Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Spreken in tongen
Auteur Bericht
Guess40

Bericht Onderwerp: Spreken in tongen
Bericht Geplaatst op: Ma 26-Mrt-2007 09:11
Reageer met quote

Hallo

Dit is een onderwerp wat mij op dit moment erg bezig houdt.

In de evangelische/ pinksterbewegingen wordt er veel gesproken over de doop in de Heilige Geest. Als teken daarvan kan men spreken in tongen.

In Handelingen staat de volgende tekst:

2 Plotseling klonk er uit de hemel een geluid als van een hevige windvlaag, dat het huis waar ze zich bevonden geheel vulde. 2 En eensklaps kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis, waar zij gezeten waren;
3 Er verschenen aan hen een soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten, 3 en er vertoonden zich aan hen tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen;
4 en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven. 4 en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken.
5 In Jeruzalem woonden destijds vrome Joden, die afkomstig waren uit ieder volk op aarde. 5 Nu waren er Joden te Jeruzalem woonachtig, vrome mannen uit alle volken onder de hemel;
6 Toen het geluid weerklonk, dromden ze samen en ze raakten geheel in verwarring omdat ieder de apostelen en de andere leerlingen in zijn eigen taal hoorde spreken.

Mijn gedachten zijn als volgt:
Als teken van gehoorzaamheid aan God laat men zich door volledige onderdompeling dopen. Je legt je oude leven af en je mag door het watergraf gaan en het nieuwe leven van God ontvangen.

Je wordt namelijk gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilge Geest.

Volgens mij is de Heilge Geest als trooster, helper, etc aan ons gegeven om op die manier in relatie/ contact tot God te komen.

Ik ben heel benieuwd wat jullie gedachten/visie hierover zijn.

vriendelijke groet

Guess
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
justed
Beheer

Bericht Onderwerp: Re: Spreken in tongen
Bericht Geplaatst op: Ma 26-Mrt-2007 09:51
Reageer met quote

Guess40 schreef:
In de evangelische/ pinksterbewegingen wordt er veel gesproken over de doop in de Heilige Geest. Als teken daarvan kan men spreken in tongen.

Ik denk dat een te grote focus hier op in sommige gemeenten de bron is van veel teleurstelling, terugval en twijfel. Ik ben ook gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest zo'n 7 jaar geleden. Ik heb alleen nog nooit in tongen gesproken.

Ik geloof voor de volle 100% in dit soort geestelijke gaven (spreken in tongen, genezing, profetie enzovoorts), ik geloof echter ook dat God niet aan iedereen dezelfde gaven geeft, maar ze uitdeelt zoals Hij het goed acht. De ene persoon ontvangt niks, de andere 1, weer een ander 2 en de volgende 3.

De doop is een gevolg van je keuze, een begravenis. Je staat je leven af in de handen van de Here en laat je onderdompelen waarna je met Hem op staat in een nieuw leven. Geheel in lijn met "zij die hun leven willen behouden zullen het verliezen, en zij die hun leven willen verliezen ontvangen het leven". Immers ontvang je door de doop het Ware leven in Christus, Christus ís het Leven.

Sommige evangelische kerken verwachten dan ook een teken van God als bevestiging, en verwachten dat dit teken het spreken in tongen zal zijn. Mede ook omdat in Marcus 16 staat geschreven "Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal hun dat geen schade doe: op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden".

Het probleem is ze verwachten het direct, en als er dan niks gebeurt volgt er teleurstelling en twijfel. Het gebeurt alleen niet op onze tijd, maar op Zijn tijd. Als iemand het water uit komt worden er ook niet direct geesten uitgedreven, of gif van een slang gedronken. Maar er wordt wel verwacht dat het stuk nieuwe tongen direct in werking treed.

Er zijn zelfs gemeenten die durven te beweren dat als je niet in tongen kunt spreken je geen echt kind van God bent (is duidelijk een vervloeking, nergens in de Bijbel staat deze eis opgeschreven).

Ik ben nog nooit door een slang gebeten of heb gif gedronken, boze geesten heb ik mogen verdrijven in de naam van Jezus maar in tongen heb ik weer niet gesproken terwijl ik wel een zieke heb zien genezen worden (een manische depressie met een tikje zelfvernietiging er doorheen die compleet verdwenen was nadat de Here in haar leven gekomen was).

Dus volgens veel gemeenten ben ik geen kind van God omdat ik niet aan alles uit Marcus 16 voldoe, maar dat is slechts oordelen naar het vlees.

Je ontvangt niet altijd een teken, is ook niet nodig. In de tijd dat de Here Jezus op aarde was verwachtte een groep mensen ook een teken zoals geschreven in Matteus 12:38 maar zij ontvingen geen ander teken als het teken van Jonah.

Als je geen teken ontvangt maar toch gelooft is toch gezegender als pas geloven nadat je een teken ontvangen hebt. de Here Jezus zegt niet voor niets "zalig zijn zij die geloven zonder te zien" -- Johannes 20:25-28

Als je gericht blijft op God de Vader en je relatie onderhoud door regelmatig te bidden / te spreken mét de Vader (dialoog) en Bijbel te lezen zal al het spektakel waar velen naar zoeken vanzelf volgen zo God het wilt. In eerste instantie draait het om overgave en gehoorzaamheid, het zoeken naar het Koninkrijk van God, de rest zal u gegeven worden.
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 28-Mrt-2007 18:58
Reageer met quote

Ik geloof wel dat mensen door de heilige Geest in tongen kunnen praten, maar het is wel een taal en niet zomaar wat. Ik las een keer dat een man in een kerk wat in een vreemde taal wat zei. Toen was daar iemand uit Afrika en die verbood die man nog om dat te zeggen, want hij vervloekte ipv dat hij G'd aanbad.
Guess40

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 29-Mrt-2007 10:30
Reageer met quote

Gaven van de Geest is een grootgoed geworden in de meeste evangelische/ pinkstergemeenten.

Door dit bovenstaande, en zoals justed al zei, vele mensen worden hier in teleurgesteld of haken gewoon af omdat ze denken dat ze niet goed genoeg zijn

Betreurenswaardig. God kent iedereen vanaf dat hij is gemaakt. God geeft elk mens talenten en gaven. God maakt geen onderscheid tussen de gaven en taken je bent voor Hem gelijk.

Mijn vraag nu is hoe gaan we om met mensen die daarin zijn teleurgesteld cq zijn afgehaakt?

Hoe kunnen we werken aan bewustwording in de gemeente opdat niet meer gebeurt?

Guess
Naar boven
Paul Vermaas

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 14-Mei-2007 23:23
Reageer met quote

Het is zo jammer dat er in een boel gemeenten gezegd wordt dat wanneer je niet in tongen kunt bidden, je geen goed Christen bent.
Bij mij heeft het na mijn bekering nog vele jaren geduurd voordat ik deze gave mocht ontvangen. Ik was er eerst ook krampachtig mee bezig omdat ik dacht er niet bij te horen. Op een gegeven moment heb ik het losgelaten en een paar dagen daarna was ik thuis in gebed en ineens mocht ik Hem in nieuwe tongen prijzen. Je kunt je naar de gaven uitstrekken maar je krijgt ze op Zijn tijd en het heeft niets te maken met het al of niet een goed christen te zijn.
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 15-Mei-2007 08:58
Reageer met quote

waarom zouden we in tongen bidden? Wat geeft dit voor meer waarde voor ons geloof? G'd verstaat ons zo toch ook? En het probleem hierbij is ook dat je niet eens weet wat je zegt en juist dan iets zegt wat godslastering is. Zie voor mijn voorbeeld hierboven. Volgens mij was in tongen praten niks anders dan dat je een andere taal kon om zo het evangelie te verspreiden.
Aliyah

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 15-Mei-2007 11:56
Reageer met quote

Ilonia zegt:
Quote:
waarom zouden we in tongen bidden? Wat geeft dit voor meer waarde voor ons geloof? G'd verstaat ons zo toch ook? En het probleem hierbij is ook dat je niet eens weet wat je zegt en juist dan iets zegt wat godslastering is. Zie voor mijn voorbeeld hierboven. Volgens mij was in tongen praten niks anders dan dat je een andere taal kon om zo het evangelie te verspreiden.

In Kor 14:2 staat:
Want wie in een tong spreekt,spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.

Kor 14:4 staat: Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf, ...

M.a.w, De dingen die je doet als je in tongen spreekt;
Je spreekt niet tot mensen maar tot God
Je spreekt geheimenissen
Je sticht jezelf.

Paul Vermaas zegt:
Quote:
Het is zo jammer dat er in een boel gemeenten gezegd wordt dat wanneer je niet in tongen kunt bidden, je geen goed Christen bent.

Dit soort uitspraken is inderdaad zo betreurenswaardig voor de christenen die met hun hele hart de Here willen volgen.
Ik kan daar alleen maar op zeggen wat de Here schrijft in

1Kor 13:1 Al ware het dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak, maar had de liefde niet, ik ware schallend koper of een rinkelend cimbaal.

De liefde is voor de Heer belangrijker dan welke gave dan ook !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 15-Mei-2007 16:40
Reageer met quote

Maar waarom wordt er door de kerk zo grote nadruk opgelegd als je beter kan profeteren, want dan is het voor de hele gemeente?
Paul Vermaas

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 17-Mei-2007 00:06
Reageer met quote

Ik ben het helemaal met je eens Ilonia, er wordt teveel de nadruk op tongentaal gelegd en profetie is belangrijker. Waarschijnlijk wordt tongentaal als iets spectaculairders gezien.
Ik heb het jaaaaren geleden meegemaakt dat je in een samenkomst naar voren kon gaan voor de doop in de Heilige Geest, er werd dan met je gebeden, ook in tongen, dat moest je dan nazeggen en dan had je de "gave" ook. Daar ben ik toen maar weggegaan.
Ik vind het jammer dat er in sommige kringen zo mee wordt omgegaan.
Zelf heb ik het absoluut niet als iets spectaculairs ervaren maar als iets heel fijns, wanneer je zelf de woorden niet meer hebt geeft Hij je de woorden van Hem, je hoeft niet na te denken en je kunt je helemaal op Hem richten.
geerten

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 31-Mei-2007 10:09
Reageer met quote

Wat ook belangrijk is: Tongentaal wordt niet verstaan door satan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 31-Mei-2007 10:21
Reageer met quote

Eigenlijk geloof ik dat niet zo..
Hoe kom je daarbij als ik mag vragen .. 1

Want (voorbeeld:) soms praten nederlanders bwz in het indonesisch zonder het door te hebben, terwijl deze mensen het wel verstaan.
Ik bedoel daarmee... kan de duivel dan alleen maar nederlands verstaan? 1

Ps welkom op ACI 1 1 misschien leuk om je even voor te stellen op het 'voorsteltopic' 1

Laatst aangepast door Yvon op Do 31-Mei-2007 10:24, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 31-Mei-2007 10:24
Reageer met quote

Yvon schreef:
Want (voorbeeld:) soms praten nederlanders bwz in het indonesisch zonder het door te hebben, terwijl deze mensen het wel verstaan. Ik bedoel daarmee... kan de duivel dan alleen maar nederlands verstaan?

Klopt, de apostelen spraken ook alle talen van hen die in jeruzalem bijeengekomen waren voor het jaarlijkse feest.

Tongentaal is een taal die volledig bestuurd wordt door de Heilige Geest, op dat moment spreekt Hij letterlijk door je heen. Dat kan in het nederlands zijn, maar ook noors, zweeds, hebreeuws, aramees, frans en zelfs vlaams 1

Ik denk dat de duivel ook wel kon verstaan wat de apostelen toen zeiden toen de Geest over hen kwam als een vuur.

Zo ken ik een verhaal van een ouderling van de gemeente waar ik gedoopt ben, die was ooit eens in denemarken en ging door de Heilige Geest in tongen spreken, en het bleek dat hij dus deens sprak daar. Het complete evangelie werd even uitgelegd en mensen kwamen tot bekering 1

Ennuh welkom op ACI Geerten, misschien leuk om jezelf voor te stellen op het voorstelforum zodat iedereen iets meer van je weet 1
Paul Vermaas

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 31-Mei-2007 23:52
Reageer met quote

Justed schreef:
Quote:
Tongentaal is een taal die volledig bestuurd wordt door de Heilige Geest, op dat moment spreekt Hij letterlijk door je heen. Dat kan in het nederlands zijn, maar ook noors, zweeds, hebreeuws, aramees, frans en zelfs vlaams
.

Het kan ook een niet bestaande taal zijn, het wordt ook wel klanktaal genoemd, en of satan het wel of niet verstaat, wat moet hij als grote verliezer ermee?
Chai

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 29-Sep-2007 15:52
Reageer met quote

Kan het nu even niet onderbouwen, maar had ook begrepen, dat satan de tongentaal niet kan verstaan.
Zal het eens opzoeken.
Ik kan het niet, sta er voor open, maar ben er niet echt mee bezig.
Las onlangs een mooi gezegde, gaven van de Geest zijn geweldig, maar heb liever de vruchten ervan 1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger
Godschild777

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 07-Mrt-2009 19:27
Reageer met quote

Ik wil wel zeggen dat de gave van de vervulling met Gods Geest voor iedereen is weggelegd en niet dat het voor sommige is..Lees maar handelingen 2:4 ( En dan lees je dat allen vervuld werden ) dus deze gave is voor een ieder weggelegd ..Niet omdat ik het zeg maar Gods Woord spreekt erover..
Ik ben ook in bezit van deze gave en wat Br vermaas zegt ik had ook niet gelijk na mijn bekering onvangen maar na 2 en half jaar..
Wat Gij begeren zult in Mijn Naam het zal geschieden..Zijn Woord is Ja en Amen .God liegt niet Hij is enkel waarheid..
Naar boven
apeldoorn079

Bericht Onderwerp: Reactie op Justed
Bericht Geplaatst op: Zo 28-Aug-2011 12:20
Reageer met quote

Beste Justed,

u/jij zegt dit in u reactie:

De ene persoon ontvangt niks, de andere 1, weer een ander 2 en de volgende 3.

Maar dit is niet helemaal waar, iedereen heeft zijn gaven! dus ook jij!
& ook jij gaat in tongen/klanken taal spreken maar laat er voor bidden en heb geloof, iedere christen spreekt in tongen maar heb geloof en laat er voor bidden. God wil iedereen het geven! jouw ook!

Mvg,

Bart.
apeldoorn079

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 28-Aug-2011 12:22
Reageer met quote

Paul Vermaas schreef:
Justed schreef:
Quote:
Tongentaal is een taal die volledig bestuurd wordt door de Heilige Geest, op dat moment spreekt Hij letterlijk door je heen. Dat kan in het nederlands zijn, maar ook noors, zweeds, hebreeuws, aramees, frans en zelfs vlaams
.

Het kan ook een niet bestaande taal zijn, het wordt ook wel klanktaal genoemd, en of satan het wel of niet verstaat, wat moet hij als grote verliezer ermee?

De satan haat tongen taal en doet er alles aan om mensen het niet te laten spreken, en het lukt hem aardig want dit gebeurt in heel weinig kerken,
maar ook op het moment dat je het uitspreekt valt hij je aan met leugens in jke gedachten te proppen als

-doe niet zo raar
-je doet het zelf het is niet van God

en zo zijn er nog talozen hij is neit voor niets de vader der leugens.
justed
Beheer

Bericht Onderwerp: Re: Reactie op Justed
Bericht Geplaatst op: Di 20-Sep-2011 10:34
Reageer met quote

apeldoorn079 schreef:
ook jij gaat in tongen/klanken taal spreken maar laat er voor bidden en heb geloof, iedere christen spreekt in tongen

Tongentaal is een gave en kan niet geforceerd worden (het woord gave zegt dat eigenlijk al), hoe graag mensen Gods Geest ook willen manipuleren Hij geeft alleen wat Hij wil geven en aan wie Hij het wil geven. Niet ieder mens ontvangt deze gave, daarnaast is het zelfs nog de minste interessante gave die er is dus snap ik de ophef nooit zo 0

Ik besef me dat ik misschien iets totaal anders zeg als de meeste gelovigen om je heen, maar lees eens het volgende in 1 Korintiërs 12:

1 Korintiërs 12:4-11 schreef:

"Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest; en er is verscheidenheid in bedieningen, maar het is dezelfde Here; en er is verscheidenheid in werkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt. Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen.

Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.

Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, GELIJK HIJ WIL."

Hier staat iets heel anders als wat in sommige gemeentes wordt onderwezen, men onderwijst dat iedereen in tongen kan praten en dat het een bewijs is dat je de Heilige Geest ontvangen hebt. Maar de Bijbel leert ons iets heel anders over deze gave, namelijk dat er verschillende gaven zijn die verdeelt worden onder de leden van het lichaam van Christus. De een heeft de gave van wijsheid, de ander van openbaring, de ander van genezing, profetie, tongentaal of het vertalen van tongen. Er is een verscheidenheid, zoals je lichaamsdelen niet allemaal dezelfde functie hebben hebben de leden van het lichaam van Christus niet allemaal dezelfde gaven.

De leer die stelt dat iedereen in tongen kan spreken en dat als je het niet kan je zogenaamd de Heilige Geest niet zou bezitten is feitelijk dus vals en heeft gezorgd voor een hele hoop beschadigingen binnen het lichaam van Christus 1. Een gave heet een gave omdat het gegeven wordt, niet omdat het geforceerd of afgedwongen wordt. Je ontvangt een gave niet door te oefenen of door maar lang genoeg "koera bi cha koe ka ki ka" te roepen 0 Als dat namelijk wel zo was dan is het geen gave meer maar een roversbuit 0

Hoevelen worden niet veroordeeld door deze vreemde leer dat iedereen in tongen moet kunnen spreken? Terwijl de bijbel in de brief aan de Korintiërs zo ontzettend duidelijk is? Hoeveel kinderen van God krijgen door deze leer te horen dat ze Gods Geest niet zouden hebben of voelen zich een slecht Christen? En hoevelen gaan er zelfs zomaar wat brabbelen dat het lijkt alsof ze die gave ook hebben? Want dat laatste wordt echt geleerd, mijn mond viel ook open van verbazing toen ik hiervan hoorde. Men moet net zo lang brabbelen totdat de Geest het zou overnemen ... 1

Het ontvangen van Gods Geest is niet gelijk aan het ontvangen van de gave van tongentaal ... dat onderscheid moet écht gemaakt worden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: