Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Avondmaal is niet voor iedereen?
Auteur Bericht
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 16-Apr-2006 00:47
Reageer met quote

Ff snel een reactie. Ik kom net van een dag bruiloft en ga zo slapen!

Duizendpoot schreef:
Quote:
Een hele belangrijke regel - een feit - is dat HA na het eten dient te gebeuren. De reden wordt door Paulus gegeven.

Effe nieuwsgierig...
Misschien heb je het al aangehaald, maar waar lees je dat Paulus zeggen??

1 Kor. 11.

@Yvon,
Ik schreef juist vanuit de Bijbelse leer dat jij juist aan mijn tafel van het Heilig Avondmaal welkom bent. Precies zoals je bent. Dat jij bij vele kerken niet welkom bent, dt zijn die domme dogma's die zij zelf bedacht hebben 1 en ondertussen voeren zij het HA foutief uit dat niet op Bijbels/Joodse gebruiken (nogmaals Heilig Avondmaal is een Joodse gewoonte) en durven mensen te ontzeggen? Wat een lef.

Wellicht wordt het tijd mensen om je heen te verzamelen zoals Justed en Monique die je gewoon nemen zoals je zijn juist vanuit het licht van de Bijbel!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 16-Apr-2006 15:42
Reageer met quote

Quote:
1 Kor. 11.

1 ik zie het niet staan.. maar dat zal wel door mn tegenwoordige geestelijke blindheid komen 0

Quote:
Dat jij bij vele kerken niet welkom bent, dt zijn die domme dogma's die zij zelf bedacht hebben~Wat een lef.

Nou eh.. 1 k ben het ook niet die niet welkom is, maar mensen 'buiten' de kerk. Ik mag in die zin bijna overal aan mee doen want ik heb belijdenis gedaan: ja gezegd tegenover God en de gemeente 1 .. dus als ik dan justed bij me heb, die zou naast me zitten, maar die mag geen stukje brood, maw hij heeft geen deel aan het lichaa van Christus.. 1 Aldus de gemeente 1 .. Dt vind ik moeilijk..al dan niet 'onbegrijpelijk' ... 1 1
Heb zelf twee vriendinnen die doordat ze samen leven niet deel mogen hebben aan het avondmaal. Dat verbied de gemeente hen. Ondanks dat ze zich onthouden van dingen die God in zijn woord verbied. Daar kan ik wel om janken, alsof ik meer deel heb aan Hem dan mensen die 'niet bij een kerk horen' 0 Terwijl ik ook nog eens weet, (al kan ik niet in harten kijken, maar aan de vrucht kent men de boom) dat veel kerkmensen daar niet zitten uit liefde voor God, maar om de mensen en uit traditie. En dat raakt me in mn hart. Dan moet ik denken aan de woorden van openbaring:
Ik weet uw werken, dat gij de naam hebt, dat gij leeft, maar gij zijt dood.. 'Ik ben gereformeerd vrijgemaakt 1 ben ik daar trots op?.. 1 nee 0 .. Nergens ben ik trots op, op mezelf niet op mijn kerklidmaatschap niet, nee God is mijn trots. En hoe meer Hij in zicht komt, hoe meer de kerk van me af gaat staan 1 Ik weet het gewoon allemaal niet... bijna alles heeft twee kanten, dat is de dorie van dit alles...

Quote:
Wellicht wordt het tijd mensen om je heen te verzamelen zoals Justed en Monique die je gewoon nemen zoals je zijn juist vanuit het licht van de Bijbel!

Die tijd is, God zij dank, reeds aangebroken 1
Maar zoals ik al hierboven duidelijk probeerde te maken, wordt ik wel geaccepteerd aan het avondmaal (waarschijnlijk niet als ik samen zou leven met daadwerkelijk een vriendin, maar dat is niet aan de orde, dus op zich ook nog niet iets om me druk over te maken 1 ).
Krijg zelden reacties die negatief zijn over mn geaardheid, mede om het feit dat ik 'alleen' ben.

Wat ik bijna toch wel het toppunt vind, nadat Ed mee geweest is met mij naar de kerk, is het feit dat kerkleden mijn familie hebben gebeld of ik dan wel niet verkering had ofzo.. 0 sommige mensen groeten me ineens spontaan heel vriendelijk, terwijl ze me anders liever weg kijken hahahaha, wat een vaag wereldje, ja bijna nog erger IN de kerk dan daarbuiten 0..

Trots.. 1 omdat ik naar de kerk ga?.. 0 ik schaam me er eerder voor 1

Laatst aangepast door Yvon op Zo 16-Apr-2006 15:46, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 16-Apr-2006 15:43
Reageer met quote

offtopic: 1 wel een beetje veel emoticons hierboven he 1 sorry 1
Monique

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 16-Apr-2006 15:55
Reageer met quote

*Bericht verwijderd*

Laatst aangepast door Monique op Ma 17-Apr-2006 08:52, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Monique

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 16-Apr-2006 16:19
Reageer met quote

*Bericht verwijderd*

Laatst aangepast door Monique op Ma 17-Apr-2006 08:52, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 16-Apr-2006 17:00
Reageer met quote

Monique schreef:
Dit berichtje is voor Yvon:

Dan zou ik dat voortaan per pb, e-mail of msn doen ... 1
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 16-Apr-2006 17:14
Reageer met quote

Yvon schreef:
Quote:
1 Kor. 11.

1 ik zie het niet staan.. maar dat zal wel door mn tegenwoordige geestelijke blindheid komen 0

Ik denk dat kena vers 34 bedoelt, daar staat dat je niet met honger/trek deel moet nemen aan het avondmaal, en dat als iemand wel honger heeft dat ie eerst naar huis moet gaan om te eten.

En wat betreft de regels van de kerk VS de regels die God gesteld heeft, trek het je niet te persoonlijk aan wat de kerk er van gemaakt heeft, het is al heel wat dat je inziet dat het de kerk is die die dingen bepaald heeft, en niet God.

En ook al leef je niet in een kerk, en heb je alleen de Bijbel als leidraad, dan nog kun je er flink naast zitten terwijl je jaren denkt dat het goed is, daar ben je mens voor. En om die rede is de Heilige Geest er, om ons dingen te doen inzien, zodat we het wel op de juiste manier zien. Zolang we onze leiding maar van Hem verwachten en niet van mensen, kerken enzovoorts.

En of je nu vrijgemaakt-gereformeerd bent, charismatisch, evangelisch, joods, messiaans-joods, katholiek, hervormd, enzovoorts bent, trots hoef je er niet op te zijn dat je er bij hoort. Het enige dat telt is de Here, en niet het clubje waar je bij hoort.

Geloof je in de Here Jezus, en in het offer dat Hij gemaakt heeft voor ons allen? Zoek je het Koninkrijk van God? Zo ja, dan is er toch helemaal niks aan de hand?

Geloof is de basis, sterker nog het is om geloof dat we behouden zijn 1
Monique

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 16-Apr-2006 20:10
Reageer met quote

Justed schreef:
Quote:
Dan zou ik dat voortaan per pb, e-mail of msn doen ...

Ja, heb je gelijk in. Doe ik normaal gesproken ook, maar Yvon is in deze topic diverse malen direct 'aangehaald' en rechtstreeks aangesproken, dus dan kan die van mij er ook nog wel bij 0 1
Naar boven
Duizendpoot

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 16-Apr-2006 21:32
Reageer met quote

Quote:
het is om geloof dat we behouden zijn

0 Mag ik daar uit genade van maken Justed...
Het is niet ons geloof waardoor we behouden worden,
maar het is Gods genade zichtbaar geworden in het bloed van Zijn Zoon voor ons vergoten op Goede Vrijdag en Zijn Opstanding met Pasen waardoor we behouden zijn.

Het is door Zijn genade en het werk van Zijn Geest in onze harten dat we geloven, maar ik denk dat we het daar wel over eens zijn 1 ....
Duizendpoot

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 16-Apr-2006 21:37
Reageer met quote

justed schreef:
Yvon schreef:
Quote:
1 Kor. 11.

Ik denk dat kena vers 34 bedoelt, daar staat dat je niet met honger/trek deel moet nemen aan het avondmaal, en dat als iemand wel honger heeft dat ie eerst naar huis moet gaan om te eten.

Ik haal niet uit vers 34 dat we dan 's avonds het avondmaal
moeten vieren na de avondmaaltijd.
Ik heb 's morgens ook geen honger/trek, want dan heb ik net mijn ontbijt op. 1

Ik zal morgen 1 Kor. 11 er op nalezen.
Tnx Kena voor het betreffende bijbelgedeelte. 1
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 16-Apr-2006 23:30
Reageer met quote

justed schreef:

Vandaar dat jij vrijdag eerst een Matzesgebakje met koffie van me kreeg. 1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 17-Apr-2006 20:30
Reageer met quote

Duizendpoot schreef:
Quote:
het is om geloof dat we behouden zijn

Mag ik daar uit genade van maken Justed....

Denk dat jullie allebei hetzelfde bedoelen, maar duizendpootje heeft goed opgelet. Geloof is een gave van God uit genade. Staat ook in de Bijbel in Ef 2 : 8 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God

Toch wil ik er aan toevoegen.. dat Beide dingen niet opzichzelf staan. Het 1 kan niet zonder het ander. Zonder genade geen geloof, en zonder geloof geen genade. Dus eigenlijk bedoelen jullie allebei hetzelfde 1 1

Laatst aangepast door Yvon op Ma 17-Apr-2006 20:33, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Duizendpoot

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 17-Apr-2006 20:31
Reageer met quote

Yvon schreef:
1 Kor. 11.

1 ik zie het niet staan.
.

Ik haal uit dit gedeelte ook niet dat er voorgeschreven wordt dat het Heilig Avondmaal nooit op de ochtend in de kerk gevierd mag worden, maar tijdens of na het avondeten gevierd moet worden, want wat ik eerder ook al aangaf 's morgens heb ik ook geen honger als ik aanga aan het avondmaal, omdat ik dan net mijn ontbijt op heb 1
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 17-Apr-2006 20:37
Reageer met quote

Ja dat snap ik ook niet helemaal... Ik haal het niet uit die tekst. Daarom schreef ik eerder ook:

Al de teksten die jij opnoemt worden bij ons ook aangehaald bij het avondmaal. Wij vieren het vaak smorgens (gaat het om de gedachtenis of om het tijdstip van de dag... voor mij het eerste).

Maar goed..
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 17-Apr-2006 21:32
Reageer met quote

Ik haal het ook niet uit de tekst, maar meer uit het woord 'avondmaal' zelf. Een avondmaal is een maal dat je 's avonds houd, daarom heet het avondmaal. 's morgens ontbijten de meeste mensen 1

Ik snapte dat al niet toen ik op school zat, ik heb op een christelijke mavo gezeten, en daar hielden we rond de kerst een avondmaal, maar dit was altijd 's morgens. En als ik vroeg waarom we 's morgens een avondmaal deden konden ze me daar niet op antwoorden. En nu, toch al weer wat jaartjes later, snap ik nog steeds niet waarom een avondmaal niet 's avonds gedaan wordt 1

Verder nu we het toch over het avondmaal hebben, is het bij iemand bekend hoe vaak je het avondmaal moet doen ter nagedachtenis aan de Here Jezus. De ene zegt alleen met pasen, de ander zegt 4 keer per jaar, de ander zegt elke week. Afgezien van afgelopen vrijdag is het jaren geleden dat ik avondmaal gevierd heb, ben ik nu een slecht Christen? 1

Dat je niet aan het avondmaal mag deelnemen als je nog niet gegeten hebt lijkt me duidelijk. Het avondmaal symboliseert het lichaam van Christus en Zijn bloed. Dit neem je niet tot je om je buik te vullen, dat zou volkomen respectloos zijn. Zelfs al zou ik niet goed gegeten hebben dan nog zou ik niet zo met het avondmaal omgaan.
Duizendpoot

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 18-Apr-2006 08:34
Reageer met quote

Avondmaal : Het avondmaal vind zijn oorsprong in de paasmaaltijd die de Joden gebruikten om te herdenken dat God hen uit Egypte bevrijd heeft. In Egypte in de nacht voor het vertrek Moesten ze de eerste pesachmaaltijd gebruiken volgens de voorschriften die de Heer en via Mozes gaf, daarbij moesten ze ook hun deurposten bestrijken met bloed.

Ik doe dit even vanuit mijn hoofd, dus als ik iets verkeerd benoem, vanuit mijn eigen herinnering alvast sorry en ik hoop dat je me er op wijst, want ik leer graag bij..... 1

Als herinneing aan het wonder dat zich in deze nacht voltrok, namelijk dat de het volk Isral gespaard werd van het afschuwelijke gebeuren dat zich die nacht voltrok en de uittocht uit Egypte stelde de Heer de pesachmaaltijd in.

De Here Jezus volgde dit voorschrift op toen hij vlak voor zijn gevangenneming ook de pesachmaaltijd gebruikte...
Deze maaltijd vond 's avonds plaats vandaar dat er over deze maaltijd gesproken wordt als "Het Laatste Avondmaal", het was de laatste avondmaaltijd die Jezus hier op aarde at voor zijn lijden en sterven.

Vandaar de naam avondmaal althans zo heb ik het altijd gezien 1

"Ik pak nu toch even mijn bijbel erbij" In I Korinthe 11 zegt Paulus het ook zo....

Want zelf heb ik bij overlevering van de Here ontvangen wat ik u weer overgegeven heb, dat de Here Jezus in de nacht waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam, de dankzegging uitsprak, het brak en zei: Dit is mijn lichaam voor u, doet dit tot mijn gedachtenis. Evenzo ook de beker, nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zei: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot mijn gedachtenis. Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt Gij de dood des Heren, totdat Hij komt.

Volgens mij is het avondmaal zoals wij het vieren dus tot nagedachtenis aan het offer van Christus en daarmee onze verlossing .........

Zo dikwijls is geen exacte aanduiding van het aantal keer dat je dit moet doen en naar mijn weten wordt er in de bijbel ook geen duidelijke aanduiding gegeven van het aantal keer dat men het avondmaal dient te gebruiken......

In de eerste gemeenten werd het avondmaal inderdaad ook 's avonds gevierd, omdat men 's avonds samenkwam... Later kwamen christenen steeds vaker gedurende de dag bij elkaar en daarmee is het tijdstip waarop men het avondmaal vierde verschoven.....

Persoonlijk lees ik nergens dat het verkeerd is om het 's ochtends te doen of het moet vanuit de traditie zijn die gold onder het oude verbond. Het gaat erom dat we Zijn dood verkondigen en Hem gedenken.....
Troost Mijn Volk

Bericht Onderwerp: Seiderviering
Bericht Geplaatst op: Vr 21-Apr-2006 00:30
Reageer met quote

Shalom Yvon,

Ik begrijp je worsteling, wat heb je veel te dragen, weet echter een ding Yeshua kent jou door en door. Hij wil je bevrijden van alle vragen en moeilijkheden die op je pad komen. Ik wil je graag doen delen in de Seiderviering die ik de op de avond van de 14e van de eerste maand van het Joodse jaar heb gevierd al is dit nog lang niet alles. Van harte hoop ik dat het onderstaande bij mag dragen in een dieper inzicht.

Inleiding

Ruim 3400 jaar geleden werd ons volk uit Egypte bevrijd uit de slavernij. Deze bevrijding is niet iets vanuit een ver verleden, het wordt ook als een waarschuwend teken gegeven voor het verleden wat ook geldt in onze dagen. Het is een bijbelse opdracht om Pesach te vieren, de Eeuwige geeft daarvoor de opdracht in Leviticus 23:4-7. Het feest begint in de eerste maand op de 14e dag in de avondschemering met een maaltijd. Op de 15e dag van de maand begint het feest van de ongezuurde broden wat 7 dagen lang duurt. De eerste dag van het feest is een rustdag en dient als een sjabbat te worden gezien.

Reiniging vooraf

Voor die tijd moeten alle deegwaren, alles wat gist bevat uit de huizen worden verwijderd en mag ook niet meer in ons bezit zijn. Dat houdt in dat rigoureus en grondig onze woningen worden gereinigd. De keukens worden met branders onder handen genomen om de mogelijke kruimels te verbranden. Geen spoor mag er achterblijven, de achterliggende gedachte is dat er geen spoor tussen Gds gebod en ons in mag staan. Werkelijk clean een geweldige opgave is dat. Let eens op de diepe betekenis die daar in zit en zichtbaar gemaakt wordt: rein zijn voor de Eeuwige! Wat een opgave en wat een zegen als we niet alleen ons huis reinigen maar ook ons hart laten reinigen door het offer dat Yeshua voor ons heeft gebracht.

Wie zijn geschiedenis niet kent[/color]

Er staat geschreven dat Farao Jozef niet kende. Het was juist deze Jozef die van Gd de wijsheid ontving om niet alleen voor zijn familie te zorgen maar ook voor de inwoners van Egypte. Al het geld wat in het bezit was vloeide in de schatkist van de Farao, en daarbij alle grondbezit en uiteindelijk ook de Egyptenaren die zich als slaaf hebben verkocht ten tijde van de 7 magere jaren.
Dit is niet onopgemerkt gebleven. Met jaloerse blikken hebben de Egyptenaren gekeken naar Isral wat een vrij volk was. Zij verhieven zich en ontnamen hen de vrijheid door ze slavenarbeid te doen verrichten.

[color=blue]Bloed aan de deurposten[/i]

De uittocht uit Egypte leek als het ware op een vlucht. Met haast vertrokken wij uit Egypte het diensthuis. Nu niet meer als slaven maar als een vrij volk naar Gds belofte op weg naar het beloofde land. Tien harde slagen gaf Gd aan de Farao en zijn volk. De laatste was de dood van de eerstgeborene in ieder huisgezin. Het bloed aan de deurposten gaf een bescherming van allen die in die woning aanwezig waren.

[i]De bevrijding

Eindelijk is het zover, we zijn door Gd in de vrijheid gesteld. We gaan niet met lege handen op weg. Aan stelen hebben we ons niet schuldig gemaakt. Het was Gds nadrukkelijk bevel om zilver en goud te vragen. Met gulle hand werd ons dit toegestopt en weggestuurd. Niet de emotie speelde daar een rol, het werd vrijwillig afgegeven want de Eeuwige bewerkte het hart van de Egyptenaren.
Daar gaan we dan op weg na onze allereerste Pesach viering. Wat in der haast gebakken (ongezuurde) broden met wat drinken voor onderweg. Al onze bezittingen en ons vee nemen we mee. Vrij, we voelen de striemen niet meer en de blauwe plekken van de zweepslagen die we kregen. Vrij, dank U Adonai! We zijn vrij!

Onderwijs[/i]

In de woestijn krijgen we onderwijs van Gd. Hij geeft ons Zijn regels en instellingen. Op de 50e dag na Pesach krijgen we van Hem de Thora. Allerlei verordeningen en leefregels staan daar in die goed zijn voor ons, ja de hele mensheid. Wat zijn we er veel van afgeweken en hebben de Eeuwige daarmee een groot verdriet gedaan. Toch ging Hij met ons verder, wat een liefdevolle Gd hebben wij.

[i]De vier beloften van Gd
(de vier bekers)

De eerste beker die gedronken wordt is de beker Kos Kadesh, de heiliging van Isral. Let eens op hoe deze in relatie staat om al het zuurdesem uit ons leven weg te doen. Gist wordt telkens opnieuw gebruikt om het brood te doen rijzen eens in het jaar wordt deze cyclus doorbroken.

De tweede beker die gedronken wordt is de beker Kos HaMakot, de beker der plagen om Isral daaruit te redden en te bevrijden. Bevrijding van onze schuld en zonden.

De derde beker Kos HaGeulah, om Isral te verlossen. Wat zei Yeshua toen hij de derde beker ophief: Ik heb zeer begeerd deze beker met u te drinken. Van nu aan zal ik niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok.

Hier gebeurt iets heel bijzonders Yeshua drinkt de vierde beker niet. Ze zingen nog een lofzang en gaan naar buiten op weg naar Getsemane (=olijfpers) vanwaar Hij Zijn verlossingswerk vervolgt en uiteindelijk volkomen voltooid door Zijn dood en opstanding!

Dank U Yeshua voor dit werk voor de verloren schapen van Isral en allen die U daarbij zult toevoegen!

De vierde beker Kos Hallel, de lofprijzing die uiteindelijk uitloopt om Isral tot Zich te nemen, aan te nemen als Zijn volk.

Heel belangrijk is op te merken dat Yeshua deze beker zal drinken als Hij werkelijk terug zal keren naar deze aarde. Met allen die aan Hem gegeven zijn en waarvoor Hij zijn leven heeft gegeven zal Hij deze bekeer drinken. Het beste wordt voor het laatste bewaard.

Willem
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: