Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Meeting Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
trouwen in de kerk
Auteur Bericht
jurgen

Bericht Onderwerp: trouwen in de kerk
Bericht Geplaatst op: Di 02-Feb-2010 22:24
Reageer met quote

Hallo ik heb een vraag, en ik hoop hier een antwoord te vinden .

Ik ben 27 jaar en gelovig opgevoed.
Heb het niet overgenomen van mijn ouders en ga ook niet meer naar de kerk
mijn vriendin is ook gelovig opgevoed en gaat wekelijks naar de kerk.
Nu vroeg ik mij af is het mogelijk om voor de kerk te trouwen ook al geloof ik niet?
Ik wil mijn vriendin er in steunen en later mijn kinderen christelijk opvoeden alleen zelf heb ik niks met het geloof en wil dit ook niet verklaren aan god.
Is dit mogelijk of niet graag hoop ik hier een antwoord te vinden
gr jurgen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Janice

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 03-Feb-2010 16:37
Reageer met quote

Hoi Jurgen,

volgens mij verschilt het per kerk of je als niet-gelovige in de kerk mag trouwen. Ik ken bijv. kerken waarin je niet mag trouwens als je nog geen geloofsbelijdenis hebt gedaan of je moet dan beloven dat je dit gaat doen. Ook ken ik weer kerken waarin het 'geen probleem' is dat 1 van beiden niet gelooft.
Het beste zou je vriendin het in haar kerk kunnen vragen, dan weet je ook meteen of dit in haar kerk mogelijk is.
Misschien een erg persoonlijke vraag, maar ik vraag me af hoe jij je kinderen christelijk wil laten opvoeden als je zelf niets met het geloof hebt. Je hoeft hier natuurlijk niet op te antwoorden 1

Groetjes Janice

Eduard: dit bericht staat niet onder het goede forumonderwerp, zou je dit ergens anders heen kunnen verplaatsen?
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 11-Feb-2010 14:04
Reageer met quote

Hallo Jurgen,

fijn dat je die vraag hier wilt stellen en iets van je leven wilt delen op dit forum.
Ik een poosje nagedacht over je vraag, want het is een moeilijke vraag die je stelt... maar aangezien het gaat om n van de belangrijkste beslissingen van je leven, zal ik je eerlijk zeggen wat ik denk. Wat ik denk is uiteraard geen norm, ik hoop dat het jou zelf tot nadenken aanzet.

Er zijn kerken waar je kunt trouwen als de n wel gelooft en de ander niet.
Er zullen er vast ook zijn waar je kunt trouwen als beiden niet geloven.
En het zou zo maar kunnen dat er ook kerken zijn waar je van de lokale voorganger niet kunt trouwen, ook al geloof je beiden.
En natuurlijk zijn er de kerken waar je kunt trouwen als je beiden gelooft.

Met andere woorden:
Er is altijd wel een plek waar iemand bereid is n of andere ceremonie op te voeren. In zekere zin maakt het dan ook geen klap uit of het wel of niet kan, het zegt niet zoveel.
Het verandert namelijk niets aan jou, niets aan je huwelijk en ook niets aan de opvoeding van de kinderen die jullie hopen te krijgen.
Maar als je in een kerkgebouw wilt trouwen, dan kan dat dus wel.

In je leven onderhoudt je verschillende relaties. De meest intieme daarvan zijn die met je ouders, je vrouw en je kinderen. Daarnaast heb je ook nog vrienden, collega's, buren, kennissen, etc.
De ene relatie is beter dan de andere. Sommigen hebben bijvoorbeeld de pech dat hun ouders nooit echt goed hun rol hebben vervuld of dat n of beide ouders weg zijn gevallen op jonge leeftijd.
Een ander heeft daar meer mazzel mee.

Maar hoe goed een relatie ook is, of het nu met je ouders is of met je vrouw of met je kinderen, het is nog steeds een zwakke schaduw van wat de God van Isral met "relatie" bedoelt en op welke manier Hijzelf wil omgaan met de mens.
Daarom is het voor een gelovige zo ontzettend tof om naar een relatie te kijken en daar iets van Gods karakter in te herkennen. Door een goede relatie kun je God beter leren kennen. Andersom zul je ook betere relaties hebben wanneer je de uitvinder ervan beter leert kennen.

Vandaar mijn opmerking dat het niet zo belangrijk is of je wel of niet kunt trouwen in de kerk. Het is een kwestie van wel of geen relatie met de God van Isral. Dat is ook waar de hele bijbel over gaat.
Wat ik gemerkt heb in de gesprekken die ik voer met mensen die zeggen niet die relatie te willen, is dat ze f zijn afgeknapt op het gedrag van mensen die zeggen God te kennen f ze zijn afgeknapt omdat God hun zelfopgestelde wensenlijstje niet inwilligde.
Helaas komt die tweede kwaal ook veel voor onder gelovigen, en ook ik heb er last van: we denken zelf te weten wat goed voor ons is.

De God die ik steeds beter leer kennen door Yahshua (Jezus) heeft echter al lang geleden laten weten dat Hij betere dingen met ons voorheeft dan wij ons voor kunnen stellen (gelukkig heeft men dat ook opgeschreven in de bijbel, zodat we nu ook nog dezelfde boodschap kunnen lezen en horen). Hij is vol liefde, trouw, vreugde en goedheid en Hij verrast me telkens weer.
Jezus deed 2000 jaar geleden de oproep: "bekeer je". Dat wil zeggen: keer je af van het masker van uiterlijke vroomheid en keer je toe naar God, treedt in relatie met Hem, wees eerlijk tegenover Hem, vertrouw op Hem. Het zijn voor het merendeel dezelfde dingen als de dingen die belangrijk zijn in een huwelijk.

Als je die relatie niet wilt, is dat een keuze die invloed heeft op al je andere relaties: je zult niets van een relatie met God merken binnen je huwelijk en je zult er ook niets van kunnen doorgeven aan je kinderen. Wat je niet hebt, kun je immers niet doorgeven.

Helaas kan ik (ook 27 jaar oud) je niet vertellen hoe tof een huwelijk is onder Gods hoede, aangezien ik zelf niet getrouwd ben. Ook heb ik geen kinderen, dat vind ik op dit moment zelfs nog een beetje eng (hopelijk verandert dat snel). Maar gelukkig zijn er nog meer mensen op dit forum die wel getrouwd zijn, dus die kunnen je daar vast meer over vertellen als je dat zou willen 1

Ik kan je wel vertellen dat door op God te vertrouwen en Hem te gehoorzamen een heleboel andere relaties wel stukken beter zijn geworden, onder andere die met mijn ouders. Ik geniet nu veel meer van het contact mijn ouders en zij ook van het contact met mij. Andersom zie ik ook eigenschappen van God concreet terug in hoe mijn vader en moeder hun ouderrol vervullen. Gelijksoortige dingen gebeuren in andere relaties.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Meeting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: