Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Micha en het godenbeeld
Auteur Bericht
phoenix

Bericht Onderwerp: Micha en het godenbeeld
Bericht Geplaatst op: Zo 03-Dec-2006 23:25
Reageer met quote

Ik heb het boek rechters gelezen en begrijp het verhaal van Micha en het godenbeeld niet.

Volgens de geboden mogen godenbeelden niet gemaakt worden toch wordt Micha hiervoor niet bestraft, in tegendeel zelfs. Wie kan mij dit uitleggen?

Bij voorbaat dank . .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 04-Dec-2006 09:22
Reageer met quote

Hoi Phoenix

Zoals je zegt weet je uit de Bijbel dat het verboden is afgodsbeelden te maken.
Waarom Micha op dat moment niet gestraft wordt is voor mij ook niet bekend. Maar ik zie het ook niet als 'integendeel'..alsof hij ervoor gezegend wordt.
Wat Micha doet is absoluut tegen Gods wil in. Hij heeft een heiligdom aangericht met godenbeeldjes en een priester.
En hij zei bij zichzelf:
Nu ik een Leviet als priester in dienst heb, ben ik ervan verzekerd dat ik van de HEER niets dan goeds te verwachten heb.
Maar wat gebeurt er:
De Danieten drongen het huis van Micha in het bergland van EfraÔm binnen en namen het priestergewaad en de godenbeeldjes mee, en ook het beeld met het zilverbeslag.
Toen Micha dat door kreeg riep hij: ĎU hebt de goden gestolen die ik heb laten maken, ook mijn priester hebt u meegenomen. Niets heb ik meer over! Maar Micha, die inzag dat hij toch niets tegen hen kon beginnen, keerde terug naar huis.

Ik zie hierin nŪet dat micha gezegend wordt voor het bezit van de afgodsbeelden, integendeel ze worden hem zelfs afgenomen.
Dat God Micha niet straft op het moment dat wij verwachten wil niet zeggen dat Hij het ook niet doet. Wij weten wat de Bijbel schrijft. Maak geen afgodsbeelden, kniel hiervoor niet neer.
En God zegt zelf in Hosea: Het volk van EfraÔm heeft zich vergooid aan afgodsbeelden Ė laat hen maar! Ze zijn hun kater nog niet kwijt of ze haasten zich al naar de hoeren. Zie hun hartstocht branden, hun vorsten zijn dol op schande. Maar een wervelstorm zal hen meesleuren. Met al dat offeren zullen ze bedrogen uitkomen.
Ik denk dat dit duidelijk genoeg aangeeft hoe God hierover denkt. Hij heeft hen overgegeven in hun kwaad.

En soms lijkt het zo dat het de gelovigen het slechter vergaat dan de ongelovigen. Omdat wij beredenen naar onze maatstavan mbt de straf. Maar dat is niet aan ons. God zelf zal oordelen en veroordelen. Van ons vraagt God: heb uw vijand lief, zegent wie u haat.
Laat de straf aan God over, en kijk ervoor uit dat wij onszelf niet beter achten dan de ander, want ons geloof is pure genade. Gekregen van God, gaan wij op eigen benen staan, en willen we zelf de klus klaren zal God over ons het zelfde zeggen: ze zullen bedrogen uitkomen.

En nog een ander klein voorbeeld: adam en eva in het paradijs. God zei dat ze zouden sterven als ze aten van de boom der kennis van goed en kwaad. Maar gebeurde dat?. ja.. maar niet op het moment dat wji mensen zouden verwachten. nee: bijna een eeuw later: 930jaar..
Hoe zou het ons vergaan als God ons zei: als je dit eet zul je sterven en er gebeurde niets... 100jaar ging voorbij en je leefde nog, 200 jaar 500 jaar 800 jaar.. en nog leefde je.. Waren dan Gods woorden niet waar? Jawel.. maar op Zijn tijd.

Hoop dat het je iets helpt. En dat je ziet hoeveel geduld God vaak met ons heeft, door tijd en mogelijkheden te geven. Maar dan moeten wij wel Zijn hand aanpakken en ons niet door onze trots laten leiden alsof wij het niet nodig zijn, want dan zal het ons net zo vergaan al iedereen die zonder God leeft.
Door al die zondige praktijken van het oude testament hebben wij 'heidenen' toegang gekregen door het geloof in Jezus Christus. Daar kan je alleen maar stil van worden en dankbaar voor Zijn. Want door hun overtredingen hebben wij toegang, wie zijn wij dan om anderen te veroordelen als wij door de tijdelijke sluier over (een gedeelte van) israel toegang mogen krijgen tot hun God? De tijd is kort, heb je naast lief, en God boven alles.
phoenix

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 04-Dec-2006 09:43
Reageer met quote

Yvon, bedankt voor je antwoord.

Met integendeel bedoelde ik dat ze zegevierden en hierop het godenbeeld een voorname plaats kreeg in de stad Dan.

Wat wil de bijbel me hiermee vertellen?
Naar boven
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 04-Dec-2006 10:23
Reageer met quote

eh.. ik weet ook niet alles hoor 1 ik ben geen schriftgeleerde, veel dingen uit de bijbel vind ik ook nog moeilijk enzo, en begin nu net het nieuwe testament redelijk goed te begrijpen, en aangezien dat een bevestiging van het oude is zal het oude daardoor ook begrijpelijk worden. Al zijn sommige dingen soms best lastig nog hoor. Maar je mag ook bidden om open ogen zodat je Zijn wil en Woord leert te verstaan.

God heeft geduld en straft op Zijn tijd. Ze lijken te zegenvieren maar zoals ik schreef is het tegendeel waar.
EfraÔms misdaden zijn gebundeld en zijn zonden blijven bewaard.Zo voorspoedig als EfraÔm was te midden van zijn broers ... als de oostenwind komt, ja, als de HEER de wind uit de woestijn laat opsteken, dan zullen zijn bronnen opdrogen, zijn waterputten droogvallen. Alles wat waardevol is, wordt uit zijn schatkamer geroofd. (hos 13)
God toorn is er als zij volharden in hun kwaad. En die toorn is hevig want het kwaad was hevig.

Maar God blijft niet altijd toornig, maar roept weer tot bekering (zoals zo vaak in de Bijbel) zodat Hij hen tot een God kan zijn:

Keer terug, IsraŽl, naar de HEER, je God! Door je eigen wandaden ben je ten val gekomen. Kom met woorden van berouw en keer terug naar de HEER. Zeg tegen hem: ĎVergeef ons al onze misdaden. Neem wat goed is van ons aan. Als offer brengen wij u oprechte woorden. Onze redding verwachten we niet langer van AssyriŽ, op paarden en strijdwagens zullen wij niet meer vertrouwen, wat we zelf gemaakt hebben niet meer onze god noemen. Immers, bij u vindt een wees ontferming!í (hos 14)

Quote:
Wat wil de bijbel me hiermee vertellen?

Dat staat denk ik heel mooi samengevat in de laatste woorden van Hosea, en daaruit moeten wij ook leren ook aan de hand van deze geschiedenis:
Wie inzicht heeft doorgrondt deze woorden, wie wijs is neemt ze ter harte. Want de wegen van de HEER zijn recht: wie rechtvaardig is verlaat ze niet, maar wie zich verzet komt ten val.

Gods wegen leiden naar het leven, ga je er naast lopen dan zul je vallen. Dat is de boodschap die we hieruit mogen leren.
phoenix

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 04-Dec-2006 12:45
Reageer met quote

Als ik het verhaal van Micha lees getuigt dit van een zonde die beloond wordt, ik vraag mij dan af waarom dit verhaal in de bijbel is opgenomen?

Het verhaal zou niet misstaan in een boek van goddeloze waarbij het godenbeeld zegeviert 1
Naar boven
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 08-Dec-2006 15:10
Reageer met quote

Dat vroeg ik me nou ook af toen ik dat boek las 1
Ook waar Mikal het godenbeeld vandaan haalt in 1 Sam 19:13 ?? Blijkbaar staat dat ding bij David in huis, terwijl hij over het algemeen toch als een godsgetrouw persoon wordt geschetst?

Ik weet het antwoord dus ook niet, maar ik denk dat het in het geval van Micha iets te maken heeft met de verzen 17:6 en 18:1 uit Rechters met de strekking: "In die tijd was er geen koning in IsraŽl; iedereen deed wat in zijn eigen ogen goed was."

Iemand aanvullende info?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
JohanLingen

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Vr 08-Dec-2006 15:12
Reageer met quote

Hier iig nog een preek die ik vond over het eerste deel van richteren. Dat geeft wellicht antwoord op je laatste vraag.

http://www.kerken.com/afdelingen/preach.php?PreachId=603
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
phoenix

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 10-Dec-2006 14:16
Reageer met quote

Ook deze vraag heb ik aan de monnik in het klooster voorgelegd en hij zegt het volgende:

Sommige christelijke groeperingen vereren (niet aanbidden want dat mag je alleen God) Heiligen. Zij zien de Heiligen als voorbeelden hoe God wilt dat wij zouden leven. God kan op deze manier tot bepaalde mensen komen.

In die tijd dat Israel verwart was maakte men Godenbeelden. Ondanks dat men zondigden kan God door het Godenbeeld tot de mensen komen omdat God boven alles verheven is. Op dat moment hoeven zij hier ook niet perse voor gestraft te worden. God werkt op zijn eigen manier.

Als iemand een brood steelt omdat hij anders zou sterven van de honger dan mag hij dat stelen. Op dat moment hoeft dat niet bestraft te worden. Waarschijnlijk zal hij later alsnog moeten betalen maar op dat moment wordt hij beloond met z'n leven. Zo ook met het Godenbeeld . . .

Ik hoop dat ik de boodschap heb kunnen overbrengen, ik begrijp het in ieder geval 1
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: