Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
melchi-sedek
Auteur Bericht
Chai

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 15-Nov-2007 15:18
Reageer met quote

Quote:
Rashi zegt bijvoorbeeld dat Psalm 110 een door David geschreven Psalm betreft over Abraham en z'n strijd tegen 'Amrafel, met de overwinning die volgt over de vier vijandelijke Koninkrijken (zie Genesis 14). Dat is een mogelijke interpretatie, maar omdat de Psalm niet in de 1e persoon staat, kan de Psalm evengoed door een ander zijn geschreven.

De reden is dat in het Hebreeuws de tekst zegt: לדוד מזמור (leDavid mizmor), waar de ל (le) een voorzetsel is van דוד (David), en מזמור (mizmor) betekent een Psalm. Het Hebreeuwse voorzetsel ל (le) kan de volgende betekenissen hebben: 'aan/naar' of 'voor', 'door', en 'in' (de laatste is in de huidige context geen optie). Dat betekent dat de tekst in het Nederlands kan worden vertaald met "door David", of "voor David", of "aan/naar David". M.a.w.: de betekenis is niet zondermeer te achterhalen.

Gedegen uitleg aangaande Psalm 110
Chai

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 15-Nov-2007 15:21
Reageer met quote

GESLACHTSREGISTER VAN YESHUA HAMASHIACH
Esther-bat-Mordechai

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 15-Nov-2007 15:23
Reageer met quote

Hoi Chai,

Chai schreef:
...
Ik weet dat ik niet jou bewuste vragen daarmee beantwoordt, maar Joh.1 kreeg ik op het hart en wil het toch kwijt
29 Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!

Zoals je zelf al aangaf, beantwoord je m'n vraag niet (of eigenlijk mijn vraag aan Rebecca). Dat hoeft ook niet, aangezien het een vraag was aan Rebecca, die deze evenmin inhoudelijk onderbouwd heeft beantwoord.

Dank voor je citaat van Jesaja 53. Je oprechte achterliggende intentie stel ik zeer op prijs. Ik vermoed overigens dat je ervan op de hoogte bent dat het Jodendom deze tekst niet als een verwijzing naar Jezus ziet.

Esther

Ik respecteer de Christelijke interpretatie.
Voor een Joodse interpretatie, zie de posting van mijn vriend:

hier
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bo

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 15-Nov-2007 15:33
Reageer met quote

Hey Chai,

Bedankt voor de verwijzing, hello2.gif

hello2.gif http://www.geocities.com/nakdimonspage/psalm110.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Esther-bat-Mordechai

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 15-Nov-2007 16:51
Reageer met quote

Als gezegd, bestaan er een heleboel interpretaties van Psalm 110. Een grammaticaal diepgaandere en uitgebreidere uitleg komt bijvoorbeeld van professor Uri Yosef, zie http://virtualyeshiva.com/counter-index.html . Deze ligt overigens op één lijn met de uitleg van Moshe.

Een andere is van Rasji, zie bijvoorbeeld http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/16331/showrashi/true/jewish/Chapter-110.htm

Belangrijker en doorslaggevender is, dat ik meermalen heb gevraagd om een onderbouwd antwoord op de cruciale vraag:

Esther-bat-Mordechai schreef:

O.k., dan heb ik eveneens een vraag. Zou je me kunnen vertellen waar het principe van een menselijk offer dat de schulden van anderen op zich neemt, wordt ondersteund door de T'NaCh? Het tegendeel kan worden beargumenteerd: in Deuteronomium 24:16 staat expliciet dat "… ieder zal om zijn eigen zonde worden ter dood gebracht." Of neem Numeri 35:33, waarin uitdrukkelijk wordt gezegd: "Opdat gij het land waarin gij woont niet bezoedelt. Want het bloed bezoedelt het land, en voor het land wordt geen verzoening bewerkt van het bloed dat daarin vergoten is dan door het bloed van hem die het vergoten heeft." Of Exodus 32:31-33, waar staat: "Toen nu Mozes weder tot den Heer kwam, sprak hij: Ach, dit volk heeft ene grote zonde gedaan, en heeft zich gouden goden gemaakt.
32 Nu, vergeef hun hunne zonde! Zo niet, delg mij dan uit uw boek, hetwelk Gij geschreven hebt!
33 Maar de Heer sprak tot Mozes: Ik zal dien uit mijn boek delgen, die tegen Mij gezondigd heeft." Of 2 Koningen 14:6, waar wordt geschreven dat … "ieder zal wegens zijn eigen zonde sterven." Zou je me allereerst kunnen laten zien waar in de T'NaCh staat een mens de zonden van anderen op zich kan nemen?

Vervolgens kan een geit of een bok, een var, of een stier werden voor het kwijtschelden van de schulden geofferd (bijv. Numeri 29:11, of Ezechiel 43:21, of Leviticus). Maar zou je me ook kunnen laten zien waar staat dat het Paaslam wordt gebruikt voor de vergeving van zonden?
Bovendien zegt Exodus 12:6-10 expliciet dat het Paaslam moest worden opgegeten en het overgebleven vlees moest worden verbrand.
Verder moest een offerdier overigens fysiek gaaf zijn ("Gij zult aan den Heer, uw god, geen rund of schaap offeren waaraan enig gebrek of iets verkeerds is"; over "zondeloos" wordt niets gezegd).
Verder vertelt de T'NaCh dat wat van het bloed van het zonde-offer door de priester op de hoorns van het altaar in de Tempel moest worden gewreven (zie bijvoorbeeld Leviticus 4:30-31), en het overige bloed moet worden uitgegoten aan de voet van het altaar. Het vet moest worden verwijderd en verbrand.

Bovendien geeft de T'NaCh nergens te kennen dat een mens uberhaupt kan worden geofferd voor vergeving van zonden, terwijl het tegendeel beter kan worden beargumenteerd. Ezechiel 23:37-39, Leviticus 18:21, Jeremia 7:31 en Deuteronomium 18:10 geven allen blijk van afschuw van mensenoffers.

En tenslotte: waar wordt in de T'NaCh ondersteund dat vergeving kan worden geschonken aan mensen die geboren worden nadat het bewuste offer plaatsvindt?

Kortom, zou je me allereerst kunnen vertellen (misschien in een apart topic) waarom het offer van Jezus überhaupt als iets legitiems moet worden beschouwd?

Indien het offer van Jezus niet geldig is, conform de T'NaCh, dan is de Christelijke claim m.i. irrelevant. Hopelijk kan dus iemand - het liefst Rebecca - hier een inhoudelijk beargumenteerd antwoord op geven.
(Tot die tijd wacht ik even af).

Esther
Naar boven
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 15-Nov-2007 18:14
Reageer met quote

Ik moet wel vanuit het nieuw verbond uitgaan, daar heb ik wel inzicht in, terwijl vanuit het (oude verbond ), ik veel te weinig kennis heb,zo heb ik dan gezien , dat jou uitleg over Melchi-tsedeq , overeen kwam met wat er in het ( nieuw verbond geschreven werdt, dat volgens dit verbond YESHUA voldoet ,

Hoe kan het dan zijn? dat YESHUA ,als JOOD zijnde zijn leven in gevaar bracht, om dit Evangelie te brengen , terwijl HIJ zeer goed wist, welke gevolgen deze voor HEM hadden, trouwens toen waren er wel JODEN , die HEM geloofden, nu nog zijner zulke Joden, waarom hoor ik van Hen dan wel zeggen , dat YESHUA, door zijn Vader gezonden is,om ons te reinigen van zonden.
Deze Joden , wisten en weten, en kennen wel de TORAH, vanwaar die tegenstelling dan?.

Trouwens nu nog komen zulke Mensen in levensgevaar, als het allemaal op verzinsels gebasseerd zou geweest zijn, en nog zijn, dan lijkt het me toch veel zinvoller om volop van het leven te genieten , zoals vele ongelovige nu doen,
trouwens hoe kunnen we ooit samen één worden,
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 15-Nov-2007 18:48
Reageer met quote

Quote:
Hoe kan het dan zijn? dat YESHUA ,als JOOD zijnde zijn leven in gevaar bracht, om dit Evangelie te brengen ,

Mi heeft Jezus niet het Evangelie gebracht, maar joden terug willen brengen naar de Thora.
Esther-bat-Mordechai

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 15-Nov-2007 18:57
Reageer met quote

Rebecca,

rebbeca schreef:
Ik moet wel vanuit het nieuw verbond uitgaan, daar heb ik wel inzicht in, terwijl vanuit het (oude verbond ), ik veel te weinig kennis heb,zo heb ik dan gezien , dat jou uitleg over Melchi-tsedeq , overeen kwam met wat er in het ( nieuw verbond geschreven werdt, dat volgens dit verbond YESHUA voldoet ,

Hoe kan het dan zijn? dat YESHUA ,als JOOD zijnde zijn leven in gevaar bracht, om dit Evangelie te brengen , terwijl HIJ zeer goed wist, welke gevolgen deze voor HEM hadden, trouwens toen waren er wel JODEN , die HEM geloofden, nu nog zijner zulke Joden, waarom hoor ik van Hen dan wel zeggen , dat YESHUA, door zijn Vader gezonden is,om ons te reinigen van zonden.
Deze Joden , wisten en weten, en kennen wel de TORAH, vanwaar die tegenstelling dan?.

Trouwens nu nog komen zulke Mensen in levensgevaar, als het allemaal op verzinsels gebasseerd zou geweest zijn, en nog zijn, dan lijkt het me toch veel zinvoller om volop van het leven te genieten , zoals vele ongelovige nu doen,
trouwens hoe kunnen we ooit samen één worden,

Rebecca, je geeft totaal geen antwoord op mijn vraag:

Esther-bat-Mordechai schreef:

O.k., dan heb ik eveneens een vraag. Zou je me kunnen vertellen waar het principe van een menselijk offer dat de schulden van anderen op zich neemt, wordt ondersteund door de T'NaCh? Het tegendeel kan worden beargumenteerd: in Deuteronomium 24:16 staat expliciet dat "… ieder zal om zijn eigen zonde worden ter dood gebracht." Of neem Numeri 35:33, waarin uitdrukkelijk wordt gezegd: "Opdat gij het land waarin gij woont niet bezoedelt. Want het bloed bezoedelt het land, en voor het land wordt geen verzoening bewerkt van het bloed dat daarin vergoten is dan door het bloed van hem die het vergoten heeft." Of Exodus 32:31-33, waar staat: "Toen nu Mozes weder tot den Heer kwam, sprak hij: Ach, dit volk heeft ene grote zonde gedaan, en heeft zich gouden goden gemaakt.
32 Nu, vergeef hun hunne zonde! Zo niet, delg mij dan uit uw boek, hetwelk Gij geschreven hebt!
33 Maar de Heer sprak tot Mozes: Ik zal dien uit mijn boek delgen, die tegen Mij gezondigd heeft." Of 2 Koningen 14:6, waar wordt geschreven dat … "ieder zal wegens zijn eigen zonde sterven." Zou je me allereerst kunnen laten zien waar in de T'NaCh staat een mens de zonden van anderen op zich kan nemen?

Vervolgens kan een geit of een bok, een var, of een stier werden voor het kwijtschelden van de schulden geofferd (bijv. Numeri 29:11, of Ezechiel 43:21, of Leviticus). Maar zou je me ook kunnen laten zien waar staat dat het Paaslam wordt gebruikt voor de vergeving van zonden?
Bovendien zegt Exodus 12:6-10 expliciet dat het Paaslam moest worden opgegeten en het overgebleven vlees moest worden verbrand.
Verder moest een offerdier overigens fysiek gaaf zijn ("Gij zult aan den Heer, uw god, geen rund of schaap offeren waaraan enig gebrek of iets verkeerds is"; over "zondeloos" wordt niets gezegd).
Verder vertelt de T'NaCh dat wat van het bloed van het zonde-offer door de priester op de hoorns van het altaar in de Tempel moest worden gewreven (zie bijvoorbeeld Leviticus 4:30-31), en het overige bloed moet worden uitgegoten aan de voet van het altaar. Het vet moest worden verwijderd en verbrand.

Bovendien geeft de T'NaCh nergens te kennen dat een mens uberhaupt kan worden geofferd voor vergeving van zonden, terwijl het tegendeel beter kan worden beargumenteerd. Ezechiel 23:37-39, Leviticus 18:21, Jeremia 7:31 en Deuteronomium 18:10 geven allen blijk van afschuw van mensenoffers.

En tenslotte: waar wordt in de T'NaCh ondersteund dat vergeving kan worden geschonken aan mensen die geboren worden nadat het bewuste offer plaatsvindt?

Kortom, zou je me allereerst kunnen vertellen (misschien in een apart topic) waarom het offer van Jezus überhaupt als iets legitiems moet worden beschouwd?

Hoewel ik op je vragen ben ingegaan, houdt je me in dit topic en elders telkens voor dat Jezus' hoogpriesterlijke offer legitiem was. Daarom heb ik je zeer vaak gevraagd om - in verband met bovenstaande vraag - te onderbouwen waarom het offer van Jezus überhaupt als iets legitiems moet worden beschouwd.

Hoewel ik vermoed dat je een zeer goed karakter hebt, een sterke, oprechte overtuiging, en ik je graag mag (althans zover ik kan beoordelen), heeft het geen zin de vraag nogmaals te herhalen. Wat mij betreft is het genoeg geweest. Sjalom

Esther
Naar boven
Esther-bat-Mordechai

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 15-Nov-2007 19:06
Reageer met quote

P.s. dat ik met dit topic stop heeft overigens niets met jou te maken Rebecca; dat wil ik nogmaals benadrukken.

Ik denk simpelweg dat het verstandig is nu te stoppen voordat het uitdraaid op een eindeloze reeks aan niet-constructieve reacties over en weer. Veel Liever zal ik me (vanaf morgen) concentreren op het topic "Hoe samen verder" 1 , dat ik zojuist heb geopend.

Esther
Naar boven
rebbeca

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 15-Nov-2007 19:20
Reageer met quote

Spijtig, dat ik hierop niet kan antwoorden, niet omdat ik niet wil, maar mijn kennis is te weinig vanuit de tenach, vanuit het nieuw verbond kan ik dat wel, daarom wil ik wel openstaan, voor de Joodse visie,
Ik ben op dit ogenblik , Hebreeus van uit de tenach aan het leren, met een joodse leraar, in het univ, een zeer lieve en een open mens, die niets oplegt, maar heel eenvoudig les geeft, waar we ons zeer op ons gemak bij voelen, niemand vraagd bij welk geloof we behoren, en het is dat wat IK zoek, van elkaar leren.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: