Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
De Doop (formulier toetsing (gkv))
Auteur Bericht
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 01-Feb-2007 13:27
Reageer met quote

Hoi Johan,

Mi inziens zeg je hier iets heel wijs. Mijn oudere vader, die niet zoals ik Joods is, maar christen, zegt precies hetzelfde en de quote van jou luidt:

JohanLingen schreef:
Ik weet goed dat ik heiden ben (niet-joods dus) en dat is maar goed ook, want daardoor is het wonder van Gods genade voor mij ng groter!

JohanLingen schreef:

Moet nog wel even dit van het hart: voor de 10.000ste keer, nch ik, nch het kerkgenootschap waar ik bij hoor hebben ook maar de gedachte dat we het volk Isral zouden vervangen!

Mag ik weten over welke kerkgenootschap jij spreekt, of heb je dat al hier eens genoemd?

JohanLingen schreef:

Maar het feit dat jullie zo overtuigd zijn van je gelijk, geeft me wel te denken en het is voor mij een aansporing om, als mij een kind gegeven wordt, 'de kerk' het vuur aan de schenen te leggen voordat het besluit valt om het kind te dopen (of dat voor later te bewaren).

Daar moet je mi wel een beetje voor oppassen. Soms kan een menig van n persoon tov een mening van een groep personen een feit zijn en geen mening meer.

Roze brilletjes heeft overigens iedereen en ik ben heilig van overtuigd geen een uitgezonded. Tav mezelf: ik zal altijd het orthodox Jodendom als waarheid achten en een ander weer niet en visa versa. Tis alleen dat je altijd bewust van je roze bril blijft.

Je hebt overigens een zeer sympathieke manier van discussieren. Uitblinkertje 0

Bava Kama 82a
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 01-Feb-2007 13:45
Reageer met quote

kena schreef:
Mag ik weten over welke kerkgenootschap jij spreekt, of heb je dat al hier eens genoemd?

Ja dat mag, dat is de Nederlands Gereformeerde Kerk.

kena schreef:
Daar moet je mi wel een beetje voor oppassen. Soms kan een menig van n persoon tov een mening van een groep personen een feit zijn en geen mening meer.

Wat bedoel je precies? Dat als een grote meerderheid 'ja' zegt en eentje zegt 'nee' dat dan 'ja' waarschijnlijk de waarheid is, of bedoel je het precies andersom, nl. dat ondanks dat de meerderheid 'ja' roept, een eenling met zijn 'nee' nog steeds het dichtst bij de waarheid kan zitten? (N.B.: 'ja' en 'nee' verbeelden hier willekeurige standpunten)
Ik bedoelde zelf dan ook niet meer dan dat het me aan het denken zet en dat ik niet dingen zomaar voor waar kan aannemen (zelfs als het waar is, zou ik het ook moeten kunnen onderbouwen).
Overigens hebben we een bijzonder kleine steekproef hier natuurlijk...
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 01-Feb-2007 19:43
Reageer met quote

Quote:
Nu begreep ik van Ilonia dat joodse kinderen normaal NIET gedoopt worden, dat zou een behoorlijk sterk argument zijn waarom het in de bijbel vanzelfsprekend is om kinderen niet te dopen (en dat het onderwerp dus ook niet wordt opgebracht). In ieder geval in mijn ogen een veel sterker argument dan een losse opmerking "er staat nergens expliciet in de bijbel dat een kind gedoopt wordt". Als het namelijk gewoon was dat kinderen gedoopt werden, dan is het niet raar dat het nergens expliciet genoemd wordt. (blijft wel dat babies wel besneden werden, maar dan kunnen we daarna in ieder geval ook waarde gaan hechten aan discussies over de mate van overeenkomst in betekenis tussen christelijke doop en andere dopen / besnijdenis).
Dit zou namelijk een heel andere uitgangspositie geven voor wat 'gewoon' was in die tijd en wat 'uitzonderlijk'.
Mijn vraag dus: heb je hier literatuurbronnen voor?

Lucas 2:21-39 Gaat over Jezus besnijdenis en wat hun ouders moesten doen.
In Leviticus 12 kan je lezen over de reiniging na de geboorte. Dit stuk gaat eigenlijk over wat een vrouw moet doen als zij een jongen of meisje heeft gebaart. In Genesis 17 gaat het over het verbond met Abram. Abram krijgt hier ook een andere naam: Abraham. En verder gaat het hoofdstuk over de besnijdenis. Hier zal je niks vinden over dopen. Ik weet dat een vrouw na haar periode zich moest reinigen. (dopen) Hier kan je lezen daarover: http://www.faq-online.nl/index.php?module=subjects&func=viewpage&pageid=597 zie ook Levitucus 15.
In het Jodendom wordt er ook gereinigd nadat iemand is overleden of na vlees/aas te hebben aan geraakt Numeri 19.

Ik hoop dat je hier voldoende info hebt en eigenlijk heb ik maar een bron gebruikt.
Naar boven
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 01-Feb-2007 23:10
Reageer met quote

JohanLingen schreef:

Ja dat mag, dat is de Nederlands Gereformeerde Kerk.

Ik denk dat het per regio kan verschillen mbt Vervangingstheorie in de NGK. In onze regio is er ook weinig Vervangingstheorie en ken ik goede Ger. christenen die ons erg goed steunen.
JohanLingen schreef:
...of bedoel je het precies andersom, nl. dat ondanks dat de meerderheid 'ja' roept, een eenling met zijn 'nee' nog steeds het dichtst bij de waarheid kan zitten?

Correct.

Bava Kama 82a
Naar boven
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 02-Feb-2007 00:24
Reageer met quote

Hoi Ilonia, dankjewel voor de info, best interessant. In de bijbel las ik op die schriftplaatsen eigenlijk alleen maar 'een bad nemen' in de betekenis van onze douchebeurt. Wist niet dat het ook een rituele reiniging was.
Maar eigenlijk ging het mij juist om die prozelietendoop, heb je daar nog een verwijzing naar?

kena schreef:
Ik denk dat het per regio kan verschillen mbt Vervangingstheorie in de NGK.

NGK is inderdaad behoorlijk decentraal, maar ik mag toch hopen dat er op dit vlak geen ruimte is voor afwijkingen!
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 02-Feb-2007 11:13
Reageer met quote

Quote:
Maar eigenlijk ging het mij juist om die prozelietendoop, heb je daar nog een verwijzing naar?

Hier een link over dopen ook als je tot het Jodendom bekeert.
http://home.wanadoo.nl/peter7/doop/joods.html
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 02-Feb-2007 11:21
Reageer met quote

overigens gaat deze site ook in op de begin periode van het christendom.
Als je naar home gaat zie je daar meer artikelen. Oorsprong en achtergronden van de Christelijke doop zo het de site.
Naar boven
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 02-Feb-2007 11:29
Reageer met quote

Hallo beste allemaal!

Dankjewel Ilonia, die ga ik ook nog lezen.

Ik heb gisteravond dit verslag gelezen:
http://www.aciweb.nl/verslagen/verslag-4760.html

Een enorm compliment voor de onderzoekers! In een keurig onderbouwde en objectieve beschouwing leggen ze feiten en achtergrondinformatie neer over de doop.

Ik moet zeggen dat ik sowieso al twee fouten uit mijn bijbelvertaling (GNB96) heb kunnen halen toen ik gewezen werd op het originele Grieks. Voor degenen die het willen weten:
Mattes 5:3 : Gelukkig de armen die op God hopen: ... moet zijn Gelukkig de armen van geest die op God hopen: ...
Handelingen 16:33 : Meteen daarna liet hij zich met heel zijn gezin dopen. moet zijn Meteen daarna liet hij zich met ieder in zijn huis (gebouw) dopen.

Mochten ze nog zijn doorgegaan met onderzoek, dan zou ik daar graag van willen horen!

Voor hen slechts n kritische noot: niet alle (al dan niet vermeende) 'oikos-dopen' (huisgezin-dopen) zijn behandeld (n van de redenen waarom ik graag meer zou willen horen van eventueel vervolgonderzoek :-) )

Voor wat betreft de doop door onderdompeling is mijn voorkeur hiervoor (t.o.v. doop door besprenkeling) een stuk sterker geworden. Eigenlijk zouden we daarnaar terug moeten.
Voor wat betreft de kinderdoop was dit rapport in mijn ogen nog niet toereikend als 'bewijsmateriaal'.
Het is denk ik wel belangrijk om dit ook op een dergelijke grondige manier te onderzoeken. Om deze reden:
En van de argumenten die iemand zou kunnen hebben tegen het dopen door onderdompeling is dat dit onveilig zou kunnen zijn voor babies (is hier iets over bekend?). Als we vervolgens babies zouden gaan besprenkelen en volwassenen onderdompelen, dan zou men kunnen argumenteren dat dit inconsistent is en een grond kan zijn voor onderscheid tussen mensen die de ene of de andere doop toegediend kregen.

Verder nog deze overweging:
als de Romeinse soldaat niet getrouwd was, dan neem ik aan dat zijn 'oikos' bestond uit een vrouw die hem het eten bereidde en eventueel kinderen (ondanks dat ze niet getrouwd waren). Dit zou betekenen dat:
a) noch de vrouw, noch eventuele kinderen geheiligd zouden zijn in de bewaker, want zij waren niet getrouwd, de vrouw moest dus ook gedoopt worden, (de kinderen denk ik dan niet per s want die zouden dan vallen onder de vrouw, het blijft toch je kind he!)
b) een vrouw en evt. kinderen uit een (reeds bestaande) buitenechtelijke relatie ook geheiligd zijn in de bewaker. (deze optie klinkt mij enigszins onwaarschijnlijk in de oren, want wat heeft huwelijk dan nog toe te voegen?)
c) de man en vrouw waren dan wel niet voor de wet getrouwd, maar door geslachtsgemeenschap wel voor God (vrouw en kinderen zijn daarom wel geheiligd in de bewaker)

Ik denk dat we er wel vanuit mogen gaan dat Paulus WIST dat de bewaker niet getrouwd kon zijn, waarom zei hij dan dat hij en zijn gezin gered zouden worden?? (zelfs nog voordat de bewaker iets had gezegd over zijn priv situatie)
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 02-Feb-2007 11:46
Reageer met quote

Quote:
Voor hen slechts n kritische noot: niet alle (al dan niet vermeende) 'oikos-dopen' (huisgezin-dopen) zijn behandeld (n van de redenen waarom ik graag meer zou willen horen van eventueel vervolgonderzoek :-) )

Misschien heb je aan deze link wat aan over huis dopen?
http://home.wanadoo.nl/peter7/doop/antw4.html

Zelfde site.
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 02-Feb-2007 22:43
Reageer met quote

Quote:
Ik heb gisteravond dit verslag gelezen:
http://www.aciweb.nl/verslagen/verslag-4760.html

Dat is het zelfde stukje wat op die site staat die ik jou gestuurd had.
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 04-Mei-2007 15:13
Reageer met quote

Quote:
Door Jezus dood is er een einde gekomen aan de bloedvloeiingen tot verzoening van zonden (Offers e.d. neem ik aan).
Hij heeft de besnijdenis, waarbij bloed vloeide (oude verbond met het volk Israel?), afgeschaft en in plaats daarvan de doop ingesteld <1* . Verw Kol 2:11: In Hem zijt gij ook met een besnijdenis die geen werk van mensen handen is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, daar gij met Hem begraven zijt in de doop.

Ik las net een stukje op christenen voor Israel en daar wordt gezegd dat als de kerk leert dat besnijdenis i.p.v. de (kinder)doop is gekomen dat dat ook vervangingstheologie is.

Hier een stukje daaruit:
Quote:
Intussen is waarschijnlijk voor de helderheid een minieme wijziging aangebracht. Nu staat er: Daarom heeft God onder het oude verbond bevolen de kinderen te besnijden, hetwelk een zegel des verbonds en der gerechtigheid des geloofs was. [] Omdat onder het nieuwe verbond de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is, zal men de jonge kinderen als erfgenamen van het rijk van God en van zijn verbond dopen.

Op deze manier wordt de indruk gewekt dat de besnijdenis een achterhaald instituut van het Joodse volk is. Veelzeggend is ook hoe in de verleden tijd gezegd wordt: de besnijdenis was een verzegeling van het verbond! Wij als christenen kennen onder het nieuwe verbond de ceremonie van de doop. Er is hogere theologie voor nodig om een andere uitleg te geven. Een gewoon gemeentelid hoort de vervangingstheorie. De besnijdenis is afgeschaft en daarvoor is de doop in de plaats gekomen. Bij gevolg moet je wel aannemen dat Isral als verbondsvolk heeft afgedaan. Door de doop worden gelovigen uit de volken niet bij Isral ingelijfd, maar zij nemen de eerste plaats in binnen het nieuwe verbond.

Als telkens weer tijdens een doopdienst deze gewraakte passage uit het formulier wordt voorgelezen, is het te hopen dat gemeenteleden hun kerkenraad daarop eens gaan aanspreken. Ook is het niet verkeerd als het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond gewezen wordt op de grote theologische implicaties van een steeds herhalen van de woorden die mensen stijven in de vervangingsgedachte. Laten velen er bij hen naar informeren of er wel de bereidheid is de waarheid aangaande de blijvende positie van Isral in het heilsplan van God te verbreiden en te verdedigen.

Zijn jullie er mee eens of niet met dit stukje?
Bron: http://christenenvoorisrael.nl/artikelen/artikelen/in-de-plaats-van-de-besnijdenis.html
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 05-Mei-2007 08:57
Reageer met quote

Quote:
Intussen is waarschijnlijk voor de helderheid een minieme wijziging aangebracht. Nu staat er: Daarom heeft God onder het oude verbond bevolen de kinderen te besnijden, hetwelk een zegel des verbonds en der gerechtigheid des geloofs was. [] Omdat onder het nieuwe verbond de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is, zal men de jonge kinderen als erfgenamen van het rijk van God en van zijn verbond dopen.

Op deze manier wordt de indruk gewekt dat de besnijdenis een achterhaald instituut van het Joodse volk is. Veelzeggend is ook hoe in de verleden tijd gezegd wordt: de besnijdenis was een verzegeling van het verbond! Wij als christenen kennen onder het nieuwe verbond de ceremonie van de doop. Er is hogere theologie voor nodig om een andere uitleg te geven. Een gewoon gemeentelid hoort de vervangingstheorie. De besnijdenis is afgeschaft en daarvoor is de doop in de plaats gekomen. Bij gevolg moet je wel aannemen dat Isral als verbondsvolk heeft afgedaan. Door de doop worden gelovigen uit de volken niet bij Isral ingelijfd, maar zij nemen de eerste plaats in binnen het nieuwe verbond.

Als telkens weer tijdens een doopdienst deze gewraakte passage uit het formulier wordt voorgelezen, is het te hopen dat gemeenteleden hun kerkenraad daarop eens gaan aanspreken. Ook is het niet verkeerd als het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond gewezen wordt op de grote theologische implicaties van een steeds herhalen van de woorden die mensen stijven in de vervangingsgedachte. Laten velen er bij hen naar informeren of er wel de bereidheid is de waarheid aangaande de blijvende positie van Isral in het heilsplan van God te verbreiden en te verdedigen.

Zijn jullie er mee eens of niet met dit stukje?

Ik ben het er helemaal mee eens. Zelf ben ik geloof ik ooit het topic begonnen omdat ik, nadat na 23 jaar deze theologie mij eigen was geworden door de leer, ik begon te twijfelen toen ik daadwerkelijk bijbel ging lezen.

De quote die je maakt klopt m.i volledig. Dat is de grote fout, en die fout moet worden hersteld. Niet alleen om het feit dat het volk van God onrecht aangedaan wordt, en dus God onrecht aangedaan wordt, maar ook omdat mensen door deze theologie het Leven in Christus niet kennen. Immers zijn ze door de doop/besnijdenis ingelijfd in Christus en is het klaar zonder zelf de deur open te doen waaraan Chrsitus bij ieder mens klopt.

God heeft mijn ogen geopend als verhoring van een smeken naar Hem dat Hij Zijn waarheid wilde laten zien omdat ik er werkelijkwaar niets meer van begreep. Door al het geleerde los te laten en opnieuw Hem leren kennen zoals Hij daadwerkelijk is was een openabaring en leer ik nog elke dag van. Nu dat het geval is, zie ik met andere ogen de kerk. Ik zie de mensen in de kerk die honger hebben naar God, maar doordat maar het halve evangelie wordt verteld en het Leven / nieuwe schepping iets is voor in de verre toekomst gaan de mensen gebukt onder regels en zondebesef. En een heel heel heel groot deel komt door deze theorie die heel bijbels lijkt maar de waarheid mbt ons leven in Christus bedekt. En dat maakt me verdrietig omdat de mensen de volle waarheid moeten horen.

Mij werd ook altijd geleerd: God kiest voor jou, jij niet voor God. Veel mensen (en ik voorheen ook) zien de Bijbelse doop dan ook als iets waarmee je God kwetst alsof WIJ tot Hem kunnen komen.
Maar de mensen vergeten dat het verlangen van God is dat ALLE mensen behouden worden. Maw Hij kopt bij iedereen aan, en aan ons is het of wij open doen. God heeft voor alle mensen gekozen en voor het geval dat ALLE mensen Hem aan willen nemen heeft Hij Zijn Zoon overgehad omdat de hele mensheid gered kan worden door Hem. En voor ons niet-joden is dat niet door een lidmaatschap van een kerk of een uitverkiezing, maar door geloof.

Wij moeten niet passief zijn maar actief, lees Bijbel, zoek Hem en doe voor Hem open door je open te stellen voor Hem. Lees Bijbel zelf mensen, daar is God te vinden, en Hij zal je helpen als je Hem zoekt!

Maar goed, al met al ben ik het er mee eens, en wordt het tijd dat de volle waarheid / evangelie aan het licht komt.
En dat stopt niet bij het kruis (begraven),
maar gaat door en begint een nieuwe start na het kruis (opgewekt).
Het Leven, opnieuw geboren worden, nieuwe schepping, leven in Hem!
    We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om,
    zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt,
    een nieuw leven te leiden.

1
Chai

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 09-Okt-2007 12:49
Reageer met quote

Quote:
omdat ik er werkelijkwaar niets meer van begreep. Door al het geleerde los te laten en opnieuw Hem leren kennen zoals Hij daadwerkelijk is was een openabaring en leer ik nog elke dag van. Nu dat het geval is, zie ik met andere ogen de kerk.

Zo ervaar(de) ik het ook.
I.m ben ik zo ver, dat ik het nu zeker weet, dat er maar n doop is, en dat is de geloofsdoop door onderdompeling.
Ik kan er niets anders van maken in de bijbel, houd niet in, dat ik geen begrip heb voor die anders denken en met hart en ziel hun kindje willen dopen.
Iets wat wij zelf ook hebben gedaan destijds, onze kinderen laten dopen.
Ik was 24 toen ik voor het eerst naar de kerk ging en me liet dopen door een handje vol water in de geref. kerk.
Nu dikke 20 jaar later, denk ik er anders over en heb kort geleden nog eens naar die dienst geluisterd, was nog het oude formulier die gelezen werd, waarop de doop ter vervanging van de besnijdenis kwam 1
Nu is aan mij de keuze wat ik er nu mee doe.

Hoe zien jullie dit??
Al was mijn keuze van harte, toch ook wel in de verlengde van de traditie waar ik uit kom en er bij horen. Wist niet echt anders.
Nu ervaar ik het als niet helemaal rechtsgeldig die besprenkeling van mij, was niet de juist 'doop' , als je al van doop kunt spreken.
Ok na Johannes zijn doop, lieten velen zich opnieuw dopen door onderdompeling in de naam van de Vader, Zoon en de Heilige Geest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 09-Okt-2007 15:37
Reageer met quote

Eerst bekeren en dan dopen, het is een bewuste keuze, en door onderdompeling,. Het is ook een verwijzing naar de mikveh heb nog niet lang geleden zo'n mikveh gedaan,maar deze keer wetende wat ik deed, niet dat het dopen afdoet,
ZEkers geen kinderdoop, want het volgd op bekering, en zeker's geen besprenkeling
Naar boven
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 09-Okt-2007 16:08
Reageer met quote

Quote:
Nu dikke 20 jaar later, denk ik er anders over en heb kort geleden nog eens naar die dienst geluisterd, was nog het oude formulier die gelezen werd, waarop de doop ter vervanging van de besnijdenis kwam

Ook het nieuwe formulier haalt het met andere woorden aan dat onder het verbond met abraham waar kinderen werden besneden nu kinderen moeten worden gedoopt. Een andere versie die tegenwoordig ook wordt gebruikt geeft zelfs het volgende weer:

De Heer geeft ons in de doop niet een bevestiging van ons geloof of van onze bekering, maar een tegen en zegen van een verbondsbelofte.

Het is nu wat meer verborgen maar nog steeds met dezelfde instelling, en dat zal ook niet veranderen wat het is het fundament van deze reformatie . Geen eigen bekering maar verbond. Maar de Bijbel zegt wat anders.

Quote:
Nu is aan mij de keuze wat ik er nu mee doe.

Ik begrijp dat het een moeilijk punt voor je zal zijn.
Ik denk dat het belangrijkste is: doe wat je doet uit geloof. Ga er voor met je hele hart.

Quote:
Al was mijn keuze van harte, toch ook wel in de verlengde van de traditie waar ik uit kom en er bij horen. Wist niet echt anders.

Mijn keuze van belijdenis doen was ook van harte. 100%
Heb het gedaan omdat ik in God geloofde en mij 'ja' wou geven op mijn doop (mijn eigen woorden).
Maar ik zag niet dat de inhoud veel groter was. Ik was bedekt, en zag niet meer dan de kerk mij leerde. Daardoor wordt je gevormd en zo is de kerk ook gevormd. En wie niet anders weet kan niets worden aangerekend, maar als we tegen beter weten in wat anders doen wel. En dat zat mij ook dwars.

Toen God mij dit wel liet zien door mensen om mij heen door de Bijbel en door mij open ogen te geven, begreep ik dat het zgn genade-verbond helemaal niet in de Bijbel voorkwam. Ik begon te zoeken en vond dat
dat de natuur van elk mens tegen God in gaat. Ik besefte dat Gods geboden deze zondige natuur ook in mij naar boven bracht.
Paulus zag dat ook:

Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. (Rom 7)

En door die natuur (door de zonde) kunnen wij niet naar Zijn wil leven, omdat we het wel willen, maar het ons niet lukt. Want juist als het niet mag, begint de strijd in ons om het niet te doen.
En als je dat gaat begrijpen, dan begrijp je ook waarom Jezus Christus is gekomen om af te rekenen met onze zondige natuur. Wij mogen een nieuw leven beginnen in Jezus Christus, onze eigen wil teniet doen, en Gods wil in ons laten leven.

En dan begrijp je ook beter de woorden:
    dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn;

Begraven worden met Jezus en onze oude natuur afleggen, is een daadwerkelijk bekeren en leven uit handen geven. En begraven worden in het water van de doop, als beeltenis van het geestelijke.

Dat is de insteek van de doop. Niet langer 'slaaf' te zij van mensen die eigen gemaakte regels opleggen, maar zoals galaten 5 zegt:
    Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt.(Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen)
Niet om die vrijheid te gebruiken om eigen verlangens te doen, maar om Gods verlangens te doen door te leven uit de Geest.

Je hebt het besef van wat de doop inhoud. Vraag om open ogen van God en vergelijk het met je eigen doop.
Zelf schrijf je al dat God jou heeft laten zien dat dergelijke besprenkeling niet een begraven was en niet het beeld is van de werkelijke doop.
Daarnaast zie ik het niet als 'opnieuw of overdopen' zoals er binnen de kerk wordt gesproken. Het is d doop/ de bekering/ het begraven worden/ afleggen van geestelijke onreinheid. Eigenlijk is het heel eenvoudig en logisch.

Daarnaast staat er ook in de bijbel en besef ik ook dat de doop een vraag is om een goed geweten. (1petrus 3:21) we krijgen een gevoelig geweten waardoor wij sterker weten wat goed en fout is. Het is gewoon een volkomen nieuw leven. Ik ben er blij mee, en ik wens dat jij die vrede ook in je hart mag hebben.
Ga ervoor met heel je hart, gericht op God en niet op mensen. Kijk niet om je heen maar kijk omhoog, dan zul jij weten wat goed is, omdat God het jou zal laten zien (als Hij dat niet al heeft gedaan).

Gods zegen voor jou, in alles 1 Laat je leiden, wandelend naast Hem. Hij is de weg de waarheid en het Leven, ook voor jou 1
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 09-Okt-2007 16:10
Reageer met quote

ieks 1 1 heb ik die preek geschreven?.. 0 sorry had niet door dat het zo'n lap was 1
Hoop niet dat het belemmerd om te lezen (twas goed bedoeld help.gif )

Quote:
Eerst bekeren en dan dopen, het is een bewuste keuze, en door onderdompeling

Inderdaad dat is bijbels.
Bekeren en doop gaan samen, net als sterven en begraven worden in het uiterlijke.
En dan wordt er ook niet een hoopje zand op je hoofd gegooid 1
Chai

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 09-Okt-2007 18:07
Reageer met quote

Quote:
Kijk niet om je heen maar kijk omhoog, dan zul jij weten wat goed is, omdat God het jou zal laten zien (als Hij dat niet al heeft gedaan).

k' Ben bang van wel 1
En t' komt goed!
Goeie dienst om te beluisteren- De doop in het licht van de bijbel 1

Quote:
ieks 1 1 heb ik die preek geschreven?.. 0 sorry had niet door dat het zo'n lap was 1
Hoop niet dat het belemmerd om te lezen (twas goed bedoeld help.gif )

Neuj joh, harstikke bedankt voor je opbouwende woorden.
Vooral dat laatste over genade is mooi.
Ik weet dat wel, ik geloof in 100% genade en niet een beetje en een beetje wet, nee helemaal.
Maar valt niet altijd mee, soms ben je het kwijt en de mens wil niets liever dan het zelf verdienen he, een goed gevoel er van over houden.
Maar tegelijkertijd weet ik, er valt niets te roemen als het om me zelf gaat, totaal niet.
Maar is eigenlijk beetje offtopic en ander onderwerp.
Genade versus wet 1
Naar boven
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 09-Okt-2007 19:31
Reageer met quote

Je zou ook dit verslag kunnen lezen: De wortels van onze doop 1
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 10-Okt-2007 10:31
Reageer met quote

Hoi Chai,

als je de doop die je gehad hebt ontoereikend vindt, dan lijkt het me verstandig om grootdoop te overwegen en bespreekbaar te maken met de gemeenschap waar je nu toe behoort.

Persoonlijk deel ik (na onderzoek) de mening niet dat de doop van babies 'ongeldig' is en ook de uitleg die hier is gegeven aan bepaalde passages in het kader van zgn. 'vervangingstheologie' herken ik niet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik n keer op het punt heb gestaan weg te lopen, omdat het er erg sterk op leek dat een gastpredikant vervangingstheologie verkondigde, maar aan het eind van zijn preek draaide alles om en bleek dat zijn eerdere opmerkingen vragen van twijfel waren die hij op het laatst van z'n preek beantwoordde. 1

Maar nu weer terug naar jou: alhoewel ik zelf niet denk dat de 'kinderdoop' ongeldig is, lijkt het me niet goed als jj eraan twijfelt of God Zijn beloften ook voor jou zal waarmaken. Het lijkt me voor jou dan in ieder geval zaak om te onderzoeken of je je doop als geldig of ongeldig ziet en waarom.
Naar boven
Chai

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 10-Okt-2007 14:12
Reageer met quote

Bedankt justed voor de link, interessant.
Heb al heel wat gelezen over de doop, maar deze was nog weer uitgebreider.

Ha Johan, jou mening is me duidelijk 1
En is prima hoor, als jij er vrede mee hebt.

Voor mezelf wist ik het eigenlijk al wel, waar ik sta in/met de doop.
Maar was nieuwsgierig naar jullie mening, daar leer je altijd weer van he.
En m.i toch nog een klein stukje bevestiging zoeken, omdat ik niet als babytje gedoopt ben, ligt toch ff anders, maar Gods woord is eigenlijk wel duidelijk, vind ik persoonlijk.
En je hebt toch altijd voors en tegens, omdat.............t' ja dat kon je o.a in die link lezen 1

Yvon schreef:
Quote:
Ga ervoor met heel je hart, gericht op God en niet op mensen. Kijk niet om je heen maar kijk omhoog

Een wijs antwoord die er voor me uitspringt, toch nog ff zeggen 1
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 3 van 5

Ga naar: