Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Tussen de regels door lezen 1 Samuel 17 vers 4:7
Auteur Bericht
Troost Mijn Volk



Geregistreerd op: 26-12-2005
Berichten: 97
Woonplaats: Huizen

Bericht Onderwerp: Tussen de regels door lezen 1 Samuel 17 vers 4:7
Bericht Geplaatst op: Zo 11-Dec-2011 22:44
Reageer met quote

Sjalom allen,

Vanmorgen wil ik stil staan bij de gebeurtenis die we hebben gelezen uit Gíds woord. Er zijn heel veel zaken die vanuit het Hebreeuws inzicht geven. David was toch niet zo klein als u wellicht dacht. Hij krijgt de persoonlijke wapenrusting van Saul om ten strijde te trekken. Voor David is dat de eerste maal dat hij zich zo beschermd weet. Hij kan zich daar niet in bewegen. Hij heeft geen enkele militaire training gehad. Nee, deze wapenrusting past hem niet. Hij legt deze af. Hij heeft deze ook niet nodig. De leeuw en de beer die hij versloeg was ook in zijn eenvoudige kleding. Zijn handgereedschap was een herdersstaf en een slinger. Dat was voldoende geweest om de beide roofdieren te doden die een schaap van de kudde wilden roven.
Nee, de aangeboden wapenrusting van koning Saul misstond hem niet. Deze was wel terdege passend maar niet voor deze gelegenheid. In alle eenvoud zou hij de strijd aanbinden.

Wat een bewondering van Saul, die deze jongeman vol overtuiging voor zich ziet staan. Zou hij de strijd echt kunnen winnen? De kracht in zijn stem imponeert hem. Wat een dappere onderdaan staat hier voor hem. Zo beziet Saul deze jonge man. Ongetwijfeld zou Saul terugdenken aan de woorden die zijn voorvader Jacob sprak over de nakomelingen van Juda. Hij zal als een leeuw zich gedragen. De stam van Benjamin zal zich als een wolf gedragen. De leeuw is krachtiger dan de wolf. Deze kracht heeft Saul nu nodig. Wie is opgewassen tegen de kinderen van Enak, deze Goliath. Saul laat David gaan en in stilte hoopt hij dat er een overwinning behaald gaat worden.
De aloude woorden die als bemoediging in Genesis staat opgetekend: een man 1000 zal verslaan is bij Saul verbleekt en komt niet meer bij hem op. Op grote afstand volgt Saul deze dappere jongeman.

Nog drie anderen zien met lede ogen David gaan. Dat zijn de drie oudste broers van David. O, wat voelde zij zich gekleineerd toen nog maar kort geleden SamuŽl bij hun ouderlijk huis zich aandiende. De jaloersheid dat niet zij, maar de jongste als toekomstige koning over IsraŽl werd gezalfd prikt nog steeds. Zij zagen er toch veel sterker uit dan hun jongste broer die ze als een puber beschouwden. Hun reactie duit daarop als zij zo terloops melden dat hij bij vader had moeten blijven om op de schapen te letten. Hij heeft toch niets met het krijgsgebeuren te maken. Waren zij soms vergeten dat deze in hun ogen puber een leeuw en een beer versloeg. David had ook weg kunnen lopen, maar dat deed hij niet. Ook voor zijn broers gaat hij niet uit de weg. Niemand is er die David in de weg staat of tegen kan houden.

We betreden het strijdperk, de arena, waar de brullende en spottende Goliath de IsraŽlieten bespot. Telkens als deze man naar voren treed deinzen de dappere soldaten van Saul terug. Hier kunnen ze niet tegenop. Een dat venijnige spel duurt al 40 dagen lang. De Filistijnen genieten daarvan en willen het sarren nog een poosje volhouden. De luid spottende Goliath is in aantocht. Zijn gebrul zwelt nog meer aan als hij David aan ziet komen. Wat is dat? Komt daar iemand aan met een stok? Dat is toch beneden de militaire waardigheid. Oneerlijk spel, daar is hij toch niet voor gekomen, nee hij wil flinke dappere soldaten laten sneuvelen. Maar zo'n puber toch niet. De woede slaat bij hem toe. Wat een belediging! Kijk die jongen is, hij loopt zo snel als mogelijk. Nog even gaat hij naar de beek. Hij kiest zorgvuldig vijf gladde stenen uit en stopte deze in zijn herderstas bij de slinger.

Laten we even stilstaan bij dit feit. Om een goede gladde steen uit te kiezen moet David door de knieŽn gaan. Hij is daar heel kwetsbaar. Een neergebogen persoon is in een goed gerichte speerworp uitgeschakeld. G'd ziet dat en beschermt zijn dienaar, de toekomstige koning van IsraŽl. Het zijn enkele seconden deze handeling: het uitzoeken van de vijf gladde stenen. Uit ervaring weet David dat een ruige steen niet die trefzekerheid geeft met de slinger.

David is gereed en volledig uitgerust ten strijde. Geen angst bevangt hem. Eerder de grote verontwaardiging dat deze grote mond moet stoppen. David maakt zich niet schuldig aan de vloeken en de ruige taal die zijn tegenstander uitte. Heel correct klinken Davids woorden: u komt met een spies, zwaard en schild. Ik kom in de naam van de God van IsraŽl, de Heer van alle legermachten, die u gelasterd hebt. Vandaag zal de God van IsraŽl u in mijn hand geven. Ik zal u verslaan en onthoofden en de rest van uw lijf zal opgegeten worden door de aaseter. De hele aarde zal weten dat IsraŽl een God heeft. Iedere toeschouwer zal weten dat onze God niet door het zwaard of de spies verlost. De oorlog is van onze God.

Er is geen weg meer terug voor beiden. Goliath richt zich fier op, zijn achterban moet weten dat hij waardig ten strijde trekt. Zitten alle uitrustingsstukken goed. Het gewicht daarvan merkt hij niet eens zo sterk waant hij zich. Hij, de wandelende tank, zal deze jongeman een lesje leren. Extra stampend en dreunend loopt Goliath naar voren. Zijn supporters komen dichterbij om niets van het schouwspel te missen. Zij zijn getuigen van de woordenwisseling van hun held en David. Spoedig zullen zij juichen en tot de totale aanval overgaan. Koste wat kost moeten de IsraŽlieten de nederlaag lijden. Ze beginnen te lachen als ze ineens die jongeman zien naar hun idool zien rennen met een slinger in zijn hand. Een van de gladde stenen treft Goliath in het voorhoofd. Hij wankelt en valt ongecontroleerd neer. David die jongeman is al bij hem. Hij pakt het zwaard en snijd daarmee het hoofd van zijn tegenstander af. Verschrikt deinzen alle filistijnen naar achter. Hun sterke man is verslagen. Er rest niets anders dan ijlings te vluchten. Hier had niemand op gerekend.

De wolf komt weer in Saul naar boven. Ten aanval mannen van IsraŽl: versla de filistijnen. En min of meer ongeorganiseerd gaat men op de vijand af. We lezen dat er velen sneuvelen en dat de buit groot is. Definitief zijn ze nog niet verslagen, en een wel is een grote vernedering onder hen aangebracht. De wrede vijanden van de IsraŽlieten dachten dat de een sterke man in hun midden hadden binnengehaald.

De keuze die wij maken in ons leven kan bepalend zijn voor ons nageslacht. Voor Ruth was dat maar al te duidelijk. De keuze die David maakte om de brullende man tot zwijgen te brengen behoorde tot zijn koninklijke taak. Zijn koninklijke waardigheid om correct te handelen naar zijn tegenstander dwong respect af. Enkele dagen later doet koning Saul navraag: waar komt deze jongeman vandaan? Ik had toegezegd dat hij mijn schoonzoon mag worden. Past hij wel bij het hof? De informatie is vrij snel boven water en David wordt goed bevonden. Hij wordt opgenomen in het koninklijke hof.

Zijn toekomstige zwager Jonathan wordt zijn boezemvriend. Deze is van mening dat hij David, de juiste man is die over de IsraŽlieten koning moet zijn. Wat ze daarover met elkaar hebben besproken mag helder zijn. David was net als zijn broers voorzichtig om de familie niet in gevaar te brengen. Stel je voor dat Saul zou weten dat hij de nieuwe koning zou zijn over IsraŽl.

Saul hield zich niet aan zijn woord. Niet de oudste prinses werd aan David gegeven, hij had maar genoegen te nemen met een jongere dochter van Saul. Langzamerhand zien we dat koning Saul zich niet meer kan handhaven. De woorden tussen David en Goliath, waarin David aan geeft dat de strijd aan G'd is verbleekt bij Saul. David mocht zijn gang gaan. De wolf zendt de leeuw uit.

Een man een man, een woord een woord. We weten dat de G'd van IsraŽl zijn gegeven woord altijd houdt en niet daarop terugkomt. De woorden van Ruth: uw volk is mijn volk uw G'd is mijn G'd houdt in dat zij niet los van elkaar staan. In de Hebreeuwse tekst staat geen komma. Het is onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Wanneer de G'd van IsraŽl, die ook wij dienen spreekt over verlossing dan heeft dat daadwerkelijk ook plaats gevonden. In Yeshua (Jezus) de lang verwachte Messias is de verlossing ook naar ons toe gekomen. Hebben wij ook niet dagelijks een strijd te strijden? Dagelijkse verleidingen en misleidingen zijn instrumenten om ons losweken van G'd en zijn geboden.

Hoe spottend kunnen woorden naar ons overkomen: ga jij nog naar de kerk? Wat antiek ben jij zeg. Geloof jij alles wat in de Bijbel staat? Allemaal rammelend en kletterend wapentuig. Herkent u dit? Ik wel! Vooral als het uit de eigen vertrouwde kring komt. Heel pijnlijk is dat.
Er is dus wel degelijk een strijd aan de gang, de gevaarlijkste is de geestelijke strijd. Door de kracht van het verlossende werk van Yeshua (Jezus) onze Messias mogen en kunnen we staande blijven! Hij wil ons toerusten om te strijden. Yeshua schakelt ons in om op te komen voor zijn naam en eer. Hij zal ons leiden op de koninklijke weg. Op weg dus naar zijn heerlijke toekomst.

Antiek? Nee, juist heel modern en beproefd voor de heerlijke toekomst die op ons wacht. Zullen wij, als deelgenoot op de nieuwe hemel en aarde, zeker David ontmoeten! Je zult hem niet herkennen aan zijn herdersstaf of slinger, dat was zijn aardse gereedschap. Hij zal mede deelgenoot zijn van die grote schare die voor G'ds troon staat om Hem de lof toe te zingen.
Sluit u zich daarbij aan? Amen.
_________________
Yeshua is mijn redder!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

(c) 1997 - 2005 Algemeen Christelijke Informatie
Niets van deze website mag worden gekopieerd zonder voorafgaande toestemming van ACI.