Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
pasen
Auteur Bericht
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Mrt-2007 14:10
Reageer met quote

JohanLingen schreef:
Ja idd, alleen de symbolen "lam" en "kruis" zijn zo ongeveer nog over.

En waarvan het kruis dus inderdaad geen joods symbool is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Mrt-2007 14:44
Reageer met quote

Nu ga ik inbreken, want dit vind ik een directe aanval wat ik pertinent niet accepteer:

JohanLingen schreef:

De haast obsessieve houding die ik merk in diverse artikels op FAQ m.b.t. het zoeken van gebrekkige punten in de christelijke dogmatiek, ervaar ik eigenlijk niet als opbouwend, maar eerder als schadelijk. Het komt op mij over alsof iedere christen persoonlijk verantwoordelijk wordt gehouden voor de dingen zoals ze nu zijn. En daarmee dus te wijzen op "de onwil van 'iedere' christen", met weinig begrip voor eventuele onmacht/onwetendheid.
Zonder vervelend of beledigend te willen zijn: ik merk diezelfde houding in lichtere vorm ook bij jullie, Kena en Ilonia.

Ik spreek even voor mezelf:
1. ik ben gn christen en ik begrijp werkelijk niet waar jij mijn vermeende obsessie vandaan zou moeten komen. Ik vind jouw reactie erg gefrustreerd overkomen, wat jow probleem is en maak dat niet die van mij. Dank je wel.
2. ik vind eerlijk gezegd Johan een brutale aanval op een aantal zaken van mensen (auteurs van FAQ) die een en ander vanuit hn standpunt een en ander belichten. Dat jij niet in staat bent doordat je niet onderlegd bent in dze zaken, dien jij niet zo van leer te trekken, maar te toetsen en te nemen wat je gebruiken kan en laat liggen wat niets voor jou is.

Voor de goede orde: ik heb vernomen dat de schrijver van dit fenomenale artikel (hoor: fenomenaal) uit jouw kringen komt. Hij is Gereformeerd.

Quote:

Wat betreft jullie begrip voor onwetendheid geef ik jullie overigens een dikke pluim, want iedere vraag die ik stel zijn jullie bereid te beantwoorden!

Jullie? Wie is jullie? Ik zie slechts 2 inhoudloze postings van mij in dit draadje. Dit wordt de 3e maar met inhoud.

Quote:
...
PS: het is dus niet mijn bedoeling om iets dergelijks op te blazen tot iets buitenproportioneels en ook niet te bedoeling om jullie als individuen of als volk aan te vallen.

Heb je dus bij deze gedaan.

Joden aanvallen is hier niet bij dus als Joodse heb je me niet gekwetst of beledigd. Kan ook niet, want ik ben hier niet in deze discussie betrokken. Vandaar dat ik jouw posting gefrustreerd over vind komen.
Quote:

Ik krijg het vermoeden dat er op dit moment meer pijn zit aan de joodse kant dan aan de christelijke kant en daar wil ik graag van op de hoogte zijn. Als dat zo is, dan kan ik er rekening mee houden. 1

Jij weet niets van Joden en hun gevoel af en ik eis gewoonweg dat jij hier geen psychologische taferelen gaat uithalen en gewoon ONtopic blijft. Geloof mij... jullie moesten ons naijverig maken... de missie is mislukt en de rollen zijn helaas omgekeerd.

Daarnaast: Ilonia is christen en geen Jood en met HAAR heb je de discussie.

Dus Johan, kan je Joden nu loslaten? En betreft FAQ, als je een goede lezer bent, staat er onderaan een dikke disclaimer:

Quote:
Geloofskwesties en meningen in artikelen/verslagen/forum/chat zijn noodzakelijkerwijs niet de geloofskwesties en meningen van de redactie van FAQ-online.
Niets van deze website mag worden gekopieerd zonder voorafgaande toestemming van FAQ-online.

Ik weet zeker dat je hen vreselijk beledigd hebt met je uitspraken. Dat weet ik eigenlijk wel zeker.

En verder wens ik me er buiten te houden MITS mij iets gevraagd wordt OF als ik me zelf in de discussie meng, ok?

Verder lijkt me verstandig dit eventueel verder per pb te bespreken.

Bava Kama 82a
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Mrt-2007 15:01
Reageer met quote

Ik vind het wel leuk en een compliment om met Kena over een kam te worden geschoren, maar voor alle duidelijkheid ik ben geen jood!
Ik ben een heiden die gelooft dat Jezus de messias is en dat de Bijbel G'ds woord is. In dat opzicht probeer ik dingen te onderzoeken. Wat ik weet is dat de christenen in eerste instantsie van de joden zijn gaan scheiden en daardoor zijn de joden weer zich van de christenen gaan scheiden. Doordat de christenen de joden dwongen het joodse geloof af te zweren, omdat de christenen beweren dat je als jood toch verloren bent als je Jezus niet aanneemt en dat christenen zeggen dat de wet is afgeschaft moesten de joden ook alles opgeven. Door deze houding hebben de christenen zich niet erg geliefd gemaakt bij de joden. Joden werden afgeschilderd als godsmoordernaar, vampiers die kinderen doden voor de ongezuurde broden, ze waren currupt en ga zo maar door. Verder word dit nu door de islamitiche wereld dezelfde myths verteld. dus ja de wereld is in dat opzicht niet er veranderd.
Quote:
De haast obsessieve houding die ik merk in diverse artikels op FAQ m.b.t. het zoeken van gebrekkige punten in de christelijke dogmatiek, ervaar ik eigenlijk niet als opbouwend, maar eerder als schadelijk. Het komt op mij over alsof iedere christen persoonlijk verantwoordelijk wordt gehouden voor de dingen zoals ze nu zijn. En daarmee dus te wijzen op "de onwil van 'iedere' christen", met weinig begrip voor eventuele onmacht/onwetendheid.

Ik denk dat iedereen moet uit zoeken wat Bijbels is en niet. Ik vind onwetenheid een hele slechte eigenschap om op terug te vallen.
De duitsers hadden na wo2 een uitspraak: Wij hebben het niet gewild wij waren te druk met ons zelf. Ik vind dat dit erg kort door de bocht, want het was enigens weldegelijk bekend alleen de omvang niet.
Onderzoek alles en behoud het goede. Dit staat in de Bijbel dus doe dat dan ook!
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Mrt-2007 15:04
Reageer met quote

ilonia schreef:
Ik vind het wel leuk en een compliment om met Kena over een kam te worden geschoren, maar voor alle duidelijkheid ik ben geen jood!
Ik ben een heiden die gelooft dat Jezus de messias is en dat de Bijbel G'ds woord is.

Het genoegen is wederzijds. Dat is juist zo mooi: de christen en de Jood die door een deur kunnen. Ik dcht dat dit juist de bedoeling was ipv het feit dat wij aangevallen worden 1

Bava Kama 82a
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Mrt-2007 15:08
Reageer met quote

Quote:
Het genoegen is wederzijds. Dat is juist zo mooi: de christen en de Jood die door een deur kunnen. Ik dcht dat dit juist de bedoeling was ipv het feit dat wij aangevallen worden

Alleen komt dit wel erg weinig voor helaas.
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 05-Mrt-2007 15:36
Reageer met quote

doen we idd per PB, excuses aan eenieder die bezig was met een discussie over pasen dat ik hier met iets totaal anders tussendoor kwam fietsen.
Ga daar vooral rustig mee door.
Naar boven
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 06-Mrt-2007 00:34
Reageer met quote

JohanLingen schreef:
En nog even een wilde speculatie die ik zelf minder waarschijnlijk acht dan andere mogelijkheden: misschien is het paasfeest verzet op verzoek van joden die tevens pesach wilden vieren?

Op zich een vrij goede speculatie, was het niet zo dat de eredienst die de christenen hielden op zondag gehouden werden omdat men op zaterdag naar de tempel wilden gaan? Uiteraard is dit later t ver doorgeschoten door de zondag te bombarderen als shabbath dag, waardoor er weer veel teksten uit de Bijbel verkeerd opgepakt kunnen worden.

Echter geschiedkundig gezien bleven de christenen, waarvan een overgroot deel joods was, gewoon pesach vieren, net zoals ze nog steeds deelnamen aan tempeldiensten, hoewel ze volgens de Here Jezus later de tempel uitgezet zouden worden, wat ook gebeurt is want je mag de Here natuurlijk niet erkennen als messias. Waardoor een enorm grote groep mensen ineens nergens meer bij hoorde, bij de kerk kon niet want dan werd je verplicht afstand te doen van je Jood-zijn (moesten ze zelf ondertekenen 0 ), en bij Isral niet omdat je de Here Jezus erkende 1 Ik las laatst in de krant overigens dat het vandaag de dag zelfs nog niet wordt toegestaand om als jood naar Isral te komen als je de Here Jezus als messias belijd, maar dat terzijde.

Back ontopic, later kwam er een verschuiving naar een herdenken van het lijden van Christus. Wat voor mij als niet-jood meer spreekt als het herdenken van de uittocht van voorouders die niet mijn voorouders zijn.
Beide herdenkingen gaan over bevrijding, in het geval van Exodus een bevrijding uit de klauwen van Egypte, en bij de Here Jezus een bevrijding uit de klauwen van de dood.

Dat vanuit het heidendom nou 'toevallig' ook dergelijke zaken voorkomen vind ik niet verrassend, er loopt iemand die rond gaat als een brullende copycat om te verslinden die hij tegenkomt.

Vanaf 313 werd pasen compleet anders en kwamen dingen als witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en paaszondag erbij kijken (triduum sanctum). En later kwamen carnaval, aswoensdag, vastentijd en palmpasen er ook nog bij kijken. Allemaal inzettingen die door de rooms-katholieke kerk ingesteld zijn.

Ik denk dat er niks mis mee is om met pasen de Here Jezus en het lijden dat Hij heeft moeten ondergaan te herdenken. Je doet dat ter Ere van Hem, en wie kan daar nou op tegen zijn?

Ik denk ook dat het vieren van pesach echt iets is voor de nakomelingen van het volk dat in die tijd gered is uit Egypte, en dat het vrij logisch is dat een Christen er qua afstamming vrij weinig mee heeft. En ik denk dat ook daar niks mis mee is eigenlijk. Maar dan gaat het puur om hetgene wat je herdenkt, niet zozeer om de symboliek in die herdenking (bevrijding).

JohanLingen schreef:
Maar daarentegen kan ik er ook weinig aan doen dat dat in de afgelopen 2000 jaar zo gegaan is en het is ook reuzemoeilijk om dat ergens aan het verstand te brengen.

Jij kunt er ook vrij weinig aan doen, net zo min als ik of wie dan ook hier wat aan kan doen. Ik vind ook dat het de mens van nu absoluut niet aangerekend mg worden, het is een fout van onze voorouders waarvoor velen gebeden hebben en beleden hebben tegenover God daar niks mee te maken te hebben.

Mr, we mogen ook niet verwachten dat de "christen als groep" vergeven wordt, want dat zal niet zo 1-2-3 gebeuren door de "jood als groep". Niet dat we persoonlijk verantwoordelijk zijn, maar het is wel een stuk waar "de christen" zich bij neer dient te leggen.

Het zal een heikel punt blijven totdat de Here Jezus eindelijk terugkeert om alles te herstellen, de Jood eerst en dan de rest. Hij komt voor beiden alleen is er een volgorde, niet zozeer in status of belangrijkheid want ieder is gelijk en er is geen onderscheid meer in Christus, maar dat iemand de eerste moet zijn is natuurlijk altijd het geval, in dit geval dus de Jood 1

JohanLingen schreef:
De haast obsessieve houding die ik merk in diverse artikels op FAQ m.b.t. het zoeken van gebrekkige punten in de christelijke dogmatiek, ervaar ik eigenlijk niet als opbouwend, maar eerder als schadelijk.

Ik heb met sommige dingen die ik lees ook wel eens moeite, en sommige stukken staan zoveel niet-nederlandse woorden in dat ik op een gegeven moment toch af moet haken, maar dat is persoonlijk voor mij want ik heb meer een exacte knobbel als een talenknobbel.

Ik denk wel dat het goed is om alles onder het licht te houden, het liefst nog zo'n lamp dat je ook rare speekselvlekken kunt zien. Geen idee meer hoe zo'n lamp heet, maar dat het goed is om de opvattingen van je eigen geloof of van de kerk onder de loep te nemen is goed. Zolang dit niet op een veroordelende manier gebeurt. Fouten, verkeerde opvattingen, misleidingen, leugens sluipen er langzaam in en hebben allemaal tot doel om je gigantisch op je bek te laten gaan.

Door juist die dingen te onderzoeken kun je dit voorkomen, want een verkeerd uitgangspunt en je uitkomst kan totaal verschillen van wat het werkelijk moet zijn (is in de wiskunde ook zo).

Ik denk (weet het eigenlijk bijna wel zeker) niet dat het de bedoeling is van Baruch (auteur van FAQ) om ieder afzonderlijk verantwoordelijk te houden voor de fouten uit het verleden. Ik krijg die smaak af en toe ook in mijn mond moet ik toegeven (in het geval van dit artikel niet overigens) maar dat kan ook meerdere oorzaken hebben.

Ik geloof overigens niet dat de gebrekkige punten in hetgene wat de kerk aan een ieder leert enige invloed zal hebben op het behoud van de toehoorders, maar als die punten zoals het stuk uit goede vrijdag al veel eerder aan de kaak gesteld waren had het een hoop twijfelaars gescheeld vandaag de dag.

Maar tot zover mijn reactie op dit korte uitstapje binnen het onderwerp, terug naar Pasen 1

kena schreef:
Een van de beheerders heeft Goede Vrijdag... is die Vrijdag wel zo Goed? geschreven.
Wat vind je er van?

De vraag was welliswaar aan Ilonia gericht, maar ik neem de vrijheid om toch op je vraag te reageren (anders had je het wel ge-pbt naar haar 1 ). Ik heb het gelezen en vond het een interessant verslag, Het is ook bizar te denken dat vrijdag de sterfdag van de Here Jezus zou zijn als je een beetje kunt tellen 1

Zal het je nog erger vertellen, ik wist niet eens dat goede vrijdag daar om draait, ik kon de dag alleen van naam en wist dat het een christelijke feestdag was, maar voor de rest tsja ... 1

Ik pik 'm van je kena 1 1
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 06-Mrt-2007 09:55
Reageer met quote

Quote:
Ik denk dat er niks mis mee is om met pasen de Here Jezus en het lijden dat Hij heeft moeten ondergaan te herdenken. Je doet dat ter Ere van Hem, en wie kan daar nou op tegen zijn?

Dat denk ik ook niet, maar wel als je veel eieren gaat eten en wat er verder om heen zit wat niet met wat niet met het Evangelie te maken heeft.
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 06-Mrt-2007 11:46
Reageer met quote

ilonia schreef:
Quote:

Dat denk ik ook niet, maar wel als je veel eieren gaat eten en wat er verder om heen zit wat niet met wat niet met het Evangelie te maken heeft.

Eens, en zeker als dat eten van eieren de plaats gaat innemen van het herdenken van de bevrijding die we uit genade mogen ontvangen van God!!

Nu heb ik op zich nog niet eens zo'n probleem met dat eieren eten, gecombineerd met een heerlijk uitgebreid ontbijt met gebakken broodjes en wat al niet meer.

Ik ben vooral anti-paashaas 1 Dat ouders werkelijk hun kinderen durven te laten geloven dat die paashaas bestaat, net zoals de kerstman of sinterklaas of wat dan ook. Ik denk als ik later gezegend wordt met een prachtige vrouw en kinderen dat mijn kinderen zeer zeker wel op jacht mogen naar eieren, niet vanwege de symboliek maar vanwege dat het leuk is, en het zoeken zelf leerzaam kan zijn (en chocola is lekker). En ook een heerlijk uitgebreid ontbijt krijgen, want genieten mg en is zeker aan te raden.

Maar het fenomeen paashaas zullen ze niks van meekrijgen, want dat is gewoon enorme lariekoek 0 In plaats van dat sprookje te vertellen zal het verhaal over de bevrijding ter sprake komen, wat dat allemaal precies inhoud en Wie we daar dankbaar voor dienen te zijn.

Of is dat verkeerd?
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 06-Mrt-2007 11:55
Reageer met quote

Kinderen kan je soms moeilijk dingen onthouden als ze op school bv daar te maken mee krijgen. Maar wel goed dat je wat anders leert en bespreekt.
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 06-Mrt-2007 11:57
Reageer met quote

ilonia schreef:

Hoe bekijk jij dat dan op praktisch niveau?
Principieel ben ik het helemaal met je eens, maar in het dagelijks leven is het wat lastiger:

Voor mij is het in sommige gevallen gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Met pasen liggen er nu eenmaal chocolade-eitjes en kuiken-koekjes in overvloed in de supermarkt. Je kunt er wel stug omheen lopen, en ik koop zelf dan liever ook gewoon een koek dan een kuikenkoek, maar maak je het juist dan niet tot een symbool van iets wat die aandacht niet behoort te krijgen?

Laat ik concreter zijn: zoals ik het nu zie, denk ik dat wij zelf in de hand hebben of wij die chocolade-eitjes tot afgoderij rekenen of dat we gewoon een stukje chocolade eten.
Stel je zegt "ik reken het tot afgoderij, dus ik onthoud me ervan".
Maar hoe voel je je dan wanneer je in een huis komt waar men daar anders over denkt?
Ik ken genoeg christenen die een schaal "paaseitjes" op tafel hebben staan. Het lijkt me dat je het jezelf dan erg moeilijk maakt om niet op die mensen neer te kijken als zouden ze doen aan afgoderij!

Volgens Paulus zouden we dan de chocolade-eitjes van tafel moeten halen als we weten dat iemand daar problemen mee heeft. Maar ik gok zo dat het overgrote deel van deze maatschappij zich er nog niet van bewust is dat er
mensen zijn die er problemen mee hebben en dus werkt het in dit geval niet.

Nu zou je ook overal waar je komt kunnen vertellen over het kwaad in de chocolade-eieren, maar dan kunnen we denk ik beter het evangelie verkondigen!

Ik ben benieuwd hoe jij hiermee omgaat?
Naar boven
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 06-Mrt-2007 12:29
Reageer met quote

Als ik het niet vergeet zal ik volgende week aan onze rabbijn vragen of wij chocolade eitjes mogen eten de eigenlijk van oorsprong dus heidense achtergronden heeft.

Ik weet het echt niet... hoewel ik in bepaalde kerken niet mag komen, zal het me niet verbazen dat we geen choc.eitjes mogen eten.

Bava Kama 82a
Naar boven
justed
Beheer

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 06-Mrt-2007 12:44
Reageer met quote

ilonia schreef:
Kinderen kan je soms moeilijk dingen onthouden als ze op school bv daar te maken mee krijgen. Maar wel goed dat je wat anders leert en bespreekt.

Dat klopt, en daarom is het ook goed om hen er wel mee in aanraking te brengen, maar tegelijkertijd te informateren over dat de paashaas en welk icoon van de feestdagen dan ook (kerstman, sinterklaas enzovoorts) niet bestaat.

Over het wel of niet mogen eten van chocolade eieren denk ik het volgende. Als je geen chocolade eieren (of althans eieren, want het is het ei dat symboliek voor het leven zou zijn) eet vanwege het feit dat het ei vanuit het heidendom een bepaalde waarde heeft, erken je daarmee dan niet de symboliek die die mensen aan het ei geven?

Een ei is een ei en meer niet, als in de fabriek het ei nu occult ingewijd zou worden wordt het een ander verhaal natuurlijk. Dus ik denk dat er geen kwaad achter zit om te genieten van een chocolade eitje. En anders smelt je het ei om, dan heb je een chocolade brok, smaakt net zo goed 1
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 06-Mrt-2007 12:57
Reageer met quote

Quote:
Ik ben benieuwd hoe jij hiermee omgaat?

Ik koop ze zelf niet, maar als mijn vriend ze koopt eet ik wel een paar als ik die lekker vind.
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 06-Mrt-2007 18:19
Reageer met quote

Offtopic:
Justed schreef:
En anders smelt je het ei om, dan heb je een chocolade brok, smaakt net zo goed

Heb je wel eens een reep chocolade geproeft die je op een zonnige dag per ongeluk op het dashboard in de auto had laten liggen... ? 1
Naar boven
ilonia

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Do 08-Mrt-2007 22:20
Reageer met quote

Quote:
Het is ook bizar te denken dat vrijdag de sterfdag van de Here Jezus zou zijn als je een beetje kunt tellen

Quote:
De vrouwen (Lucas 24:9) die twee dagen na Zijn begrafenis het graf openden, waren ontzet dat ze het graf leeg aantroffen.

Ik moest aan deze forum denken toen ik dit las 1

http://home.hetnet.nl/~fm-ter-horst/Uit%20het%20nieuws%2009-03-2007.htm
kena

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Di 13-Mrt-2007 23:37
Reageer met quote

ilonia schreef:
Kena,

Een vraagje: wordt en voor Pesach gevast?

Ja.

*ik zei eerst nee, maar zag in de loeach dat het wel moest 0 Overigens heeft de rabbijn vanaaf daar niets over gezegd. Zal wel volgende week worden 1

Bava Kama 82a
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: