Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Tussen de regels door lezen Jozua 4
Auteur Bericht
Troost Mijn Volk

Bericht Onderwerp: Tussen de regels door lezen Jozua 4
Bericht Geplaatst op: Zo 11-Dec-2011 22:53
Reageer met quote

Sjalom allen,

Soms zit je wel eens met een vraag en het antwoord weet je nog niet. Je blijft er naar zoeken en dat kan vele jaren duren. Zo is het ook mij vergaan. Toen ik in mijn kinderjaren deze geschiedenis hoorde begreep ik veel dingen niet. De vraag stelde ik niet aan anderen, daar was ik te verlegen voor. Stel je voor dat je om je vraag wordt uitgelachen!
Het antwoord ligt zeer voor de hand en is ook te toetsen. Welnu, hier is mijn vraag die ik toen niet durfde te stellen. Toen de kinderen van Israel over de Jordaan trokken moesten ze 12 stenen meenemen en in hun kamp netjes opstapelen. Dat was een teken voor de kinderen van Israel waaraan ze konden zien dat deze stenen uit de Jordaan kwamen. Mijn conclusie was die zijn nat maar als de zon schijnt dan drogen die stenen op. Kan je ze dan nog terugvinden? Iedereen kan toch wel stenen bij elkaar leggen. Hoe weet je nu zeker dat de stenen die je zoekt de juiste zijn.

Na vele jaren kwam mijn onbeantwoorde vraag weer naar boven. De boodschap en de parels die daarin zitten ontdekte ik, straks kom ik daarop terug.

Vooraf is het goed om naar de context te kijken die ons zoveel informatie verschaft. Er zit heel veel in zal lang niet alles belichten. Laten we aan de hand van het Bijbelgedeelte ons verrassen. Na vele jaren van zwerven door de woestijn breekt de dag aan dat de kinderen van Israel het beloofde land binnen mogen gaan. De oudere generatie weet nog van de plagen die de Egyptenaren hebben moeten doorstaan. De jongere generatie, zij die in de woestijn zijn geboren, heeft het alleen maar van horen zeggen en moeten het daarmee doen. De laatste barrière is de Jordaan.
Als we nu de Jordaan zouden bezien dan moet dat vrij gemakkelijk zijn. Echter in die dagen niet. We lezen in de voorgaande hoofdstukken dat ze tegen Pesach het beloofde land naderden. Dan is de rivier vol van smeltwater van de bergen en is het niet zo eenvoudig om daar overheen te komen. Een natuurlijke barrière die je niet zomaar kan bedwingen.

Ook hier zit een les in voor de kinderen van Israel. Jozua geeft de opdracht om gereed te staan en op gepaste afstand (2000 el ca 800 meter) van de ark te blijven. In het morgenlicht glanst de ark en zien de kinderen van Israel de in het wit geklede priesters de ark steeds dichterbij de woeste stroom komen. Als de priesters de ark verder dragen de woeste stroom in zien ze voor hun eigen ogen dat het sterk stromende bruisende water rustiger wordt en uiteindelijk stopt. Aan de kant van de priesters staat het water stil en verschijnt daar een grote muur van water.
Tegen deze achtergrond blinkt in het zonlicht de gouden ark, een machtig gezicht. Het is ook heel terecht dat er een ruime afstand moet zijn tussen hen die door de Jordaan trekken. Hoe groter de afstand is des te beter je het geheel kan aanschouwen. Overigens de gepaste eerbied en afstand hoorden er zeker bij! Het detail was voorbehouden aan de priesters en de uitgekozen mannen.

Wat opvalt is, dat ze over de volle breedte de rivier oversteken. Niet door een smal pad (zoals dat 40 jaar daarvoor was bij de doortocht in de rietzee) maar een breder wordend pad. Binnen enkele uren is het gehele volk met al hun bezittingen overgetrokken! Niet achter elkaar maar naast elkaar in de volle breedte gaan alle stammen over. Hier is geen specifieke voorkeur van welke stam het eerste mag binnengaan.

Letterlijk gaat in vervulling dat Gods sterke rechterhand het water tegenhoudt. Ja, meer zij passeren aan hun rechterhand de ark van God. In de Psalm 118 vers 16 wordt gesproken over de rechterhand van God.
Dan wordt de volgende order door Jozua gegeven. Op de plaats waar de priesters staan moeten twaalf uitgekozen mannen twaalf stenen uit de rivier nemen. Deze vochtige stenen dienen als herinneringsmonument aan de over van de rivier. We lezen ook dat er twaalf stenen uit het droge deel neergelegd worden op de plaats waar de priesters met de ark staan. Deze twaalf mannen mogen wel heel dicht bij de ark verkeren. Zij zijn het met de priesters die zee dicht bij de geweldige muur van water hebben gestaan. De rest van de kinderen van Israel moet dat op afstand waarnemen. Als de laatste door de rivierbedding zijn gegaan en aangekomen is in het beloofde land krijgen de priesters de opdracht om uit de rivierbedding naar het vaste land te gaan. De stilte wordt verbroken, wild stroomt het water in de richting van de dode zee.
Met eigen ogen zien ze de geweldige vruchtbaarheid van het land. Snel wordt er een slaapplaats ingericht, net zo ordelijk als aan de overkant van de Jordaan, maar nu op eigen grondgebied!

De eerste keer in het beloofde land wat overweldigend moet dat zijn geweest voor de nakomelingen van Jacob. Jozef is de enige zoon die zijn herbegrafenis krijgt in het beloofde land. Al zijn broers zijn gestorven en begraven in Egypte. (Overigens was Jozef de eerste van de twaalf broers die stierf). Als onderkoning van Egypte gaf hij het nadrukkelijke bevel dat zijn lichaam in een tijdelijk graf gelegd zou worden. Zijn lichaam zou met de rest van de overgebleven familie weer terugkeren naar het beloofde land. Hij kende de belofte die aan zijn overgrootvader Abraham gegeven was. Daar wilde hij deelgenoot aan zijn. Ook Jozef is, als enige van al zijn broers “thuisgekomen” en begraven in zijn erfdeel.

We richten ons naar het nachtkwartier. In het midden daarvan liggen daar die twaalf stenen. Iedereen kan die stenen zien en ze aanraken. Als de kinderen de volgende dag vragen wat zijn toch die stenen daar dan krijgen ze het antwoord: deze lagen heel dicht bij die muur van water. Kijk er maar eens goed naar je kunt ze heel gemakkelijk herkennen. Ze verschillen echt van alle andere stenen die wat verderop zijn.
Hier is het antwoord op mijn vraag in mijn jongere jaren. Een steen welke in het stromende water heeft gelegen is glad gepolijst door de stroming. Alle scherpe kantjes zijn daar vanaf. De nerven en aders voor zover aanwezig in de steen worden zichtbaar en laat het karakter van de steen zien. Het is een uniek gemaakt stukje. Daar komen geen mensenhanden aan te pas. Het heeft ons ook wat te zeggen. Bij ieder mens moeten de scherpe kantjes er vanaf. Een eerlijk gezegd heb ik behoorlijk last van mijn korte lontjes.

En dan het omgekeerde: de opdracht van Jozua om twaalf ruige stenen neer te leggen op de plaats waar de gladde stenen vandaan gekomen zijn. Zou je die na zoveel jaren nog terug kunnen vinden en herkennen als een ruige steen? Ik denk dat ook deze steen na vele duizenden jaren hetzelfde eruit zullen zien als de gepolijste stenen die als gedenkteken terug te vinden zijn. In stilte ondergaan zij het polijstproces niet door mensenhanden. Wat zou de boodschap, de heenwijzing kunnen zijn naar de kinderen van Israel. Tijdens hun reis door de woestijn lezen we in Exodus 20:25 dat er geen gehouden stenen gebruikt mogen worden voor een altaar of een opgericht teken. Om het zichtbaar te houden gebruikt God deze gladde door het water gepolijste stenen als herinneringsteken.

Wees en blijf jezelf zoals je door God wordt gevormd, dat is een doorlopend proces gedurende de tijd die je hier op aarde bent. God geeft, en biedt ons de ruimte om te ontwikkelen en te groeien in ons geloof. Dat is een actieve overgave aan Hem. Wetend en beseffend dat Gods rechterhand krachtig en machtig is geeft ons zekerheid en houvast.

Jezus, die nu aan Gods rechterhand zit nodigt ons uit: kom allen tot mij en ik zal u rust geven. Hij, Jezus, zal alle belemmeringen wegnemen om het beloofde land binnen te gaan. Hij wijst ons, vanuit zijn woord, om de eerste stap in zijn richting te zetten. Hij is de betrouwbare gids op jouw levensweg.
Sluit u zich aan bij die allen die ons zijn voorgegaan en thuis gekomen zijn.
Amen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: