Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Het nieuw testament
Auteur Bericht
rebbeca

Bericht Onderwerp: Het nieuw testament
Bericht Geplaatst op: Di 20-Nov-2007 09:07
Reageer met quote

Het nieuw testament is blijkbaar in het Aramees geschreven , en niet in het grieks,http://www.aramaicpeshitta.com/downloadbook.htm

Het is een zeer waardevolle informatie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Chai

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 20-Nov-2007 10:00
Reageer met quote

Die link is in het engels en is een lap tekst, is me een beetje te veel van het goede en ik dacht dat je zelf ook geen engels kende Rebbeca??
Hoe betrouwbaar is het geheel?
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 20-Nov-2007 10:51
Reageer met quote

Ja, het is een hele boterham, maar je kunt hem ook in boekvorm bestellen,.
volgens een kenner, is het heel betrouwbaar, zekers doen,shalom
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 20-Nov-2007 20:23
Reageer met quote

Volgens mij is het markus evangelie het oudste en is deze in drie talen opgeschreven: Armeens, Grieks en Latijns.
Daarbij vind ik je deze posting ongeloofwaardig overkomen om tegen Ester te zeggen dat je geen Engels kent alleen Frans en Nederlands om zo een discussie met haar te vermijden. En ik ga zeker geen 300 blz lezen om daarna een discussie met je te starten.
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 20-Nov-2007 20:30
Reageer met quote

HOI iLONIA? IK ken inderdaad geen engels, maar ik ben niet alleen, we zijn met een paar mensen, die zeer goed in het engels zijn, samen gaan we deze boek inkijken, en er van leren, shalom
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 20-Nov-2007 20:55
Reageer met quote

Wat valt er te leren dat het NT in het Armeens is geschreven? Waarom is dit belangerijk?
Monique

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 20-Nov-2007 20:57
Reageer met quote

Meisjes, houden we 't een beetje gezellig hier op 't forum? Het is bijna kerst hoor 1 1 1

Nu even serieus: ik denk dat het juist heel krachtig is, dat wanneer de één een hoop talenten heeft maar de Engelse taal hier niet bijhoort, er medegelovigen zijn die dit talent wel hebben (en andere talenten die Rebecca bv. heeft, zoals - in mijn ogen- anderen bemoedigen en opbouwen en mensen laten nadenken over dingen, die anderen misschien weer niet of in mindere mate hebben) haar hiermee helpen zodat een tekst toch leesbaar is. Dát is toch ook de bedoeling van onze door God gegeven kennis en talenten, elkaar opbouwen en stichten tot Zijn eer, of mis ik nu iets? ..... Waarom dan, en deze vraag is objectief bedoeld, zo'n achterdochtige houding jegens elkaar? Als je een documet niet wilt lezen omwille van de hoeveelheid Engelse tekst dan is dat begrijpelijk: we zijn 'Nederlanders en Vlamingen' hier en geen native speakers Engels, maar zo uit te halen naar elkaar siert niemand van ons en - en dat is de reden waarom ik reageer: als wij als gelovigen al zo naar elkaar durven reageren, wat voor voorbeeld zijn we dan naar mensen die God niet kennen? En Hem misschien omwille van onze achterdochtige, geïrriteerde houding naar elkaar niet eens willen leren kennen omdat ze 't verschil met de 'wereld' toch niet zien......

Zo, da's er weer uit.....
1

God bless.....
Monique
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 20-Nov-2007 21:09
Reageer met quote

Monique,

Als je een site post en zegt dat volgens een kenner dit een betrouwbare site is, maar je weet dat Rebbeca geen Engels kent wat is dan de zin om deze topic te open als je zelf die dit topic opent niet inhoudelijk een discussie met haar kan aangaan?
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 20-Nov-2007 21:37
Reageer met quote

Hoi IlONIA, het is het nieuw testament maar dan in het Aramees, je leest het nieuw testament toch ook niet in één adem, je gaat daar langzaam aan doorheen,

Blijkbaar heeft het mensen zo aangesproken, dat ze TERUG hun HEILAND ziijn gaan ervaren, omdat het hun duidelijker werdt, en dit wil ik dan ook niemand onthouden,

Monique, zoals ik al eerder heb vermeld heb ik maar een lagere opleiding genoten, dat is door eerst en vooral gekomen, omdat ik als oudste dochter, toen was dat heel gewoon, thuis moeder moest bijstaan in het gezin, we hadden thuis een zwaar gehandicapte broer, en een groot gezin, dat ik Frans kan en spreek, komt omdat mijn man franstallig is, en dat in mijn gezin de voertaal is, Ik voel wel een zeker te kort om in discutie's te gaan , vanwege een tekort aan onderwijs, maar ik laat me niet afschrikken , door dit te kort omdat onze Heer , me dingen heeft laten zien , die ik dan ook wil doorgeven, zoals Mozes en Petrus ben ik ook beperkt in mijn spreken
,
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 20-Nov-2007 22:02
Reageer met quote

Rebbeca,

Maar toen Jezus leefde werden er verschillende talen gesproken. Dit komt omdat toen de Romeinen regeerde over wat nu het Midden Oosten wordt genoemd. Het is aannemelijk dat er een Armeense versie bestaat, maar doordat de Romeinen de voortaal Latijn hadden lijkt het mij logischer dat het in een gangbare taal is geschreven en dat is dan Latijns.( ivm het verspreiden van het evangelie.) Daarbij waren er ook soldaten die in handelingen staan en die spraken drie talen door elkaar. Doordat ze overal in het Romeinse rijk vandaan kwamen met name Griekeland en Italie en trouwden met Armeens sprekende vrouwen spraken de soldaten een mengmoes aan talen.

Ps: Ik vind het ongepast dat je elke keer op je opleiding terug te valt. Ik zelf heb ook geen hoge opleiding gehad, mocht je dat soms denken. Daarbij kan je nu ook veel leren en mijn moeder heeft op latere leeftijd een cursses Engels gevolgd.
Monique

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 20-Nov-2007 22:23
Reageer met quote

Ilonia schreef:

Quote:
Monique, Als je een site post en zegt dat volgens een kenner dit een betrouwbare site is, maar je weet dat Rebbeca geen Engels kent wat is dan de zin om deze topic te open als je zelf die dit topic opent niet inhoudelijk een discussie met haar kan aangaan?

Ik begrijp wat je daarmee bedoelt. Je zou dáárin m.i. op zich ook wel gelijk hebben als dit aan de orde was! Maar m.i. is dit niet wat Rebecca tracht te doen: zomaar een topic openen om maar wat te zeggen of discussies te vermijden. Ze heeft - en dat lichtte ze later ook toe- mensen om zich heen die wél de Engelse taal machtig zijn en die haar de teksten kunnen en willen uitleggen. Vervolgens opent ze hierover een topic en wil ze van ons feedback hebben. Met het doel ervan te leren. Daarvoor is een forum toch ook bedoeld? Ik vond jouw reactie op haar posting erg (te) scherp en vol achterdocht en daarom reageerde ik, gewoon omdat ik dit niet nodig vind en omdat ik helemaal niks vreemd vind aan haar openingsvraag/topic. Ik hoop dat je me dit niet kwalijk neemt.

Rebecca schreef:

Quote:
Monique, zoals ik al eerder heb vermeld heb ik maar een lagere opleiding genoten, dat is door eerst en vooral gekomen, omdat ik als oudste dochter, toen was dat heel gewoon, thuis moeder moest bijstaan in het gezin, we hadden thuis een zwaar gehandicapte broer, en een groot gezin...

Dat je er was ter ondersteuning van het gezin pleit alleen maar voor je! Mijn moeder heeft dat ook moeten doen (ja: moeten en dat kunnen we ons tegenwoodig nauwelijks nog voorstellen!), ze was eigenlijk 'dochter, moeder en poetsvrouw' tegelijk thuis, ook al was ze nog maar heel jong. En ze is er een heel sterke vrouw door geworden voor wie ik veel respect heb. zoals ik veel respect heb voor iedereen die een last te dragen krijgt en dit tot een goed 'einde' weet te brengen! Petje af hiervoor dus...

Rebecca schreef:

Quote:
Ik voel wel een zeker te kort om in discutie's te gaan , vanwege een tekort aan onderwijs, maar ik laat me niet afschrikken , door dit te kort omdat onze Heer , me dingen heeft laten zien , die ik dan ook wil doorgeven, zoals Mozes en Petrus ben ik ook beperkt in mijn spreken

Laat je inderdaad nooit afschrikken doordat je je 'tekort voelt schieten in iets'. Daar hebben we allemaal last van, de één omdat ie denkt dat ie te weinig scholing heeft genoten en de ander weer - zoals ik bijvoorbeeld- omdat ze een heel onzekere persoonlijkheid heeft. Scholing heeft mij nooit zekerder kunnen maken. God wel. De wereld breekt af en God bouwt op. Voor mij is het zo eenvoudig als dát. God, zoals ik Hem ken en ervaar, ziet niet naar de opleiding die iemand genoten heeft. 'Wereldse' kennis is immers vaak gewoon menselijke ijdelheid. Hij ziet naar het hart, legt bloot wat daarin besloten ligt, en hoe je met de dingen in je dagelijkse leven en met andere mensen omgaat én naar hoe je tot Hem staat. Alles wat je van God moet weten, leert Hij je zelf wel. Zoals ik hierboven schreef hebben we allemaal wel een eigen talent of meerdere talenten van Hem gekregen, jij zeker niet in de laatstse plaats! Je hebt als onderschrift 'wie wijs is lere van elkaar'. Dat vind ik erg mooi en het is ook zeer van toepassing op ons allemaal denk ik.

Nu terug ontopic, anders dwalen we weer af en dat blokkeert het verloop van de 'discussie': het Nieuwe Testament 'is in het Aramees geschreven en niet in het Nieuwgrieks' en Rebecca verwijst naar een website met daarop een lap Engelse tekst die je ook in boekvorm kunt bestellen. Ik wil deze tekst gaan lezen, eventueel - als ik de site betrouwbaar acht en het niet te duur is- het boek bestellen. Het zal zeker lang duren, als het zoals Ilonia zegt 300 pagina's in het Engels zijn, maar bij God is niets onmogelijk 1
Als ik klaar ben met lezen kom ik erop terug, dán pas weet ik of ik er een oordeel over kan of mag vormen.

God bless...
Monique
Naar boven
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 20-Nov-2007 22:33
Reageer met quote

ILonia, het is volgens mij niet belangrijk, wat of wie je bent, of je geleerd bent of niet,maar als je geloofswaarlijkheid in gedrang komt, mag je toch reageren,en dat heb ik dan ook gedaan,en zoals je weet ben ik op latere leeftijd begonnen met Hebreeuws te leren, en dit enkel en alleen om de bijbel die in het oude testament hebreeuws is,te kunnen verstaan en daardoor op van geen mensen te moeten afhangen, het is G'DS taal, laten we dit nu achter ons, om verder te kunnen met andere en belangrijkere dingen.
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 21-Nov-2007 10:37
Reageer met quote

Quote:
Rebbeca,

Maar toen Jezus leefde werden er verschillende talen gesproken. Dit komt omdat toen de Romeinen regeerde over wat nu het Midden Oosten wordt genoemd. Het is aannemelijk dat er een Armeense versie bestaat, maar doordat de Romeinen de voortaal Latijn hadden lijkt het mij logischer dat het in een gangbare taal is geschreven en dat is dan Latijns.( ivm het verspreiden van het evangelie.) Daarbij waren er ook soldaten die in handelingen staan en die spraken drie talen door elkaar. Doordat ze overal in het Romeinse rijk vandaan kwamen met name Griekeland en Italie en trouwden met Armeens sprekende vrouwen spraken de soldaten een mengmoes aan talen.

Zou je hier op in willen gaan?
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 21-Nov-2007 10:50
Reageer met quote

Hoi ILONIA, ik heb me laten zeggen , dat YESHUA, en zeker's petrus, en nog andere apostelen vooral ARAMEES spraken, van daaruit is het dus normaal dat ze de geschriften ook in het ARAMEES geschreven zouden hebben, en niet grieks, dat er medere talen gespoken werden, dat kunnen we ook zien , in de corrintenbrief waar GODS GEEST uitgestort werd, en in velen talen, zodat ieder in ziijn eigen taal hoorde
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 21-Nov-2007 11:08
Reageer met quote

Dus je gaat puur af wat anderen jou vertellen? Ik weet niet welke taal Jezus sprak en ik weet ook niet in welke talen de discipelen spraken dus ik vind het knap dat er mensen zijn die dat zo kunnen zeggen. Daarbij waren er ook joden die toen al buiten Israel woonden en zouden zij het Armeens niet eens machtig zijn. Het is meer aannemelijk dat joden die in het Romeinse rijk woonden dat zij Latijns of Grieks spraken of andere talen dan het Armeens. En het Romeinse rijk was erg groot. (Europa, Azie en het Midden Oosten.)
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 21-Nov-2007 11:24
Reageer met quote

ILONIA

Nee,ik ga niet zomaar ervan opaan, omdat iemand dat zou zeggen, maar door verder te onderzoeken zie je dat velen dit zeggen , samen onderzoeken, daar is internet een zeer goed middel voor, ik geloof ook niet iedereen, daar ben ik veel te critisch voor,

Maar waarom zou je zo maar geloven, dat de griekse uitleg de juiste is, zekers , omdat we wel beter weten, dat de R.K.K daar een hand in heeft, en alleen dat al, maakt mij argwanig.

IK heb dit met de anderen reeds besproken, ook zij schenken meer waarde aan de ARAMEESE BRON, dan aan de griekse

Het zou ook veel logischer zijn, veel duidelijker, ik ga me zeker's daar in verdiepen, samen met nog anderen

Wie wijs is lere van elkaar,shalom

Waar blijven de anderen, het is toch niet een tweerichting visie, iedereen mee zoeken, samen staan we sterk (dit komt niet uit de bijbel)
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 22-Nov-2007 17:43
Reageer met quote

Ik ben een boek aan het lezen met als titel: gescheidenis van het vroege christendom geschreven door: Eginhard Meijering. Op blz 18 staat dat Herodes (die ook in het NT voorkomt zie bv Matt. 2:13)de Griekse taal als offiiele taal binnen zijn koninkrijk (waaronder geheel Palestina, zoals de Romeinen Israel noemden) maakte.
Quote:
Op het platteland kwam Grieks niet verder dan de tweede taal. Maar dat het Grieks in Palestina steeds belangrijker werd staat vast. Er is in het Armeens een groeiend aantal leenwoorden uit het Grieks aan te wijzen en steeds meer joden kregen Griekse namen. Zelfs de Essenen, die zo kritisch stonden tegenover de vreemde invloeden, konden niet buiten de Griekse taal. Er zijn in Qumran ook fragmenten van papyri met stukken uit de Griekse vertaling van het OT gevonden.

Het gequote stuk is geciteert uit het boek.
Mi wilden men het Evangelie verspreiden in het Romeinse rijk dan was het handig het Evangelie in het Grieks te schrijven, omdat dit de voer taal was.
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 22-Nov-2007 18:13
Reageer met quote

Dat beloofd , we zullen er ons werk moeten van maken, want als de een dit en de ander dat, dan zijn we nog een tijdje zoet,het is inderdaad zo, dat in die tijd verschillende talen gesproken werd, en iedereen zegt dat het zijne betrouwbaar is, alles onderzoeken en het goede behouden,

bij ons gaat het , dat Paulus verkeerd begrepen, en verkeerd vertaald zou zijn
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 22-Nov-2007 18:33
Reageer met quote

Paulus zegt zelf dat hij een Romein staatsburger is. Dan is het meer voor de handliggend dat hij Grieks sprak en schreef. Het probleem met de Griekse taal is dat het geen hoofdletters kent en geen spatie tussen de woorden heeft zoals wij die hebben. Dit in het achterhoofd is de kans op vertaalfouten daarom ook groter.
Hadassah

Bericht Onderwerp: Re: Het nieuw testament
Bericht Geplaatst op: Di 11-Dec-2007 01:06
Reageer met quote

rebbeca schreef:
Het nieuw testament is blijkbaar in het Aramees geschreven , en niet in het grieks,http://www.aramaicpeshitta.com/downloadbook.htm

Het is een zeer waardevolle informatie

Rebecca,

Ik ben gaan kijken op de site die je aangeeft en al lezende in het voorwoord schoot me te binnen dat ik onlangs een engelstalige bijbelvertaling heb ontvangen, waar in het voorwoord wordt vermeld dat ze rechtstreeks vanuit het Aramees het nieuwe testament hebben vertaald. Heb het even nagekeken en dat klopt.
De beschrijving van de Restoration Scriptures True Name Edition kun je op verschillende sites nakijken. Ook op www. yourarmstoisrael.org
Hoe dichter bij de bron hoe zuiverder het water en dat geldt ook voor vertaling. Ik ga verder lezen, maar het voorwoord sprak me so-wie-so aan.
Shalom, Hadassah.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: