Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
DOOP betekenis
Auteur Bericht
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp: DOOP betekenis
Bericht Geplaatst op: Za 03-Sep-2005 14:44
Reageer met quote

Graag zou ik een topic willen openen over de betekenis van de doop en de toepassing daarvan (in vergelijking met wat in gereformeerde kerken geleerd wordt).
Wat ik voorop wil stellen is dat we (ik) niks hebben aan meningen die niet gegrond zijn op Bijbelse feiten. Dit, om duidelijkheid te krijgen hierover (voor mezelf maar misschien ook voor anderen). Vandaar dat ik het (ook) op het forum plaats.

In de hoop dat we hier samen (m.b.v. de Heilige Geest) in alle rust over mogen praten..
Ik denk dat het verstandig is dit topic in twee topics te splitsen (na verloop van tijd), omdat er anders waarschijnlijk 2 discussies door elkaar gaan lopen..
1: betekenis van de doop
2: toepassing van de doop

Laten we een iedereen in zijn / haar waarde laten, en met G’ds liefde omringen, ook (juist) wanneer dit moeilijk punt wordt aangehaald (zijn al vele kerkscheuringen door ontstaan 1 ). Onderzoek alles en behoudt het goede…

1: betekenis van de doop

Waar zal ik eens beginnen… Het begon toen iemand mij vroeg waarom ik als kind was gedoopt. Omdat ik gereformeerd ben opgevoed wist ik precies wat de standpunten waren van deze leer, en daarmee kwam ik dan ook volop naar buiten 1 . Ik dacht sterk te staan, maar ergens bleef toch een gevoel van ongerustheid omdat ik niet alles helder had 1 . Tot op een dag een lieve vriendin van mij, mij hetzelfde vroeg... Sinds die tijd ben ik mij erin gaan verdiepen. Het doop formulier van de gereformeerde leer ben ik gaan vergelijken met wat er in de Bijbel genoemd wordt. Omdat ik alles nog (lang) niet volledig op een rijtje heb wil ik het jullie ook graag voor leggen. Ik wil namelijk voorkomen om keuzes te maken die achteraf niet goed blijken.. (wie wil dat niet 0 )
Ik denk dat’t het beste is om eerst duidelijk op papier te krijgen wat de doop eigenlijk in houdt en daarbij te beginnen bij het begin..(Punt voor punt uitwerken). En dan volgen daaruit de verdere vragen wel..

Wat houdt dopen in? Dopen is een teken en zegel van Gods Verbond (wordt geleerd in de gereformeerde leer) of het zo is, komen we later op terug. Nu worden het oude (besnijdenis) en het nieuwe verbond (de beker der dankzeggen = bloed van Christus) vaak door elkaar gehaald, zoals ik het kan zien. De doop wordt vaak gezien als vervanging (in plaats van) de besnijdenis. Wat zegt de Bijbel hierover? Misschien moeten we daarom nog een stapje verder terug om de betekenis van de besnijdenis boven water te krijgen.
(Verbeter me als ik het fout heb, niet klakkeloos aannemen, daar leert niemand van).

De besnijdenis. In Israël is het ingesteld als teken van het verbond dat de HEERE aan Abraham had gegeven. Door dit teken ‘zal mijn verbond in uw vlees tot een eeuwig verbond zijn’ (Gen 17:13). Zo is het dus eigenlijk een soort van legitimatie bewijs: “ik hoor bij het nageslacht van Abraham, bij het volk van G’d = Israël”. Het is het teken voor het vernieuwen (besnijden) van het hart. Hierin is het volk Israël uniek ‘zo wou Hij met geen volken handelen’ (ps147). Door Jezus Christus (het aan Abraham beloofde zaad (Gal. 3:16,17)) is de deur voor iedereen opengegaan. Buiten het volk van Israël is er geen sprake van besnijdenis, maar is de doop ingesteld als teken voor deze verzoening. Zo worden deze twee volken ((1) Israël en (2) alle andere volken) tot één. (lees Ef 2:11-22). Wat mij opvalt is dat in dit besluit niet de doop genoemd (bevolen?) wordt als besnijdenisvervangend ritueel. En ook valt niet te lezen dat voor de kerk uit de joden de besnijdenis een afgedane zaak is... 1

Daarnaast kan je in Hand 16: 1-3 lezen dat Paulus kennelijk zonder enig gewetensbezwaar Timotheüs, zoon van een gelovige (!) joodse (!) vrouw heeft besneden. Kennelijk wordt deze besnijdenis niet in strijd geacht met de heilsbetekenis van Christus (doop). Want een andere medewerker - Titus (een Griek!) - besnijdt hij niet.

Kunnen we hieruit de conclusie trekken dat de besnijdenis alleen voor het (lichamelijke) volk Israël geldt?.. en dat daarnaast de doop niet in plaats van de besnijdenis is gekomen?
Pas als dit helder is, kunnen we (ik) verder gaan denk ik..
justed
Beheer

Bericht Geplaatst op: Zo 04-Sep-2005 15:05
Reageer met quote

Ik snap één stuk niet, wat heeft besnijdenis met de doop te maken?

Hoe kan de doop in de plaats van de besnijdenis komen? In het jodendom wordt je gedoopt als je wilt toetreden tot het jodendom (overgang van het oude naar het nieuwe) en voor priester voordat een dienst begint. Ik kan het ook mis hebben want over het jodendom weet ik net iets te weinig (helaas). Besnijdenis is een vleselijk teken dat je onder het verbond valt. Dopen en besnijdenis waren dus twee verschillende dingen, waardoor ik denk dat het ene niet het andere vervangt.

Wat ik geleerd heb over dopen is dat dopen een geestelijke begravenis is. Je wordt ondergedompeld waarmee je oude leven begraven is, want je oude leven is dood doordat je de Here Jezus aangenomen hebt in je leven. Als je boven water komt sta je op in je nieuwe leven met de Here Jezus (overgang van het oude naar het nieuwe).

Een besnijdenis 'zal mijn verbond in uw vlees tot een eeuwig verbond zijn’ (Gen 17:13) zoals je zelf al aanhaalde. Echter hebben wij geen bloedband/vleselijke band maar een geestelijke band door de Here Jezus heen. Door de Heer aan te nemen en ons te bekeren vallen wij ook onder dit verbond.
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp: en de kinderen..
Bericht Geplaatst op: Zo 04-Sep-2005 19:10
Reageer met quote

justed schreef:
Ik snap één stuk niet, wat heeft besnijdenis met de doop te maken?

Hierom 1
Yvon schreef:
Graag zou ik een topic willen openen over de betekenis van de doop en de toepassing daarvan (in vergelijking met wat in gereformeerde kerken geleerd wordt).

In de gereformeerde leer wordt geleerdt: dat wij in zonde ontvangen en geboren zijn (zie ook psalm 51:7) Ook wordt er geleerd dat het de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen.. En daar wou ik mee beginnen.. de kinderen worden gedoopt omdat de kinderen van het volk Israel (lichamelijk nageslacht van Abraham) op de 8e dag besneden wordt. (zo wordt bij ons geleerd in de gereformeerde kerken).

In de Bijbel lees ik dat de besnijdenis een teken en zegel was van het (oude) verbond van God met Abraham.
Verbond hield in:
*God zal ook de God zijn van zijn nageslacht.
*God zal zijn nageslacht uitermate talrijk maken.
*Zijn nageslacht ontvangt het land Kanaän tot een altoosdurende bezitting.

In de bijbel lees ik ook dat de doop een teken en zegel is van het nieuwe verbond namelijk de beker (Zijn bloed betaald voor verzoening). (Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed).
Door de doop hebben wij deel aan Zijn leiden en sterven (In de doop begraven worden in Zijn dood en ook met Hem opstaan in een nieuw leven). Dit verbond is voor iedereen die Hem aanneemt.
Jezus is hier duidelijk in wanneer Hij zegt:
"Gaat dan heen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes." (matt28:19)
"Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden." (marc 16:16)
En zo zijn er nog veel teksten in de bijbel. Wat opvalt, is dat wanneer mensen (huis) gedoopt werd dat er altijd vlak voor of vlak achter staat "velen van hen, die het woord gehoord hadden, werden gelovig, en lieten zich dopen"/ "Zij dan die zijn woord aanvaarden, lieten zich dopen"/ "hij verheugde zich, dat hij met zijn gehele huis tot het geloof in God gekomen was" enzovoort.
Toch hoor ik dan ook vaak, wat ik mijzelf dan ook weer afvraag: Deze mensen geloofden nog niet, en kwamen tot geloof, en lieten zich vervolgens dopen. Het was niet zo dat deze mensen al geloofden van kinds af.. Maar ze kwamen tot geloof.

Hoe zit dat dan met mij bijvoorbeeld. Ik ben van kinds af aan christelijk opgevoed. Ik heb geleerd mij elke dag opnieuw te bekeren tot Hem. Ik ben als baby (van gelovige ouders) gedoopt. Stel dat blijkt dat de kinderdoop niet bijbels te verantwoorden is. Wanneer had ik mij dan moeten laten dopen, als ik al van kinds af aan geloof..
Misschien lastige vraag. Maar vraag het me toch af.
Heeft iemand daar een Bijbels-gegrond antwoord op?..
kena

Bericht Onderwerp: en de kinderen..
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Sep-2005 10:17
Reageer met quote

Ik wacht nog even af met mijn visie tot anderen gereageerd hebben.

Bava Kama 82a
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Monique

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Sep-2005 15:59
Reageer met quote

Kena schreef:

Quote:
Ik wacht nog even af met mijn visie tot anderen gereageerd hebben.

Ik ben erg benieuwd naar jouw visie Keen, waarom zou je ermee wachten totdat anderen hebben gereageerd?
dontknow.gif
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Sep-2005 16:48
Reageer met quote

Hier heb ik niet zoveel aan 1 , ik zou graag reactie's aan de hand van de Bijbel willen hebben.. 1 Er hangt veel aan de conclusie van dit onderwerp af voor mij... Een levensverandering in die zin van veel dingen op geven. En dat wil ik graag uitzoeken aan de hand van de Bijbel, en niet van visie's van anderen. Maar ik hoop dat andere christenen mij ook kunnen wijzen op dingen uit de Bijbel waar ik ook wat van kan leren..

Ik ben dus van kinds af aan christelijk opgevoed. Ik heb geleerd mij elke dag opnieuw te bekeren tot Hem. Ik ben als baby (van gelovige ouders = dus geheiligd door de ouders..) gedoopt. Bekeren is omkeren, een ander pad op gaan. Zijn weg te gaan. Daar voor te kiezen en je daarvoor over te geven.. Maar ik weet bijna niet beter, zeg maar. Het is me met de paplepel (waar ik heel blij mee ben) ingegoten. En daar ben ik God heel erg dankbaar voor. In die zin heb ik nooit een ommekeer in mijn leven gemaakt.. Moet ik mij dan laten dopen (nogmaals)?.. Ik weet dat het geen behoud op levert in de zin van, niet gedoopt zijn , geen behoud. Het is en blijft een teken van God. Begraven worden met Hem en daaruit op te staan. Is dat wat God van mij vraagt? Een grote verdeeldheid te krijgen over iets wat door mensen verkeerd wordt opgevat uit de Bijbel?.. en waar verdeeldheid over is. Ik hoop dat jullie met me mee willen zoeken in de Bijbel, wat God van ons vraagt. En dan vooral nu even van een klein kind die van kindsaf al gelooft, in Vader in de Hemel...

Laatst aangepast door Yvon op Ma 05-Sep-2005 19:33, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Sep-2005 19:27
Reageer met quote

Als we gaan wachten op elkaar met posten kunnen we niks leren. Ik hoop dan ook dat ieder die iets zinnigs en onderbouwd met de Bijbel kan melden schroom niet en post het in dit topic. Alleen dan kan er een gesprek/studie ontstaan over dit onderwerp en wordt de vraag van yvon voor een deel beantwoord. Het uiteindelijke antwoord/laatste woord komt uiteraard van God

Thnx 1
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 07-Sep-2005 22:16
Reageer met quote

Ik bedoel het juist goed om mijn mening niet op te dringen en juist anderen aan het woord te laten. Sowieso heb ik met Yvon per pb en msn omtrent dopen.

Komt op het volgende neer (Bijbelteksten heb ik al aan Yvon per pb gegeven, kep nu geen tijd ervoor om dat nog eens op te zetten) dat de Bijbel geen kinderdoop onderschrijft. Ik ben van mening dat christenen eerst de oorsprong van de doop moeten ontdekken omdat sowieso een waarde aan te kunnen hechten en dat is het Jodendom. In het Jodendom wordt nog steeds gedoopt, maar ook geen kinderen.

Toen de Philippi gedoopt werd, werd zijn gezin meegedoopt. Frappante en mn het merkwaardige ervan is dat mensen de conclusie aan verbonden hebben dat Philippi zijn kleine kinderen heeft laten dopen. Nergens wordt gesproken over (kleine) kinderen, maar over zijn huisgezin. Datzelfde zien wij ook bij Noach. Noach en zijn huisgezin gingen de ark in. Waren zijn zonen kleuters? Nee, naar gelang nemen wij hier wel aan dat het om volwassen mannen gingen. Want hun vrouwen werden er immers bij genoemd?

Zo is het ook met dopen. Dopen is nimmer in de plaats van de besnijdenis gekomen. Yeshua Mashiach heeft Zich laten besnijden EN laten dopen zoals iedere Jood van vandaag! DAT laatste heeft de kerk klakkeloos, zonder enigszinds te realiseren wat het inhoudt, overgenomen en een eigen label aan geplakt, wo de kinderdoop.

Ga heen, verkondig het Woord en doop in de Naam van...... SUPER Joods, want als je morgen besluit Joods te worden en je bekeert (gioer) tot het Jodendom, dan wordt je dus... gedoopt.

Dopen moet met overwogenheid geschieden....

Tot voorlopig zover.

Bava Kama 82a
Naar boven
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 08-Sep-2005 09:44
Reageer met quote

Het is als eerste mij niet zozeer te doen om meningen of visie's van anderen, maar om mij te corrigeren waar nodig aan de hand van de Bijbel icon_rolleyes.gif . En omdat ik een paar dingetjes nog niet precies op een rijtje heb, wil ik het graag op een rijtje krijgen. Ik doe dit ook aan de hand van het forum, om zo ook anderen er over na te laten denken.
(Visie's van dergelijke leden van het forum zijn mij hier bekend, en heb ik ook zeker wat aan. Idereen tot zover alvast bedankt daarvoor) 1

kena schreef:
Ik ben van mening dat christenen eerst de oorsprong van de doop moeten ontdekken omdat sowieso een waarde aan te kunnen hechten en dat is het Jodendom.

Die mening deel ik met jou. Ik denk dat te weinig mensen zich verdiepen in wat God op dit gebied van ons vraagt.. Vooral als je als kind zijnde bent gedoopt. Ik kan nog niet zeggen dat dat voor mij niet de waarde van de werkelijke doop betekend, daarvoor ben ik nog niet ver genoeg. Ik kan niet van de 1 op andere dag een ander mening krijgen. Het zit er al 23 jaar in. Maar zoals je zegt en ook de Bijbel zegt: "Onderzoek alle dingen en behoudt het goede". Hopende dat God me de wijsheid zal geven.

Ik zal binnenkort verder gaan waar ik gebleven was. En het is niet zozeer dat ik op reactie's van andere wacht, maar als mensen menen dat ik het bij het verkeerde eind heb wil ik graag gecorrigeerd worden, om zo uiteindelijk Zijn waarheid te vinden.

De volgende vraag die mij nu bezig houdt, is dat de kerk (Ik moet als eerste de vraag verder uitpluizen op waarheid) meent gelijk te staan met 'Israel'. En als dat zo is, is het makkelijk te verklaren waarom kinderen in de kerk worden gedoopt. Omdat ze de belijdenis doortrekken naar de doop. [i](dit gaat eerst verder in een ander topic, om zo wel de boel op een rijtje te houden. Let wel: een heel moeilijk onderwerp..Maar eerder kan ik niet verder. Als dit allemaal wat helderder is, kunnen we (kan ik) weer verder met het onderwerp de doop).
Kom steeds meer dingen tegen.. 1
Hoop dat het goed komt 1
Gods zegen aan allen, en over dit onderwerp 1
SBK

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 22-Sep-2005 06:33
Reageer met quote

Van huis uit ben ik (ook) gereformeerd vrijgemaakt opgevoed en ben dit nog steeds.
Ook wij (of ik) hebben dus met de kinderdoop te maken.
Toen ik een paar week oud was ben ik gedoopt.
En toen onze dochter drie week oud was is ook zij gedoopt.
Zij is geboren in de gemeente van Christus, en hoort ook bij Christus gemeente, omdat ze uit gelovige ouders is geboren.
God heeft ook voor haar gekozen. En wij, als ouders zijnde, hebben beloofd om haar gelovig op te voeden en te onderwijzen.
Dit is in het kort gezegd wat Yvon ook al heeft uitgelegd over de gereformeerde kerk.
Alleen met dat verschil dat ik van mening ben dat de kinderdoop wel hoort en mag. Omdat God ons uitkiest.
Gods zegen over dit onderwerp verder!
Naar boven
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 22-Sep-2005 14:01
Reageer met quote

Quote:
Alleen met dat verschil dat ik van mening ben dat de kinderdoop wel hoort en mag
waarop is die mening gebasseerd?.. Kun je die aan de hand van de Bijbel onderbouwen?..
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 22-Sep-2005 16:56
Reageer met quote

SBK schreef:
Alleen met dat verschil dat ik van mening ben dat de kinderdoop wel hoort en mag. Omdat God ons uitkiest.

Lieve SBK 1 zoals ik al begin aan gaf ben ik niet zozeer uit op meningen maar op Bijbelse feiten. Daarom vraag ik me af hoe je dat bijbels gezien kan onderbouwen.. Ik weet dat dat moeilijk is, maar probeer het anders eens, dan weten we misschien ook waar het op en duur vast loopt. Dat is het leuke van discussie's dat je er ook nog wat van opsteekt. En niet alleen meningen geeft maar die ook onderbouwen..
Ben trouwens blij je hier weer te zien 0 1

Daarnaast, welkom bazuinen! hello.gif Ik ben het eens met je bovenstaande reactie. Toch vind ik het moeilijk om mezelf volledig te overtuigen hiervan, omdat ik elke week andere stellingen hoor vanuit de kerk. Eigenlijk wordt ik zeg maar een beetje heen en weer geslingerd daarin, en zou ik graag de gereformeerde leer naast de bijbel leggen, en kan daarin dus ook jou reactie goed gebruiken!
Ps: zou leuk zijn als je je voor zou stellen bij 'even voorstellen'.. maar ik zag dat justed net een topic geopend had . waarin jij je voor kan stellen 1

Gods zegen aan allen
Yvon
Moderator

Bericht Geplaatst op: Vr 23-Sep-2005 11:08
Reageer met quote

Quote:
Geachte Yvon, u zult begrijpen..
Je mag wel jij zeggen hoor 1
dibbertjuh

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 23-Sep-2005 20:34
Reageer met quote

Ik denk dat 1petrus 3:21 misschien heel duidelijk is wat de doop eigenlijk inhoud
De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus Christus
Duizendpoot

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 16-Nov-2005 14:18
Reageer met quote

Hai na tijdlang zonder pc te hebben gezeten tref ik een zeer interesante discussie aan hier op aci. De tijd en het concentratievermogen ontbreekt me om de tot nog toe gevoerde discussie helemaal te lezen en op te nemen, maar ik ga dat zeker binnenkort eens doen.

N.a.v. het dopen van onze kinderen heb ook ik me verdiept in het thema kinderdoop. Ik liep namelijk tegen hetzelfde op waar jij ook in je eerste posts over spreekt Yvon. Ik wil hetgene ik gevonden heb graag met jullie delen, maar dat gaat me nu helaas niet lukken.
Ben momenteel niet helemaal 100% ......

Sandra
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 16-Nov-2005 16:53
Reageer met quote

Geeft niet sandra, reageer als je je er werkelijk in kan concentreren. Komt vanzelf 1
Dit onderwerp ligt voor mij momenteel ook even stil, ook omdat ik er niet genoeg concentratie vermogen heb. Maar ik zie uit naar je reactie!
Als er nog andere mensen die nog niet hun mening (gebasseerd op de Bijbel)over dit onderwerp hebben bekend gemaakt.. Schroom niet.. We zijn hier om te leren.
Gods zegen aan allen.

En Sandra, wat er ook met je is, succes met alles, hoop dat je je gesterkt mag weten door je Vader in de Hemel Heart
Duizendpoot

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 01-Dec-2005 09:30
Reageer met quote

Hai kwam elders deze informatie tegen:

De doop als teken van Gods belofte.

De belofte is: ik zal jullie tot een God zijn. ("jij mag erbij horen"). Door de hele Bijbel heen zie je dat God Zijn beloften uitstrekt niet alleen tot gelovigen, maar tot diens hele familie/huis.

Als een kind later van zijn geloof afvalt is de doop daarmee NIET onecht geworden, want Gods belofte staat nog altijd.

Oftewel: geloofsdoop is de norm (nog steeds) TENZIJ je een kind bent van gelovige ouders, dan mag je als het ware op het paspoort van je ouders worden bijgeschreven totdat je zo oud/bewust bent dat je een eigen paspoort nodig hebt.

Een kindje van gelovige ouders hoort WEL bij het verbond, niet uit geloof, maar omdat het geboren is binnen het verbond. Geboren uit ouders die bij God horen. En door de hele Bijbel heen zien we dat God kindjes bij Hem laat horen, wanneer de ouders bij Hem horen.

Als gelovige hoor je bij God, en God laat dan direkt ook jouw kinderen erbij horen.

Overigens, en dat gaat ook vaak fout, is dit GEEN oordeel over de kindjes die NIET uit gelovige ouders worden geboren, alsof die er per definitie niet bij horen. Daar weten we alleen minder over. Wat we WEL zeker weten is dat ónze kinderen er in ieder geval bij horen, op grond van óns verbond met God, totdat het nodig is dat ze zélf Gods genadegave aannemen.

De hele discussie kun je hier lezen :
http://forum.gkv.nl/forum/list_messages/2354/6

Bovenstaande geeft heel beknopt weer wat mij na mijn bestudering van dit onderwerp is bijgebleven.

Ik heb destijds het volgende boekje gebruikt bij mijn onderzoekingen van dit onderwerp. Waarom dopen wij onze kinderemn? geschreven door Dr. L. Floor uitgegeven door uitgeverij Groen Isbn 90-5829-137-5
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 01-Dec-2005 23:01
Reageer met quote

duizendpootje schreef:
Oftewel: geloofsdoop is de norm (nog steeds) TENZIJ je een kind bent van gelovige ouders, dan mag je als het ware op het paspoort van je ouders worden bijgeschreven totdat je zo oud/bewust bent dat je een eigen paspoort nodig hebt.

Dat je als kind van gelovige ouders het verbond overneemt/erft heb ik ook gelezen inderdaad in de Bijbel. Alleen het stuk dat als je ouder bent je dit verbond moet vernieuwen kan ik niet helemaal plaatsen. Kun je zo vertellen waar je dit kunt terugvinden in de Bijbel, zodat we het kunnen toetsen??
Duizendpoot

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 06-Dec-2005 20:43
Reageer met quote

Quote:
Wat we WEL zeker weten is dat ónze kinderen er in ieder geval bij horen, op grond van óns verbond met God, totdat het nodig is dat ze zélf Gods genadegave aannemen.

God roept keer op keer op tot bekering en vertelt dat we wedergeboren moeten worden. Hiermee neem je Gods aangestoken hand aan. Dit is geen vernieuwen van het verbond, maar in geloof het verbond aannemen.

Handelingen 3:31-4:25 verhaald over het geloof van Abraham waardoor hij gerechtvaardigd is bij God. .......

Zo moeten ook wij ons bekeren en tot geloof komen om Gods genadegave aan te kunnen nemen.

P.S. Ik heb mijn aantekeningen die ik bij de bestudering van bovenstaand boekje heb gemaakt teruggevonden en zal ze hier binnenkort eens intikken, waarbij ik de hoop uitspreek dat iemand anders er wijs uit kan worden en erdoor mag groeien naar God toe.......
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 10-Dec-2005 19:02
Reageer met quote

Ben blij dat duizendpoot met een ander zichtspunt komt. Hetgeen waar ik altijd mee opgegroeid ben. Alleen als ik dan echt de bijbel naast het doopformulier leg, dan vind ik sommige conclusies wat erg snel door de bocht komen, vandaar dit onderwerp ook. Ik vind het nog steeds best wel een lastig punt.. Ik wil gewoon graag naar Gods wil leven. En dan stuit je soms op dingen waar je je vraagtekens bij hebt. Heb ook al meerdere forums bekeken over dit onderwerp, het is zeker iets dat veel speelt onder de mensen (met name jonge mensen).. Ik weet zeker dat God ook op dit punt duidelijkheid zal geven en kracht om de goede keuze te maken. In het begin duwde ik de kinderdoop (verbondsdoop) nogal van me af, en trok richting de volwassendoop (geloofsdoop). Daar begin ik een beetje van terug te komen. Het is een teken. Een teken van de doop met de Heilige Geest. Als je als volwassene tot geloof komt, zul je als teken van deze doop met de Heilige Geest de waterdoop ontvangen. Als teken voor jezelf: zo zeker als dit water waarmee je wordt gedoopt, zo zeker is de doop met de Heilige Geest. Het is een teken van God gekregen.
Toen vroeg ik me op den duur af, als ik gelovig opgevoed ben, en mijn ouders hebben mij in waar geloof, als Zijn kind naar de kerk gebracht. Opdat ook ik de Heilige Geest mag ontvangen in Zijn naam, net als het water van de doop. Zoals de Bijbel ook zegt dat kinderen van gelovige ouders gezegen zijn in hun ouders. Ik zat me dan af te vragen wanneer ik anders gedoopt had moeten worden.
Al met al ben ik al 'gedoopt' en ik denk niet dat ik me nog eens moet laten dopen. Want Gods zegen aan mij is mij meer dan bekend. Hij werkt door mij, en leert mij werkelijk leven, door mensen om mij heen die Hij mij geeft, om mijn geloof te versterken. Hierdoor mag ik ook anderen in hun geloof sterken. En dat komt absoluut niet uit mijzelf, daarvan ben ik mij meer dan bewust. Al met al betekend dat dus, dat God mij de Heilge Geest heeft gegeven. Hierdoor mag ik geloven, en uit dat geloof worden wij uit genade aangenomen, of je nou als kind bent gedoopt of als volwassene. Zo kijk ik er momenteel tegen aan. Zo leert God mij steeds meer zien, juist langs feiten heen, waar ik antwoord op wil krijgen. Vaak krijg ik niet rechtstreeks antwoord, en blijven dingen vaag voor mij, maar zie ik iets heel anders, waar ik helemaal niet naar op zoek was. Alsof mijn ogen geopend, Hij mij hoger draagt, zodat ik iets mag zien van Zijn heerlijkheid. Dank U Vader.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: