Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Evangelie van Nicodemus
Auteur Bericht
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp: Evangelie van Nicodemus
Bericht Geplaatst op: Ma 08-Okt-2007 18:09
Reageer met quote

Ik loop eigenlijk al een tijdje met een vraag rond. Misschien is hier iemand die er meer van weet: het evangelie van Nicodemus.

Aan de hand van aanwzijingen uit een boek ben ik een beetje de leidensweg van Jezus aan het 'doorlopen'. Erg interessant, en diepgaand, hoe alles van te voren vast gelegd is hoe het zou lopen. De diepte van elk woord dat uitgesproken werd en elke handeling die verricht werd, dat maakt je alleen maar stil en nederig. 1

Maar op een gegeven moment werd er een stukje vanuit het evangelie van Nicodemus aangehaald. Ik had daar eerlijk gezegd nog nooit van gehoord en ben gaan zoeken. Uiteindelijk heb ik aan een boekje kunnen komen die dit boek bevat. Ik heb het gelezen, en komt grotendeels (dus niet helemaal) overeen met de Bijbel, maar laat wel puzzelstukjes op zn plaats vallen over Jezus Christus zijn overwinning over de macht van de dood.

Maar toch vind ik het een beetje dubbel om wat ik er van moet geloven., omdat het zo onbekend is, en vroeg ik me af of er meer mensen zijn die hier vanaf weten, en hoe zij aankijken tegen dit nieuw-testamentische aprocriefe boek(je).

Alvast bedankt 1
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 08-Okt-2007 18:45
Reageer met quote

Ik heb er nog nooit van gehoord en ik kan je ook niet verder helpen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 08-Okt-2007 19:24
Reageer met quote

Ok, was dat dus niet zo raar dat ik er ook nooit van had gehoord 1 Benk toch niet zo'n dom blondje als ik dacht 1
Hm.. even andere reacties afwachten dan maar.
Thnx 1
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 09-Okt-2007 08:25
Reageer met quote

Dat is voor mij ook de éérste keer dat ik daarvan hoor,wat ik wel weet, is dat hij een zeer vooraanstaande Rabbijn was
Naar boven
Chai

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 09-Okt-2007 12:27
Reageer met quote

Heb er ook nooit van gehoort, heb me ook nooit in de apocriefeboeken verdiept en weet ook niet of ik er iets mee moet eigenlijk.
Twijfel aan de waarheid.
De bijbel is voor mij van a tot z de Waarheid en voldoende 1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 09-Okt-2007 16:43
Reageer met quote

Quote:
Dat is voor mij ook de éérste keer dat ik daarvan hoor,wat ik wel weet, is dat hij een zeer vooraanstaande Rabbijn was

Het schijnt inderdaad dezelfde Nikodemus te zijn als waar Jezus mee gesproken heeft. Hij was overste, 1 van de hoogste farizeers . (Johannes 3)
Hij was het ook die later samen met ene jozef (van arimentea) vroeg om het lichaam van Jezus om deze te mogen begraven (normaal bleven de gekruisigden er hangen als prooi voor roofdieren 0 ) . Maw hij is ooggetuige en volgeling van Jezus Christus geworden. Waarom zou zijn evangelie minder zijn als die van petrus of zelfs paulus? (vraag ik me dan (misschien onterecht) af.

Quote:
Heb er ook nooit van gehoort, heb me ook nooit in de apocriefeboeken verdiept en weet ook niet of ik er iets mee moet eigenlijk.
Twijfel aan de waarheid.
De bijbel is voor mij van a tot z de Waarheid en voldoende

Nou dat is dus ook een beetje mijn twijfel. De Bijbel is genoeg inderdaad, maar omdat het aangehaald werd en de bijbels eigenlijk behoorlijk bevestigd begon ik mij af te vragen in hoeverre ik dit serieus mag nemen. Eigen vallen alle dingen samen met de Bijbel alleen is het uitgebreider.

Met name over dat Jezus het dodenrij heeft overwonnen.
Het gaat over dingen waar o.a David over profeteerde:
    HEER, u trok mij uit het dodenrijk omhoog, ik daalde af in het graf, maar u hield mij in leven (psalm 30)
Het evangelie beschrijft dat wanneer Jezus Christus het dodenrijk binnen komt en verwijst o.a. naar 1 petrus 3:18- 19

Omdat ook Christus éénmaal voor zonden is gestorven, een rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat hij u tot God zou leiden,
    hij die door vlees-en-bloed gedood is maar levendgemaakt is door de Geest. In kracht daarvan is hij heengegaan en heeft hij ook gepredikt tot de geesten in de gevangenis

Ik ben zelf ook : wat een boer niet kent.. 1 (groninger he 1 ) Maar ik wil ook niet alles spontaan van tafel vegen, want alles kan getoetst worden. Mocht altijd alleen maar lezen wat volgens mensen goed was, maar is denk ik de verkeerde in steek (al zullen veel mening uiteraard goed gegrond zijn, vandaar ook mijn vraag naar gegronde meningen van anderen hierover )

Het bevat gewoon iets, waarvan in de bijbel bijna niets van terug te vinden is, alleen waar profeten van spreken, (zie ook Jesaja 26:19)

In openbaring getuigd Jezus Christus van zichzelf: Ik ben degene die leeft; ik was dood, maar ik leef, nu en tot in eeuwigheid. Ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk. Schrijf daarom op wat je gezien hebt, wat er nu is en wat hierna zal gebeuren. (openbaring1:18) (Maw tóen dus al)
Dood, waar is je overwinning? Dood, waar is je angel?’ 1

En dan begrijp ik misschien de tekst: En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij zien, dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht ook beter, omdat Hij de sleutels van het dodenrijk heeft en Zijn kinderen het dodenrijk niet zullen zien (schrijft nicodemus).
Vandaar dat ik echt wel benieuwd ben naar mensen die er meer van (denken te) weten.
Ik begrijp dat het een 'zwaar' onderwerp kan zijn, maar voor mij zal het het vage beeld over dood en hiernamaals (terwijl ik weet dat ik thuis zal komen) een stuk ophelderen.
Ik wacht, zoek, toets nog even verder.
In elk geval alvast bedankt voor jullie reacties. 1
Monique

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 09-Okt-2007 19:41
Reageer met quote

Edit door Justed
Monique, het is je vergeven dat je offtopic gaat.
Alleen ook voor jou geld ook dat dit té ver offtopic is, en het bericht weg gehaald wordt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 11-Okt-2007 15:24
Reageer met quote

Wat ik lees in JOH: 3: 1-3
EN er was iemand uit de farizeeën, wiens naam was NIKODEMUS, een OVERSTE DER JODEN; deze kwam des S'NACHTS tot HEM en zeide tot HEM

RABBI, WIJ weten, dat GIJ van G'D gekomen zijt als leraar; want niemand kan die tekenen doen, welke GIJ doet
Yeshua antwoordde en zeide tot hem;

Voorwaar,voorwaar, IK zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het KONINKRIJK G'DS niet zien.

Wat mij hierbij opvalt, dat NIKODEMUS (s'nachts) tot YESHUA kwam,
WAAROM????
hij was toch een overste? had hij iets te verbergen? Was hij bang?
Naar boven
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 11-Okt-2007 16:27
Reageer met quote

Als ik onderstaande tekst lees en mij erin verplaatst als iemand die een hoog ambt bekleed tussen hen die niet achter jou geloof staan. Dan weet ik zeker dat het was uit angst voor hen en Hem om die reden snachts op te zoeken:
    De opperpriesters en Farizeeën vroegen aan hun dienaren toen die terugkeerden: ‘Waarom hebben jullie hem niet meegebracht?’ ‘We hebben nog nooit iemand zo horen spreken!’ antwoordden de dienaren.
    ‘Heeft hij jullie soms ook al misleid?’ zeiden de Farizeeën. ‘Is een van de leden van de Hoge Raad of een van de Farizeeën soms in hem gaan geloven? Maar dat volk dat de wet niet kent: vervloekt is het!’ Maar één van hen, Nikodemus, die vroeger eens bij Jezus was gekomen, zei tegen hen: ‘Volgens onze wet kunnen we iemand niet veroordelen als we hem niet eerst gehoord hebben en de feiten onderzocht hebben.’ Ze vroegen: ‘Komt u soms ook uit Galilea? Ga het maar na, dan zult u ontdekken dat er uit Galilea geen profeet komt.’

Denk je dat dit iets zegt over de betrouwbaarheid van het evangelie van Nicodemus?
Zo te lezen heeft hij misschien zijn hoge functie binnen de raad wel afgelegd omdat vast en zeker bekend was onder de mensen dat hij samen met Jozef om het lichaam van Jezus hadden gevraagd. (Misschien staat het ook wel ergens in de Bijbel weet ik zo niet).
Aan de hand van die feiten zie ik Nicodemus toch als een volgeling van Hem die zich naderhand niet schaamde om voor Jezus op te komen..
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 12-Okt-2007 09:28
Reageer met quote

Yvon, ik kan me vinden in die gedachte

WIE WIJS IS LERE VAN ELKAAR, shalom
Naar boven
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 16-Okt-2007 19:43
Reageer met quote

Samen met iemand anders nog eens het evangelie door gelezen, maar toch zijn er een aantal dingen die vreemd zijn.
Er staat o.a. geschreven dat diegene die opgestaan waren uit de dood na Jezus' dood, dat zij voordat ze hun getuigenis gaven , een kruis sloegen.. lijkt me een beetje raar.

Ook wordt er geschreven dat de duivel werd gebonden en, nadat Jezus het dodenrijk had 'geplunderd', vast gehouden werd in het dodenrijk, terwijl de bijbel toch vrij duidelijk is dat ie rond gaat als een briesende leeuw..
Er klopt volgens mij iets niet..
Hoe kijken jullie daar tegen aan.. ?

Vond het ook een beetje raar dat de moordenaar, waaraan beloofd was dat dez dezelfde dag nog met Jezus Christus in het paradijs zou zijn, daar aankomt met het kruis nog op zn nek.. beetje raar..

Niet toevallig nog meer mensen die dit hebben gelezen he.. 1
Krjig nu toch wel mn twijfels.. 1
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 16-Okt-2007 20:22
Reageer met quote

heb toch mijn bedenkingen daarbij, ik kan hier niets van terug vinden, van wat G'dS geest openbaardt toets alles en behoud het goede,

Wie wijs is lere van elkaar,shalom
Naar boven
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 16-Okt-2007 20:42
Reageer met quote

rebecca schreef:
heb toch mijn bedenkingen daarbij, ik kan hier niets van terug vinden, van wat G'dS geest openbaardt toets alles en behoud het goed

Ja precies.. kan het zelf ook niet echt terug vinden, maar weet je wat het is er staan ook heel veel dingen in die wel kloppen enzo, en wat voor mij wel wat puzzelstukje op zn plaats heeft gelegd. Hetzelfde als wat in de Bijbel staat maar met andere bewoordingen. Dat nut heeft het in elk geval al wel gehad 1
Maar goed zou ergens gewoon graag willen dat het wel klopte allemaal, maar blijkbaar is toch het tegendeel waar..
kan nergens in de Bijbel terug vinden dat de duivel nu is gebonde in het dodenrijk.. wel dat hij rond gaat.. is m.i. wat anders dan gebonden... tenzij zijn geest rond gaat en niet hijzelf.. maar dat zou in tegenspraak zijn met 1 petrus 5:
Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden 1
En dát komt uit de Bijbel en wat daar niet mee overeenkomt is gewoon niet de waarheid 1
Anthony

Bericht Onderwerp: het evangelie van Nikodemus
Bericht Geplaatst op: Do 19-Aug-2010 11:20
Reageer met quote

Beste Justed,
Dat evangelie bestaat, en wel uit twee delen.
Het eerste bevat een nauwkeurig verslag van de kruisweg en de kruisiging, het tweede deel de afdaling van Jezus naar het dodenrijk (wat vertaald is door met de hellevaart) om de aartsvaders te bevrijden.
Er is overwogen om het op te nemen in de bijbel, maar dat is dus niet gebeurt. Wel was het toegestaan het in bezit te hebben en te lezen in tegenstelling tot het evangelie van Barnabas. Echter Luther heeft verboden het te lezen.
Zover ik weet bestaat er alleen een Duitse vertaling van het evangelie.
Toch blijft voorzichtigheid geboden met het oog op vervalsingen. Hoeveel is er niet verzonnen over de jeugd van Jezus. Veel van dat materiaal komt van de Gnostici, voornamelijk uit Alexandrie. Gedeelten eruit zijn in de Koran terecht gekomen.
Hopelijk draagt voorgaande iets bij te helpen bij je zoektocht. Want: onderzoek alles, maar ook: behoudt het goede.
Indien gij mij liefhebt, zo onderhoud mijn geboden. Joh. 14:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: