Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Hoe en wat... dopen
Auteur Bericht
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp: Hoe en wat... dopen
Bericht Geplaatst op: Zo 26-Feb-2006 13:18
Reageer met quote

Een tijdje geleden is hier een discussie geweest over het onderwerp de doop en de oorsprong hiervan.
Nu kreeg ik een vraag van iemand waarvan ik weet dat deze persoon ook dit forum leest. Hij zat zich een aantal dingen af te vragen. 1

Als hij zich zou laten dopen, door wie kan dat gedaan worden? (en moet deze van dezelfde 'richting' = evanglisch zijn)?.. 1

En wordt totale onderdompeling overal gedaan bij evangelischen? 1

Hij heeft mij deze vragen gesteld, maar omdat ik het toch nog altijd best wel een lastig onderwerp vindt, wil ik ook julile mening vragen, om ook zo uiteindelijk zijn keuze hierin te stimuleren.. 1

De doop is en blijft een teken van begraven worden met Hem en met Hem op staan in een nieuw leven. Het uiteindelijk behoud wordt uit genade verkregen door het 'geloof'. In die zin wil ik me voor mezelf niet langer blind staren op de doop, die misschien niet bijbels is, maar die ik als kindzijnde reeds ontvangen heb. 1 1
Dat maakt toch dat ik het lastig vind om zo een kant en klaar antwoord te hebben op deze vragen. Wie kan mij (en hem) hierbij helpen? 1

1) Wie mag dopen?
2) Moet deze ook evangelisch zijn?
3) Wordt totale onderdompeling overal bij evanglsch toegepast?
4) Zo nee, wat is dan het verstandigste?
justed
Beheer

Bericht Onderwerp: Re: Hoe en wat... dopen
Bericht Geplaatst op: Zo 26-Feb-2006 15:17
Reageer met quote

1) Wie mag dopen?
Volgens mij mag iedereen dat die wedergeboren Christen is en zijn/haar leven heeft overgegeven aan de Here. Ik weet niet meer exact waar het staat in de Bijbel maar er staat me een verhaal bij van iemand die door het land trok met een wagen. Onderweg kwam die persoon een lifter tegen die mee wou reizen, de lifter werd toegestaan en de reis ging verder. Op een gegeven moment vertelde de lifter dat hij gedoopt wou worden, ze stopten de reis en de lifter werd gedoopt.

Ik weet alleen helaas niet waar dit staat. Maar als iemand gedoopt wilt worden wordt die persoon gedoopt. Mits die persoon uiteraard de juiste insteek heeft om gedoopt te worden. Dus het begraven van het oude leven en opstaan in een nieuw leven met de Here, en niet als zijnde uiterlijk kenmerk/ritueel om 'erbij te horen'.

2) Moet deze ook evangelisch zijn?
Nee, waarom? Ik denk alleen wel dat ze in evangelische kringen (en baptisten kringen) iets makkelijker zijn met dopen. Er zijn ook kerken waar regels aan verbonden zijn, en die mensen niet zonder meer dopen als een persoon hier om vraagt. Moet je eerst de kerk als instituut accepteren en dergelijke. In evangelische kringen, althans de gemeente door wie ik gedoopt ben heeft meer een onvoorwaardelijke insteek in dopen. Zo van jij voelt je geroepen om gedoopt te worden, nou dan doen we dat toch!

[3) Wordt totale onderdompeling overal bij evanglsch toegepast?
Ja, voor zover ik weet wel. Ik ben zelf buiten in een groot meer totaal onder water gedompeld.
Troost Mijn Volk

Bericht Onderwerp: Doop
Bericht Geplaatst op: Zo 26-Feb-2006 18:47
Reageer met quote

Shalom allemaal,

Wat ben ik blij dat dit onderwerp opnieuw ter sprake komt. In de regel stel ik mij wat terughoudend op als er een onderwerp al wat lagere tijd op het forum open staat, niet dat ik nu mijn kans zie om daar wat van te zeggen. Veel meer wil ik je wijzen op de Bijbelse opdracht die daarin gegeven wordt.

Deze worsteling, die bij veel gelovigen naar voren komt van hoe en wanneer dopen is mij op een Messiaanse Joodse conferentie duidelijk geworden. Heel verrassend was dat juist dit onderwerp behandeld werd vanuit de kerkgeschiedenis in de tijd van de reformatie. Een zeer grote schat aan informatie hebben wij daar ontvangen. Rabbijn Joseph Shulam uit Jeruzalem heeft de deelnemers op die bewuste conferentie heel grondig uitgelegd over dat stukje kerkgeschiedenis.

Voor mij was dat heel helder om het gebod van Yeshua (Jezus) zonder meer op te volgen. Hoe komt dat over als je achterban (die niet de Bijbelse voorschriften opvolgt) maar zich beroept op de traditie van de kerk. Jij bent daarbij niet de enige die daar naar op zoekt bent. Velen zijn je daarin voorgegaan en velen zullen je daarin volgen. Ik wil je verwijzen naar de onderstaande website waarin alle Bijbelteksten en voorschriften staan die je kunnen helpen bij je keuze.

Willem

http://www.workmatch.nl/workmap/doop/brief_generale_synode.htm
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 11-Mrt-2006 17:35
Reageer met quote

Quote:
Hoe komt dat over als je achterban (die niet de Bijbelse voorschriften opvolgt) maar zich beroept op de traditie van de kerk. Jij
DŠt is iets wat het soms juist zo moeilijk maakt.. Ook voor buitenstaanders.
Dankje voor je aanvulling hierop met de link. Ondanks alles vind ik het lastig vinden, maar ik hoop het meest dat de persoon in kweste er wat aan heeft 1 (Denk het wel)
Sophie

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 18-Mrt-2006 08:54
Reageer met quote

Inderdaad de kamerling uit moorenland zat Jesaja te lezen en toen kwam Philippus langs en die vroeg of die man het begreep.
En toen Philippus het deze w.s. donkere meneer had uitgelegd wilde de man gedoopt worden. En het was simpel want Philippus zei; "Zie daar is water wat let u"?' En de man werd gedoopt.

Wij hebben onlangs een doopdienst gehad in het Ijsselmeer en wij zijn geen gevestigde kerk noch een evangelische gemeente. Wij zijn een groepje Bijbelgetrouwe gelovigen en toen kwam er nog een zuster die graag gedoopt wilde worden, en ze werd zo met haar kleren en al gedoopt in het overigens ijskoude water. Maar dat heeft ze niet gevoeld.
Hier wordt men vaak gedoopt door een familielid of een dierbare broeder of iemand die de broeder of zuster de weg naar Christus heeft gewezen.
Dus geen enkele formaliteit. En er is een doopdienst met Pasen in Bolsward waar iedereen die de Here Jezus kent gedoopt kan worden op grond van geloof. Dus meld je maar aan als je geen andere gelegenheid hebt, zou ik zeggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
LeoC

Bericht Onderwerp: Dopen
Bericht Geplaatst op: Zo 30-Apr-2006 16:26
Reageer met quote

Het is naar de Bijbel de bedoeling dat het na je bekering wordt gedaan, als je Jezus als je Heer en Verlosser hebt aangenomen, nadat je jezonden beleden hebt aan Hem. Je wordt dan ook een Kind van God. Gelijk na de Doop kun je ook de Doop in de Helige Geest onder Handoplegging en Gebed ontvangen. Er staat een uitgebreide uitleg in het het Boekje van Kees Goedhart. Terug nnaar de Basis
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: