Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Tussen de regels door lezen Johannes 2:1-12
Auteur Bericht
Troost Mijn Volk



Geregistreerd op: 26-12-2005
Berichten: 97
Woonplaats: Huizen

Bericht Onderwerp: Tussen de regels door lezen Johannes 2:1-12
Bericht Geplaatst op: Zo 11-Dec-2011 23:07
Reageer met quote

Sjalom allen,

Een overbekende geschiedenis, zitten daar nog verborgen boodschappen in? Laten we eens lezen wat er staat en wat er mee bedoeld wordt. Eigenlijk zou je tussen de feestgangers moeten mengen om de sfeer te proeven. Ik neem u mee in gedachte naar dat feest aan de hand van de letterlijke tekst en vanuit onze cultuur die ons ook veel aanwijzingen geven.

Op de derde dag. Hoe leg je dat uit als je het voorgaande hoofdstuk kent. Jezus is de eerste dag bij de Jordaan, de andere dag ontmoet Hij zijn volgelingen. Het lijkt heel logisch dat de derde dag daar op volgt en dat dit feest plaats vind. Toch was dat niet zo gelet op de reisafstanden in die dagen. Wie in IsraŽl trouwt kiest daarvoor de derde dag van de week uit. De reden daarvan is dat het bruidspaar te kennen geeft dat deze dag goed is. Was het God zelf niet die van deze dag zei dat deze goed was. Waarom dan niet op de 6e dag van de week, dan zegt God dat het zeer goed is. Iedereen in IsraŽl weet dat de zondeval een diepe breuk heeft geslagen en durft het predicaat ďzeer goedĒ niet over hun huwelijk te nemen. Men kiest heel eenvoudig voor de derde dag en hoopt dat het huwelijk ďgoedĒ zal zijn en God zijn zegen hierover zal geven.
- - - - - -
Wij zijn het niet gewend om een week lang een huwelijksfeest bij te wonen. Wie zal dat in deze tijd nog kunnen bekostigen. Toch was het in die dagen de gewoonte waarvan men niet afweek. We lezen dat Jezus ook genodigd werd op het feest. De familiebanden in IsraŽl zijn hartelijk en intensief. Dat kan ook niet anders want het gehele volk is familie van elkaar. Voor veel aanwezigen is het een aangename periode om uitgebreid met elkaar te spreken en van gedachten te wisselen. Kortom men verveelt zich niet en de leider van het feest zorgt er wel voor dat alles goed verloopt. De ouderen zijn blij met de kinderen die daar aanwezig zijn. Aan de helpende handen zal het niet hebben ontbroken, gelet op de uitspraak van de moeder van Jezus. Zij zag de voorraad wijn slinken, niet dat het zulke grote drinkers waren. Het heerlijke verse fruit was ook goed voor de dorst. Er werd met mate gedronken. Het feest kan eigenlijk niet stuk en gaat gewoon door.
- - - - - -
Na die derde dag van de week volgen nog 7 dagen waarin de Sjabbat steeds dichterbij komt. De Sjabbat begint op vrijdagavond om 6 uur. Op deze avond worden alle aanwezige kinderen gezegend door de bruidegom. Het is de eerste keer van zijn leven dat hij dat mag doen. Daarbij zijn alle ogen zijn op hem gericht. Na deze handeling wordt brood (besprenkeld met wat zout) gegeten en wijn geschonken. Na het slapen is het nog steeds Sjabbat. In gedachte zie ik een lange stoet op weg gaan naar de plaatselijke synagoge. Ik denk dat het kersverse bruidspaar zeer populair was. Wees welkom in ons huis heeft menigmaal daar geklonken en ziedaar het gevolg want door de gastvrije instelling raakt de wijn snel op. Nog enkele kruiken zijn vol en dan? Het kersverse bruidspaar is niet op de hoogte. De bediening kijkt al bedrukt straks is alles op en er zijn nog twee dagen te gaan!
En stel dat het op dat moment Sjabbat was, dan mag je niets kopen of ook maar lenen bij de buren!
- - - - - -
Maria, de moeder van Jezus heeft een opmerkend oog, wellicht helpt ze ook bij het bedienen van de gasten. Ze gaat naar haar zoon toe en legt hem de verlegenheid van de bedienden uit. Het antwoord van Jezus is duidelijk: mijn ure is nog niet gekomen. Als de nood het hoogst is, dan is de redding vaak nabij. Ze willen net als wij eigenlijk meteen geholpen worden.
- - - - - -
Laten we eens kijken buiten de feestzaal. Wat staat daar buiten? Ja, je ziet het goed 6 grote stenen watervaten. Die staan daar niet zomaar als een versiering. Het is een voorschrift voor ons volk om voor het eten je handen en uiteraard ook je voeten te wassen. En als je een grote groep gasten hebt dan raakt deze snel leeg en ook de warmte zorgt ervoor dat er water verdampt. Vele honderden liters water zijn al door de handen gegaan en de nodige slokjes genomen. Er zit niet veel meer in wat zand op de bodem. Dat is geheel tegen de gastvrijheid en de geboden in. Had de leider van het feest dat niet in de gaten en instructie moeten geven om in ieder geval het reinigingswater op peil te houden. Wie zal het zeggen? Jezus zag het wel. Het was niet zijn taak om de leider van het feest in verlegenheid te brengen.
- - - - - -
Water is in IsraŽl zeer schaars en kostbaar, daar gaat men zeer zuinig mee om. Er zijn maanden van droogte in IsraŽl, heel anders dan hier in het westen waar we de kraan maar open hoeven te draaien en naar believen water kunnen tappen.
- - - - - -
Binnen wordt de laatste wijn wordt opgediend. Gefluisterd wordt dat er haast niets meer is. Dat zorgt er voor dat er een floers komt over het feest. Zou dan de inzet zoals die was ingezet op de derde dag van de week de overhand krijgen en de gasten het feest niet mogen afmaken. Jezus kent de harten van de mensen. Hij wil het bruidspaar niet in verlegenheid brengen. Er moet eerst wat recht gezet worden. Let eens op de volgorde: vul de watervaten. Kan dat zomaar, het is toch Sjabbat, dan mag je toch geen werk doen. Hier is een groter gebod wat daarboven uit gaat. Jezus, die ook de heer van de Sjabbat is geeft deze order. Er moet heel wat keren naar de waterput gelopen worden. Als al deze vaten gevuld zijn zit daar minimaal 585 liter water in. (Een metreet is 39 liter water) Met deze gevulde watervaten voldoet het weer aan het Thoragebod van de reinigingsvoorschriften.
Dan pas mag er uit geschept worden en dit moet naar de leider van het feest gebracht worden. Hij moet dit proeven. En geloof me, wij hebben in IsraŽl heel speciale kostbare wijn van een zeer hoge kwaliteit. Een klein slokje doet de leider van het feest verrast opmerken: het beste moet je toch voor het laatste bewaren. Dat doe je toch niet, eerst het beste, daarna het mindere voortzetten. Maar Jezus is anders. Hij zorgt ervoor dat het beste voor het laatst wordt bewaard. Als hij het water in wijn doet veranderen gebeurt dat in enkele seconden, iets waar normaal een heel lang rijpingsproces mee gemoeid is. Een wijnstok heeft een wortel van ongeveer 17 meter. Voordat het water bij de wortel komt is er al heel veel tijd verstreken. Dan het groeiproces, de oogst het laten rijpen van de wijn. Voor Jezus is niets te wonderlijk. Hij doorbreekt daarmee het gehele tijdsproces.
- - - - - -
Wat leren we hier van deze geschiedenis? Als eerste een hartelijke gastvrijheid naar elkaar toe. Jezus was daar ook genodigd. Zij kenden hem, zeer ingetogen en nooit kwam er een onvertogen woord uit zijn mond. Zijn kennis over de wetten en de gewoonten zijn ongeŽvenaard en hij paste die dan ook dagelijks toe. Als wij hem in ons leven toelaten zullen we eveneens profiteren van die gave. Hij schenkt het ons maar wijst ons, daar waar het nodig is, terecht. In alle moeite die we op ons levenspad tegenkomen zal hij bij ons zijn. Aan zijn hand mogen we het leven door. Strek je hand maar naar hem uit en hij zal jou hand vatten.
Dit was het eerste wonder van Jezus tijdens zijn rondwandeling hier op aarde. Er volgen er nog velen daarna, waarvan de meeste wonderen op een Sjabbat vielen, met als doel om mensen te redden, maar ook om te laten zien waarom de wetten bedoeld waren.
- - - - - -
Als wij geloven en vertrouwen in Jezus zullen we met hem drinken van de heerlijke wijn die hij ons zal geven in zijn koninkrijk. Een groot feest zal volgen, nee geen zeven dagen hoor. . . Dat zal zijn voor eeuwig, waarbij er geen moment van verveling of verzadiging zal optreden. Omringd door allen die u ontvallen zijn in de loop van de jaren en eeuwen om samen met hen God te loven, prijzen en aanbidden! Je zult elkaar daar ontmoeten, nee geen diepe rimpels en grijze haren zullen we daar zien. Puntgaaf en in een volkomen harmonie. Zullen wij, zoals wij op dit moment hier bijeen zijn, elkaar daar ontmoeten? Dat zou toch geweldig wezen!

Ik verlang van harte naar dat moment die harmonie waarin we Jezus ontmoeten! Sluit u zich daarbij aan?
_________________
Yeshua is mijn redder!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

(c) 1997 - 2005 Algemeen Christelijke Informatie
Niets van deze website mag worden gekopieerd zonder voorafgaande toestemming van ACI.