit een beetje ter vergelijking wat ik bedoel.
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 07-Mei-2007 13:09
Reageer met quote

Quote:
Het lijkt mij niet nuttig om opsommingen te maken wat de drieenheid niet is. Het lijkt me zinvol om met zaken te komen wat de drieenheid dan wel is, want een eenheid is er zeer zeker wel, een die dieper gaat dan dat wij ooit zouden kunnen beseffen.

In de Bijbel komt de drie-eenheid als woord niet voor en daarbij zoals ik al eerder poste is er zelfs wat aan toe gevoegd om de drie-eenheid die de kerk leert te ondersteunen. Wel is er overeenstemmig met G'd, de heilige geest en Jezus, zij zijn niet drie personen in een god. Als een vrouw met haar man gemeenschap heeft worden ze tot 1 vlees, maar blijven verschillende individuen, maar ze zijn een paar.

Quote:
Als je iets onderzoekt dan zoek je toch naar de dingen die met het doel van je onderzoek te maken heeft, in plaats van te komen met dingen die het niet zijn?

Als ik iets onderzoek en kan het niet vinden in de Bijbel dan moet het wel een andere oorsprong hebben. Als je de oorsprong weet dan kan je ook beter de drie-eenheid begrijpen waarom die geleerd word.
Quote:
Als je overduidelijk kunt aantonen wat iets wl is, wordt het duidelijk dat iets anders het niet is. Als we willen onderzoeken of glaasje draaien verkeerd is gaan we niet glaasje draaien onderzoeken, maar het Woord. In het Woord staat dat we geen geesten mogen aanspreken, dus hoeven we niet eens diepgaand onderzoek te doen naar wat mensen beweegt om glaasje te draaien. Dit een beetje ter vergelijking wat ik bedoel.

Ik vind deze vergelijking totaal de plak mis slaat, omdat het oproepen van geesten, want dat is glaasje draaien, heel duidelijk in de Bijbel staat dat dat verboden is. De drie-eenheid is een ander verhaal. Hoewel het niet in de Bijbel voorkomt beweren christenen dat dit toch bestaat en ondersteunen dat met teksten uit de Bijbel. Daarom denk ik dat dit makkelijker te begrijpen is als je weet wat wel de oorsprong is als het niet voorkomt in de Bijbel.
Baruch

Bericht Onderwerp: drie-eenheid
Bericht Geplaatst op: Di 08-Mei-2007 01:01
Reageer met quote

Dit is de eerste keer dat ik dit onderwerp op een site zie, en nadat ik alle bladzijde bestudeerd heb, kom ik tot de conclusie dat er heel diep over deze zaak is nagedacht. Wat mij wel opvalt, is dat er zo weinig mensen deelnemen aan een onderzoek om de onderste steen boven te krijgen. Er is gesproken over n of meerdere goden, maar ik heb niet gemerkt dat er onderscheid wordt gemaakt tussen GOD, God en goden. De drie-eenheid beoogt een God de Vader, God de Zoon en God de Heilige geest. Alle drie worden zij personen genoemd en evenwaardig.
Een van de laatste opmerkingen was, niet te zoeken naar wat die drie-eenheid niet was, maar wat het dan wel was. Mijn eerste vraag is dan: kun je God de Schepper een persoon noemen? Het woord persoon betekent zoveel als een masker, een af- uitdrukking van iets. Waarvan zou de Schepper van hemel en aarde een afdruk of uitdrukking kunnen zijn en dat begrip dan gelijk te stellen aan gewone aardse mensen, die immers ook personen heten te zijn. Voor nu laat ik het maar even hierbij, maar ik zou graag willen weten hoe Thomas kon zeggen: mijn Heer en mijn God, terwijl niemand God kan zien en blijven leven?
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 08-Mei-2007 08:07
Reageer met quote

Quote:
Wat mij wel opvalt, is dat er zo weinig mensen deelnemen aan een onderzoek om de onderste steen boven te krijgen.

Ik ben ook blij dat je reageert.
Quote:
Er is gesproken over n of meerdere goden, maar ik heb niet gemerkt dat er onderscheid wordt gemaakt tussen GOD, God en goden.

Klopt. Goed idee om er over te beginnen.
Quote:
De drie-eenheid beoogt een God de Vader, God de Zoon en God de Heilige geest. Alle drie worden zij personen genoemd en evenwaardig.

Dit is wat ik bestrijd. Ik geloof niet dat Jezus gelijk is aan G'd, omdat Hij de wil deed van G'd. Jezus deed niks uit zichzelf. Daarnaast hoe kan G'd zichzelf verlaten aan het kruis en hoe kan G'd naast zichzelf aan de rechthand zitten op de troon?
Quote:
Mijn eerste vraag is dan: kun je God de Schepper een persoon noemen? Het woord persoon betekent zoveel als een masker, een af- uitdrukking van iets. Waarvan zou de Schepper van hemel en aarde een afdruk of uitdrukking kunnen zijn en dat begrip dan gelijk te stellen aan gewone aardse mensen, die immers ook personen heten te zijn.

Een goede vraag. Ik denk zelf dat je G'd absolut niet in een vakje kan doen, in wat voor vakje dan ook, omdat G'd daar toch niet in zal passen.
Quote:
maar ik zou graag willen weten hoe Thomas kon zeggen: mijn Heer en mijn God, terwijl niemand God kan zien en blijven leven?

Volgens mij zag Thomas geen G'd, maar was het eerder een uitroep.
Baruch

Bericht Onderwerp: drie-eenheid
Bericht Geplaatst op: Wo 09-Mei-2007 00:04
Reageer met quote

Dat Thomas heel goed wist wat hij zei mag toch wel blijken uit het antwoord van Jezus. "Omdat gij mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven". En wat geloofde Thomas dan wel? Hij geloofde dat Jezus zijn Heer en zijn God was, niets meer en niets minder. Waarom was Jezus zijn Heer en zijn God? Omdat Thomas een gelovige Jood was. Een Jood is iemand uit de stam van Juda, Juda is een van de twaalf stammen van Isral. De God van Isral was, zoals de Christenen Hem noemen Jehovah.
De Isralieten wilden een andere koning dan Jehovah, en zij kregen toen Saul. Veel Joden willen er nog steeds niet aan dat zij niet alleen in het jaar 33 Jehovah niet hebben gewild, maar reeds ten dage van Samul hebben zij de Here verworpen. 1 Samul 8:7. De Here (Jehovah, of zoals Hij in het NT genoemd wordt Christus) was dus niet alleen hun God, maar ook hun koning. Thomas kwam tot de erkentenis dat Jezus 'Christus' was en 'Here'. Petrus zegt in Hand. 2:36 hetzelfde. GOD heeft Jezus tot Christus en tot Heer gemaakt. Jezus was toen Hij stierf niet alleen Zoon van GOD en zoon des mensen, maar ook voor de Joden hun God, hun Here, hun Messias, maar niet gelijk aan Hem die in een ontoegankelik licht woont, zoals beschreven in 1 Tim. 6:16. Die alleen onsterfelijkheid heeft, en een ontoegankelijk licht bewoont; Denwelken geen mens gezien heeft, noch zien kan; Welken zij eer en eeuwige kracht. Amen. Dat Christus (God en Zoon van GOD) niet gelijk is aan GOD de Vader blijkt toch wel uit 1 Kor.15 vanaf vers 23. Christus zal eens het koningschap dat Hij van Zijn Vader ontvangt in het Koningkrijk van GOD weer aan Zijn Vader overdragen. De Drie-eenheidsleer is op meerdere punten anti-bijbels en kan dus nooit door GODS Geest ingegeven zijn en moet dus wel door mensen toegevoegd zijn, en zij die dit hebben gedaan en daarmee een afwijkend evangelie verkondigen dan Paulus heeft gedaan zijn derhalve volgens Paulus vervloekt. (Gal. 1:8) Hoewel er dus geen eenheid in gelijkheid is tussen God en GOD is er wel degelijk eenheid in gerichtheid en doelstelling, maar zelfs die eenheid in ongelijkheid zal eens voorbijgaan door het feit dat GOD zal zijn 'alles in allen' (1 Kor.15: 28). Dan zal iedere ongelijkheid in welke hoedanigheid of vorm ook, verdwenen zijn. Dan zal alles volmaakt zijn in GOD.
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 09-Mei-2007 13:33
Reageer met quote

Als ik het goed begrijp zie Jezus wel als een G'd, maar niet gelijk aan G'd.
Dan zou er dus twee goden zijn en dat is ook anti- Bijbels. Waarom noemde Thomas mijn Heer en mijn G'd apart? Om dat Heer wat anders is dan G'd. Ik zie het als volgt: Jezus staat boven de mensen, maar onder G'd.
Quote:
Omdat Thomas een gelovige Jood was.

Een gelovige jood zou een mens nooit G'd noemen, omdat het godlastering is en dat weet een jood erg goed.
Quote:
De Drie-eenheidsleer is op meerdere punten anti-bijbels en kan dus nooit door GODS Geest ingegeven zijn en moet dus wel door mensen toegevoegd zijn, en zij die dit hebben gedaan en daarmee een afwijkend evangelie verkondigen dan Paulus heeft gedaan zijn derhalve volgens Paulus vervloekt.

Mee eens.
Baruch

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 10-Mei-2007 16:44
Reageer met quote

Thomas noemt Jezus mijn Heer en mijn God omdat dat een feit is. De Joden willen Jezus niet accepteren als hun god, en daarom hebben zij ook Jezus verworpen. Maar dat was al de tweede keer dat zij Hem verwierpen. Om dat te begrijpen moet je wel bereid zijn om diep in Gods Woord te gaan graven, en niet al te gemakkelijk aannemen of verwerpen wat ik zeg. Overigens is het Paulus die de Joden op zijn reizen ervan overtuigen wilde dat Jezus de Christus is (Hand. 18:28). Nu gaat het erom wie de Christus is. Christus is het Griekse woord voor gezalfde. De Gezalfde is gelijk aan het voor ons bekende Hebreeuwse woord Messias. De Messias is gelijk aan Jehovah. Jehovah staat in het OT voor het begrip Here. Dit kan je overal zien waar je de Hebreeuwse grondtekst gebruikt.
Lees nu 1 Sam. 8 vanaf vers 6, dan zie je dat de Here niet alleen de gd van Isral is, maar ook nog hun koning.
Toen het Woord vlees werd, had het Zijn Godheid afgelegd, en was dus, hoewel Hij de Zoon van GOD was, geen Godheid, maar gelijk aan een zoon van een mens. Maar deze mens bleef niet alleen maar mens, maar werd verhoogd tijdens zijn leven op aarde, doordat Hij door GOD de Vader tot Here en Christus gemaakt werd. Hand. 2:36 Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israls, dat God (GOD) Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, [namelijk] dezen Jezus, Dien [gij] gekruist hebt.(SVV). Zo was Jzus alleen maar mens, maar Jezus Christus was mens, en Here God. Vandaar dan ook Zijn dubbelnaam, een machtige twee-eenheid.
Na Zijn sterven en opstanding kreeg het Woord ook weer Zijn Godheid terug die Hij al had voor de grondlegging der wereld. Joh. 17:5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was. Het Woord was God, en bij GOD, volgens 1 Joh. 1.
Niet te erkennen dat Jezus in die verheerlijkte staat waarachtig God is, is GOD de Vader tot leugenaar maken. Thomas zag Jezus al in verheerlijkte staat. Op de vraag van Jezus wie Hij zou zijn, antwoord Simon Petrus, dat Hij de Christus is. Jezus zegt dan dat Zijn Vader in de hemel hem dit geopenbaard heeft (Mat. 16,17). Wanneer je ook het getuigenis van de Vader niet gelooft, komt dat omdat je Hem nooit gekend hebt, want GOD de Vader kan niet liegen.
Wanneer wij de Bijbel willen bestuderen, dan moeten wij niet uit gaan van ons denken, of onze gevoelens, maar puur het woord onderzoeken, en daarvoor is echt een dieper kennen van het woord nodig om niet in de valstrikken van rationeel denken te verzanden. Wanneer ik het over GOD heb bedoel ik GOD de Vader, wanneer in het over God heb, dan heb ik het over de Here van Isral, wanneer ik het over god heb, dan heb ik het over een begrip. Wij weten dat Jezus opvoer naar Zijn en onze GOD, en dat was niet Jehovah die tot die tijd het allerheiligst was voor Isral. En Hij voer op naar Zijn en onze Vader. En dat is een Vader die Isral nooit gekend heeft. Helaas blijven veel Christenen ook steken bij Jezus, Jehovah, en kunnen zij nooit naderen tot het hart van GOD de Vader. Maar daarover misschien later, wanneer daar tenminste echt behoefte aan is, dan zullen wij beter kunnen zien dat er voor Christenen niet werkelijk een Drie-enig god bestaat. Zegen!
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 10-Mei-2007 22:08
Reageer met quote

Quote:
Christus is het Griekse woord voor gezalfde. De Gezalfde is gelijk aan het voor ons bekende Hebreeuwse woord Messias.

Even kort Saul was ook een gezalde, David ook allemal goden? Ik denk het niet. Morgen reageer ik wel uitgebreid op je posting.
Baruch

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 10-Mei-2007 22:47
Reageer met quote

In Heb. 1 kan je iets lezen over een zoon die God is en over diegene die deze God zalft en dan hebben we het over GOD. Twee goden, maar ieder op een eigen level. In vers 9 zalft GOD Zijn zoon God met vreugdeolie, en dat is wel iets anders dan wanneer een profeet iemand zalft. Wanneer je bereid bent de schrift letterlijk te nemen, wanneer het om een feitenrelaas gaat, kunnen we samen praten over wie of wat welke god is. Alleen GODS Woord is de waarheid. Wist je wel dat zelfs Mozes god is over Farao? Lees maar in Ex. 7:1. Als wij verder kunnen gaan, dan zul je zien dat het begrip 'god' in onze Bijbel meer kan betekenen dan je denkt.
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 11-Mei-2007 23:16
Reageer met quote

Quote:
Thomas noemt Jezus mijn Heer en mijn God omdat dat een feit is. De Joden willen Jezus niet accepteren als hun god, en daarom hebben zij ook Jezus verworpen.

Over Thomas kan ik kort zijn. Thomas zegt niet mijn Here Gd, maar mijn Heer en mijn Gd. Daarbij komt ook nog dat Jezus van adelijkeafkomst is.
Ik vind het niet raar dat joden Jezus als Gd verwerpen, omdat dit voor een jood pure godslasteing is. Joden hebben Jezus als Messias verworpen. Ja dat is waar, maar daardoor kunnen wij (uit de heidenen) nu van Gds Woord leren. Gd heeft tijdelijk het Israelische volk het oog verduisterd, maar dat wordt straks weer hersteld.

Quote:
Om dat te begrijpen moet je wel bereid zijn om diep in Gods Woord te gaan graven, en niet al te gemakkelijk aannemen of verwerpen wat ik zeg.

Ik sta open voor je mening, maar ik neem zeker niks voor zoete koek aan. Als ik het kan toetsen aan de Bijbel sta ik aan je kant is dat niet zo dan niet.

Quote:
Overigens is het Paulus die de Joden op zijn reizen ervan overtuigen wilde dat Jezus de Christus is (Hand. 18:28). Nu gaat het erom wie de Christus is. Christus is het Griekse woord voor gezalfde. De Gezalfde is gelijk aan het voor ons bekende Hebreeuwse woord Messias. De Messias is gelijk aan Jehovah. Jehovah staat in het OT voor het begrip Here. Dit kan je overal zien waar je de Hebreeuwse grondtekst gebruikt.

Waar staat in de Bijbel dat de Messias Gd is? Ik ken geen Hebreeuws.

Quote:
Lees nu 1 Sam. 8 vanaf vers 6, dan zie je dat de Here niet alleen de gd van Isral is, maar ook nog hun koning.

Klopt, maar is Saul dan ook Gd en David enz? Saul was door Gd uitgekozen om Koning te worden over Israel net zoals David.

Quote:
Toen het Woord vlees werd, had het Zijn Godheid afgelegd, en was dus, hoewel Hij de Zoon van GOD was, geen Godheid, maar gelijk aan een zoon van een mens. Maar deze mens bleef niet alleen maar mens, maar werd verhoogd tijdens zijn leven op aarde, doordat Hij door GOD de Vader tot Here en Christus gemaakt werd.

Het Woord is vlees geworden, maar door het Woord heeft Gd alles geschapen. Is Jezus geschapen door Gd of niet?

Quote:
Hand. 2:36 Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israls, dat God (GOD) Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, [namelijk] dezen Jezus, Dien [gij] gekruist hebt.(SVV). Zo was Jzus alleen maar mens, maar Jezus Christus was mens, en Here God. Vandaar dan ook Zijn dubbelnaam, een machtige twee-eenheid.

Twee-eenheid is dus geen godlastering, terwijl het eigenlijk op hetzelfde neer komt als de drie-eenheid nm dat Jezus Gd is en dat je een aparte Gd hebt die de vader is.

Quote:
Na Zijn sterven en opstanding kreeg het Woord ook weer Zijn Godheid terug die Hij al had voor de grondlegging der wereld. Joh. 17:5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was. Het Woord was God, en bij GOD, volgens 1 Joh. 1.

Als ik Joh 17:5 lees kom ik niet tot de conclusie dat Jezus Gd is, maar dat Jezus onder Gd staat en dat Jezus diezelfde heerlijkheid heeft teruggekregen toen Jezus nog niet op aarde was geweest. Als je onder Gd staat kan je mi niet Gd zijn!
Quote:
Niet te erkennen dat Jezus in die verheerlijkte staat waarachtig God is, is GOD de Vader tot leugenaar maken. Thomas zag Jezus al in verheerlijkte staat. Op de vraag van Jezus wie Hij zou zijn, antwoord Simon Petrus, dat Hij de Christus is. Jezus zegt dan dat Zijn Vader in de hemel hem dit geopenbaard heeft (Mat. 16,17). Wanneer je ook het getuigenis van de Vader niet gelooft, komt dat omdat je Hem nooit gekend hebt, want GOD de Vader kan niet liegen.

Ik erken dat Jezus de Messias is, maar niet dat Jezus Gd is. Ben ik nu een leugenaar?

Quote:
Wanneer wij de Bijbel willen bestuderen, dan moeten wij niet uit gaan van ons denken, of onze gevoelens, maar puur het woord onderzoeken, en daarvoor is echt een dieper kennen van het woord nodig om niet in de valstrikken van rationeel denken te verzanden. Wanneer ik het over GOD heb bedoel ik GOD de Vader, wanneer in het over God heb, dan heb ik het over de Here van Isral, wanneer ik het over god heb, dan heb ik het over een begrip.

Dus er zijn drie nivos van Gd ? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Je verteld me iets totaal nieuws.
Quote:
Wij weten dat Jezus opvoer naar Zijn en onze GOD, en dat was niet Jehovah die tot die tijd het allerheiligst was voor Isral. En Hij voer op naar Zijn en onze Vader. En dat is een Vader die Isral nooit gekend heeft.

Hoezo heeft Israel Gd nooit gekend. Ik kan je niet volgen.
Quote:
Helaas blijven veel Christenen ook steken bij Jezus, Jehovah, en kunnen zij nooit naderen tot het hart van GOD de Vader.

Kun je dit uitleggen?

Quote:
Maar daarover misschien later, wanneer daar tenminste echt behoefte aan is, dan zullen wij beter kunnen zien dat er voor Christenen niet werkelijk een Drie-enig god bestaat. Zegen!

Maar een twee-enige Gd wel?

Quote:
In Heb. 1 kan je iets lezen over een zoon die God is en over diegene die deze God zalft en dan hebben we het over GOD. Twee goden, maar ieder op een eigen level. In vers 9 zalft GOD Zijn zoon God met vreugdeolie, en dat is wel iets anders dan wanneer een profeet iemand zalft.

In Psalm 45:8 komt die zelfde zin voor. Ik denk dat Heb.1 in de hele context daar ook op gebaseerd is. Twee goden maar op een eigen level. Dat hebben de hindoes volgens mij ook, maar dan met nog meer goden.

Quote:
Wanneer je bereid bent de schrift letterlijk te nemen, wanneer het om een feitenrelaas gaat, kunnen we samen praten over wie of wat welke god is.

Ik neem het schrift letterlijk, maar soms kan je het schrift niet letterlijk nemen, want dan klopt het verhaal niet. Lees bv Openbaring 12. Als ik dit stuk letterlijk lees, is die vrouw dan Maria met haar kind. Jezus heeft dit geopenbaart aan Johannes, waarom zou Jezus dit openbaren als het al reeds heeft plaats gevonden. Matt 2:13-18.

Quote:
Alleen GODS Woord is de waarheid.

Mee eens en toch verschillen we van mening, terwijl we samen Gds Woord als waarheid nemen.

Quote:
Wist je wel dat zelfs Mozes god is over Farao? Lees maar in Ex. 7:1. Als wij verder kunnen gaan, dan zul je zien dat het begrip 'god' in onze Bijbel meer kan betekenen dan je denkt

Het blijkt uit je posting dat je Hebreeuws kent. Als je deze tekst in het Hebreeuws leest dan lees je hetzelfde als wat in de Naardense Bijbel staat, omdat deze direct uit het Hebreeuws is vertaald. Nm :Dan zegt de Ene tot Mozes:zie!, gegeven heb ik jou aan Farao als God. Wordt hier gezegd dat Mozes Gd is. Nee! Als een Gd zijn voor de Farao is niet hetzelfde dan dat Mozes daadwerkelijk Gd is. Nogmaals voor een Jood is dit godslastering.

Tot slot wil ik je er op wijzen dat Jezus zelf herhaaldelijk ontkend dat Hij zelf Gd is. Als Jezus dat wel zou hebben gedaan dan was Hij gestenigd door de joden.
Matt 23:9 en noemt niemand op aarde uw vader;want er is er maar n die je vader is:
de hemelse! En laat u geen leidslieden noemen,want n is uw leidsman:de Christus!
Baruch

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 12-Mei-2007 16:31
Reageer met quote

In Heb. 1:8 wordt het woord God duidelijk tweemaal gebruikt voor twee verschillende wezens. Wanneer je dit niet wilt zien, kan ik je verder ook niet helpen. Ieder van God ingegeven woord heb je maar te accepteren, zonder het woord trachten aan te passen aan jouw gedachtegang. Je probeert ook steeds te denken vanuit het Joodse denken, terwijl je dat niet bent. Waarom? Ook schrijf je God als Gd, en maakt daarbij geen gebruik van de Nederlands schrijftaal. Waarom? Je vindt het niet raar dat Joden , maar daarmee geef je niet aan wat jij dan wel gelooft.
Je zegt: over Thomas kan ik kort zijn, en suggereert dan dat ik gezegd zou hebben dat hij zei mijn Here God, maar dat heb ik nooit gezegd. Ik heb ook nooit gezegd dat Jezus God zou zijn, maar dat Jehovah God was over Isral. Jehovah = Messias = Christus. Nogmaals zowel Petrus als Paulus leren dat Jezus gemaakt werd tot Christus (Hand. 2:36), terwijl de belijdenis van Petrus volgens Jezus zelf, werd ingegeven door Zijn hemelse Vader (Mat. 16:16-17). Een betere referentie is er niet.
Waar staat dat de Messias God is? Omdat jij geen onderscheid wilt of kunt maken tussen de Heere God (Jehovah Elohiym, Gen. 2:4) die God over Isral was en zoals reeds eerder uitgelegd de gezalfde = Messias, - die niet god was over de heidenen - en het wezen van mijn GOD, de Vader van Jezus (Joh. 20:17b), die GOD en Vader wil zijn voor alle mensen ongeacht hun afkomst, zul je, denk ik nooit de vreugde kennen van te weten een kind van GOD de Vader te zijn.
1 Sam.2:2 vertelt ons dat de Heere (Jehovah) gelijk is aan de Elohiym. Hij was exclusief God over Isral, en zou dus nooit mijn God kunnen worden (ik ben een gelovige uit de heidenen). tenzij ik een jodengenoot zou worden. Maar door het offer van Jezus Christus heb ik een grotere God gevonden, een god die in een ontoegankelijk licht woont, en nog nooit door enig mens gezien is. Deze god maakt hen die in Zijn zoon geloven niet tot een soort ideale Jood die op een volmaakte manier de eens gegeven wetten volbrengt, maar tot Zijn kinderen die door genade vergeving ontvangen van hun ongerechtigheden, dankzij het eenmalige offer van Jezus Christus. Hij geeft hen bovendien Zijn Geest en heiligt hen, zodat zij mogen gelijk worden aan het wezen van Jezus. Iets meer daarover staat in de rubriek over het naar een kerk gaan.
Minimaal 1 week zal ik niet in staat zijn te reageren vanwege een te maken reis. Veel zegen.
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 12-Mei-2007 17:27
Reageer met quote

Ik kan je niet volgen. Is Jezus volgens jou een kleinere G'd of de G'd?

Quote:
in Heb. 1:8 wordt het woord God duidelijk tweemaal gebruikt voor twee verschillende wezens. Wanneer je dit niet wilt zien, kan ik je verder ook niet helpen. Ieder van God ingegeven woord heb je maar te accepteren, zonder het woord trachten aan te passen aan jouw gedachtegang.
Ik heb verwezen naar Psalm 45.

Quote:
Je probeert ook steeds te denken vanuit het Joodse denken, terwijl je dat niet bent. Waarom?

Wat wij als christenen lezen is eigenlijk een joods boek en daarbij is het evangelie ook joods. Jezus is een jood, Thomas was een jood, Petrus was een jood en Paulus ook en al die 12 disipelen ook. Joden geloven in 1 G'd en deze joden geloven ook dat Jezus de Messias is. Hoe kan ik dan van een niet-jood aannemen dat er meerdere goden zijn als dat voor een jood godslastering is?
Quote:

Ook schrijf je God als Gd, en maakt daarbij geen gebruik van de Nederlands schrijftaal. Waarom?

Omdat Gd groter is dan die drie letters.
Quote:

Je vindt het niet raar dat Joden , maar daarmee geef je niet aan wat jij dan wel gelooft.

Ik geloof zelf dat er maar 1 Gd is en dat Jezus de Messias is. Niks meer en niks minder.

Quote:
Je zegt: over Thomas kan ik kort zijn, en suggereert dan dat ik gezegd zou hebben dat hij zei mijn Here God, maar dat heb ik nooit gezegd. Ik heb ook nooit gezegd dat Jezus God zou zijn, maar dat Jehovah God was over Isral.
Dat suggereer ik niet, maar ik zei er staat niet mijn Here Gd. Je suggereert wel dat Jezus Gd is, maar een kleinere god ofzo iets.
Quote:
Jehovah = Messias = Christus.

Jehovah is Gd, maar ook de Messias? Dit komt bij mij erg verwarrend over ik snap hier niks van.

Quote:
zowel Petrus als Paulus leren dat Jezus gemaakt werd tot Christus (Hand. 2:36), terwijl de belijdenis van Petrus volgens Jezus zelf, werd ingegeven door Zijn hemelse Vader (Mat. 16:16-17). Een betere referentie is er niet.

Dit ontken ik niet. Ik ontken dat Jezus een god van welke level dan ook zou zijn dat kan ik niet vinden.

Quote:
Waar staat dat de Messias God is? Omdat jij geen onderscheid wilt of kunt maken tussen de Heere God (Jehovah Elohiym, Gen. 2:4) die God over Isral was en zoals reeds eerder uitgelegd de gezalfde = Messias, - die niet god was over de heidenen - en het wezen van mijn GOD, de Vader van Jezus (Joh. 20:17b), die GOD en Vader wil zijn voor alle mensen ongeacht hun afkomst, zul je, denk ik nooit de vreugde kennen van te weten een kind van GOD de Vader te zijn.
Ik snap niet goed wat je bedoeld. Waarom moet ik onderscheid maken tussen Gd, Jehovah, Elohiym, Heere, Hasjem en al die andere namen die alleen Gd aanduiden.

Quote:
1 Sam.2:2 vertelt ons dat de Heere (Jehovah) gelijk is aan de Elohiym. Hij was exclusief God over Isral, en zou dus nooit mijn God kunnen worden (ik ben een gelovige uit de heidenen). tenzij ik een jodengenoot zou worden.

1 Sam 2:2 geen is heilig als de Ene, want geen is er buiten u; geen rots is als onze God!-
Ik denk het niet als ik zou de tekst lees. Ik denk dat je meer leest in deze zin dan ik.

Quote:
Maar door het offer van Jezus Christus heb ik een grotere God gevonden, een god die in een ontoegankelijk licht woont, en nog nooit door enig mens gezien is. Deze god maakt hen die in Zijn zoon geloven niet tot een soort ideale Jood die op een volmaakte manier de eens gegeven wetten volbrengt, maar tot Zijn kinderen die door genade vergeving ontvangen van hun ongerechtigheden, dankzij het eenmalige offer van Jezus Christus.
Dus als ik je goed begrijp is de Gd van Israel een kleinere god dan Jezus is?

Quote:
Hij geeft hen bovendien Zijn Geest en heiligt hen, zodat zij mogen gelijk worden aan het wezen van Jezus. Iets meer daarover staat in de rubriek over het naar een kerk gaan.
Minimaal 1 week zal ik niet in staat zijn te reageren vanwege een te maken reis. Veel zegen.
Prettige reis en tot volgende week.
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 12-Mei-2007 21:14
Reageer met quote

Ik zal als Jood op prijs stellen dat hier niet even beoordeeld wordt wie Joden zijn en wie niet, Baruch. Jij kan niet met zekerheid zeggen dat zij NIET Joods is. Alleen G'd weet wie Joden zijn en wie niet. Pas daar mee op.

Daarnaast spreek jij Ilonia aan op haar schrijfwijzen qua spelling. Mag ik je op wijzen dat jij gebruik maakt van een Joodse nickname?

Verder bemoei ik me inhoudelijk niet met deze discussie. Ik mis alleen kennis van de grondteksten, maar dat schijnt in deze discussie niet meer zo van belang te zijn.

Bava Kama 82a
Naar boven
Baruch

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 13-Mei-2007 19:38
Reageer met quote

Vlak voor mijn vertrek wil ik trachten enige antwoorden te geven aan Ilona en Kena. Wat een Jood of een gelovige Jood wel of niet is, kun je lezen in Rom. 2 vanaf vers 25. Ik oordeel niet over Ilona, maar in haar profiel staat dat zij Evangelisch is. Een Christen wordt niet een gelovige Jood, maar een kind van God de Vader. Verder is Baruch gewoon de naam van een stichting en dit betekent gezegent, niets bijzonders, maar wel een feit.
Ilona, helaas heb ik in mijn tweede bericht inderdaad een paar maal de naam Jezus gebruikt waar dit Christus moest zijn. Excuus daarvoor. Thomas zag dus net als Petrus, de Christus in Jezus, en tegen deze Christus zei Thomas dus: Mijn Heer en mijn God. Ik heb je al twee maal eerder geschreven dat deze Jezus volgens Petrus tot Christus werd gemaakt. Daarmee wordt het wezen van Jezus dus daadwerkelijk verandert, daar Jehovah, de god van Isral in Hem komt. Het zou goed zijn, wanneer je bevestiging over een gedachte heb gekregen vanuit Gods Woord, je dit op papier zou zetten en er dan een soort waarheidsboom gaat ontstaan. Schrap dan meteen stellingen die je op dat moment moet verwerpen, omdat je gedachten al die veranderingen niet vast kan houden.
Waarom zouden de Joden verlangend uitzien naar hun Messias, wanneer zij zelf niet erkenden dat de Messias hun God is. Maar dat is ook helemaal niet het probleem, de Joden wilden of konden niet erkennen dat Jezus de Christus was. Dat was Hij ook niet, maar Hij is het wel geworden.
Saul en David waren gezalfde mensen, de gezalfde waarover in Hebr. 1 gesproken wordt is geen mens, zelfs geen engel, maar een Elohiym, en die staat boven de engelen maar uiteraard onder GOD. Deze Elohiym is door GOD aangesteld tot god boven Isral. Ik heb hiervoor reeds eerder teksten aangedragen. Als je ze allemaal op een rijtje zet, gaat het lampje misschien branden.
Is Jezus geschapen? Jezus is als mens geboren en dus niet geschapen (tenzij je geboren worden gelijk stelt aan geschapen worden), maar het Woord dat Jezus was voordat Het op aarde geboren werd, is door GOD geschapen, en daarom kan Het ook nooit gelijk aan GOD zijn, daar Het een schepsel is.
Wanneer ik het woord twee-eenheid gebruik en jij wilt dat gelijkstellen aan de drie-eenheid van die formule, dan moet je toch echt eerst een studie maken van de formulering van die formule. Als Jezus
als mens opgewaardeerd wordt tot het wezen van de Christus, dan wordt ook Zijn naam gewijzigd, vandaar die dubbelnaam, net als een getrouwde vrouw de naam van haar man erbij krijgt en een twee-eenheid gaat vormen met haar man.
Voor de laatste keer: De twee-eenheid Christus Jezus is in die hoedanigheid wel God, maar niet gelijk aan GOD de Vader. Je blijft te veel hangen bij het woordje god, dat geen naam is maar een kenmerk van een wezen. Een god heeft grote of alle zeggenschap over anderen. In Cor. 4:4 zie je dat n en het zelfde woord wordt gebruikt voor de god (GOD) die wij vereren, en voor de tegenstander van GOD. In beide gevallen staat daar in grondtekst het woord Theos. Blijf dus niet hangen aan een woordje, maar leer te verstaan wie daar mee bedoeld wordt.
Later verder over je volgende opmerkingen. Ik wens je oprecht veel zegen (baruch) van GOD.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Pagina 6 van 8

Ga naar: