Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
drie-eenheid
Auteur Bericht
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Za 26-Mei-2007 21:54
Reageer met quote

Quote:
Allemaal verzen die gelezen kunnen worden als bevestiging dat de Here Jezus God is, en tegelijkertijd verzen die aantonen dat Hij niet God is.

Het hangt denk ik van de vertaling af hoe je een tekst kunt lezen, maar ik ga ervan uit dat er maar 1 Gíd is en 1 Messias. Ik zie ze als twee verschillende individuen en niet als 1 Gíd met twee individuen of zoiets.
Quote:
Johannes 1:1 waar gezegd wordt "Sinds het begin
is er het spreken; dat spreken is God nabij, ja God zelf is dat spreken;" en vervolgens in vers 14 vertelt wordt dat het spreken vlees-en-bloed geworden is. Dit blijft voor mij nog steeds hťt vers dat voor mij aantoont de de eenheid waar over gesproken wordt wel heel erg intiem is.
Dit is al eerder in deze topic te sprake geweest. Er is een eensgezindheid, meer geen eenheid in de vorm van drie- of twee-eenheid.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Baruch

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 31-Mei-2007 01:32
Reageer met quote

Laat ik beginnen met je te bedanken voor het stellen van jouw vragen. Zoals beloofd zal ik proberen je antwoord te geven.

Kun je mij nog eens zeggen waarom jij het woord God niet voluit wilt schrijven? God is geen naam voor de onzienlijke, doch duidt slechts een positie aan. Wanneer wij het over de koningin hebben, als hoogste positie in Nederland, schrijven wij dat als een gewoon begrip toch ook niet met andere tekens, zelfs niet met hoofdletters! Over de naam van de god waar jij het meestal over hebt, heb ik al uitvoerig geschreven in mijn eerste posting van 18 mei. Lees dit dan ook.

Bij alles wat Christus betreft moet je ook bedenken dat Paulus de broeders uit Kolose vraagt te bidden voor een open deur om te spreken over het geheimenis van Christus (Kol. 4:3). Voor zeer velen is nog steeds Christus een geheim. Toch mogen wij Hem leren kennen!
En voor hen die de Messias verworpen hebben, staat er een ernstige boodschap in Rom. 11:8 (Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen ) tot op den huidigen dag.

Ilonia, soms lijkt het wel dat jij je door leringen van Joden wil laten onderwijzen, maar er ligt voor hen een bedekking over het woord, hun ogen zijn om niet te zien. De Joodse visie op de Bijbel, zal je nooit tot Jezus Christus kunnen leiden, en je daarom nooit tot GODS Vaderhart brengen.

Vraag 1.
Ik maak onderscheid tussen de god van IsraŽl en mijn god, omdat de eerst genoemde een schepsel is, nml. een Elohiym, zoals de Bijbel leert (zie grondtekst) en de tweede god GOD de Schepper is Die onzienlijk is (1 Tim. 5:15-16). Overigens had ik dit ook al eerder vermeld. Ik moet je wel zeggen dat je dit nooit kunt zien wanneer Gods Geest niet in je woont, dan kan je de woorden lezen, maar die komen nooit in jouw geest. De god waar Jezus Christus het over heeft is een levende god, Die Zich hoewel Hij onzienlijk is, toch wil openbaren, door de werken Die Hij in en door ons wil doen. Helaas voor de Joden spreekt GOD nu niet meer rechtstreeks tot IsraŽl. Dat heeft Hij eeuwen gedaan doormiddel van Jehovah en de profeten. Nu spreekt Hij alleen nog maar door de Bijbel en door Zijn Geest, zoals Hij dat ook deed door Jezus Christus. Diezelfde Geest die ons wil leren en geheimenissen bekend wil maken, die niet met het verstand zijn te doorgronden.

Een markant verschil tussen de god van IsraŽl en de god van Jezus Christus en de Christenen is: de eerste is exclusief de god voor IsraŽl, en de tweede is de god voor het gehele universum, voor alle volkeren en alle geslachten in hemel en op aarde.

Vraag 2
Er hoort inderdaad Ďgodhedení te staan dat klopt, maar jouw uitleg klopt niet helemaal. Dat komt ook doordat jij alleen maar Gíd wilt schrijven en dus geen inzicht toont wat dat woord betekent. Ditzelfde woord Elohiym wordt overal gebruikt voor zowel God als Goden (godheden) en drukt geen specifiek wezen uit. Er is in het Hebreeuws geen onderscheid! Maar jij, en velen willen er een onderscheid in leggen. Waarom? De god van IsraŽl is Jehovah. Jehovah is een Elohiym. Heel duidelijk, maar het begrip goden is eveneens Elohiym. Deze tekst geeft dus aan, dat er voor IsraŽl maar ťťn god is, en niet meerdere goden, zoals dat bij omliggende volkeren vaak wel zo was.

Vraag 3
Volgens Luk. 2:11 kreeg Jezus bij zijn geboorte al de naam Christus, hoewel voorzegd was dat zijn naam ImmanuŽl zou zijn. Wanneer Jezus geboren wordt komt gelijktijdig de Christus in Hem en deze komt voor de tweede maal op aarde (Heb. 1:6). Het engelenlied klinkt nu dan ook op aarde.
Dit blijkt ook uit de tekst: Ďmij een lichaam toebereidí uit Heb. 10:5. In Jezus werd een lichaam toebereid voor de Christus.

Vraag 4
GOD verandert nooit, en als de zoon (Jezus) naar de Vader opstijgt, blijft de Zoon, zoon (de eniggeboren zoon), en de Vader blijft de vader. De Zoon zit nu op Zijn troon aan de rechterhand van de troon van Vader.

Vraag 5
Ik heb al eerder aangetoond dat er sprake is van twee verschillende zalvingen. Er is nog een ander verschil, nml. de Christus is de eerstgeboren zoon van de ganse schepping (Col 1:15), alleen uit GOD geboren, en Jezus is de eniggeboren zoon uit GOD en de mens Maria geboren (Joh. 1:18). Dit houdt o.a. in dat Jezus geen uit GOD en Maria geboren broers heeft en de Christus meerdere broers zal hebben.
Overigens heb ik de Christus nooit een persoon genoemd, alleen Jezus is een persoon te noemen. Jezus was tijdens Zijn leven op aarde een mens van vlees en bloed.

Vraag 6
Het antwoord op deze vraag kun je nu zelf wel bedenken, gezien de voorgaande antwoorden.
Toen Jehovah God was over IsraŽl, was het Woord nog steeds bij GOD. Het Woord werd pas vlees in de geboorte van Jezus. Jehovah is nooit vlees geworden, maar kwam in het vlees van Jezus.
Wat toch wel duidelijk zal zijn is, als de Heilige Geest in mij komt wonen, word ik toch niet gelijk aan GODS Geest, net zo min als wanneer een mens de satan in zijn leven toelaat hij gelijk wordt aan de satan.

Vraag 7
Halverwege mijn posting van 19 mei heb ik daar al op geantwoord. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je mijn berichten goed doorneemt.

Vraag 8
Jezus is zolang Hij op aarde leefde altijd de Messias geweest, Zijn hele leven is de vervulling van een profetie. Maar het leven van Jezus begint pas in ons jaartal 0, en niet eerder. Van oorsprong was er het Woord, wat mij betreft mag je dat het spreken noemen, maar Kena heeft al eens terecht gezegd dat dit Woord een instrument was of zoiets.
Een instrument waar GOD Zich van bediende. Een instrument kan niet zichzelf bespelen. Zelfs een pianola heeft rollen nodig die anderen hebben bewerkt.

Ik wou dat je kon zien, dat alles in welke vorm dan ook en waar in de kosmos of de hemelen dan ook, is voortgekomen vanuit het Almachtige wezen, dat sommigen de Oneindige noemen, of de Eeuwige, of Opperwezen etc. Dat wezen mag ik mijn Vader noemen, omdat Hij die mij gemaakt heeft, mij ook opnieuw heeft doen geboren worden door het werk van Zijn Heilige Geest, waardoor ik een zoon van Hem werd. Johannes zegt dan nog dat wij eens gelijk zullen zijn aan die eniggeboren zoon Jezus (1 Joh. 3:1-2), niet dezelfde, maar wel hetzelfde.

Ik hoop dat er iets duidelijker is geworden. De andere vragenstellers hoop ik later antwoord te geven, anders wordt het veel te lang.
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 01-Jun-2007 20:35
Reageer met quote

Quote:

Kun je mij nog eens zeggen waarom jij het woord God niet voluit wilt schrijven? God is geen naam voor de onzienlijke, doch duidt slechts een positie aan. Wanneer wij het over de koningin hebben, als hoogste positie in Nederland, schrijven wij dat als een gewoon begrip toch ook niet met andere tekens, zelfs niet met hoofdletters!

Waarom? Ik heb het toch uitgelegd? En waarom zou G-d slechts een positie zijn? De Koningin is inderdaad een positie, Maar G-d niet. Ten minste zo zie ik dat niet.

Quote:
Ilonia, soms lijkt het wel dat jij je door leringen van Joden wil laten onderwijzen, maar er ligt voor hen een bedekking over het woord, hun ogen zijn om niet te zien. De Joodse visie op de Bijbel, zal je nooit tot Jezus Christus kunnen leiden, en je daarom nooit tot GODS Vaderhart brengen.
Niet voor alle Joden! Nog nooit gehoord van Messias of Jesjoeía belijdende Joden? De eerste christenen werden door de Joden onderwezen en nu zeg jij dat ik dat niet moet laten doen? Paulus was een Jood en heeft hier nooit van afgekeerd ondanks dat hij Jezus als Messias aan nam. Laat ik een ding heel duidelijk stellen we lezen een Joods boek met daarin Joodse gewoonte die ons niet eigen zijn. Waarom dan niet aan degene vragen hoe iets zit.

Vraag 1.
Quote:
Ik maak onderscheid tussen de god van IsraŽl en mijn god, omdat de eerst genoemde een schepsel is, nml. een Elohiym, zoals de Bijbel leert (zie grondtekst) en de tweede god GOD de Schepper is Die onzienlijk is (1 Tim. 5:15-16).

Dus de G-d van Israel is geschapen en de Messias niet?

Quote:
Een markant verschil tussen de god van IsraŽl en de god van Jezus Christus en de Christenen is: de eerste is exclusief de god voor IsraŽl, en de tweede is de god voor het gehele universum, voor alle volkeren en alle geslachten in hemel en op aarde.

Dit is pertinent niet waar wat je nu beweert. De G-d van Israel is de G-d van en voor het hele universum. Alleen heeft G-d een volk uitgekozen om als priestervolk op te treden en let wel G-d heeft Israel nooit laten vallen, alleen gestraft door dat ze G-ds wet overtraden.

Vraag 2
Quote:
Er hoort inderdaad Ďgodhedení te staan dat klopt, maar jouw uitleg klopt niet helemaal. Dat komt ook doordat jij alleen maar Gíd wilt schrijven en dus geen inzicht toont wat dat woord betekent. Ditzelfde woord Elohiym wordt overal gebruikt voor zowel God als Goden (godheden) en drukt geen specifiek wezen uit. Er is in het Hebreeuws geen onderscheid! Maar jij, en velen willen er een onderscheid in leggen. Waarom? De god van IsraŽl is Jehovah. Jehovah is een Elohiym. Heel duidelijk, maar het begrip goden is eveneens Elohiym. Deze tekst geeft dus aan, dat er voor IsraŽl maar ťťn god is, en niet meerdere goden, zoals dat bij omliggende volkeren vaak wel zo was.
Ik ben dit nog aan het uitzoeken, maar wat ik nu heb kom ik tot een heel andere conclusie. Voor zover ik weet komt Elohiem alleen maar voor in Genesis. Opzich betekend Elohiem het zelfde in het Hebreeuws als in het Nederlands, maar en dat ben ik dus nu aan het uit zoeken. Nog wat waarom zou de Israelieten maar 1 G-d hebben en wij twee? Israel moest zich onderscheiden van alle andere volken waarom is dat later veranderd? Want de Messias komt in de eerste plaats voor de verloren schapen van Israel. Matt 15:24

Vraag 5
Quote:
Ik heb al eerder aangetoond dat er sprake is van twee verschillende zalvingen. Er is nog een ander verschil, nml. de Christus is de eerstgeboren zoon van de ganse schepping (Col 1:15), alleen uit GOD geboren, en Jezus is de eniggeboren zoon uit GOD en de mens Maria geboren (Joh. 1:18). Dit houdt o.a. in dat Jezus geen uit GOD en Maria geboren broers heeft en de Christus meerdere broers zal hebben.
Waarom zit daar verschil in? Jezus is de Messias en Jezus en de Messias.

Vraag 6
Quote:
Het antwoord op deze vraag kun je nu zelf wel bedenken, gezien de voorgaande antwoorden.
Toen Jehovah God was over IsraŽl, was het Woord nog steeds bij GOD. Het Woord werd pas vlees in de geboorte van Jezus. Jehovah is nooit vlees geworden, maar kwam in het vlees van Jezus.
Wat toch wel duidelijk zal zijn is, als de Heilige Geest in mij komt wonen, word ik toch niet gelijk aan GODS Geest, net zo min als wanneer een mens de satan in zijn leven toelaat hij gelijk wordt aan de satan.
Maar in een van je eerdere postings zeg je dit: Jehovah = Messias = Christus (van 12 mei)
Jezus wordt door G-d vergoddelijkt als de Messias.

Dat Was Jezus al reeds van geboorte. Ik denk dat we daar al verschillend over denken. Ik geloof dat De Messias de eerste was wat G-d geschapen had en dat de Messias vanuit de hemel naar beneden kwam in een menselijke lichaam met de naam Jezus. Na de dood en opstanding is de Messias weer naar de hemel gegaan op een wolk in een verheerlijkt lichaam. Dit was nodig om de dood te overwinnen.

Vraag 7
Quote:
Halverwege mijn posting van 19 mei heb ik daar al op geantwoord. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je mijn berichten goed doorneemt.
Het probleem is dat jouw postings zo verwarrend is voor mij dat ik soms er geen touw aan vast kan knopen wat je bedoelt.

Vraag 8
Quote:
Jezus is zolang Hij op aarde leefde altijd de Messias geweest, Zijn hele leven is de vervulling van een profetie. Maar het leven van Jezus begint pas in ons jaartal 0, en niet eerder. Van oorsprong was er het Woord, wat mij betreft mag je dat het spreken noemen, maar Kena heeft al eens terecht gezegd dat dit Woord een instrument was of zoiets.
Een instrument waar GOD Zich van bediende. Een instrument kan niet zichzelf bespelen. Zelfs een pianola heeft rollen nodig die anderen hebben bewerkt.
Jezus is voor de jaartelling geboren en dat komt omdat een (ik meen) monnik zich vergist heeft met het uitrekenen van de geboorte van Jezus.

Quote:

Ik hoop dat er iets duidelijker is geworden. De andere vragenstellers hoop ik later antwoord te geven, anders wordt het veel te lang.

Een beetje.
Baruch

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 04-Jun-2007 17:00
Reageer met quote

Beste Ilonia,
Het is moeilijk om te praten over God, wanneer er geen overeenstemming is wat dat woord betekent. Ik zal nog ťťn poging doen om jouw kennis te vermeerderen.

Ex. 23:32 Gij zult met hen, noch met hun goden, een verbond maken.
en volgens Ex. 32:23 vraagt het volk IsraŽl aan Ašron, om hen goden te maken, en wat zie je? Ook daar, er staat voor het begrip goden heen gewoon Elohiym. Het woord Elohiym kun je ook vertalen met een zogenaamde god, en die uitspraak deed Paulus. Zogenaamde goden, zijn wezens die het kenmerk van een godheid dragen, en niet zoals jij meent, dingen die niet eens bestaan.

Jouw veronderstelling dat het begrip Elohiym alleen in Genesis voorkomt klopt van geen kanten, het komt in dezelfde vorm meer dan 2000 maal voor in de volgende boeken:
Genesis, Exodus, Numeri, Deuteronomium, Jozua, Richteren, Samuel, Koningen, Kronieken, Job, Psalmen, Spreuken, Prediker, Jesaja, Jeremia, EzechiŽl, Hosea, Amos, Jona, Zacharia, Maleachi.

Het komt nog vele malen voor in samenstellingen, zoals: hun god, onze god, de god van, enz.

Alles is geschapen, en het eerste dat GOD Zichzelf schiep was Wijsheid.
ĎDe Here heeft mij tot aanzijn geroepen als het begin van Zijn wegen, vůůr zijn werken van ouds af. Van eeuwigheid aan ben ik geformeerd, van den beginne, eer de aarde bestond.í Spr. 8:22-23
Als alles geschapen is, is dus ook de God van IsraŽl en de god van deze eeuw, de Messias, en Jezus, en Melchizedek, enz. enz. geschapen.

Bij vraag 5. Ik heb het verschil al twee keer aangeduid. Je kunt niet spreken over een eerstgeborene, wanneer er niet een tweede (enz) geborene is. Dit is gewoon Nederlands en er is niets ingewikkelds aan.

Het is een sprookje dat Jezus altijd bij de Vader zou zijn geweest. Dit kan je wel denken, en voor jouw gevoel zal dat wel goed lijken, maar waar vind je daarvoor bewijs in de Bijbel? Je denkt, je gelooft, je veronderstelt, maar ik zie haast nooit een bewijstekst.

Aan een quote van mij (vraag 6), voeg je iets toe van jou zelf. Dat is echt verwarrend, zoiets kan je beter niet doen.
Waar staat overigens geschreven dat Jezus door GOD vergoddelijkt wordt? Trouwens dat hoefde niet eens te gebeuren daar Jehovah (de god van IsraŽl) in Hem was. Er staat alleen dat Jezus verheerlijkt wilde worden, opdat Hij de heerlijkheid die Hij bij GOD had (als zijnde het Woord) weer terug zou krijgen (Joh17:5). Het Woord werd van zijn godheid ontdaan, zodat dit ontgoddelijkte wezen als mens (Jezus) geboren kon worden Fil. 2:5-7. Volgens Joh. 1:2 was Ďdití Woord bij GOD.

Bij het antwoord op vraag 8 reageer je totaal niet op de inhoud van wat ik schreef, Maar dan kom je met het al of niet waar zijnde sprookje van de monnik. Natuurlijk ken ik al die verhalen ook, maar daar heb ik geen tijd voor. Het gaat er niet om wanneer Hij exact geboren werd, maar dŠt Hij geboren werd, ruim 2000 jaar geleden
Onder de tweede qoute bij vraag 1 doe je hele sterke uitspraken.
1) Was de god van IsraŽl dan ook de barmhartige god voor al die volkeren die IsraŽl moest verdrijven, of voor de Egyptenaren enz. Waar lees ik in de Bijbel dat Jehovah tegen andere volkeren zegt dat Hij hun God is? Er zijn enkelingen die God vereerden, maar niet hele volken.
2) Waar vind ik in de Bijbel dat IsraŽl een priestervolk zou zijn. Melchizedek was een priester van de allerhoogste, Jethro was een priester in Midian, en verder is er alleen maar spreke van Ašron en zijn kinderen die priester zouden zijn. En Ašron behoort niet tot de stam van Juda, en Melchizedek en Jethro niet tot Israel.
3) Jehovah zou IsraŽl nooit hebben laten vallen! Dat klopt, maar hoewel God Zijn volk nooit heeft verstoten, is heel IsraŽl wel als individuele takken afgebroken van de olijfboom, de stamboom van alle ware gelovigen. Maar een overblijfsel kan (Rom. 11:5) en zal in deze tijd weer opnieuw geŽnt worden, als zij niet bij hun ongeloof blijven, maar Jezus accepteren als zijnde hun Jehovah.

Nog bij vraag 2. Ik heb nooit gesteld dat Christenen 2 goden hebben. Ik heb alleen mijn Hemelse Vader als GOD, en dat is dezelfde god waarvan Jezus zei dat Hij opvoer naar Ďuw GOD en mijn GODí. Wel hebben Christenen veel afgoden, zoals hun geld, vrije tijd, volgepropte huizen enz. Achter al deze verschijnselen staan geestelijke machten, krachten, grootmachten en goden.
Overigens, wanneer een hedendaagse IsraŽliet zich bekeert en Jehovah aan gaat hangen, dan zal deze hem brengen bij Zijn Hemelse vader, opdat hij een hemelse erfenis zal hebben, en geen aardse erfenis in het land: IsraŽl.
Jezus is een heenwijzer, een middelaar, tussenstation, geen einddoel. (Ef. 1:3) Dan is deze IsraŽliet niet slechts uitverkoren bij de grondlegging der wereld als onderdeel van een volk, maar nu reeds ver vůůr de grondlegging der wereld als individueel zoon van GOD (vers 4). Dat is de veel heerlijker positie van zowel Jood als Griek, die in Christus is.
Helaas beschouwen veel Messiasbelijdende Joden zich toch als iets aparts in het Koninkrijk van God. Zij houden nog vast aan allerlei regeltjes, zoals bij voorbeeld de voedingswetten, maar zij beseffen niet dat zij geroepen en uitverkoren zijn vůůr de grondlegging der wereld, en zij die hele periode van IsraŽl mogen overslaan. De vrijheid in Christus is veel kostbaarder dan het aanhouden van ingestelde regeltjes, waarvan Paulus zegt dat zij slechts dienen ter bevrediging van het vlees. (Col. 2:20-23).

Het is al weer veel te lang. Het lijkt mij overigens wel veel beter te blijven bij het onderwerp: de Drie-eenheid. Anders behandelen wij allerlei zwaartepunten die ons de hele Bijbel door zullen sturen, en dat is voor velen veel te zware stof.
Veel zegen, liefde en geduld om te onderzoeken, en de waarheid te vinden.

Spreuken 2:5 Dan zult gij de vreze des HEEREN verstaan, en zult de kennis van God vinden.
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 04-Jun-2007 18:47
Reageer met quote

Vraag 6 heb ik verkeerd gequote mijn excuus voor dit en is inderdaad verwarrend, maar het is wel gebruikelijk op een forum om te quote want het is als je het goed doet wel duidelijk.

Vraag 6
Quote:

Maar in een van je eerdere postings zeg je dit: Jehovah = Messias = Christus (van 12 mei)
Jezus wordt door G-d vergoddelijkt als de Messias.

Dat Was Jezus al reeds van geboorte. Ik denk dat we daar al verschillend over denken. Ik geloof dat De Messias de eerste was wat G-d geschapen had en dat de Messias vanuit de hemel naar beneden kwam in een menselijke lichaam met de naam Jezus. Na de dood en opstanding is de Messias weer naar de hemel gegaan op een wolk in een verheerlijkt lichaam. Dit was nodig om de dood te overwinnen.
Quote:
Ik ben dit nog aan het uitzoeken, maar wat ik nu heb kom ik tot een heel andere conclusie. Voor zover ik weet komt Elohiem alleen maar voor in Genesis.

Baruch vschreef:
Jouw veronderstelling dat het begrip Elohiym alleen in Genesis voorkomt klopt van geen kanten, het komt in dezelfde vorm meer dan 2000 maal voor in de volgende boeken:
Genesis, Exodus, Numeri, Deuteronomium, Jozua, Richteren, Samuel, Koningen, Kronieken, Job, Psalmen, Spreuken, Prediker, Jesaja, Jeremia, EzechiŽl, Hosea, Amos, Jona, Zacharia, Maleachi.

Het klopt wat je zegt, maar ik was bezig in Genesis.
Baruch

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 05-Jun-2007 13:02
Reageer met quote

Jouw stelling onder de quote bij vraag 6, heb ik al uitgebreid beantwoord. Ik steek vele uren in een duidelijk antwoord, en krijg dan dit berichtje terug. Wanneer jij zegt dat GOD Jezus heeft vergoddelijkt, wil ik daar een bewijstekst voor hebben, trouwens voor alles wat je zegt, anders geef ik daar geen tijd meer aan om te beantwoorden. Ik wens je wijsheid en Godskennis toe.
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 05-Jun-2007 18:02
Reageer met quote

Ik heb het alleen even voor alle duidelijkheid neer gezet. Mijn posting volgt later.
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 08-Jun-2007 19:31
Reageer met quote

Quote:
Ex. 23:32 Gij zult met hen, noch met hun goden, een verbond maken.
en volgens Ex. 32:23 vraagt het volk IsraŽl aan Ašron, om hen goden te maken, en wat zie je? Ook daar, er staat voor het begrip goden heen gewoon Elohiym. Het woord Elohiym kun je ook vertalen met een zogenaamde god, en die uitspraak deed Paulus. Zogenaamde goden, zijn wezens die het kenmerk van een godheid dragen, en niet zoals jij meent, dingen die niet eens bestaan.

Elohiem betekent niet alleen goden maar geeft ook aan dat Gíd een heel Justitieel orgaan beslaat. Gíd is zowel Regeerder, als wetgever en Rechter van deze wereld. Jammer dat je dit niet kent, want zo krijg je juist een totaal beeld van Gíd Die Gíd is van Israel en de Vader van ons allemaal. Jes 45:5 Jes 45:15 deze teksten geven aan dat er buiten Gíd geen andere Gíd is.

Quote:
Alles is geschapen, en het eerste dat GOD Zichzelf schiep was Wijsheid.
ĎDe Here heeft mij tot aanzijn geroepen als het begin van Zijn wegen, vůůr zijn werken van ouds af. Van eeuwigheid aan ben ik geformeerd, van den beginne, eer de aarde bestond.í Spr. 8:22-23
Als alles geschapen is, is dus ook de God van IsraŽl en de god van deze eeuw, de Messias, en Jezus, en Melchizedek, enz. enz. geschapen.
Dit gaat over de Messias niet over de Gíd van Israel. Hoe kan een Schepper, wat de Gíd van Israel is, zichzelf wijsheid scheppen?

Quote:
Het is een sprookje dat Jezus altijd bij de Vader zou zijn geweest. Dit kan je wel denken, en voor jouw gevoel zal dat wel goed lijken, maar waar vind je daarvoor bewijs in de Bijbel? Je denkt, je gelooft, je veronderstelt, maar ik zie haast nooit een bewijstekst.

Ik zal het duidelijker zeggen:

Ik geloof dat De Messias de eerste was wat G-d geschapen had en dat de Messias vanuit de hemel naar beneden kwam om in een menselijke lichaam op aarde en met de naam Jezus. Na de dood en opstanding is de Messias (Jezus) naar de hemel gegaan op een wolk in een verheerlijkt lichaam. Dit was nodig om de dood te overwinnen. Maw De Messias had geen menselijk lichaam, maar toen Hij naar beneden kwam kreeg Hij wel een menselijk lichaam, om vervolgens in een verheerlijkt lichaam (weer) naar boven als Messias.

Quote:
Onder de tweede qoute bij vraag 1 doe je hele sterke uitspraken.
1) Was de god van IsraŽl dan ook de barmhartige god voor al die volkeren die IsraŽl moest verdrijven, of voor de Egyptenaren enz. Waar lees ik in de Bijbel dat Jehovah tegen andere volkeren zegt dat Hij hun God is? Er zijn enkelingen die God vereerden, maar niet hele volken.
De volken die Israel verdreven waren in het land Kanaan waren afgodendienaars Deut 7:1-6

Er wordt duidelijk gewaarschuwd dat de Israelieten zich niet moeten inlaten met afgodendienaars.
Als mensen/volken zich aan de wetten van Gíd wilden houden dan kon dat natuurlijk. Alleen Gíd heeft een volk uitgekozen Deut 7:6.

Quote:
2) Waar vind ik in de Bijbel dat IsraŽl een priestervolk zou zijn. Melchizedek was een priester van de allerhoogste, Jethro was een priester in Midian, en verder is er alleen maar spreke van Ašron en zijn kinderen die priester zouden zijn. En Ašron behoort niet tot de stam van Juda, en Melchizedek en Jethro niet tot Israel.

Ik heb hier nog even meer tijd voor nodig om je vraag te beantwoorden.

Quote:
3) Jehovah zou IsraŽl nooit hebben laten vallen! Dat klopt, maar hoewel God Zijn volk nooit heeft verstoten, is heel IsraŽl wel als individuele takken afgebroken van de olijfboom, de stamboom van alle ware gelovigen. Maar een overblijfsel kan (Rom. 11:5) en zal in deze tijd weer opnieuw geŽnt worden, als zij niet bij hun ongeloof blijven, maar Jezus accepteren als zijnde hun Jehovah.

De stam is Israel waarop de christenen zijn geŽnt. De wortels zijn de aartsvaders Abraham, Izaak en Jacob. Als de takken die zijn afgebroken weer worden geŽnt, dan zou die het beter kunnen blijven zitten dan dat er wilde takken aan een boom worden geŽnt. Maw christenen, wilde takken, kunnen dus makkelijker verstoten worden dan de afgebroken takken die Joden/ Israelieten zijn.

Quote:
Nog bij vraag 2. Ik heb nooit gesteld dat Christenen 2 goden hebben. Ik heb alleen mijn Hemelse Vader als GOD, en dat is dezelfde god waarvan Jezus zei dat Hij opvoer naar Ďuw GOD en mijn GODí. Wel hebben Christenen veel afgoden, zoals hun geld, vrije tijd, volgepropte huizen enz. Achter al deze verschijnselen staan geestelijke machten, krachten, grootmachten en goden.
Overigens, wanneer een hedendaagse IsraŽliet zich bekeert en Jehovah aan gaat hangen, dan zal deze hem brengen bij Zijn Hemelse vader, opdat hij een hemelse erfenis zal hebben, en geen aardse erfenis in het land: IsraŽl.
Je zegt dat de Gíd van Israel een andere Gíd is dan de god van de christenen. Naar welke van deze twee goden gaat de Israeliet dan heen?
Het land Israel is door G'd uitgekozen om daar de Israelieten in te laten wonen. Die land belofte zal er altijd blijven.

Ik heb een stukje in een ander topic geschreven dan kunnen we in die topic verder discusseren over de wet. http://www.aciweb.nl/forum/viewtopic.php?p=4420#4420

Quote:
Het is al weer veel te lang. Het lijkt mij overigens wel veel beter te blijven bij het onderwerp: de Drie-eenheid. Anders behandelen wij allerlei zwaartepunten die ons de hele Bijbel door zullen sturen, en dat is voor velen veel te zware stof.
Veel zegen, liefde en geduld om te onderzoeken, en de waarheid te vinden.

Nee hoor we kunnen ook splitsen. Dat kan Justed of Yvon wel voor ons regelen.
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 12-Jun-2007 17:23
Reageer met quote

Baruch, veel van de dingen die je zegt klinken behoorlijk aannemelijk, hoewel ik het helaas niet allemaal kan reproduceren door gebrek aan taalkennis.

Ik vind het alleen nog steeds raar klinken dat JHWH en de Christus dezelfde zijn. Ik kom met een aantal bijbelteksten daardoor ook niet uit de voeten. Ik heb geprobeerd er een aantal op te zoeken, hopend dat een reactie van jou wat meer duidelijkheid geeft.

1) Jer. 23:5-6
De Heer, de God van IsraŽl, zegt dat hij een nakomeling van David (Jezus) als koning zal aanstellen. Ik vind het alleen een beetje raar dat als diezelfde Heer Ūn deze Jezus komt, er hier met zoveel afstand wordt gesproken over deze rechtvaardige koning.

2) Jer. 10
In vers 1 staat "Dit zegt de Heer", ik ga er vanuit dat dit weer JHWH is. Maar dan draait het hoofdstuk in vers 6 om naar een lofprijs en zegt de profeet in vers 12 "maar de Heer maakte de aarde met eigen hand".

Dan ga ik even naar Kolossenzen 2, vanaf vers 15. Daar staat zoiets dat de onzichtbare God (GOD) de aarde schiep důůr en vůůr de Christus.

Klinkt dit niet tegenstrijdig met de huidige stellingen?

3) De profetie die begint in Jesaja 63:7 en eindigt in 64:11 (denk ik).
Even wat samenvattingen:
a) De Heer zei: Zij zijn mijn volk, mijn eigen kinderen (vers 8)
b) Hij (de Heer?) werd hun bevrijder en deelde in al hun lijden, hij kwam hen redden in eigen persoon. (vers 9)
c) U heer bent onze vader, uw naam is: onze verlosser sinds aloude tijden (vers 16); Toch bent u onze vader, Heer (64:7)
d) geen oog aanschouwde een God als u (64:3)

Hoe moet ik nu het vader combineren met de Heer die in eigen persoon naar de aarde kwam?

Alvast hartelijk dank voor je bereidheid om te antwoorden. Neem gerust je tijd, ik lees ook niet iedere dag 1
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Pagina 8 van 8

Ga naar: