Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Avondmaal is niet voor iedereen?
Auteur Bericht
justed
Beheer

Bericht Onderwerp: Avondmaal is niet voor iedereen?
Bericht Geplaatst op: Za 01-Apr-2006 19:12
Reageer met quote

Naar aanleiding van het artikel op http://www.aciweb.nl/artikelen/artikel-656.html open ik dit topic. Zodat het misschien wat overzichtelijker is.

Ik zal even de reacties tot nu toe opsommen, dan kunnen we hier doorgaan om het avondmaal te onderzoeken, en te kijken wie er wel en niet mogen deelnemen aan deze gedenkwaardige maaltijd.

justed schreef:
Pfff, het avondmaal is toch voor een ieder die gelooft? Mensen met gevoelens voor hetzelfde geslacht kunnen net zo goed in God geloven.

De Here Jezus brak het brood en zei 'Dit is Mijn lichaam voor u. Doe dat om mij te gedenken.' Na de maaltijd nam de Here een beker en zei: 'Deze beker is het nieuwe verbond, een verbond dat bekrachtigd wordt door mijn bloed. Elke keer als u hem drinkt, doe het dan om mij te gedenken. Weet dus: elke keer dat u dit brood eet en deze beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer, tot dat Hij komt'.

Waarom zouden mensen met gevoelens voor hetzelfde geslacht niet het lichaam van de Here tot zich mogen nemen, en Zijn bloed mogen ontvangen? Het gaat om het lichaam van de Heer, en de Here is gestorven om een ieder die Hem aanneemt vrij te spreken van de dood. Hij heeft hier geen bepaalde voorwaarden aan gesteld, de enige voorwaarde is: "geloof"

duizendpoot schreef:
homoseksueel samenlevende leden ; voor mijn gevoel is dat wel een wezenlijk verschil met wat jij zegt Justed???

Quote:
Mensen met gevoelens voor hetzelfde geslacht kunnen net zo goed in God geloven.

Naar mijn ervaring staat men achter deze uitspraak van jou, maar geeft God in Zijn Woord wel duidelijk aan dat het samengaan niet volgens Zijn bedoeling is.

Misschien zie ik wel iets over het hoofd, maar gevoelens hebben en samenleven is toch wel iets anders

Mag ik je hierbij ook op het I Kor. 11:23-29 wijzen.
Waar Paulus aangeeft dat men zichzelf naar de schrift dient te beproeven voor we ter versterking van ons geloof het avondmaal kunnen vieren.

Je kunt het avondmaal ook op onwaardige wijze tot je nemen. Waarbij ik niet wil zeggen dat ieder met gevoelens voor mensen van hetzelfde geslacht op een onwaardige wijze het avondmaal tot zich nemen.

Maar in geloof lijkt mij dat je niet iets kunt met je gevoelens, daar het samengaan niet in Gods plan past en dat is een zware strijd en onze broeders en zusters verdienen het dat we in die strijd naast hen gaan staan en hen niet veroordelen......

Sandra

justed schreef:
Gevoel en samenleven is wat anders, heb je helemaal gelijk in. En je hebt ook gelijk wat betreft het onszelf te onderzoeken, we moeten ons eerst beseffen dat het gaat om het Lichaam van de Here voordat we deelnemen aan het avondmaal. Het is geen maaltijd die we tot ons nemen om onze buik te vullen, dat is iets wat je thuis moet doen voordat je de maaltijd van de Here tot je neemt.

Alleen denk ik dat mensen van het gelijke geslacht die met elkaar hun leven delen (ook de samenwonende) heel goed kunnen beseffen waar de maaltijd om draait, en zich ook op die manier kunnen opstellen. Dus zouden deze mensen het avondmaal op een waardige manier tot zich kunnen nemen

Of wordt bedoelt met waardige manier dat je de maaltijd pas mag gebruiken als je 100% op één lijn ligt met God's bedoeling?

justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 01-Apr-2006 19:28
Reageer met quote

Naast het feit hoe het Bijbels onderbouwd kan worden dat samenwonende homo's geen avondmaal mogen hebben, ben ik erg benieuwd naar een aantal dingen rondom het avondmaal, ik weet er al wel het een en ander van maar ik word (net als iedereen) graag aangevuld en onderwezen.

• Ik ben benieuwd naar de oorsprong van het avondmaal.
  • Wanneer dient dit gevierd te worden?
    Is dit willekeurig of een paar keer per jaar of is het bijvoorbeeld iets wat onlosmakelijk verbonden is met de shabbath
  • Wat zijn de criteria om deel te nemen aan het avondmaal?
  • Waar moet je het avondmaal vieren? Is dit verbonden aan een kerkgebouw, of geloofsgroep, of mag je het ook thuis doen?
Ben benieuwd wat jullie me hier over kunnen vertellen.

Ik hoor en lees er de laatste tijd steeds meer over en ben druk zoekende in de Bijbel naar hoe het écht hoort zeg maar. Want net zoals zoveel dingen neem ik aan dat de mens ook dit onderdeel uit het geloof naar eigen hand gezet heeft 0
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 01-Apr-2006 22:30
Reageer met quote

He Justed en Duizenpoot, ik wil hier op zich ook nog wel even kort mijn reactie kwijt.. (als me dat nog lukt, val zowat om van de slaap, maar anders wordt'm eerst niet 1 )

Om te beginnen ben ik, net als mbt de doop , 'zo opgevoed' en heb ik nooit echt heel erg bij die vragen stil gestaan. Is zeker een interessant onderwerp.
Ik denk ook mede dat het de regeltjes zijn die kerken in al die jaren hebben opgebouwd.. Daarnaast wordt er wel in de Bijbel gezegd dat er op toegezien moet worden dat er geen mensen zijn die op onwaardige wijze het brood eten en de wijn drinken, dan zouden we immers ons allen oordelen, doordat we allen 1 lichaam zijn..

Over het feit waar dit topic over begon:
Aanleiding is het besluit van de Nederlands Gereformeerde Kerk ,,homoseksueel samenlevende leden onder bepaalde voorwaarden toe te laten aan het avondmaal''

Quote:
homoseksueel samenlevende leden ; voor mijn gevoel is dat wel een wezenlijk verschil met wat jij zegt Justed???
Klopt Sandra, dit is een wezenlijk verschil. De bijbel is er duidelijk over dat gemeenschap alleen gegeven is voor man en vrouw, en niet tussen mensen van het gelijke geslacht.
Voordat je aangaat aan het avondmaal, moet je jezelf beproeven.. Wat is er nog mis in mijn leven, wat moet ik nog veranderen, wat staat nog in de weg.. enz.. Als je jezelf daarin beproeft heb vraag je af of je je leven daarin wil beteren. Met andere woorden, je moet niet in de zonde blijven liggen , maar er tegen strijden met de wapenrusting Gods.
Als ik bv als homofiele kerklid aan het avondmaal wil, is dat geen probleem. Dat is zo ben kan niemand wat aan doen. Kom ik samen te wonen met een vriendin en krijg ik daar een seksuele relatie mee, en ik wil daarin verder gaan ( dat ik er niet tegen wil strijden) dan zegt de Bijbel, HO! Tot hier en niet verder. Als jij niet wil breken met de zonde, dan kom je niet aan het avondmaal, want daarmee 'bevuil' je het lichaam van Christus.

Daarnaast zegt de Bijbel niets over de plek waar het avond maal wordt gevierd. Met leden van Christus als zijn lichaam zijnde. Gedenkende Zijn dood als verzoening van AL onze zonden.
Ik vrees, zoals Justed al zei, dat dit op een bepaalde manier wel weer naar de hand van de kerk is gezet. Omdat ik eigenlijk niet anders weet (klinkt kinderachtig), vraag ik mij soms ook wel eens af, hoe dit is gekomen, net als met de doop. 1 0
Aan de andere kant kan ik me ook voorstelle dat ze niet zomaar alle mensen aan het avondmaal laten, hoe kunnen ze anders 'controleren' dat het avondmaal niet op onwaardige wijze wordt gebruikt.. je moet toch ergens beginnen..

En aan de andere kant kun je het niet controleren.. 1 1 1 Vind dit echt hele lastige onderwerpen.. momenteel ook even te veel voor me denk ik..

Er staat ook geschreven: Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij komt. (1kor11:26)
M.a.w....waar moet je aan voldoen?.. Geloof, zelfbeproeving, voornemen om te leven naar Gods wil in alles. Voldoe je hieraan, dan kan en mag je in mijn ogen de dood van Jezus Christus verkondigen door deel te nemen aan het avond maal... Maar of mijn oogjes zo goed zijn... 1 -7 1 niet echt iets om op te vertrouwen dus 1 Ik weet het niet goed Jus.. zoals zoveel dingen niet..

Maar wees getroost: zoekt en gij zult vinden 1
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 02-Apr-2006 09:52
Reageer met quote

justed schreef:
Naast het feit hoe het Bijbels onderbouwd kan worden dat samenwonende homo's geen avondmaal mogen hebben,

Je moet meningen en feiten niet door elkaar heenhalen.

Voordat we überhaupt gaan praten pver Avondmaal, lijkt mij praktischer om te bestuderen HOE je het doen moet. Het is nl een Joodse (wekelijkse) gewoonte die Christus ook op een Joodse wijze uitvoerde, wat door de christenen al 2000 fout wordt uitgevoerd. Zolang mensen het fout doen, mogen zij mi niet spreken wie wel en wie niet aan dat tafel mag aanschuiven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Monique

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 02-Apr-2006 19:12
Reageer met quote

Kena schreef:
Quote:
Voordat we überhaupt gaan praten pver Avondmaal, lijkt mij praktischer om te bestuderen HOE je het doen moet. Het is nl een Joodse (wekelijkse) gewoonte die Christus ook op een Joodse wijze uitvoerde,wat door de christenen al 2000 fout wordt uitgevoerd.

Dat zal ongetwijfeld zo zijn; Christus was Joods en zal dus zeker het Avondmaal op Joodse wijze, naar Joodse gewoonte, hebben gehouden. Maar zou je dan, vanuit jouw Messiaansbelijdend Joodse achtergrond (zo zeg ik het goed, toch?) kunnen aangeven wáár bij het vieren van het 'Joodse' en het 'Christelijke' Avondmaal de verschillen zitten en wat de christenen volgens jou (of vanuit Joodse invalshoek) dan fout doen? Gaat het daarnaast om de 'vorm' van het Avondmaal (de te verrichten handelingen e.d. dus zogezegd de 'regeltjes') of moet de nadruk worden gelegd op wat Christus Jezus ermee probeerde uit te dragen, net zoals met bv de doop en met Zijn gelijkenissen?

Persoonlijk vind ik dat iedereen deel zou moeten mogen hebben aan het Avondmaal, ook de samenlevende homoseksuelen maar nogmaals, dat is omdat ik van mening ben dat samenlevende homoseksuelen evengoed mogen uitzien naar de wederkomst van onze Messias en voorafgaand Zijn dood mogen verkondigen....
1

Kena schreef:
Quote:
Zolang mensen het fout doen, mogen zij mi niet spreken wie wel en wie niet aan dat tafel mag aanschuiven.

Dat mogen we als mens sowieso nooit want wie onder ons is zonder zonden en fouten? Ik vind het erg moeilijk, want aan de ene kant moeten mensen kunnen aanschuiven maar als iedereen zondig en met fouten is, wie mag dan bepalen wie wel of niet aanschuift? En daar komt nog eens bij, zoals Yvon het hierboven zei, dat je niet (altijd) kunt controleren of iemand 'waardig' aanschuift, omdat je niet in het hart van een persoon kunt kijken. Iemand kan het ogenschijnlijk 'in orde hebben gemaakt met God' maar schijn bedriegt soms...
1

Volgens mij, en corrigeer me als ik het fout heb, is het Bijbels dat je, als christen zijnde, je 'onderwerpt' aan het gezag van je leiders, op ieder gebied dus ook op het geestelijke. Dus als je m.i. lid bent van een gemeente, accepteer je het gezag dat de leidinggevenden, de autoriteiten binnen die gemeente uitoefenen ook al ben je het er niet altijd mee eens. Dit geldt ook voor de door de kerkleiders vastgestelde 'regels' voor het houden van het Avondmaal, hoe krom en fout deze misschien ook mogen zijn....

Bedoel je met die laatste opmerking dan dat volgens jou dus iedereen wél zou moeten kunnen deelnemen aan het Avondmaal? Als alleen mensen zonder zonden en zonder fouten mogen bepalen wie aanschuift, bepaalt er (in alle eerlijkheid) niemand iets en schuift ook niemand meer aan toch, dus .... ???
1

Laatst aangepast door Monique op Ma 03-Apr-2006 21:44, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 03-Apr-2006 20:32
Reageer met quote

Hallo Mo,

Regels vanuit de Bijbel staan boven de zelf bedachte regels van de kerkleiders. Veel kerkleiders doen het zelf niet op de correcte wijze, waardoor voor mij (ik spreek echt op persoonlijke titel) de essentie verdwijnt, omdat het lijnrecht tegenover de Bijbel staat. Heilig Avondmaal komt vanuit de Sjabbatriten. Laten we het dan ook op een Bijbelse en dus Joodse wijze uitvoeren (mijn mening).

Mensen zoals Yvon mogen op vrijdagavond of op een ander Joods feest bij mij aan onze Avondmaal aanschuiven!
Naar boven
Monique

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 03-Apr-2006 21:41
Reageer met quote

Hoi Keen! 1

Ik ben het volledig met je eens, maar het merendeel van 'onze' kerkleiders, en ik begrijp niet waarom het zo is want wat is menselijke macht nu in Gods ogen, helemaal niets toch dan alleen maar dwaasheid? 1, zal hier geen oren naar hebben. Zij halen uit de Bijbel wat ik hierboven ook schreef, dat christenen het 'gezag' trouw moeten zijn (is ook zo maar men rukt het geheel uit de context!!!) en hebben door nog wel wat meer verdraaiingen (in mijn ogen dan) de schijnbare macht naar zich toegetrokken. Dat is kwalijk en het vormt voor mij een grote barrière weer naar een gemeente te gaan.

Ik vind wel, en dát is volgens mij ook gewoon Bijbels (dit bedoelde ik hierboven ook), dat er binnen een gemeente een soort van 'leiderschap' moet zijn, gewoon omdat het anders een zooitje wordt (daar zijn we als mens goed in 1 1 ), iemand moet gewoon de 'kar trekken' en dat kerkgangers ervan moeten kunnen gaan dat hun voorganger, het kerkbestuur en alles wat ermee samenhangt de juiste beslissingen nemen dat ze goede, door God aangestelde leiders zijn. Als ze dat niet opvolgen, is het aan God erover te oordelen. Klinkt misschien gemakkelijk maar anders heb je als kerkganger geen 'rust' meer en kun je blijven rennen. Voor mij is leiderschap één van de gaven waarmee God de mens zegent, maar niets meer of minder dan de andere gaven, zoals bv dienstbaarheid of leraarschap, barmhartigheid of de gave van onderscheid van geesten en profetieën. Alle gaven. waar geen mens zich op kan beroemen, dienen tot opbouw van Gods Koninkrijk en elkaar. Wie dat vergeet en zichzelf verhoogt is gewoon een grote dwaas...

Ik zie het zo, dat wanneer je lid bent van een gemeente en die gemeente praktiseert (als voorbeeld even) de kinderdoop waar je zelf niet kunt achterstaan omdat jij het beziet als niet-Bijbels, dan hoef je nog niet bij die gemeente weg te gaan. Immers: een voorganger die 'dwaalt' zal ook door God via een ander mens worden gecorrigeerd en misschien is dát nu juist wel door jou, als 'simpele kerkganger'. Om van God en van elkaar te leren, in liefde. Helaas is de praktijk binnen veel kerken/gemeenten anders en lijkt het meer op ranzige politiek dan op God dienen. En dán zou je je kunnen afvragen 'waar ligt de grens, en tot wanneer kan ik lid blijven van een gemeente' en daarin ligt, zoals ik het zie, een grote moeilijkheid. Misschien stof voor een volgend topic....
0

Ik begrijp daarnaast werkelijk niet waar mensen de hooghartigheid vandaan halen zich gelijk, of zelfs nog boven onze Heiland te stellen door mensen uit te sluiten van wat dan ook. Ik vind het maar duistere praktijken! 0 Heeft Jezus Christus ooit iemand die OPRECHT tot Hem kwam weggestuurd? Nee, zelfs niet toen Hij in eerste instantie tegen een niet-Joodse vrouw sprak dat Hij enkel voor het Joodse volk was gekomen en toen die vrouw getuigde van een opmerkelijke oprechtheid en een geloof dat uitsteeg boven dat van velen, stuurde Hij deze vrouw niet weg. Hij genas haar van haar aandoening en zegende haar! Wie zijn wij dan als mens te oordelen over mensen die niet in 'ons straatje passen' (als je écht wilt kun je de Bijbel zover uit zijn verband rukken dat je wel een grond kunt ontdekken iedereen die je maar wilt te weigeren!) en hun de toegang tot het Avondmaal of misschien zelfs wel tot de gemeente zelf te ontzeggen! Het Heilige Avondmaal is niet een dinertje voor luxe, met zichzelf ingenomen mensen, het is - zoals jij het ook zegt Kena - een ons door God Zelf gegeven rite, daarmee inderdaad een Joodse rite, die wij tot Zijn eer en tot eer van Zijn Zoon dienen te houden. Enne, waarom blazen christenen überhaupt zo hoog van de toren? Is het niet enkel door pure genade en de oonvoorwaardelijke liefde van God, dat wij (als ex-heidenen!!!! 1 ) deel mogen hebben aan Zijn Koninkrijk? Ik zou altijd graag tegen hooghartige leiders willen zeggen: THINK ABOUT IT & PRACTICE WHAT YOU PREACH!!!
1

Conclusie: het Heilige Avondmaal is m.i. voor iedereen die God met een oprecht hart wil dienen, voor hen die uitzien naar de wederkomst van onze Redder, Heiland, Heer, Koning en Verlosser Jezus Christus. En wie mogen er uitzien naar de wederkomst van Jezus Christus? Juist: eenieder die oprecht gelooft dat Hij de Zoon is van God, door wiens bloed wij behouden zijn..... er staat echt niet bij: 'behalve die-en-die-groep' of 'die-en-die-persoon'.
0

Quote:
Mensen zoals Yvon mogen op vrijdagavond of op een ander Joods feest bij mij aan onze Avondmaal aanschuiven!

Mooi gezegd! Ik denk dat dít korte zinnetje dat je hier neerpent Gods bedoeling heel krachtig weergeeft. Meer hoeft het (volgens mij) niet te zijn...
1

PS: Kena, wil je misschien wat meer vertellen over de wijze waarop vanuit Messiaansbelijdend Joodse achtergrond, het Avondmaal gevierd moet worden? Het interesseert me en ik weet niet of de Statenvertaling de oorspronkelijke teksten goed weergeeft.... Alvast bedankt!
Naar boven
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 04-Apr-2006 15:53
Reageer met quote

Nou hier dan even weer een reactie van mij.. Sorry als ik soms even achter de feiten aanloop, Ik heb inmiddels een eigen huisje, maar geen internet. Dus ik typ daar mijn berichten en als ik de kans krijg zet ik ze op internet (dit is meestal 1 of 2 dagen later).. Dan weten jullie even hoe het zit 1 vanavond lees ik dan weer de reacties van vandaag enzo.. pff hoop dat ik snel zelf internet kan hebben thuis...

Maar even weer ontopic:

Quote:
Als alleen mensen zonder zonden en zonder fouten mogen bepalen wie aanschuift, bepaalt er (in alle eerlijkheid) niemand iets en schuift ook niemand meer aan toch, dus .... ???

Ik denk dat we eerst eens moeten gaan kijken wat het avond maal in houd.
Het is een gedachtenis aan het lijden van Jezus Christus, voor onze zonden. Hij brak het brood, zoals Hij zijn lichaam ‘brak’ om onze zonden. ‘Dit is Mijn lichaam voor u. Doe dat tot Mijn gedachtenis.'evenzo ook de beker: 'Deze beker is het nieuwe verbond, (dus niet de doop, zie ander topic) in mijn bloed, doet dit zo dikwijls gij die drinkt tot Mijn gedachtenis.

Het is een nieuw verbond. We staan niet langer onder de wet, doordat Jezus Christus de straf heeft gedragen, waardoor wij toegang (door Hem) krijgen aan Zijn belofte, en het eeuwige leven.

Hij wil dat wij dat onthouden, en dat we het gedenken. Hijzelf heeft laten zien hoe. Geloof, en gedenk. Hiermee belijd je dat je zondig bent.. En dat je alleen door Zijn bloed, verzoening voor die zonden kan krijgen.

M.a.w. niemand is zonder zonde.. Mensen die een zonde met zich mee dragen en die willen proberen er tegen te strijden omdat het de relatie met God in de weg staat, zijn oprechte christenen, ieder met zijn/haar gebreken. Jezus Christus wil niet dat alleen zij die zonder zonde zijn, zijn dood gedenken.. (niet dat die mensen bestaan 1 maar ik bedoel maar). Nee God is gekomen voor zondaren.
De volgende vraag is dan.. welke zondaren..
Nou ik denk dat ik de Bijbel daar een heel goed voorbeeld is gegeven hiervan. De Heere Jezus stierf niet voor de zondige mensen die vanaf de grond tegen Hem riepen: ‘Kom dan van dat kruis af, Hij kan iedereen beter maken maar Hij kan zichzelf niet redden’.. Nee niet die mensen, die volhardden in hun zonde, nee. Maar voor de moordenaar die naast Hem hing. Hij die de Heere vroeg: Wilt U mij gedenken als U straks in Uw koninkrijk bent… Dáár stierf Jezus voor. Toen zei Hij niet: Jij?... jij bent zo’n grote zondaar, jij hebt je kans gehad, nee Hij zei: Heden zul jij MET MIJ in het paradijs zijn..

Vraag jezelf eens af of je werkelijk naar de kerk gaat om eer van God, of om eer van mensen.. Ik vrees toch echt dat een behoorlijk percentage (al zullen ze het niet toegeven) een verkeerde eer ‘aanhangt’..
Ben jij diegene die zegt: Ik ben goed, ik weet alles, ik heb aanzien, ik ….
Of vreet de zonde je langzaam weg, en is je gebed 1 met tranen omdat jij niet kan voldoen om Gods liefde in je leven te bewijzen, en kun je alleen maar net als die moordenaar zeggen: Heer gedenk mij..

Ben jij zoals de laatste persoon, dan is voor JOU het avondmaal ingesteld. Om jou er aan te herinneren dat jij niet volmaakt hoeft te zijn, om deel te hebben aan Gods belofte. Eet het brood, ter gedachtenis aan Zijn lichaam voor jou gespijkerd aan het kruis. Drink de wijn, ter gedachtenis aan het bloed dat Hij voor jou heeft gevloeid, ter redding voor jou!

De kerken, zie ik soms in bepaalde perioden als het oude Babylon (veel mensen zullen mij dat niet in dank afnemen, die in mijn gemeente thuis horen) maar zo zie ik het.. 1 grote wirwar van allerlei stromingen, maar 1 grote geestelijk stad. Een stad, waarbij de torens hoog uitrijzen boven alle gebouwen. Een stad die door al hun drukte voorbij rennen aan hun doel.. Niet dat ik zelf een haar beter ben. Ik kan er soms zo tegen aan schoppen, terwijl als ze mij zouden vragen hoe het anders moet ik vaak genoeg mijn schouders op zou moeten halen .. 1
Maar door alle bomen zie ik het bos soms ook niet meer ook mbt het avondmaal.. Eigenlijk heeft het altijd 2 kanten.. Ene kant zeg je: iedereen die Gods beloften gelooft en Hem aangenomen heeft, mag aan het avond maal (mee eens).. maar aan de andere kant waarschuwt de Heere Jezus ons ook dat we als groep mensen orde erin moeten houden. Dat er geen misbruik van wordt gemaakt. Een vermaning als: ‘Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel als hij het lichaam niet onderscheidt’
Zoals Monique ook zei, je kan niet in andermans hart kijken. Maar als mensen zich in hun leven meerdere keren misgaan, dan kan (moet) hierover gesproken worden. En daar ben ik het ook mee eens. Want als de wil is je over te leveren aan God, en het lukt je telkens niet, dan kunnen ook anderen voor je bidden, en mag je het avondmaal vieren, om ook te zeggen: Heer, ik kan niet zonder uw offer, ik ben te min, en ik ben het niet waard, maar ik wil het weer proberen.
Maar als de ander volhard in zijn zonde, en zegt: bekijk het maar, ik leef zoals ik wil, en als God of jullie dat niet aanstaat, dan is dat jullie probleem.. Ja dan zeg ik: oke, die heeft gelooft niet dat Hij Jezus’ offer nodig heeft, dus hoeft / mag hij het avondmaal ook niet mee vieren om dit te gedenken.. Maar helaas ligt het niet altijd zo makkelijk als ik het nu omschrijf. Er zijn zoveel ‘grensgevallen’. Onze kerk (gereformeerd vrijgemaakt) heeft ‘het probleem’ opgelost dat alleen belijdende leden aan het avondmaal mogen gaan. Kinderen worden bij ons gedoopt (verhaal appart.. zie elders op het forum), vanaf 12 jaar worden kinderen door de kerk meer bekend gemaakt met de Bijbel en God (catechisatie) Zo leren zij steeds meer van (de kerk 0) God en de Bijbel.. Op een gegeven moment zeggen ze, Ja God is mijn leven, en dat wil ik aan God en de gemeente belijden, om zo aan te geven dat het geloof in God werkelijkheid is. (belijdenis). Is dit gedaan dan hebben de leden deel aan het avondmaal, omdat de opzichters van de kerk zich door hun ja woord zeker mogen zijn dat ze in waarheid gesproken hebben.
Zo wordt het toezicht van het avondmaal bij ons bewaard.
Ik weet niet goed of dit klopt, maar ik weet ook niet goed hoe het anders zou moeten zijn.
Ik vier het avondmaal met het besef dat ik in het begin van deze reactie aanhield, en omdat ik weet dat ik zonder Zijn dood verloren was. Voor altijd..
Hij is mijn vesting, mijn vaste burcht, bij wie ik schuil!
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 05-Apr-2006 17:51
Reageer met quote

Quote:
Quote:

Mooi gezegd! Ik denk dat dít korte zinnetje dat je hier neerpent Gods bedoeling heel krachtig weergeeft. Meer hoeft het (volgens mij) niet te zijn...

Maar ik ben niet praktiserend..daar gaat dit topic over, ik ben wel ‘homofiel maar (nog) niet homoseksueel.. En ondanks alles vind ik dat toch een verschil.. Ik heb nl geen idee hoe ik God zou kunnen verantwoorden wanneer ik dit wel zou zijn.. Misschien klinkt dat stom, maar juist dát is mijn grote zorg.. Ik kan mij daar (nog) niet in verantwoorden, mocht ik een relatie krijgen. En als ik dat niet kan , en ik ga wel aan het avondmaal, dan weet ik dat er iets tussen God en mij in staat.. En dát moet eerst uit de weg, dan kan je in volle overtuiging aan het avondmaal gaan. Als je God erom kan danken, als je wél met deze praxis leeft als homo-zijnde, dan staat het je band tussen God en jou niet in de weg, en dan kun je zoals ik dat zie net als iedere oprechte christen aan het avondmaal.

Eigenlijk is het net een beetje zoals dat sommige mensen geen vlees eten omdat ze van mening zijn dat God dit verboden heeft (ik noem maar een (fictief) voorbeeld om het duidelijk te maken). Als mensen dit vlees wél eten, dan weten ze voor zichzelf dat zij zich niet kunnen verantwoorden en staat dit de band met Hem in de weg. Maar mensen die het vlees wel eten omdat ze van God alles mogen eten, danken God voor het eten.

Ikzelf kan mij daarin niet verantwoorden, dat maakt dat ik wel degelijk zondig tegen God als ik dit wel doe. Dat wil dus niet zeggen dat de mens die zich hier wel in kan verantwoorden ook zondig is op dat vlak..

Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.. 1
Monique

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 05-Apr-2006 21:48
Reageer met quote

Quote:
Quote:
Quote:
(Kena:)

(Monique:)

(Yvon:)
Maar ik ben niet praktiserend..daar gaat dit topic over, ik ben wel ‘homofiel maar (nog) niet homoseksueel

Nee OK, daar heb je gelijk in Von! Ik had het beter moeten nuanceren; het is inderdaad een groot verschil of je praktiserend bent of niet! Ik doelde met mijn uitspraak dat ik het mooi gezegd vond van Kena eigenlijk niet alleen maar op het 'mensen zoals Yvon' (en ik denk Kena in feite ook niet) maar gewoon op het feit dat mensen (ook kerkleiders) vaak hun eigen 'wetten' maken die ze baseren op een verdraaiing van de Bijbel, terwijl ik het meer Bijbels vind dat iedereen (mits oprecht!) zou moeten kunnen deelnemen aan het Avondmaal, zoals Christus Jezus ook met Zijn 'naasten' omging. Dus dat geldt ook voor mensen met gevoelens voor het gelijke geslacht (zoals jij, die hier als voorbeeld werd aangehaald omdat jij dus zeker oprecht gelooft) maar net zo goed voor andere 'kwetsbare' mensen (en wie is dat nou niet als je erover nadenkt!) die de werderkomst van Christus Jezus verwachten en die helaas vaak niet als individu worden gezien maar als 'onderdeel van een groep' zoals bv 'dé homoseksuelen'. Ik heb altijd, en daarvoor ben ik mijn ouders zeer dankbaar want het is een kostbaar gegeven, van huis uit meegekregen mensen niet in hokjes te frommelen of ze te oordelen naar een groep waarvan ze schijnbaar deel uitmaken. (Eigenlijk heb ik gewoon geleerd helemaal niet te oordelen maar daar ben ik niet zo goed in 1 1 1). Kijk gewoon naar de mens die je voor je hebt en vaar niet op de mening van een gevestigde orde. Hoewel mijn ouders niet christelijk waren, hebben ze mijn broer en mij daarmee wel een 'christelijke' (of van oorsprong dus eigenlijk Joodse) waarde meegegeven. En als niet-christelijke mensen het kunnen, zij het dan niet-bewust, waarom is het dan juist voor de 'christenen' zo ontzettend moeilijk te vatten? Dát zijn dingen die mij soms wel kunnen bezighouden.
1

Dus nogmaals: als Jezus Christus, onze Heer, Verlosser, Heiland, Koning en nog veeeeeeeeeeeeeeel meer, zo genadevol met oprechte mensen (ik zeg niet rechtvaardig of goed want dat zou betekenen zonder zonden en dat is niemand behalve Hij Zelf) omging, van hen hield, onvoorwaardelijk, niemand wegstuurde die in oprechtheid tot Hem kwam (en komt!!!!!!!) en voor ons heeft over gehad wat Hij voor ons heeft overgehad.... wie is dan de mens ook maar iemand uit te sluiten, van het Avondmaal, van een gemeente, van een huiskring of van WAT DAN OOK! En natuurlijk: iemand die zich niet laat vermanen en willens en wetens blijft zondigen is iets heel anders; dat schaar ik niet onder oprecht geloven want daaronder verstaat men immers ook belijden van de zonden (ik spreek hier van het belijden van je zonden voor God en elkaar maar niet over belijdenis in de kerk) en je laten vermanen naar Gods Woord en wil. In de kerk je gezicht laten zien of vanaf de kansel vrome woorden spreken heeft op zichzelf staand NIKS met God uit te staan; iedereen kan Bijbelverzen citeren, iedereen kan plaatsnemen in een kerkbank en wat liedjes zingen (oneerbiediger gezegd dan ik bedoel)! Maar iemand die oprecht gelooft en toevallig (of niet? da's weer een ander onderwerp 0 ) valt op mensen van het gelijke geslacht uitsluiten op grond van zijn of haar geaardheid dat is in mijn ogen gewoon de grootste bullsh*t en ik kan het gewoon op geen enkele manier rijmen met Wie Jezus Christus is en hoe ik Hem zie.
1 1

Zoals jij het zo mooi zegt hierboven Von, in het stukje over het gebed, dát geeft (volgens mij) de essentie prachtig weer: is je gebed oprecht, met tranen omdat je het als mens op eigen kracht niet kunt, is je hart vol van berouw en onmacht, ben je werkelijk op zoek naar God en wil je Hem vinden en dienen of doe je alles maar voor de vorm. Dát is het verschil en al kan geen mens in je hart kijken: God kan dat wel en Hij doet het ook. En, of je nu aan het Avondmaal mag verschijnen of niet waarbij het oordeel wordt geveld door een mens: er volgt onherroepelijk een oordeel door God voor iedereen waarbij alles ineens duidelijk zal zijn. Ik denk dat dít wel voldoende is!
1 1

Veel liefs, Gods zegen 1 (en sorry voor de beetje warrige schrijfstijl, ben beetje ziekies dus.... hihi)
0 1

PS: succes met je huisje, we spreken elkaar nog!
Naar boven
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 05-Apr-2006 23:03
Reageer met quote

Ik ben het er helemaal mee eens, je kunt mensen niet uitsluiten op basis van hun geaardheid, maar ook niet op basis of hij/zij wel of geen lid is van de gemeente of kerk. Als je lid bent van een kerk en belijdenis gedaan hebt, kan het nog steeds zijn dat je dit doet puur als uiterlijk vertoon omdat het nu eenmaal zo hoort, en dit dus niet oprecht richting God doet. Puur traditie dus, net zoals er zoveel mensen zijn die trouwen in de kerk, en hun kinderen laten dopen maar eigenlijk niet echt geloven.

Het avondmaal is er ter nagedachtenis aan de Here Jezus (elke keer dat u dit brood eet en deze beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer, tot dat Hij komt), en een ieder die in Hem gelooft en Hem oprecht wilt volgen heeft het recht om deel te nemen aan het avondmaal.

yvon schreef:
Aan de andere kant kan ik me ook voorstelle dat ze niet zomaar alle mensen aan het avondmaal laten, hoe kunnen ze anders 'controleren' dat het avondmaal niet op onwaardige wijze wordt gebruikt.. je moet toch ergens beginnen..

De onwaardige wijze die in 1 korintiërs 11 besproken wordt is dat de maaltijd in de gemeente van de korintiërs gebruikt werd om je buik te vullen, en de wijn gedronken werd om dronken te worden. Men at maar, en dacht niet aan de ander waardoor sommigen hongerig achterbleven, en weer anderen super aangeschoten op de grond lagen. Daar is de maaltijd uiteraard niet voor bedoeld.

kena schreef:
Lijkt mij praktischer om te bestuderen HOE je het doen moet. Het is nl een Joodse (wekelijkse) gewoonte die Christus ook op een Joodse wijze uitvoerde, wat door de christenen al 2000 fout wordt uitgevoerd

Lijkt mij ook kena!

Het avondmaal is in feite het paasmaal, dit kun je lezen in Marcus 14:12-16 en Lucas 22:7-13 waar het paasmaal voorbereid werd door Petrus en Johannes. Het paasmaal bestaat uit ongegist brood, in Leviticus 2 wordt vertelt hoe je dit brood moet klaarmaken als ik het goed heb 1 En ik vraag me af of de standaard matzes die we in de supermarkt kunnen kopen wel voldoen aan deze bereidingswijze.

Dus om het avondmaal te houden zoals de Here Jezus deze hield zouden we moeten weten hoe het paasmaal in elkaar steekt. Het is nu erg laat dus ga niet verder op speurtocht i.v.m. mijn nachtrust 1 , maar als iemand zich geroepen voelt tot aanvullen ga je gang!
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 06-Apr-2006 20:00
Reageer met quote

haj Mo, Von en Justed,

Ik kom na de Sjabbat (zaterdagavond of zondag) erop terug. Kena heeft het opeens zo druk 1 Tis 1

Kussies voor iedereen.

Tada! 1
Naar boven
Monique

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 07-Apr-2006 06:02
Reageer met quote

1
Fijne en gezegende Sjabbat Kena!
Naar boven
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 09-Apr-2006 18:19
Reageer met quote

Ha Mo, bedankt 1

Guess what, nog steeds drukkies. Ik kom deze week er zeker op terug!

Kiss,
Keen
Naar boven
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 09-Apr-2006 22:56
Reageer met quote

Is er al iemand geweest die interessante dingen omtrend dit onderwerp gevonden heeft in de Bijbel?

Behalve kena, want van jou weet ik dat je het gevonden hebt haha. Niet dat ik jou antwoord niet zal waarderen, maar ik hoop alleen dat anderen ook druk op speurtocht zijn en niet in op jou aan het wachten zijn zeg maar 1
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 11-Apr-2006 20:46
Reageer met quote

Hèhè, ik snappum 0

Het Joodse (Heilig) Avondmaal (zal je vrijdag ervaren) gaat iets anders dan die van het christendom. Wij drinken uit onze eigen beker en de heer des huizes breekt het brood (en met Pesach matzot) en doet een beracha (zegenspreuk die de HEERE Jezus ook gedaan moet hebben vanuit Zijn Joods zijn) en die luidt vrij vertaald (zo nu en dan type ik hebreeuwse stukjes voor het idee ervan):
"Geprezen U Eeuwige onze G'd, Koning van het Heelal, Schepper van de wijnstok"
dan drinken we een slokje wijn.

"Geprezen U Eeuwige onze G'd, Koning van het Heelal, Die het brood laat voorkomen uit de aarde
(met de toevoeging voor Joden die de HEERE Jezus als Masjiach kennen "en Die ons heeft opgedragen zout der aarde te zijn)"
Challahbrood wordt opengereten, gesneden of wat men maar wenst.

Dit doen we iedere Sjabbes....

Met Pesach voegen we als gelovigen in de HEERE Jezus er aan toe:

Jesjoe'a Adonejnoe [onze Here Jezus] nam in de nacht waarin Hij werd overgeleverd een Matza [ongezuurd brood], sprak de B’racha [zegen] uit, brak het en gaf het hen, zeggende: "Neemt, eet, dit is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt; doet dit tot Mijn gedachtenis" (Mt. 26:26, Mc 14:22, Lc 22:19 en 1 Kor. 11:23-24).
geprezen U Eeuwige, Die het brood laat voorkomen uit de aarde. Amen!

Zeh goefie hanitan be’ad’chem; zot asoe lezichroni.
*Dit is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt; doet dit tot Mijn gedachtenis.

Evenzo nam Jesjoe'a [Jezus] de beker na de maaltijd, sprak de B’racha [zegen] uit, gaf hen die en zeide: "Drinkt allen daaruit. Want deze beker is het Nieuwe Verbond in Mijn bloed, dat voor u en voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden. Doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot Mijn gedachtenis" (Mt. 26:27-28, Mc 14:23-24, Lc 22:20 en 1 Kor. 11:25-26).
Geprezen U Eeuwige onze G'd, Schepper van de wijnstok" Amen!

Hakos hazot hi hab’rit hachadasja, bedami hanisjpach be’ad’chem. Zeh goefi, zot asoe lezichroni.
Deze beker is het Nieuwe Verbond in Mijn bloed, die voor u uitgegoten wordt; doet dit tot Mijn gedachtenis. Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij komt! (1 Kor. 11:26).
Geprezen U Eeuwige onze G'd, Koning van het Heelal Die ons heeft opgedragen zout der aarde te zijn.
Gezegend zijt Gij, Eeuwige, onze G’d, Koning van het heelal, die ons heeft geheiligd door het bloed van Jesjoe'a. Amen!

Harachaman hoe j’zakenoe limot Jesjoe'a Masjiach oel'chajej haolam haba.
De Barmhartige, Hij is het, die ons waardig moge keuren de tijd te beleven van Jezus Christus en het leven in de wereld die komen zal.

Heilig Avondmaal is zoals de voorschriften uit de Bijbel NOOIT op de ochtend in de kerk, maar tijdens of na het avondeten (!!!).
Naar boven
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 13-Apr-2006 07:32
Reageer met quote

Quote:
Heilig Avondmaal is zoals de voorschriften uit de Bijbel NOOIT op de ochtend in de kerk, maar tijdens of na het avondeten (!!!).

Al de teksten die jij opnoemt worden bij ons ook aangehaald bij het avondmaal. Wij vieren het vaak smorgens (gaat het om de gedachtenis of om het tijdstip van de dag... voor mij het eerste).

Maar al met al het avondmaal: Zoals jij aangaf in de tekst: " Jezus dan nam in de nacht waarin Hij werd overgeleverd het brood, sprak de dankzegging uit, brak het, gaf het zijn discipelen, en zei: " Neemt, eet, dit is Mijn lichaam voor u, doet dit zo dikwijs gij dit eet, tot mijn gedachtenis. Evenzo nam Hij ook de beker nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zei; " Deze beker is het nieuwe verbond in Mijn bloed, doet dit tot mijn gedachtenis" leert Jezus ons hoe hij herdacht wil worden.

Gedenk dan ook regelmatig Zijn dood. Gedenk uit geloof en dankbaarheid. Al dan niet in de kerk. Trommel van mij part een aantal mensen op, ' discipelen' van God. Geen kruisvaarders, maar kruisdragers (dáar vraagt Hij immers om). En gedenk met hen, Zijn offer door brood en wijn.
Doe het uit waar geloof, en ware liefde voor God. Proef zijn liefde voor jou, zoals je het brood en de wijn proeft op de tong.

Avondmaal zoals het bij ons wordt gevierd in de kerk zie ik niet in dit aspect. Traditie kan ik het beter noemen. De teksten kan ik allen letterlijk opnoemen, maar dat wil niet zeggen dat ik in die zin een ware-avondmaalvierster ben. Nee, het geeft me af en toe zo'n vreselijk dubbel gevoel.. Juist nu ik mensen om mij heen heb, waarin de Heilige Geest 100% te herkennen is, die door al die stomme regeltjes door mensen opgesteld, niet aan mag schuiven aan het avondmaal. Dan zit ik daar met 700 andere 'christenen' waarin ik bij veel verveling en klok-kijkerigheid zie. (sla er alsjeblieft niet de dikke van dale op na 1 ) Iedereen weet het net zo goed als ik, maar praat hun niet over het geloof. Veel mensen lachen je uit, of douwen je geïrriteerd aan de kant als je over het geloof begint.. En de grootste massa, houd stil z'n mond en loopt de massa (met de " grootste mond en menselijke wijsheid" achterna) En daar baal ik van. En dat geeft een machteloos gevoel. En ja jullie merken het goed, soms slaat de machteloosheid om in kwaad, en irritatie.

Afgelopen keer stond ik echt op het punt de kerk uit te lopen. Gewoon de leegte die ik voelde, de leegte onder die horde van mensen. De leegte die langzaam in mn hart kwam sluipen. Mijn harte klopte alsof ze overuren moest draaien. Ik wist niet wat ik moest. Maar God gaf rust, en ik bleef zitten. Toen rolden tranen wat volgde uit de onmacht.

God is het die in harten kan kijken. Toch..., aan de boom kent met de vruchten. Het blijft dubbel. We maken allemaal fouten, grote en kleine, maar we maken ze wel. En mochten wij de fout maken dat we avondmaal smorgen vieren omdat we juist op dat tijdstip bij elkaar zijn(op de voorwaarde dat het uit waar geloof gebeurt) zou God dan kwaad worden? Maar aan de andere kant.. als je je totaal blind staart op regeltjes en de tijdstipjes dan verlies je uit het oog waar het werkelijk om gaat. -->--> En dat is het feit: Wij zijn niets! Soms verbeelden we ons dat. Maar we zijn niets. We worden pas iets als God in ons is. En dan nog zijn we niets, want dan is God het zelf!!!

Oke al met al weer geen reactie van mij kant die bevordelijk werkt, maar ik moest het even kwijt.
Wens iedereen Zijn rust en Zegen toe.

Yvon
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 13-Apr-2006 20:43
Reageer met quote

Het is niet een kwestie van blindstaren op regeltjes. Ik vind het ook een beetje jammer dat je dit zo noemt, aangezien je - zonder dat jij het beseft - deze regeltjes door G'd Zelf monde Paulus ingesteld, dus afzwakt door maar op hartsgesteldheid te gooien. Laten wij (ik zeg dit dus bewust) er voor waken dat we nu niet alles trachten recht te breien wat krom is door op onze hartsgesteldheid te gooien.

Een hele belangrijke regel - een feit - is dat HA na het eten dient te gebeuren. De reden wordt door Paulus gegeven.

Geef mij eens een goede reden waarom we dit 2000 jaar hebben verzaakt door het op zondagochtend te doen! Omdat het praktischer is en ondertussen onze hartgesteldheid ok is?
Laten we ervoor waken Hem daarmee niet te beledigen (zie goed: ik zeg weer we!).

Kena
Naar boven
Duizendpoot

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 15-Apr-2006 08:10
Reageer met quote

Quote:
Een hele belangrijke regel - een feit - is dat HA na het eten dient te gebeuren. De reden wordt door Paulus gegeven.

Effe nieuwsgierig...
Misschien heb je het al aangehaald, maar waar lees je dat Paulus zeggen??
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 15-Apr-2006 11:21
Reageer met quote

Quote:
Het is niet een kwestie van blindstaren op regeltjes. Ik vind het ook een beetje jammer dat je dit zo noemt, aangezien je deze regeltjes dus afzwakt door maar op hartsgesteldheid te gooien.

Jammer dat je het jammer vind, maar momenteel zie ik het niet helder en heb ik gezegd wat ik dacht over dit onderwerp (Zoals ik al zei: weer geen reactie van mij kant die bevordelijk werkt) .. misschien moet ik gewoon maar een periode niet deelnemen aan het avondmaal, zodat ik mij ook niet bezondig aan Hem. Hoe kan ik met mensen avondmaal vieren 'uit genade door Jezus Christus' waar mensen die waarlijk christen zijn, geen deel aan hebben??.. Dat kan ik toch niet 1 .. En dan zeg ik, ja, al die kerkelijke regeltjes... ze kunnen het van me kado krijgen. En 'die regeltjes' bedoel ik echt niet de regels mee wat jij denkt. De regels vanuit de Bijbel zijn als enige de juiste. Maar ik bedoel sommige van die vreemde regels die vanuit de 'kerk' geleerd worden :@ 1

Quote:
Geef mij eens een goede reden waarom we dit 2000 jaar hebben verzaakt door het op zondagochtend te doen

Ja precies, geef míj eens een goede reden!... De kerk is 1 groot babylon, verstikt door menselijke wetten en regeltjes, door hoogmoed en egoisme, ene kerkgebouw moet nog groter zijn dan het andere (toeval?)... In 1 van die geestelijke straten van Babylon woon ik.. Ooit geleerd van de Rooms Katholieke orde, inmiddels verweven in het christendom. Zondagen ingeluid ipv sabbath, kinderdoop ingeluid ipv geloofsdoop, graven ín de kerk, en dan nog eens dit 'ochtend' -maal :S ... Ik snap er zo langzamerhand niets meer van..

Ik hoop dat God wil helpen te voorkomen dat de plicht hoger komt te staan dan de liefde.. zoals beschreven wordt in Jes 29:13: "Omdat dit volk Mij slechts met woorden nadert en met zijn lippen eert, terwijl het zijn hart verre van Mij houdt, en hun ontzag voor Mij een aangeleerd gebod van mensen is".
Liefdeloosheid en plichtmatigheid, maakt het kil, en mist zijn doel.

En mocht ik reactie's plaatsen die niet in overeenstemming zijn met God Woord, dan hebben jullie hierbij toestemming deze te verwijderen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: