Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
DOOP betekenis
Auteur Bericht
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 10-Dec-2005 19:24
Reageer met quote

Ondanks dat het een teken is, houd de onderdompeling me nog wel ergens bezig. Een 'schoonheidsfoutje' vind ik een beetje te licht uitgedrukt. Schijnt dat de roomsen ooit zijn begonnen met besprenkelen, iets wat nergens in de Bijbel aangehaald wordt.. als je je vinger in een bak met water doopt, drup je er ook niet wat water op, maar duw je hem onder water.. hoe simpel kan het zijn 1
vraagteken24

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 12-Dec-2005 05:57
Reageer met quote

Hallo,

Ik doe ook even mee. Er is hier een artikel geplaatst op de site waar het gaat om een ongelovige partner. Dit stuk word afgesloten met deze tekst.

1 Korintiërs
7:18 Als u besneden was toen u gelovig werd, moet u niet proberen daar verandering in te brengen. Als u op dat moment niet besneden was, moet u het zo laten. 7:19 Want het al of niet besneden zijn heeft niets te betekenen. Waar het om gaat, is of u doet wat God wil.

Dit is zoals ik het opvat voor mensen die later tot bekering zijn gekomen, maar wat mij wel opvalt daarbij is dat God een andere waarde hecht aan besnijden dan aan dopen. Want (en ik kan niet precies zeggen waar, maar ik wil het best even opzoeken) als het om dopen gaat word er écht gezegd "bekeerd u en laat u dopen".

Voor mij is besnijden dus iets heel anders dan dopen. En wat ik begrijp zoals de leer in de kerk is (ik zeg even algemeen kerk, want er zijn zoveel richtingen) word er een vergelijkenis gemaakt tussen besnijden en dopen, maar volgens mij zijn dit twee totaal verschillende dingen met een andere betekenis. Ik kan er niet uit af lijden dat je kinderen zou moeten dopen naar aanleiding van de besnijdenis die wel bij kinderen werd uitgevoerd.

Verder heb ik onderstaand artikel gevonden, waar ik zelf wel achter sta. Hierin staat vanalles over de doop en onderbouwd met bijbelteksten. Dus misschien heb je hier wat aan.

DE WATERDOOP
WAAROM MOET JE JE LATEN DOPEN?
Omdat het de opdracht van Jezus is. Hij zegt: 'Ga er daarom op uit om alle volken tot mijn discipelen te maken. Doop hen in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest.' [i]

En: 'Wie het geloven en gedoopt worden, zullen gered worden.' [ii]

WANNEER MOET JE JE LATEN DOPEN?
Na de bekering. 'Wie het geloven en gedoopt worden, zullen gered worden.' [iii]

Dus: Eerst geloven en dan je laten dopen.

'U moet zich bekeren tot God en u laten dopen in de naam van Jezus Christus, want dan worden uw zonden vergeven.'[iv]

Dus: Eerst bekering en je dan laten dopen.

WAT IS DE BETEKENIS VAN HET JE LATEN DOPEN EIGENLIJK?
De doop wordt vergeleken met het begraven worden. De bijbelse manier van dopen gebeurt door onderdompeling. De dopeling wordt als het ware begraven in het water. Een kort ogenblik is hij helemaal onder water om daarna weer uit het water op te staan, een beeld van de opstanding. Het oude leven wordt in het water begraven, van nu af begint hij een nieuw leven.
'Weet u niet dat ieder die in Christus Jezus gedoopt is, met Hem één is geworden in Zijn dood? Die doop in Hem was onze begrafenis. En zoals Christus weer levend isgemaakt door de heerlijke macht van de Vader, zo mogen wij nu ook een heel nieuw leven leiden.' [v]
De doop wijst ons er op dat wij verbonden zijn met Jezus Christus:

'Door de doop in Christus bent u één met Hem geworden; u bent als het ware omhuld door Hem.'[vi]

IN WELKE NAAM MOET GEDOOPT WORDEN?
Jezus sprak: 'Doop hen in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest.' [vii]

OP WELKE MANIER MOET GEDOOPT WORDEN?
Door onderdompeling. Het griekse woord voor dopen ('baptizo') betekent onderdompelen. De doop is een begraven worden met Christus en een opstaan tot een nieuw leven.[viii] Bij een begrafenis verdwijnt het lichaam helemaal in de grond. Zo moet bij de doop ook het hele lichaam onder water gebracht worden.

HOE WERD JEZUS GEDOOPT?
Door onderdompeling. 'Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water.' [ix]

HOE DOOPTE JOHANNES?
Door onderdompeling. Hij had veel water nodig. De bijbel zegt: 'Johannes doopte in Aenon bij Salim; daar was veel water. Er kwamen daar veel mensen om zich te laten dopen.' [x]

HOE DOOPTE FILIPPUS?
Door onderdompeling. De bijbel zegt: 'Beiden daalden af in het water, zowel Filip-pus als de kamerling en hij doopte hem.' [xi]

HOE DOOPTE MEN IN DE EERSTE EEUWEN NA CHRISTUS?
Door onderdompeling. Opgravingen uit deze tijd en ook literatuur uit de eerste eeuwen bevestigen dit.

WIE MOGEN GEDOOPT WORDEN?
Zij die zich werkelijk hebben bekeerd: 'Bekeer u en een ieder van u late zich dopen.' [xii]

En die geloven in Jezus als hun Verlosser en Heer. De minister van financiën uit Ethiopië vroeg aan Filippus: 'Daar is water. Wat is erop tegen mij te dopen? Filippus antwoordde: Als u met uw hele hart in Jezus gelooft, is er niets op tegen. Hij zei daarop: Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is. Hij liet de wagen stilhouden en ging samen met Filippus het water in en Filippus doopte hem.' [xiii]

WAAROM WORDEN KINDEREN NIET GEDOOPT?
lDe doop moet vooraf gegaan worden door geloof: 'Wie het geloven en gedoopt worden, zullen gered worden.' [xiv]

lDe doop moet vooraf gegaan worden door bekering: 'U moet zich bekeren tot God en u laten dopen in de naam van Jezus Christus, want dan worden uw zonden vergeven.' [xv]

lDe doop is een 'zich bekleden met Christus.' [xvi] Dit kan een baby niet doen. Zijn geestelijke ontwikkeling staat nog op het beginpunt.

lDe doop is een 'bede van een goed geweten tot God.' [xvii] Een baby kan nog niet bidden.

lDe doop is een daad van de persoon zelf. Je moet je laten dopen. Je neemt zelf de beslissing.

HOREN DE KLEINE KINDEREN ER DAN HELEMAAL NIET BIJ?
Nou en of! Jezus zegt zelf: 'Laat de kinderen tot Mij komen.' [xviii] Hij stelde ze zelfs tot voorbeeld voor volwassenen. Hij omarmde ze en zegende ze. Maar Hij doopte ze niet. In de gemeente dragen we in de samenkomst de kleine kinderen op aan God, onze Vader. De ouders brengen hun baby mee naar de samenkomst en hier wordt het kind aan de Heer opgedragen onder gebed. Zoals dit zo mooi beschreven staat in de Psalmen:

'Aan U werd ik overgeven bij mijn geboorte, van de moederschoot af zijt Gij mijn God.' [xix]

HOE KAN IK TE KENNEN GEVEN DAT IK MIJ WIL LATEN DOPEN?
Hebt u het verlangen om ook gedoopt te worden in water, dan kunt u dat melden bij één van de huiskringleiders of één van de oudsten.

Regelmatig worden in de gemeente doopdiensten gehouden. Dit wordt van te voren in de samenkomsten bekend gemaakt.

Aan elke doopdienst gaat een drietal doopavonden vooraf, getiteld: 'Een nieuw begin'. Deze avonden staan voor iedereen open, in het bijzonder natuurlijk voor de 'doop-kandidaten'.

"EN NU, WAT AARZELT GIJ NOG? STA OP, LAAT U DOPEN
EN UW ZONDEN AFWASSEN, ONDER AANROEPING VAN ZIJN NAAM."
(Handelingen 22:16)

[i] Mattheüs 28:19
[ii] Marcus 16:16, lees ook: Handelingen 2:38; 8:36-39;
10:48 en 19:5
[iii] Marcus 16:16
[iv] Handelingen 2:38
[v] Romeinen 6:3,4
[vi] Galaten 2:27
[vii] Mattheüs 28:19
[viii] Romeinen 6:3,4
[ix] Mattheüs 3:16
[x] Johannes 3:23,24
[xi] Handelingen 8:38
[xii] Handelingen 2:38
[xiii] Handelingen 8:36-38
[xiv] Marcus 16:16
[xv] Handelingen 2:38
[xvi] Galaten 3:27
[xvii] 1 Petrus 3:21
[xviii] Marcus 10:14
[xix] Psalm 22:11

Groetjes Vraagteken

vraagteken24

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 12-Dec-2005 06:15
Reageer met quote

hey, de tijden boven de berichten kloppen niet, het was 5:...... mooie tijd he 1
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 12-Dec-2005 16:36
Reageer met quote

1
heb er al vreselijk veel over gelezen. Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die van mening zijn dat het dopen van baby's goed is. Omdat dat bij ons gebeurt. Ik heb er gewoon twijfels bij. Iedereen om me heen zegt dat het niet goed is. Maar zijn er ook mensen die me kunnen vertellen dat het wel goed is?.. Gewoon om net als duizendpoot weer te geven waarom en waarom niet.. 0 wordt er niet makkelijker op 1
vraagteken24

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 12-Dec-2005 18:52
Reageer met quote

Je vraagt je af waarom baby doop goed zou kunnen zijn? Maar ook waarom het niet goed zou kunnen zijn? Of begrijp ik dat verkeerd?

Groetjes
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 12-Dec-2005 20:14
Reageer met quote

Ja klopt.. sorry, snap mezelf ook niet zo goed meer 1
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 12-Dec-2005 22:12
Reageer met quote

Yvon schreef:
Ja klopt.. sorry, snap mezelf ook niet zo goed meer 1

Je wilt gewoon alle voors en tegens vinden en dan onderbouwd aan de hand van de Bijbel, is heel begrijpelijk als je antwoorden zoekt 1
vraagteken24

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 13-Dec-2005 13:14
Reageer met quote

Het volgende heb ik gevonden:

Baby doop word onderandere gebaseerd op de tekst: laat de kinderen tot mij komen verhinder ze niet en Jezus zegende hen.

Ook word de link gelegd tussen de besnijdenis en doop. Voordat Jezus stierf aan het kruis werd er besneden daarna niet meer. Toen werd er gedoopt. Hoe dat precies zit en waarop gebaseerd kan ik niet achterhalen, dan zou ik even een theoloog moeten aanschieten. Maar het heeft in ieder geval met het oude en nieuwe verbond te maken.

Ook word er gesproken over de erfzonde die wij overdragen aan de kinderen, doop is schoonwassen, dus babydoop om de kinderen schoon te wassen van de erfzonde.

Verder heeft het ook te maken met de historie van de kerk. Zoals ik het begrepen heb is het niet altijd zo geweest dat baby's gedoopt werden maar is dat in de 3e eeuw ontstaan in verband met de situatie waar de mensen toen in leefde. Dit wil ik eventueel ook nog wel even uitdiepen.

Dus dit zijn beknopt de voors van babydoop.

De tegens staan al beschreven en zijn idd voldoende te vinden op internet. Vond het iets lastiger om een onderbouwing van babydoop te vinden.

Succes met je zoektocht.

Groetjes Vraagteken
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 14-Dec-2005 20:04
Reageer met quote

Dankje 1 Ben niet alleen, buiten jullie om, heb ik een hele goede Leermeester 1 1

Quote:
'Wie het geloven en gedoopt worden, zullen gered worden.'

Klopt, maar ik ben gelovig opgevoedt. In de liefde in Hem. Ik kan niet zeggen dat er een bepaald moment in mijn leven is geweest, dat ik God heb leren kennen en dat ik ben gaan geloven. Want dan had ik me inderdaad laten dopen als dat nog niet het geval was geweest..
Wat wel in de Bijbel te vinden is zijn al die feiten over de mensen die tot het geloof kwamen. Nu bedenk ik me niet iets (stoms) misschien … De Heilige Geest was in die dagen nog niet over de mensen uit gestort.. Toen Jezus op aarde was. Ik weet even niet wat ik met dat gegeven nu moet weergeven, maar ik houd het even in mijn achterhoofd.
In de geschiedenis wordt voor het eerst gesproken over de kinderdoop als kerkvader en schrijver Tertullianus e ernstige bezwaren aantekende tegen een vorm van kinderdoop, die hier en daar scheen plaats te vinden. Dit was in 200 na Christus. Met zijn boek: "De Baptismo" somde hij allerlei bezwaren tegen de kinderdoop aan de hand van Bijbel op. Toch werd in 251 de kinderdoop in de synode vastgelegd. Terwijl traditionele kerken als o.a. de katholieke en de reformatorische kerken vasthouden aan de kinder-doop, houden andere gemeentes vast aan de geloofsdoop. En dat is al jaren, wat zeg ik, eeuwen zo. Ik denk niet dat ik zo simpel er uit zal komen.
Wat is wel steeds meer besef is dat God in me werkt, en mij ook met dit soort dingen helpt. Al krijg ik niet overal een helder en klaar antwoord op, als we maar dichter naar Hem toe groeien. Want dat is het belangrijkste. Wij kleiner worden, en Hij groter.
Het maakt me ook niet uit, welke kerk ik hoor, en welk groepje anderen mij in plaatsen. Het is het feit dat ik wil proberen te leven zoals God wil dat ik zal leven, uit liefde. En die liefde maakt dat Hij mij mijn leven doet laten over zien. En zodoende ook hierop uit kom. Wat er werkelijk uit zal komen, maakt me niet eens zoveel uit. Als ik overgedoopt moet worden, als dat God wil is, dan doe ik dat. Als Hij mij te kennen geeft, dat dit niet de bedoeling is dan doe ik dat niet. Kortom, het gaat me niet zozeer om de doop, maar wat God van me vraagt. Wat God van ons vraagt. Te volgen in Zijn voetsporen. Waar Hij ook gaat. Gereformeerd of niet.
Duizendpoot

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 17-Dec-2005 11:05
Reageer met quote

Quote:
Wat is wel steeds meer besef is dat God in me werkt, en mij ook met dit soort dingen helpt. Al krijg ik niet overal een helder en klaar antwoord op, als we maar dichter naar Hem toe groeien. Want dat is het belangrijkste. Wij kleiner worden, en Hij groter.

Amen
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 26-Dec-2005 14:51
Reageer met quote

Kom ik weer aan 1

Ik zat vanmorgen in Galaten te lezen..Hieruit dacht ik een parallel te kunnen trekken mbt de doop..Al weet ik dat de besnijdenis iets anders is dan de doop (Zoals vraagteken ook aangeeft). Bij ons in de kerk wordt geleerd dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen. Ik weet inmiddels aan de hand van de Bijbel dat dit niet het geval is. Ik zelf denk (na veel lezen) dat door Jezus Christus de doop een vervulling van de besnijdenis is geworden. Omdat door Jezus Christus' offer genade is gevonden voor heidenen (mensen buiten het volk Israel = Gods volk om). Wij als niet-joden/heidenen horen ons niet te laten besnijden (was overigens ook alleen voor jongetjes 1 ). Maar we mogen een ander teken ontvangen in Zijn Naam. Het teken van de doop. Dit teken geeft niet aan dat je tot Gods volk behoort zoals de besnijdenis aangeeft, maar een teken van bekering (Waren wij niet heidenen?) Een teken van het schoonwassen, van zonde. Een teken van ' met Jezus Christus begraven worden, en ook met Hem opstaan in een nieuw leven'. Zo zie ik de doop.
Toch blijf ik het zelf ook moeilijk vinden wat bij ons in de kerk geleerd wordt. Dat wij tot het nageslacht van Abraham horen, en dus gedoopt moeten worden (ipv besnijden) 1 . Zo is mij altijd geleerd, en het is best lastig om daar eerlijke duidelijkheid over te krijgen. Wij horen wel tot het nageslacht van Abraham, maar niet door Abrahams vlees, maar door het geloof. (=geestelijk nageslacht van Abraham)
Geloof komt van de Heilige Geest. En wanneer je Hem leert kennen door de Geest, zul je een nieuw leven beginnen. 'Anders zijn dan de wereld, door de liefde van God (de ware liefde die niet op aarde is, maar te vinden is bij Hem). Dan leer je leven door Zijn liefde, en leg je je wereldse leven af: 'eigen begeerte, egoisme, haat' , oftewel alle zonde. Zo ga je als het ware een stukje ' dood' (sorry voor de nare omschrijving, maar ik probeer het duidelijk uit te leggen). Dood door de doop, omdat je je eigen leven aflegt in Christus Jezus. En door Jezus Christus hebben wij genade gevonden. Heart

Om dan terug te komen op de doop, is de doop hier een teken van. Een teken gekregen van God om ons vertrouwen in Hem te versterken. Dus van God naar de mens toe, en niet van de mens naar God toe. Is Hij immers niet in staat uit stenen kinderen van Abraham te verwekken??..
Nu blijft de vraag voor mij nog steeds open, moeten we kinderen laten dopen.. Of beter gezegd, mijn vraag is: moet ik me (opnieuw) laten dopen. Ik denk van niet.

En waarom denk ik dat.. Doop is een zichtbaar teken van God tot versterking van ons geloof. Een teken voor de bekering. Vanaf het moment dat God in je werkt, en jij daardoor als kind van Hem wil leven, bekeer je je. En mag je door Gods liefde het teken van de doop krijgen om jou meer vertrouwen te geven. 'Het is waar wat ik je zeg'.
Ik ben in geloof opgevoed. Ik ken God de Vader al vanaf het moment dat ik kon luisteren. Ik heb geleerd dingen te doen en dingen te laten voor Hem. Ik leer steeds meer Zijn grote liefde voor Zijn kinderen kennen. Mijn ouders hebben bij mijn doop garant gestaan voor mij. Zij hebben God en Zijn getuigen beloofd dat zij mij zouden opvoeden door de kracht en in de vreze Gods, en in Zijn liefde. Dat zij mij zouden leren wie God werkelijk is.
Want als je je laat dopen zeg je door Zijn Geest: ' Alstublieft Vader hier is mijn leven. Wilt U het vormen zoals U het heeft bedoeld' Zo kwamen mijn ouders met mij bij de plaats van de doop. ' Alstublieft Vader, dit kind is van U. Geeft U ons de kracht om het kind op te voeden in waar geloof tot U. Wilt U haar leven vormen zoals U het bedoeld heeft'. (ik weet dat dit ongeveer hetzelfde is als 'opdragen van kinderen bij de evangelische kant) Ik weet dat dit uit waar geloof is gebeurd. En ik zal dit mijn ouders ook absoluut nooit en te nimmer kwalijk nemen.Kinderen van gelovigen zijn immers geheiligd door hun ouders..Of houd dat niets in? Ik heb het teken van Gods liefde voor mij, ontvangen. Wie ben ik om nogmaals dit teken te moeten krijgen, alsof Gods Woord in het teken van de doop niet voldoende was.. Gerechtvaardigd worden we door het geloof. Niet door de doop. De doop is alleen een teken hiervan om ons geloof te versterken.

Als laatste wil ik nog terug komen op de tekst die ik heb gelezen in Galaten:
Want besneden of niet besneden zijn betekend niets, maar of men een nieuwe schepping is.
Ik wil hiermee niet zeggen dat gedoopt of ongedoopt niets betekend, absoluut niet. Maar ik lees hierin wel dat we niet moeten focussen op tekenen, maar op onze nieuwe schepping door onze Schepper. Door de doop wordt je geen kind van God, maar door de nieuwe schepping. Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid waarop wij hopen. Kortom - gerechtvaardigd door het geloof, niet door de doop-. Dat is denk ik nu voor mij het belangrijkste.

En nogmaals kan ik niet achter de kinderdoop staan, maar kan ik het ook niet van tafel vegen. 1 God zal me leren. Hij leert me ook. Hij leert me zien op andere dingen. Dingen die belangrijker zijn in een leven met Hem.

En God vergeve mijn fouten hierin 1 . Ik ben ook maar een zwak mens, met weinig verstand. Maar ik weet me gesterkt door Zijn Heilige Geest.
Hoe meer vragen hoe meer overwegingen. Gek genoeg blijf ik overal tussen bungelen. Kinderdoop - volwassen doop/ Wel of geen relatie voor 'anders geaarden'/ onschuldig films of occult / zondag - sabbath / en ga zo nog maar even door. Toch vind ik rust, en dat is niet zo raar. Het is de Heilige Geest. 1
Ik denk dat God me hierin wil leren vertrouwen te hebben in Hem. Dat ik niet overal kant en klare antwoorden op hoef te hebben. Maar dat ik het in Zijn hand leg. En als kind van Hem probeer te leven door de liefde. Dan zal Hij geven wat ik nodig ben. Yar good Daar ben ik van overtuigd.

Gods liefde en Zegen Heart

Yvon
Vosje

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 04-Feb-2006 19:09
Reageer met quote

Ik had ergens iets van doop gelezen, en heb dat toen bewaard omdat ik het wel interessant vond:

Quote:
BIJBELSTUDIE OVER DE DOOP.

Het woord in de Bijbel voor 'dopen' is 'Baptizo' Dit werkwoord komt zo'n 80 x voor in het N.T.

Gebruik buiten het N.T. om:

• het zinken van een schip
  • soldaten die een rivier of beek overstaken
  • wassen van voorwerpen (borden, schalen enz.)
  • verven van b.v. gordijnstof

Nederlandse betekenis: in een vloeistof dompelen. (onderdompelen) Taal en geschiedkundig is men het er unaniem over eens dat in de eerste eeuw altijd door onderdompeling gedoopt werd. Naarmate de doopbeschouwing meer en meer sacramentalistisch werd kwam begieting en besprenging voor.

In het N.T. kan dit Griekse woord verschillende betekenissen hebben:

• wassen. (Lk.11:38)
  • ritueel reinigen. (Hebr.9:10)
  • onderdompelen. (Mark.7:4)
  • het bedienen van de doop. (Matth.28:19)

Een afgeleid woord is het zelfst. nw. 'Baptisma' hetgeen 'doop' betekent en komt zo'n 22 x voor.

Er zijn verschillende soorten doop in het N.T.
1) de doop van Johannes de Doper. (Matth.3:6)
2) de doop van Jezus Chr. door Johannes. (Matth.3:13) niet van bekering vs.
15 om alle gerechtigheid te vervullen inwijden in Zijn openbare bediening.
(uniek)
3) het lijden en sterven van Christus. (Luk.12:50)
4) de doop in de Heilige Geest. (Hand.1:5)
5) de doop met vuur. (Matth.3:11)
6) de doop in Mozes en de zee. (1Cor.10:3)
7) de doop voor de doden. (1Cor.15:29)
8) de doop in de betekenis van een rituele wassing. (Hebr.9:10)
9) de doop der gelovigen. (christelijke doop) (Matth.28)

Over de christelijke doop zijn er verschillende standpunten. In grote lijnen
zijn er 3 visies:
1) De Sacramentalistische doopvisie. (R.K.)
2) De Reformatorische doopvisie.
3) De Baptistische doopvisie.

We willen daarbij de volgende vragen stellen:
a. wat is de betekenis?
b. wie worden er gedoopt?
c. op welke manier?

De Sacramentalistische doopvisie: (R.K. Kerk)
Een sacrament wil zeggen: dat het middel (het water) de genade bevat. Hier leert men, dat de wedergeboorte plaatsvindt door het water van de doop. (het stoffelijke is het kanaal waardoor de genade wordt medegedeeld)

De R.K. Kerk leert:

• dat het doopsel het voornaamste sacrament is.
  • dat het doopsel alle zonde en straffen vergeeft.
  • dat het ons recht geeft op de hemel.
  • dat het ons herboren doet worden.
  • dat het ons heiligmakende genade geeft.
  • dat het ons in staat stelt een bovennatuurlijk leven te leiden.
    (Marc.16:15,16; Hand.2:38; Hand.22:16; Joh.3:5; Tit.3:5; Gal.3:27)

Vraag: Wie wordt gedoopt?
Antw. Wie dan ook! Ongelovigen. De doop redt juist. kinderen, volwassenen, eig..geen beperking. De doop wordt bediend alleen door de geestelijkheid. (de priester is nodig) De zaligheid wordt medegedeeld door de geestelijkheid. Uitzondering = Nood Doop.

Mánier? In 't algemeen door besprenging. Eis: het water moet vloeien.
(begieten) In 't begin van de R.K. werd ook door onderdompeling gedoopt. Men is tot besprenging overgegaan i.v.a. o.a. zieken, die te ernstig belemmerd waren.

II. De Reformatorische doopvisie:
De Heidelbergse Catachismus zegt het volgende: "Zal men ook de jonge
kinderen dopen? Ja, want mitsdien zij zowel als de volwassenen begrepen zijn in het verbond van God en Zijn Gemeente, en dat hun door Christus bloed de verlossing van zonden, en de Heilige Geest, niet minder dan aan de volwassenen toegezegd wordt, zo moeten zij ook, door de doop, als door het teken des verbonds, in de christelijke kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden, gelijk in het oude Verbond of Testament door de besnijdenis geschied is, voor welke in het Nieuwe Verbond de doop ingezet is". (Zondag 27: vraag 74)

De kerken die voortgekomen zijn uit de Reformatie leren:

• dat het geloof de zaligheid brengt. (niet de doop)
  • dat het geloof een gave van is van God, die Hij verbondskinderen geeft.
  • dat het verbond zich uitstrekt over Abraham en zijn nageslacht.
  • dat het teken (zegel) de besnijdenis is (O.T.) of de doop (N.T.)
  • dat God binnen het verbond werkt van geslacht op geslacht.
    (Matth.19:14; Luk.1:5; Hand.2:39; Hand.10:47,48; Hand.16:15-33; 1
    Cor.7:12-14; Col.2:11,12)

Zeer belangrijk bij dit standpunt is de motivatie die gegeven wordt vanuit
de verbondsgedachte.

• God sloot met Abraham een verbond.
  • gelovigen zijn kinderen van Abraham.
  • het verbond geldt voor ouders en kinderen.
  • teken voor oud verbond is de besnijdenis" voor het nieuwe verbond de doop.

De doop is een voortzetting van de besnijdenis omdat de Gemeente de
voortzetting van Israël is.

Vraag: Wie wordt gedoopt?
Antw: Kinderen van gelovige ouders, en volwassenen die nog niet gedoopt zijn.

Manier? Meestal door besprenging. De manier is van tweede' belang.

Commentaar: Terecht zegt men dat alleen geloof ons kan behouden. Niet de doop zoals de R.K. Kerk leert. In dit proces zijn wij echter niet passief.
Wij moeten ons vertrouwen op Christus stellen. (bekeren) Dat is een daad van de mens. Verder is er een duidelijke scheiding tussen het oude en Nieuwe Verbond. (2Cor.3) (Instelling Avondmaal)
Ook spreekt de Schrift niet over een zegel van de doop, maar de Heilige
Geest is het zegel (waarmerk, onderpand) van het geloof. (Efz.1:14)
Bovendien werkt God nu niet meer van geslacht op geslacht ? zoals binnen het Oude Verbond ? maar wordt deze geslachtslijn doorbroken en gaat het Evangelie naar alle volken. (Mt.28:19,20)

Verbondstheologie - verschillende soorten nageslacht Abraham - kinderdoop.

III. De Baptistische Doopvisie.
Binnen deze visie is de doop geen sacrament, maar een teken. De innerlijke geestelijke werkelijkheid (nl. geloot) wordt uiterlijk zichtbaar in de doop. Daarom worden ook uitsluitend gelovigen gedoopt. (geen ongelovigen zoals bij de R.K. Kerk, of baby's van gelovige ouders, zoals bij de Reformatorische kerken).
Definitie: De doop is een uiterlijk zichtbaar teken van een innerlijke
geestelijke werkelijkheid. De doopkandidaat legt zelf getuigenis af van zijn/haar persoonlijk geloof. Hij laat zijn zonden afwassen (symbolisch uitgebeeld) en vereenzelvigt zich met de dood en opstanding van Jezus Christus.

Betekenis van de doop:

• een vereenzelviging met Jezus Christus. Een éénwording met Hem. (in Zijn dood, opstanding) Identificatie: Rom.6:3,4 1Cor.10:2 ? een getuigenis voor:
  • de gemeente (hierbij horen we nu ? Hand.2:41)
  • de wereld (deze verzaken we. zweren we af)
  • de satan (we staan niet meer onder zijn heerschappij, maar we hebben een nieuwe Meester ? Rom.6:6,7,12,14)
  • het eigen vlees (het oude eigen IK willen we voor dood verklaren ?
    Gal.2:20)
  • een bede van een goed geweten tot God. 1Petr.39.21
  • een teken van de afwassing van zonden. Hand.22:16
  • een bekleed worden met Christus. Gal.3:27
  • een daad v gehoorzheid?liefde/toewijding. Mt.28 Hd.10:48

Wat is nodig om gedoopt te worden? Eerst goed genoeg zijn? Min of meer
zonder zonde? een bepaalde graag van heiligheid bereikt hebben? Neen!
Antw: Je moet wel een kind van God zijn! Christen = Is iem. Die in Christus als zijn Verlosser gelooft (die Hem toebehoort) en ook het verlangen heeft om Hem te volgen. Discipelschap!

Vraag: Wie worden er gedoopt?.
Antw: alleen gelovigen. Hand.2:41; Hand.8:36,37; Hand.18:8

De waterdoop van iemand is Bijbels gezien pas geldig (gerechtvaardigd) als het gebaseerd is op persoonlijk geloof van de dopeling. Het geloof werd centraal gesteld alvorens men gedoopt werd. Mt.28; Marc.16:16; Hand.2:38-41; Hand.8:12.36.37; Hd.9:18; Hd.10:2,44-48; Hd.16:14,15,30?34; Hd.18.c8; Hd 19:1-6

Vraag: Hoe kan ik zeker weten een kind van God te zijn?
Niet uit onszelf..(verstand" gevoel" wil) ervaringen enz. Niet op grond wat
anderen zeggen. MAAR op grond van het Woord van God! 1Joh.5:10?13;
Joh.1:12,13; Joh.5:24.

In wiens naam wordt er gedoopt?
In de naam van de Drieënige God en Jezus. Mt.28:19,20 Hand.2:38

Boe werd er gedoopt?
D.m.v. onderdompeling in water. Joh.3:23; Hand.8:38 (illustratie Zondvloed)

Door wie wordt men gedoopt?
Een gelovige, onbelangrijk wie! 1 Cor.1:14

Aanvulling Handoplegging:

Het opleggen van handen is een gebruik dat de eerste gemeente kende voor diverse zaken. Bij handoplegging moeten we denken aan het in contact komen met de ander om zo die ander iets mee te delen in de naam van God. Dus: zoals onze handen rusten op die ander, zo eig. Gods handen. Het gebeurde in Gods naam. Op last van Hem op gezag van Hem. God moet erachter kunnen staan. Daarom is ook voorzichtigheid geboden. 1 Tim.5:22

1. De uitzending van mensen naar b.v. het zendingsveld. Hand.13:3
2. De aanstelling (inzegening) van oudsten/diákenen. Hand.6:6
3. De genezing van zieken. Hand.9:12,17
4. De vervulling met de Heilige Geest. Hand.9:17;,19:6

De Sacramentalistische doopvisie.

Hier leert men, dat de wedergeboorte plaatsvindt door het water van de doop. Een aantal Bijbelteksten moet deze stelling bewijzen:
Marcus 16:15,16; Hand.3:38; Hand.22:16; Joh.3.5; Titus 3:5; 1 Petr.3:21;
Gal.3:27

Bespreking van deze teksten:

Mark.16:15,16 Hier wordt niet gesproken over een oorzakelijk verband
tussen.het niet gedoopt zijn en het verloren gaan. aleen over het niet geloven en verloren gaan.

Hand.2:38 Gezien de grondtekst is vergeving hier net zo zeer gebonden aan bekering als aan het dopen.
Hand.22:16 Hier moet men de innerlijke werkelijkheid (afwassing van zonden) niet verwarren met de uiterlijke tekenen (doop). Gewoon water kan geen zonden wegwassen.
Joh.3:5 Gaat het hier over de doop? Het woord wordt niet uitdrukkelijk
genoemd.
Titus 3:5 Het bad der wedergeboorte is niet de doop. Wedergeboorte is een geestelijk bad.
1 Petr.3:21 Hier is sprake van een tegenbeeld, d.w.z. datgene, wat staat
tegenover de werkelijkheid, het eigenlijke. (Vergelijk de spiegel)
Gal.3:27 Allereerst moet men hier denken aan de Geestesdoop, pas dan aan water.

De Reformatorische doopvisie.

Deze visie leert dat kinderen van gelovige ouders gedoopt behoren te worden.

De volgende teksten moeten deze stelling kracht bijzetten: Matth.19:14;
Luk.1:5; Hand.2:39; Hand.10:47,48; 1 Cor.7:12?14; Hand.16:15,33; Col.2:11,12

Zeer belangrijk bij dit standpunt is de motivatie die gegeven wordt vanuit het verbond: [list]
[*]God sloot met Abraham een verbond.
[*]gelovigen zijn kinderen van Abraham.
[*]het verbond geldt voor ouders en kinderen.
[*]teken voor het oude verbond is de besnijdenis; voor het nieuwe verbond de doop.

Bespreking van de teksten:

Matth.19:14 Hier wordt niet uitdrukkelijk over de doop gesproken.
Luk.1:5 Ook deze tekst spreekt niet over de doop.
Hand.2:39 Er wordt hier gesproken over personen die de Heer zal roepen. Er klinkt een oproep tot bekering. "Uw kinderen kan beter verstaan worden als uw nageslacht. Maar om hier het besprengen van zuigelingen uit te verklaren lijkt mij een spitsvondigheid.
Hand.10:47 Men neemt aan dat hier ook wel kinderen bij geweest zijn, die
gedoopt werden. Het staat er echter niet. Het is dan ook bedenkelijk om een hele theorie te bouwen op iets wat er niet staat. Temeer daar gezegd wordt, dat allen eerst de Geest ontvingen, op geloof, alvorens ze gedoopt werden.
1 Cor.7:12?14 Ook hier komt dopen niet voor. Er wordt ook niet gezegd dat de ongelovige man en de ongelovige kinderen behouden zijn.
Hand.16:15,33 Lydia geloofde. Zij en haar huis werden ge doopt. Het is
gewaagd om daaruit de conclusie te trekken dat er zuigelingen bijgeweest zijn, die ook gedoopt werden.

T.a.v. de gevangenbewaarder wordt in vs. 34 gezegd, dat niet alleen hij maar allen tot geloof gekomen waren. Dat persoonlijke geloof kon bij zuigelingen niet aanwezig zijn.

Col.2:11,12 Deze tekst spreekt van de besnijdenis van het hart, d.w.z. een geestelijke realiteit. Hier is noch een voorbeeld, noch een gebod van kinderdoop.

Heer, ik kom met lege handen, en wil voor U beschikbaar zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Chai

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 27-Mei-2008 14:06
Reageer met quote

Ik zat te lezen in Rom. 6 en had een vraag, dus ik plaats het hier maar onder, anders de zoveelste dooponderwerp.

Rom.6: 3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? 4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden.

13 ....denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid.

Bij mij rees toen de vraag, wat als je niet gedoopt bent of letterlijk dus niet ondergedompeld bent zoals Jezus ons voor deed, is voorgegaan??
Kun je dan uberhaubt wel een 'echt' nieuw leven leiden? M.i onnozele vraag , maar het staat er zo expliciet, vandaar of zullen anders een hoop zaken toch als het ware versluierd blijven.
Ik weet bijv. dat het Legetje niet aan dopen doet, en ik ben niet gedoopt door onderdompeling, ik hoop toch te zijn veranderd, door Jezus ooit als mijn Verlosser te hebben aangenomen.
Hoe zien jullie die tekst?

Nu ik mij er zo in verdiep, is het voor mij persoonlijk zo klaar als een klontje, dat je als mens, die inmiddels eigen beslissingen kan nemen, eerst tot bekering en berouw moet komen en/om vervolgens je te laten dopen als antwoord daarop en uit gehoorzaamheid.
jaaprt

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 11-Mrt-2009 23:03
Reageer met quote

Ik bevind me in dezelfde situatie als jou Yvon! Alleen ben ik er minder intensief mee bezig.

Ik heb net al deze berichten gelezen. Belangrijk vond ik dit te lezen:

We zijn met Jezus begraven door de doop (Romeinen6:3.4)
Hierna staat echter dit: vers8: Indien wij met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven 1

Kan je van elk gedoopt kind zeggen dat die met Christus zal leven? Nee toch? Dit zegt voor mij heel duidelijk NEE tegen kinderdoop.

Toch twijfel ik wel. Net als jou. Ik denk alleen dat dit bij mij, en misschien ook bij jou ook komt door je gevoel. Wanneer je NEE zegt tegen kinderdoop, dan maakt dat een megaverandering in je denken en mening. toch? Ga even na wat het is dat je tegenspreekt..

Verder wil ik dit kwijt.
Stel je voor dat iemand die nooit iets uit de bijbel heeft gehoord een bijbel krijgt. Hij gaat die helemaal bestuderen. Zou die op het idee komen, om wanneer het daarop aankomt, kinderdoop in te voeren?

Dit is even kort mijn 'bijdrage'. Ik ben zelf ook op zoek naar de waarheid. Gedoopt als kind, en nu zit ik met de vragen.

Ik ben erg blij met dit forum.

Vriendelijke groeten,
Jaap. 1
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 11-Mrt-2009 23:35
Reageer met quote

Hallo Jaap,

ik las net je berichtje, en werd er helemaal blij van! (h)
Al is mijn reactie van zo'n 2,5 jaar terug en God mij inmiddels hierin van heel erg veel antwoorden heeft voorzien (als het niet alle antwoorden zijn), ik vind het geweldig te lezen dat je ermee bezig bent. De vragen durft te stellen. Want het is Gods verlangen dat wij Hem kennen zoals Hij is. En Hij zal ons ook zeker helpen in onze vragen als wij ons aan Hem overgeven daarin.

jaaprt schreef:

Ik heb net al deze berichten gelezen. Belangrijk vond ik dit te lezen:
We zijn met Jezus begraven door de doop (Romeinen6:3.4)
Hierna staat echter dit: vers8: Indien wij met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven 1
Kan je van elk gedoopt kind zeggen dat die met Christus zal leven? Nee toch? Dit zegt voor mij heel duidelijk NEE tegen kinderdoop.

Nee daar liep ik ook tegen aan. en daar komt nog bij.. waarom mijn buurmeisje bijvoorbeeld die ook 2 jaar is zou die niet gered zijn en ik wel.. dat kon niemand mij uitleggen.. Er worden namelijk een aantal dingen door elkaar gehaald mbt kinderdoop, als je wil kan ik je aantal dingen aanwijzen misschien dat je daar wat aan hebt.

Quote:
Toch twijfel ik wel. Net als jou. Ik denk alleen dat dit bij mij, en misschien ook bij jou ook komt door je gevoel. Wanneer je NEE zegt tegen kinderdoop, dan maakt dat een megaverandering in je denken en mening. toch? Ga even na wat het is dat je tegenspreekt..
ja precies.. dat herken ik wel. Maar mijn grootste twijfel was: wat is Gods wil.. ik wil me wel laten dopen, maar wat als God het anders wil?..
Maar toen Hij mij liet zien wat het evangelie was, waren de meningen van de mensen om mij heen helemaal niet meer belangrijk.. en wat ik allemaal tegen zou spreken vond ik ook neit meer belangrijk. Wat zijn instellingen van mensen naast de instellingen van Godzelf?

Quote:
Verder wil ik dit kwijt.
Stel je voor dat iemand die nooit iets uit de bijbel heeft gehoord een bijbel krijgt. Hij gaat die helemaal bestuderen. Zou die op het idee komen, om wanneer het daarop aankomt, kinderdoop in te voeren?
ik denk dat dat een hele goede vraag is.. En misschien zou je zo iemand eens moeten vragen 0

Je kan enorm gezegend zijn als je niet met een bepaalde visie bent op gegroeid maar de bijbel zonder bril kan gaan lezen.
Aan de andere kant ben ik ook gezegend dat ik gereformeerd opgevoed ben, want daar heb ik zo toch mijn vragen gekregen en heeft gemaakt dat ik op zoek ging, en meer nog dat ik getuige ben geworden van Gods waarheid: Zoekt en je zal vinden, klopt en jou zal opengedaan worden! God is trouw, en vanaf het moment dat ik ben gedoopt is mijn leven in alles veranderd, en is mijn relatie met God begonnen. Daar is mijn leven begonnen. En nu weet ik waarom.. om wat jij schreef aan het begin van je reactie:We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. (Het oude leven.. welke oude leven, dat begreep ik nooit want in het evangelie dat ik leerde was er geen keerpunt bekeren van een oud naar nieuw leven)

Quote:
Dit is even kort mijn 'bijdrage'. Ik ben zelf ook op zoek naar de waarheid. Gedoopt als kind, en nu zit ik met de vragen.
Zoek en je zal vinden. Jezus is de waarheid, en het leven. Hij zal je in alles voorzien. Als je Hem wil volgen, in de waarheid wil leven zal Hij jou voor gaan! Hij is mij voorgegaan. Niemand kon mij overtuigen, ik stond in enorme twee strijd, maar als God overtuigd, is alle twijfel verdwenen!

Quote:
Ik ben erg blij met dit forum.
Ik ben blij met jou en je reactie, en ik wens je Gods zegen, en heb je vragen, stel ze aan God, Hij zal antwoorden dat heeft Hij beloofd! En begrijp je dingen niet vraag gerust, twee weten meer dan 1
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 12-Mrt-2009 09:28
Reageer met quote

Johannes doopte met water nadat er berouw werdt getoond

Yeshuä hij doopt met de H.Geest; zie uitstorting van de H.Geest

Een baby kan nooit berouw tonen, , en is zo al behouden,
totdat deze zich bewust gaan worden van zondigheid

Trouwens het staat er geschreven, allen die de goede boodschap hadden gehoord, lieten zich dan dopen

De baby doop is in de plaats van de besnijdenis ingesteld, dus een vervanging van YHWH'S gebod; (Een zoveelste )

Besnijdenis
Het onderwerp dat mij het meest verbaasde gaat over de besnijdenis. In Leviticus 12:3 staat dat de besnijdenis van een pasgeboren jongen per se op de achtste dag moet geschieden, ook als deze dag op een sabbat of een andere heilige feestdag valt. Pas in de twintigste eeuw is men er achter gekomen waarom. Men heeft namelijk gemeten wat het verloop is van het aantal bloedstollingelementen gedurende de eerste dagen na de geboorte. Deze elementen zorgen ervoor dat een wond stopt met bloeden. Het normale niveau hiervan is 100% maar tijdens de eerste dagen verloopt dit van circa 90% tijdens de geboorte, tot circa 40% op de derde dag. Een verwonding tussen de tweede en de vijfde dag zal een baby dus ernstig in gevaar brengen. Na de derde dag gaat het niveau snel stijgen tot circa 110% op de achtste dag, daarna zakt het weer tot het normale niveau. Op de achtste dag heeft een baby dus meer bloedstollinglichaampjes dan op enig andere dag in zijn leven! Een bloeding zal dan dus snel stoppen. Oftewel, de achtste dag is de perfecte dag voor de besnijdenis.

Wij zien dat de Grote geloofshelden van uit het boek hebreeën, allen een zeer groot geloof hadden

Is Het Geloof niet de besnijdenis van het hart!

hieruit maak ik de conclusie, dat de besnijdenis naar het vlees 1) is.
En de besnijdenis van het hart niet naar het vlees is 2)

Men mengt die twee door elkaar, en dan krijgt men deze verwarringen
Naar boven
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 12-Mrt-2009 13:29
Reageer met quote

Jaap,
ik denk dat je niet de kinderdoop moet uitgaan diepen zoals ik heb gedaan. Het is wel interessant hoor om te begrijpen hoe dit tot stand is gekomen, maar als je hierin simpelweg Gods wil zoekt hoef je je alleen maar druk te maken over 2 dingen (in mijn ogen):

Hoe worden wij (niet-joden = heidenen) kinderen van God

En wat betekend de doop.

Als je daarop het antwoord vind zullen alle dingen die daarmee niet in overeenstemming zijn simpelweg niet belangrijk zijn omdat ze niet overeen komen met Gods waarheid zoals deze in de Bijbel staat beschreven.
Zeg maar net als dat je niet gaat zoeken naar waar het donker vandaan komt, maar dat je simpelweg het licht zoekt, want dan is het donker automatisch verdwenen 1

Succes, en hopelijk tot horens 1 1
jaaprt

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 12-Mrt-2009 22:57
Reageer met quote

Ik had helemaal niet door dat dit forum (noem je dit een forum of alles bij elkaar?) al zo 'oud' was...

Ik ben blij dat je met liefde antwoord geeft. Dat bemoedigt me. 1

Het is namelijk zo dat ik een heleboel jongeren om me heen ken, die Jezus echt volgen, en allemaal enorm twijfelen aan hun kinderdoop.

Ik heb het momenteel eigenlijk veel te druk om me in het onderwerp te verdiepen. Na 4 jaar nietsdoen zit mijn eindexamen eraan te komen, en dat is geen pretje.. Gedane zaken nemen geen keer.

Ik heb eigenlijk helemaal niet op een rijtje (in mn hoofd en op papier) wat er allemaal meespeelt in dit onderwerp. Toen ik mijn moeder vertelde dat ik twijfelde tussen kinder- en geloofsdoop toen ben ik wel overspoelt met boekjes over kinderdoop.. Die kan ik wel gaan doorlezen wanneer ik tijd heb.

Het kan dan zijn dat ik over een behoorlijk tijdje hier wat over mijn opgedane kennis en vooral mn vragen ga praten..

En, heb jij inmiddels al een keuze gemaakt? Of vertel je die een beetje expres niet? 1 (is deze emoticon een soort 'christelijke' vervanger van de emoticon met zo'n engeltjes-rond ding boven zn hoofd?)

Dankjewel voor je reactie. Heel fijn. 1
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 19-Mrt-2009 00:24
Reageer met quote

Hallo Jaap,

ook ik moedig je aan om na te gaan wat God van je vraagt. Ik ben ook als kind gedoopt en heb ook wel even geworsteld met de vraag wat ik daarvan vond. Persoonlijk heb ik mij (nog) niet geroepen geweten om een volwassendoop te ondergaan, maar wat niet is kan nog komen.

jaaprt schreef:
Kan je van elk gedoopt kind zeggen dat die met Christus zal leven? Nee toch?

Kun je dit wel zeggen van iedere volwassene die gedoopt is? Een doop is geen vrijbrief naar de hemel. Dat geldt zowel voor een kinderdoop als een volwassendoop.

jaaprt schreef:
Verder wil ik dit kwijt.

Hmmm, ja, ik denk dat dat wel zou kunnen op zich. Alhoewel er natuurlijk altijd verschillen zullen zijn met hoe het nu is.

Kinderdoop/volwassendoop is in ieder geval vaak een moeizame discussie waarin meningen en tradities niet zelden een hoofdrol spelen.
Wat misschien kan helpen in het begrip van de doop is achterhalen waaróm bepaalde groepen gelovigen ooit de kinderdoop/volwassendoop hebben ingesteld.
Doorgaans is het omgooien van dergelijke dingen een reactie op een misstand in die tijd.

Zo is de eerste baptistengemeente volgens mij ontstaan doordat een aantal enthousiastelingen zich afvroegen waarom de overige gemeenteleden zo lauw waren. Kon het misschien iets te maken hebben met de doop?? Dus ging men volwassen dopen.
Maar ja, werden de nieuwe gemeenteleden nou zo enthousiast van de volwassendoop of waren ze enthousiast en sloten ze zich daarom aan bij die gemeente?

Omgekeerd kun je dat soort kanttekeningen ook plaatsen bij de kinderdoop. Zou het nou werkelijk nodig zijn om een kind zo snel mogelijk na de geboorte te dopen uit angst dat het niet door God aangenomen wordt als het onverhoopt kort na de geboorte overlijdt?

Mooi om te zien dat je de waarheid hoog in het vaandel hebt, tof! Blijf alles onderzoeken, broer!

-----
Nog een anekdote
-----
Ik heb overigens een tijdje bij een pastoor in huis gewoond en die vertelde mij het volgende verhaal over de tijd dat hij zendeling was in Borneo:
Op een dag kwam iemand hem halen en bracht hem bij een gezin dat kort daarvoor een kindje verloren had direct na de geboorte. Het lag al opgebaard in een kistje en de vraag was of een kind postuum gedoopt kon worden.
De pastoor loste het 'probleem' als volgt op. Vlakbij stond een ton met vers regenwater, hij naam daaruit een flinke hoeveelheid water en zei: "Maria, als je leeft dan doop ik je in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest".
Toen de pastoor de plens koud water over het kind uitgoot begon het spontaan te huilen. Dat kun je zien als een Godswonder, je kunt het ook proberen wetenschappelijk te verklaren door te spreken van een schrikreactie van het dode lichaampje waardoor het hart toch weer begon te kloppen.
Kinderdoop of niet: feit is dat deze doop leven gaf aan iemand die voor dood werd gehouden. Maria is nu ongeveer 40 jaar.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: