Zoeken | Registreer als gebruiker | Inloggen  
http://www.inchristus.nl
Home  |  Verslagen  |  Artikelen  |  Gastenboek  |  ACI Gids  |  Bijbel  |  FAQ  |  Overige
Berichten sinds laatste bezoek · Bekijk onbeantwoorde berichten · Actieve onderwerpen · Bekijk je berichten · Zoeken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Heeft God voorkeur?
Auteur Bericht
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp: Heeft God voorkeur?
Bericht Geplaatst op: Zo 22-Okt-2006 15:39
Reageer met quote

N.a.v een preek die ik vanmiddag hoorde over Rom 9 (uitverkiezing e.d.) ben ik van het ongelijk hierin overtuigd. Alleen wil ik het graag in de groep gooien, ter bevestiging.

Er werd gesteld:

* God heeft geen voorkeur mbt mensen, ras, land of wat dan ook.
en
* Israel moet niet denk dat het speciaal is, want dat is hij niet (gesteld nav Amos 9:7) immers israel was niet als enige uit een land gevoerd, want Hij heeft ook de filistijnen uit kafot gevoerd en de arameers uit Kir

(Misschien een beetje uit het verband gerukt? 1 ... Als je namelijk een aantal verzen verder leest zie je staan: Ik zal het lot van mijn volk IsraŽl ten goede keren. (vers 14)

Allen die in Christus zijn zijn ťen. Want Galaten 3 zegt: Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is een sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers ťťn in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.

Toch lees ik weer ergens anders wie uiteindelijk Gods volk is:
Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met het volk van IsraŽl zal sluiten Ė spreekt de Heer: In hun verstand zal ik mijn wetten leggen en in hun hart zal ik ze neerschrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn. (Heb 8:10 en Heb 10:6) Zijn zij dat hen die uit de geest leven, of zij die vleeslijk nageslacht zijn van Abraham (uit de tekst haal ik de eerste..)

Ook Rom 9 spreekt hier over:
Hen heeft hij ook geroepen: ons, die niet alleen uit het Joodse volk afkomstig zijn, maar uit alle volken, zoals ook bij Hosea staat geschreven: ĎWat mijn volk niet was, zal ik mijn volk noemen; wie mijn geliefde niet was, zal ik mijn geliefde noemen. En waar tegen hen gezegd is: ďJullie zijn mijn volk niet,Ē zullen ze kinderen van de levende God worden genoemd.í En Jesaja roept over IsraŽl uit: ĎAl zou het volk van IsraŽl zo talrijk zijn als zandkorrels aan de zee, slechts een klein deel zal worden gered

Toch snap ik niet dat hier staat: slechts een klein deel zal worden gered van het volk van Israel..(doordat velen vallen over het struikelblok: Jezus Christus) (vers32)
Want 2 hoofdstukken verder staat geschreven dat heel Israel behouden zal worden (als de volheid van de heidenen wordt bereikt) (Rom11 :26)

Heeft God nu onder het nieuwe verbond nu voorkeur voor mens/land? (Aardse Israel/geestelijk Israel)..

(Misschien een stomme vraag, ik ben er van overtuigd dat Israel wel degelijk een speciale positie heeft (= olijfboom)maar had ff twijfel 1 wat zegt de Bijbel hier nou werkelijk over..

Laatst aangepast door Yvon op Zo 22-Okt-2006 16:17, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Zo 22-Okt-2006 16:08
Reageer met quote

En als je Openbaring 7 leest zie je duidelijk 2 volken:

Gods Volk - die het zegel dragen = uit alle 12 stammen 12duizend. Zij dragen de zegel van de Levende God.

Daarnaast is er een ander 'volk' : de schare die niemand kan tellen, de gemeente: zij die gťťn volk was maar het nu is geworden.

Hoe kan de kerk dan beweren dat God geen voorkeur heeft nav Rom 9? Mis ik iets?
Troost Mijn Volk

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 23-Okt-2006 22:30
Reageer met quote

Shalom Yvon,

De brief aan de Romeinen wordt vaak gebruikt in een preek. Deze is wat minder complex geschreven dan de Galatenbrief. Om de teksten uit de Romeinenbrief goed te begrijpen moet je de Joodse schrijfstijl van Paulus kennen. Deze is vaak beeldend en in paradoxen die weergegeven. Dat was de stijl die onder de Joden heel normaal waren en ook begrepen werden. En ik moet zeggen dat daat hele troostvolle en bemoedigende teksten tussen zitten die menigeen vertroost hebben in de loop van de eeuwen.

Het is altijd moeilijk om een gedeelte uit een hoofdstuk te belichten en daarvanuit lijnen te trekken. Vaak is het zo dat lang niet iedereen de rode draad ziet in de gehele brief. Ook voor mij is het telkens weer een ontdekking als op een bepaald bijbelgedeelte waarvan ik de context ken waarin telkens weer een nieuw facet naar voren komt die ik daarvoor niet zo helder had gezien.

Zo is het ook met jou na het horen van de preek. Je denkt er over na en probeert er de boodschap uit te halen. Het laat je niet los en je wil deze met ons delen. Best wel moeilijk hoor, want ook jij geeft een korte samenvatting van die preek. Om in te gaan op je vraag of je iets mist moet ik het antwoord tot nu toe schuldig blijven. Gewoon omdat ik de preek niet zelf gehoord heb. Gelet op jou reactie heb je iets gemist, temeer omdat je Amos 9:7 en Galaten 3 aan haalt. De verbindende schakel ontbreekt daaraan.

Je zou die verbindende schakel aan ons kunnen aanreiken om de voorganger te vragen of hij de preek zou willen publiceren op deze site. Daarbij moet je hem vertellen dat deze preek een onderwerp op het ACI forum wordt en dat er leden zijn die daar een waardevolle aanvulling en/of verwijzingen op willen geven.

Ik luister altijd heel aandachtig naar een preek en zoek altijd naar een veel diepre ingang. Elke tekst is een parel op zich als deze maar goed wordt uitgelicht en besproken. Het zijn niet de woorden van mensen maar de woorden van G'd.

Willem
Yvon
Moderator

Bericht Onderwerp:
Bericht Geplaatst op: Ma 23-Okt-2006 23:00
Reageer met quote

Hallo Willem,

Die brieven van Paulus bevallen mij ook wel ja 1

En misschien is dat best wel een goed plan wat je aangehaald hebt.. ik zal desbetreffende predikant eens opzoeken om hem te vragen naar de preek en datgeenn er bij te vertellen wat jij schrijft.
Ik vind het nl ook moeilijk, en misschien heb ik inderdaad de schakel gemist.. Maar dat God geen voorkeur heeft voor volken... Het tegendeel komt denk ik in de Bijbel wel heel duidelijk naar voren..

Gaat er ook niet om mn gelijk te halen, maar het Woord van God zuiver te brengen naar waarheid. En dat wil ik graag begrijpen, maar misshcien is het ook nog wel te hoog gegrepen voor mij..

In elk geval bedankt voor je reactie. 1

Gods zegen!

Yvon
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ACI Forum forum index -> Bijbelstudie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: