Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Een les uit de natuur
Auteur Bericht
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp: Een les uit de natuur
Bericht Geplaatst op: Ma 26-Dec-2005 14:54
Reageer met quote

Een man had een cocon van een vlinder gevonden en nam het mee naar huis. Op een dag verscheen er een kleine opening in de cocon. De man keek een paar uur toe hoe de vlinder worstelde om zich door de kleine opening naar buiten te werken. 1
Het leek erop dat het proces niet langer meer vooruit ging. Het zag er naar uit dat de vlinder zover gekomen was als hij kon en niet meer verder kwam. 1
De man besloot de vlinder te helpen. Hij nam een schaar en knipte voorzichtig de rest van de cocon open. De vlinder kon zich nu vrij eenvoudig losmaken. 1
Maar de vlinder had een gezwollen lichaam en verfrommelde vleugels. De man verwachtte dat de vlinder elk moment zijn vleugels zou uitslaan. Maar dat gebeurde niet. De vlinder bestede de rest van zijn leven aan rondkruipen met een gezwollen lichaam en verfrommelde vleugels. De vlinder zou nooit in staat zijn te vliegen. 1
Wat de man in al zijn goedheid niet begreep was dat de krappe cocon en de worsteling die nodig was om door de opening te kruipen, de manier was om de lichaamsvloeistof van de vlinder in de vleugels te pompen zodat de vlinder klaar zou zijn te vliegen als het de vrijheid had bereikt uit de cocon.

Wat mogen/kunnen we leren uit deze schepping van God?
Troost Mijn Volk

Bericht Onderwerp: les uit de natuur
Bericht Geplaatst op: Di 27-Dec-2005 23:09
Reageer met quote

Wat heerlijk is het om te mogen ontdekken dat Gd ons Zijn scheppingswonderen laat zien.
Overal waarin de mens tegen de scheppingsorde ingaat, gaat het mis.

De les uit dit stukje is het volkomen vertrouwen op Gd die zelf zegt dat Hij alles zeer goed gemaakt heeft.

Bij mij komt steeds meer het verlangen naar voren naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waarin alles zal worden zoals Gd dat al van voor de grondlegging van deze wereld heeft klaargemaakt.
AndredeWit

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 01-Jan-2006 02:43
Reageer met quote

De les hieruit is ook dat we in ons leven ons door moeilijke tijden heen moeten worstelen op zoek naar de opening.
En Hij helpt ons daarbij.
"Hij zal de beste weg die men maar kiezen kan, tonen aan hen die zich in hun afhankelijkheid tot Hem richten. Als wij Hem dan gehoorzamen, zal elk pad waarop Hij ons leidt, getooid zijn met Zijn liefdevolle goedheid en waarheid". Psalm 25:9

In vergelijking met het brede pad en het smalle pad beeld is de worsteling van de rups die alleen via het smalle pad tot vrijheid leidt. Die vlinder staat voor vrijheid en schoonheid.
Voor ons leidt ook alleen het smalle pad tot behoud. Om van dat smalle pad af te raken is heel gemakkelijk. Zeker wanneer we andere mensen in ons leven laten regeren in plaats van de Here God. Maar we moeten door de strijd heen volhouden, wetende dat hij ons loutert, als door vuur gelouterd goud. De beloning is het waard. Sterker nog de beloning is het doel in ons leven. Op dat brede pad is er geen behoud en komen we verkeerd terecht en dat voor eeuwig!

De les uit de rups en de cocon is ook dat het tijd kost. We zullen dus geduld moeten hebben. Kunnen niet verwachten er gelijk al te kunnen zijn. Mogen niet verwachten gelijk al onze vleugels uit te kunnen slaan.
"U moet volhouden om de wil van God te doen. Als u dat doet, krijgt u wat Hij heeft beloofd". Hebreen 10:36

En de les is ook dat de Here God ons helpt, maar niet de cocon wegsnijdt. Hij laat ons zelf zoeken. Wij zullen zelf op zoek moeten gaan naar de opening. Zelf moeten zoeken naar dat smalle rechte pad. Als we dat doen, dan zal Hij ons leiden. En mochten we dan nog eens verkeerd gaan dan zal een stem achter ons zeggen. Nee, dit is de weg, Hier moet je gaan. "En als u Gods paden verlaat en afdwaalt, zult u een stem achter u horen zeggen: Nee, dit is de weg, hier moet u lopen" Jesaja 30:21

God geeft ons mensen vrije keuze. Die vrije keuze betekent te moeten zoeken om te bereiken waarnaar je verlangt. Zoals de rups verlangt naar de vrijheid, zo verlangen wij dat ook. Zo als de rups verlangt een vlinder te worden, zo verlangen wij ernaar om bij de Here God te zijn. Want in de Here hebben wij volkomen vrijheid. En in de Here Jezus alleen.

De les uit de rups en de cocon is er ook een over de wedergeboorte.Jezus zei: "Luister goed, wie niet opnieuw geboren wordt, kan het Koninkrijk van God niet ontdekken"...Toch is het zo zoals Ik zeg. Als iemand na zijn natuurlijke geboorte niet ook nog geestelijk geboren wordt, kan hij onmogelijk in het Koninkrijk van God komen. Uit mensen komt menselijk leven voort, maar uit de Geest van God komt geestelijk leven voort. Het is dus helemaal niet zo vreemd dat Ik zei dat u opnieuw geboren moet worden". Johannes 3:3 en Johannes 3:5-7

De les is ook dat ook al voelen wij ons nu nog minderwaardig en als nietige rupsen. De Here God gaat van ons vlinders maken.
"Wat kunnen wij hier nog over zeggen? Als God aan onze kant staat, wie zal dan tegen ons zijn? God heeft immers Zijn Eigen Zoon niet ontzien, maar Hem uitgeleverd terwille van ons allemaal. Zal Hij, nu Hij Zijn Eigen Zoon heeft gegeven, ons dan ook niet alles geven? Romeinen 8:31-32

Van rups tot vlinder is net zo'n vergelijking als van zaadje tot plant. Het zaadje wordt in de grond gestopt en moet eerst afsterven, voordat het gaat ontkiemen en weer tot bloei kan komen. Zo is het ook met ons.

"k geef de doden het leven terug", zei Jezus tegen haar. "Ik ben Zelf het leven. Wie in Mij gelooft, zal leven, zelfs als hij gestorven is. Wie leeft en in Mij gelooft, zal nooit sterven. Geloof je dat?" Johannes 11:25-26

De vergelijking met de cocon is er. De apostel Paulus beschrijft dat in een brief aan de Corinthe gemeente zo:
"Wij weten dat als ons lichaam sterft, wij een nieuw huis in de hemel krijgen, waar wij altijd mogen wonen. Dat is een huis door God gemaakt en niet door mensen. Wij ervaren nu nog wel allerlei moeilijkheden, maar kijken met verlangen uit naar de dag dat wij een hemels lichaam krijgen en dat zullen aantrekken als een stel nieuwe kleren. In ons aardse lichaam hebben wij het vaak moeilijk, maar wij zouden het vreselijk vinden om geen lichaam meer te hebben. Wij willen vanuit ons oude lichaam in ons nieuwe lichaam overgaan, zodat het sterfelijke door het leven wordt opgeheven. Daarvoor heeft God ons juist gemaakt en als onderpand heeft Hij ons de Heilige Geest gegeven". 2Cor 5:1-5

"Maar wat voor lijden wij hier ook doormaken, het valt in het niet bij de schitterende heerlijkheid, die God ons straks zal laten zien". Romeinen 8:18

"Door geloof in Zijn naam worden zij opnieuw geboren, natuurlijk niet als mens, maar geestelijk uit God. En Christus kreeg een menselijk lichaam en leefde bij ons hier op aarde. Hij was vol vergevende liefde en waarheid. Wij hebben gezien hoe groot en machtig Hij is, de enige Zoon van de Hemelse Vader". Johannes 1:1-14
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 01-Jan-2006 11:39
Reageer met quote

Ik denk dat je hier een hele goeie en terechte uitleg hebt geplaatst! Dankje wel daarvoor. Vind het zo wonderlijk dat God de Vader ons, door deze mooi geschapen dingen uit de natuur, laat groeien in het geloof naar Hem. Want de wereld loopt eraan voorbij, maar als je stil staat bij de 'kleine dingen' zullen grote dingen geopenbaard worden! 1
Vosje

Bericht Onderwerp: Re: Een les uit de natuur
Bericht Geplaatst op: Za 04-Feb-2006 14:27
Reageer met quote

Yvon schreef:

Wat mogen/kunnen we leren uit deze schepping van God?

Het doet me denken aan meneer Adam en mevrouw Eva toen ze de tuin uit werden gejaagd omdat ze beide van de verboden appel hadden gegeten en toen zichzelf maar moesten redden. crybaby2.gif
Heer, ik kom met lege handen, en wil voor U beschikbaar zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 04-Feb-2006 16:28
Reageer met quote

Quote:
Het doet me denken aan meneer Adam en mevrouw Eva toen ze de tuin uit werden gejaagd omdat ze beide van de verboden appel hadden gegeten en toen zichzelf maar moesten redden.

1 Maakt het je verdrietig?.. Waarin zie jij die vergelijking dan?
Denk jij dat wij in figuurlijke vorm nooit in staat zijn te vliegen?

God heeft ons een leven gegeven met een rugzakje, om te leren leven. Ieder op een unieke manier. Dat rugzakje is niet om je rug over te breken, maar om omhoog te kijken, omdat Hij het je leert dragen en je op Hem mag vertrouwen.
Zo'n leven zie ik als die cocon. Veel dingen begrijpen we soms niet 1 en soms raken we erdoor verward 1 Maar kijk verder dan alleen die worsteling in de cocon. Want daar ligt iets heel moois op ons te wachten gekregen van God, uit geloof.

Wat ons daarin ligt te wachten kun je o.a lezen in: 1 1
Vosje

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 04-Feb-2006 18:08
Reageer met quote

Yvon schreef:
Quote:
Het doet me denken aan meneer Adam en mevrouw Eva toen ze de tuin uit werden gejaagd omdat ze beide van de verboden appel hadden gegeten en toen zichzelf maar moesten redden.

1 Maakt het je verdrietig?.. Waarin zie jij die vergelijking dan?

Omdat in de hof alles aan hun voeten ligt, ze kunnen doen en laten wat ze willen, als ze honger hebben dan plukken ze gewoon van de boom. Op het moment dat ze stout zijn worden ze aan hun lot over gelaten, moeten ze zelf de aarde gaan bewerken, doornstruiken verwijderen..terwijl ze dat tevoren niet hoefden te doen.
Behalve dat, kreeg mevrouw Eva te horen dat wanneer ze babietjes zou krijgen, daarbij heel veel pijn kreeg, net als die vlinder. En als ze nou niet van die appel hadden gegeten dan hadden wij misschien ook gewoon in de hof kunnen genieten van alles wat voorhanden was, en hoefden we ons niet uit te sloven voor een schamel loontje waarvan de helft aan belasting wordt afgehaald.

Dat bedoel ik.
Naar boven
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 04-Feb-2006 18:34
Reageer met quote

Het symboliseert wel op een prachtige manier de mens, ongehoorzaam als wat. Die mensen wisten wie God was, kenden Hem persoonlijk, God was er aanwezig, en zelfs dan nog overtraden ze Zijn enige gebod (het was er toen maar 1 1 ).

Wat ik weer wel mooi vind is dat God alles aan het terugdraaien is, doordat Hij Zijn Zoon gestuurd heeft kunnen we weer terugkeren naar God, en in Zijn Zegen delen. God zal alles terugdraaien, alles recht trekken wat krom is, zodat wij uiteindelijk weer in het paradijs mogen leven.

En werken voor loon vind ik niet zo verschrikkelijk, belasting betalen ook niet dat hoort er nou eenmaal bij nu. We kunnen nu ook genieten van alles wat voorhanden is, God zorgt voor ons! We zullen alles krijgen wat we nodig hebben van Hem, als we Hem aannemen en in de Here geloven.

Met het loontje dat ik verdien heb ik wel alles wat ik nodig heb. Dat was vroeger wel anders toen ik een loontje had maar God niet. Ik zie daarin een groot voorbeeld in mijn katten, die maken zich ook geen zorgen maar vertrouwen blindeling op mij dat ze gevoed worden, en drinken krijgen. Zo dienen wij ook op God te vertrouwen dat Hij ons alles geeft dat wij nodig hebben, net zoals in het paradijs het geval was. Die mogelijkheid hebben wij nu doordat God's Zoon naar aarde gestuurd is, en wij Hem kunnen aannemen om tot de Vader te kunnen komen 1
Vosje

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 04-Feb-2006 19:27
Reageer met quote

justed schreef:
Met het loontje dat ik verdien heb ik wel alles wat ik nodig heb. Dat was vroeger wel anders toen ik een loontje had maar God niet. Ik zie daarin een groot voorbeeld in mijn katten, die maken zich ook geen zorgen maar vertrouwen blindeling op mij dat ze gevoed worden, en drinken krijgen. Zo dienen wij ook op God te vertrouwen dat Hij ons alles geeft dat wij nodig hebben, net zoals in het paradijs het geval was. Die mogelijkheid hebben wij nu doordat God's Zoon naar aarde gestuurd is, en wij Hem kunnen aannemen om tot de Vader te kunnen komen 1
Dat is waar, was ik even vergeten. Klopt, hij zorgt voor ons, omdat wij waardevoller zijn als musjes 1
Naar boven
Troost Mijn Volk

Bericht Onderwerp: Respect
Bericht Geplaatst op: Zo 05-Feb-2006 18:13
Reageer met quote

Shalom Hans,

Mag ik eerlijk zeggen dat ik mij stoor aan jou woordkeuze. Ik merk dat je weinig respect toont voor Gd die ook jou heeft gemaakt. We spreken niet over een mijnheer Gd, ik wil je nadrukkelijk wijzen op de volgende tekst in de bijbel Genesis 31:53. Daarin wordt gesproken over ontzag voor de Gd van Abraham, Izaak en Jacob.

Die meneer Adam en mevrouw Eva die door jou zo genoemd word zijn ook mijn vader en moeder. Ik heb hen te eren volgens Leviticus 19:3. Dat is niet de instelling van Mozes maar komt van Gd zelf af.
Ik zal je in het kort schetsen wat zij heeft moeten meemaken. Zij stond samen met haar man Adam in een wereld zonder zonden. Zij kenden Gd persoonlijk. Toen de zonde in de wereld is gekomen was alles heel anders geworden. Alleen zij wisten van een leven zonder zonden en een leven met zonden. Toen Gd hen beiden het paradijs heeft uitgejaagd werd ook de moeite van het leven voor hen zichtbaar.

Zij droegen de belofte van Gd bij zich dat eens een kind geboren zou worden die de verzoening tot stand kwam brengen. Denk je eens in wat dat geweest is voor Adam en Eva. Bij iedere geboorte van een kindje op deze aarde hoopten ze dat dit het Kind zou zijn. Wat een geweldige teleurstelling is het voor hen geweest dat ook het kindje waar ze net geweest waren niet het beloofde kind was. Maar ook moesten zij het wel of niet uitgesproken verwijt aanhoren van hun kleinkinderen. Een lange periode van 900 jaar moesten zij deze bittere pil slikken. Ik heb voor hen een heel diep respect gekregen.

Ik zou het een vreugde vinden als je dat gevoel met mij en vele anderen zou willen delen.

Willem
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 05-Feb-2006 20:17
Reageer met quote

Mod-Break
Vosje schreef:
Troost Mijn Volk schreef:
Shalom Hans,

Het begint met een schijnheilig betoon van Shalom hetgeen vrede betekent, als er werkelijk vrede in je hart zou zijn, zou je allereerst vragen waarom ik ieder persoon aanspreek met meneer of mevrouw, dit, omwille ik van huis uit heb geleerd een ieder met respect tegemoet te treden.

Vosje, als ik kijk op www.hebrewonline.com zie ik dat shalom hallo betekent, ik kan dan in de manier waarop Troost Mijn Volk jou aanspreekt dan ook niks schijnheiligs vinden. Ik wil je dan ook vragen of je je uitspraak wilt terugnemen 1

Kan het dan nu weer ontopic gaan. Vosje, reacties hierover graag per pb of e-mail naar mij, dan kan ik je proberen uit te leggen dat jou negativiteit helemaal nergens voor nodig is.

Het topic buigt nu een beetje op zo'n manier dat het om jou gaat draaien, is niet de bedoeling 1

Dus ontopic ! THANX!

Laatst aangepast door justed op Ma 06-Feb-2006 18:21, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Vosje

Bericht Onderwerp: Re: Respect
Bericht Geplaatst op: Zo 05-Feb-2006 23:38
Reageer met quote

Troost Mijn Volk schreef:
Ik zal je in het kort schetsen wat zij heeft moeten meemaken. Zij stond samen met haar man Adam in een wereld zonder zonden. Zij kenden Gd persoonlijk.
Ja... en een ieder die de Zoon aanneemt wordt hen gelijk?
Quote:
Toen de zonde in de wereld is gekomen was alles heel anders geworden. Alleen zij wisten van een leven zonder zonden en een leven met zonden. Toen Gd hen beiden het paradijs heeft uitgejaagd werd ook de moeite van het leven voor hen zichtbaar.
Omwille dat zij niet wederom van de boom des levens zouden eten, want dan ging spreekwoordelijk gezegd: "Je kop eraf"
Quote:

Zij droegen de belofte van Gd bij zich dat eens een kind geboren zou worden die de verzoening tot stand kwam brengen.
Seth!
Quote:
Denk je eens in wat dat geweest is voor Adam en Eva. Bij iedere geboorte van een kindje op deze aarde hoopten ze dat dit het Kind zou zijn.
Nee, ik denk niet dat ze dat zo zouden hebben opgevat. Het valt me op dat heel veel mensen niet weten dat Adam Genesis heeft geschreven, en dat ze Adam en Eva beschouwden als domme ongeletterden. Maar dat waren ze niet. Ken je het boek van Peter Scheele over de Degeneratie? Als je van dat standpunt uitgaat mt wat God zeide toen Hij Adam formeerde uit het stof: Dat het zr goed was. Om die reden kan ik mij niet indenken, dat ze meenden dat ieder babietje de Verlosser zou kunnen betekenen. Neem ik bijvoorbeeld een andere schriftplaats, vlak voordat Lazares werd opgewekt uit het graf, vroeg de Heere Jezus aan Maria of zij kon geloven, dat de Here Jezus bij machte was om hem uit de dood te kunnen opwekken. Toen gaf ze het antwoord met dat ze geloofde dat eens alle doden zouden opstaan. Maar dat bedoelde de Heer niet. Die kennis die Maria had, moet naar m.i. zeker ook bij Eva aanwezig zijn geweest. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ze bij ieder kindje hebben gehoopt dat het de Verlosser was. Maar niettemin, het zal aan ons alles worden geopenbaard!
Naar boven
andries

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Wo 27-Feb-2008 19:08
Reageer met quote

Is het niet een beetje gevaarlijk voorbeelden uit de natuur te nemen en dat dan op je geloofsleven toe te passen?

(Sory voor de late reactie.)
Ben

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 03-Mrt-2008 13:00
Reageer met quote

andries schreef:
Is het niet een beetje gevaarlijk voorbeelden uit de natuur te nemen en dat dan op je geloofsleven toe te passen?

Hoe zo vind je dit gevaarlijk dan?

Staat niet de hele Bijbel vol met gelijkenissen vanuit de natuur. De Here Jezus Zelf onderwees ons juist in gelijkenissen, zodat wij het beter kunnen begrijpen.

Denk maar aan de relatie schapen - herder
het kameel die door de naald kruipt
gelijkenis van het mosterzaadje
het verhaal over de olijfboom

en nog veel meer...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: